recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audiovector forstærker match
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audiovector forstærker match

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 13:18
.

Redigeret af Henrik B. - 28-December-2015 kl. 08:40
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:




Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Jeg kan se at naim også bliver anbefalet. Men de gør sig ikke i at levere mange watt på papir. Er deres superuniti med 2x 80w nok til at drive et par større højtalere tror i?


Hvis din højttaler har en følsomhed på 90dB/1W@1m, så er 2x80W nok til 112dB på 1 meters afstand uden at tage højde for boost fra vægge, og de færreste lytter over 90-95dB selv når de spiller højt. Og sølle 5 watt er faktisk nok til at nå 100dB med den effektivitet, stadig uden at tage højde for boost fra vægge.

Så jo, 2x80W er rigeligt. Og større højttalere er generelt nemmere at drive end mindre højttalere, stik modsat af hvad de fleste tror. De større kabinetter er mere akustisk effektive og større højttalerenheder flytter mere luft ved samme effekt end mindre enheder gør.

De fleste har reelt slet ikke brug for alt den effekt deres forstærkere kan levere, men store tal sælger ;-)


De db udregninger ligger vel lidt rigeligt til den optimistiske side, dine db angivelser kan ikke nås med de watt angivelser.


Det er baseret på 2 højttalere som hver får 80W, placeret på 1 meters afstand og væk fra vægge/hjørner.

På 3 meters afstand og med højttalerne placeret nær en væg (som de fleste højttalere i hjemmet er), så ender vi på omkring 105dB, som stadig er væsentligt højere end de fleste har lyst til at spille. I samme setup giver bare 5W til hver højttaler cirka 93dB lydtryk, som er rigeligt til de fleste.

For at sætte det i perspektiv, så var jeg til rockkoncert i går, hvor lydteknikeren havde en lydtryksmåler sat op. Lydniveauet lå på omkring 105dB med peaks omkring 110dB, og det var så højt at jeg ikke kunne holde det ud uden ørepropper i.

Så jo, 2x80W er rigeligt, og selv hvis man spiller højt (oftest omkring 85-90dB for de fleste), så er der stadig masser af luft til at tage højde for problematikkerne omkring fasedrejning og svingende impedans.

Og så den obligatoriske kommentar om at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv. fancy pants-mærker for at kunne trække alle højttalere. En fornuftigt prissat forstærker som f.eks. NAD C326BEE med "kun" 2x50W (eller endda C316BEE med 2x40W) er langt rigeligt til hjemmebrug, medmindre man har et diskotek eller en kæmpe hjemmebio i kælderen.

Audiofile har nogle underlige ideer om hvilke højttalere der er "svære at trække", og bruger det nærmest som et adelsmærke, som om en besværlig højttaler automatisk skulle lyde bedre end alternativerne. Det seneste eksempel jeg har hørt var at ATC SCM 7 skulle kræve en rigtigt stærk forstærker, men det er nok en af de mest velopdragne højttalere man kan finde, impedansen holder sig pænt stabil rundt om 8Ω og fasedrejningen sker blødt over et bredt område. Lige efter bogen, og alligevel hævder nogle at man skal have en monsterforstærker til dem.

Eller opfattelsen af at store højttalere kræver en stor forstærker, når det rent faktisk forholder sig lige omvendt. Der er mange fejlagtige teorier og opfattelser i lydverdenen, og desværre ender de ofte med at koste folk rigtigt mange penge på fuldstændigt forkert grundlag.



Første indlæg var uden boost fra omgivelser, nu er de medtaget. Kan vi ikke bare forholde os til de udregninger, hvor der forligger en standard? Og i det tilfælde er dine watt opgivelser kontra lydtryk noget optimistiske.
Og ingen indlæg har jeg læst, hvor " at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv". Tråden tager udgangspunkt i et specifikt højttalermærke, hvor der spørges efter forstærkermatch, hvor der forefindes EGNE ERFARINGER med indtryk af lyd og ydelse som helhed.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Thomaszulu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2009
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomaszulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 13:35
Tak Jetex

Ja jeg vil egentlig gerne bare vide om gode ideer til forstærkere til audiovector
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Tak Jetex

Ja jeg vil egentlig gerne bare vide om gode ideer til forstærkere til audiovector

Og der har jeg god erfaring med Arcam, og som sagt, er du i nærheden af Frederiksberg findes der mulighed for et lyt. Lydportalen fører både Arcam og Naim, og med top betjening og vejledning. Alene butikkens indretning og fremtoning, er et besøg værd.
I nordjylland/Aalborg hos Lydspecialisten, er der måske også mulighed for prøvelyt, de fører både Audiovector, Arcam og Naim.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Thomaszulu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2009
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomaszulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 13:50
Mange tak. Jeg stikker snuden forbi
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Det er jo ike kun, om de er gode/stærke nok, lyden på forstærkere er typisk vidt forskellig.

Den udtalelse har meget lidt hold i virkeligheden. Hvis to forstærkere giver forskellig lyd, så er der en defekt mindst i en af dem, eller en decideret bøf i designet som tilføjer noget utilsigtet EQ. En forstærker har et hovedformål, og det er at forstærke hele det hørbare område linært og uden forvrængning, uden at lægger noget til eller trække noget fra. Og det klarer billige forstærkere også helt fint.

Der er foretaget utallige tests (bl.a. http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm) som med al tydelighed viser at folk er helt ude af stand til at høre forskel på dyrt og billigt udstyr, når det foregår som en blindtest og forstærkerne er kompetent designet (lav forvrængning, god dæmpningsfaktor, linær frekvensgang osv.) og ikke drives til clipping.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Vi er enige om, at 80 watt vil kunne få dem til at spille højt, men ikke til at kunne gi' den rigtig gas!
Og din antagelse om at en forstærker kan klare lave ohm-belateninger og fasedrej, ud fra at du ved den kan afgive 80 watt i 8 ohm, er lodret forkert! Man er nødt til at kende mere til forstærkeren (specs), for at kunne komme med sådanne udtalelser.

Hvordan definerer du så "gi' den rigtigt gas!"? For i min verden er 100+dB ved lyttepositionen at give den rigeligt med gas. Husk nu på at 85dB er nok til at give høreskader over et par timer.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Med mindre man ikke vil have den optimale ydelse ud af sine højttalere, så skal man da endelig følge dit råd, og købe de nævnte små NAD forstærkere. Du har brug for at komme væk fra dine teorier på skrivebordet, og ud i den virkelige verden, og prøve i praksis, hvordan højttaler/forstærkerkombinationer fungerer!

Hvor kommer det fra at jeg ikke skulle have praktisk erfaring? Man kan altså godt have både teori og praksis på samme tid, hvor utroligt det end lyder. Og i modsætning til de fleste herinde, så har jeg en uddannelse inden for bl.a. elektronik.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Du blander begreberne! En stor højttaler kræver ikke nædvendigvis en stor forstærker, men den kræver en strømstærk forstærker, til at kunne styre enhederne. Et stort membranareal kræver alt andet lige, mere "overarm" at styre, for at de ikke skal blafre løs...

Dæmpningsfaktoren har intet at gøre med højttalerens effekt eller størrelsen på strømforsyningen eller hvor "strømstærk" forstærkeren er. Det er forholdet mellem udgangsimpedansen og højttaleren+kablets impedans som afgør hvor god forstærkeren er til at tøjle tunge membraner. Og en dæmpningsfaktor på f.eks. 50 er mere end rigeligt, der er ingen grund til at gå helt amok med det.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Første indlæg var uden boost fra omgivelser, nu er de medtaget. Kan vi ikke bare forholde os til de udregninger, hvor der forligger en standard? Og i det tilfælde er dine watt opgivelser kontra lydtryk noget optimistiske.
Og ingen indlæg har jeg læst, hvor " at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv". Tråden tager udgangspunkt i et specifikt højttalermærke, hvor der spørges efter forstærkermatch, hvor der forefindes EGNE ERFARINGER med indtryk af lyd og ydelse som helhed.

Hvis du nu lægger mærke til det, så nævner jeg begge opsætninger, både for to højttalere (for mono med én højttaler er dødt) i et lyddødt rum på standard-afstand (1 meter), og bagefter for to højttalere i en almindelig placering tæt på en væg og en almindelig lytteafstand på 3 meter, for at gøre det mere realistisk.

Hvis du tager en enkelt højttaler på 1 meters afstand i et lyddødt rum, så vil den kunne give maksimum 109dB ved 80W. 90dB ved 1W, herefter følger 93dB ved 2W, 96dB ved 4W osv. fordobler vi op indtil vi rammer 108dB ved 64W og altså 109dB ved 80dB.

Og husk at det højst sandsynligt er RMS-effekt, så vi snakker reelt om lidt højere peaks end det. Så altså mere end rigeligt effekt medmindre man har lyst til høreskader.

Og der blev snakket Naim, som er overdyre engelske forstærkere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Den udtalelse har meget lidt hold i virkeligheden. Hvis to forstærkere giver forskellig lyd, så er der en defekt mindst i en af dem, eller en decideret bøf i designet som tilføjer noget utilsigtet EQ.


Hvilket langt langt de fleste forstærkere gør.

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Hvor kommer det fra at jeg ikke skulle have praktisk erfaring? Man kan altså godt have både teori og praksis på samme tid, hvor utroligt det end lyder. Og i modsætning til de fleste herinde, så har jeg en uddannelse inden for bl.a. elektronik.


Det samme har jeg, men din har ikke været blandet sammen med så megen praktisk erfaring, eller almindelig logik. Her har jeg selvfølgelig dine påstande omkring højttalerkabler i mente.


Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Hvis du tager en enkelt højttaler på 1 meters afstand i et lyddødt rum, så vil den kunne give maksimum 109dB ved 80W. 90dB ved 1W, herefter følger 93dB ved 2W, 96dB ved 4W osv. fordobler vi op indtil vi rammer 108dB ved 64W og altså 109dB ved 80dB.


Og du læste "Trumle"s udmærkede link til fasedrej og afsat effekt i højttalere?

En teoretisk god 50W forstærker, kan yde 50 W kontinuerligt i en 8 ohms belastning, ved 4 ohms belastning yde 100 W og ved 2 ohm, yde 200W.

Hvor mange forstærkere kan det?
Alle dem der ikke kan har kompromis'er indbygget, kompromis'er der farver lyden, når man "rammer loftet", selv i ganske små spikes.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

<div style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

</span><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Det er jo ike kun, om de er gode/stærke nok, lyden på forstærkere er typisk vidt forskellig.</span><span style="line-height: 16.8px;">
</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Den udtalelse har meget lidt hold i virkeligheden. Hvis to forstærkere giver forskellig lyd, så er der en defekt mindst i en af dem, eller en decideret bøf i designet som tilføjer noget utilsigtet EQ. En forstærker har et hovedformål, og det er at forstærke hele det hørbare område linært og uden forvrængning, uden at lægger noget til eller trække noget fra. Og det klarer billige forstærkere også helt fint.<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Der er foretaget utallige tests (bl.a. http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm) som med al tydelighed viser at folk er helt ude af stand til at høre forskel på dyrt og billigt udstyr, når det foregår som en blindtest og forstærkerne er kompetent designet (lav forvrængning, god dæmpningsfaktor, linær frekvensgang osv.) og ikke drives til clipping.<div style="line-height: 16.8px;">
<span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

</span><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Vi er enige om, at 80 watt vil kunne få dem til at spille højt, men ikke til at kunne gi' den rigtig gas!</span><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Og din antagelse om at en forstærker kan klare lave ohm-belateninger og fasedrej, ud fra at du ved den kan afgive 80 watt i 8 ohm, er lodret forkert! Man er nødt til at kende mere til forstærkeren (specs), for at kunne komme med sådanne udtalelser.</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Hvordan definerer du så "gi' den rigtigt gas!"? For i min verden er 100+dB ved lyttepositionen at give den rigeligt med gas. Husk nu på at 85dB er nok til at give høreskader over et par timer.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

<span style="line-height: 1.4;">Med mindre man ikke vil have den optimale ydelse ud af sine højttalere, så skal man da endelig følge dit råd, og købe de nævnte små NAD forstærkere. Du har brug for at komme væk fra dine teorier på skrivebordet, og ud i den virkelige verden, og prøve i praksis, hvordan højttaler/forstærkerkombinationer fungerer!</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Hvor kommer det fra at jeg ikke skulle have praktisk erfaring? Man kan altså godt have både teori og praksis på samme tid, hvor utroligt det end lyder. Og i modsætning til de fleste herinde, så har jeg en uddannelse inden for bl.a. elektronik.</span>

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

<span style="line-height: 1.4;">Du blander begreberne! En stor højttaler kræver ikke nædvendigvis en stor forstærker, men den kræver en strømstærk forstærker, til at kunne styre enhederne. Et stort membranareal kræver alt andet lige, mere "overarm" at styre, for at de ikke skal blafre løs...</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Dæmpningsfaktoren har intet at gøre med højttalerens effekt eller størrelsen på strømforsyningen eller hvor "strømstærk" forstærkeren er. Det er forholdet mellem udgangsimpedansen og højttaleren+kablets impedans som afgør hvor god forstærkeren er til at tøjle tunge membraner. Og en dæmpningsfaktor på f.eks. 50 er mere end rigeligt, der er ingen grund til at gå helt amok med det.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

</span>
<span style="line-height: 1.4;">Første indlæg var uden boost fra omgivelser, nu er de medtaget. Kan vi ikke bare forholde os til de udregninger, hvor der forligger en standard? Og i det tilfælde er dine watt opgivelser kontra lydtryk noget optimistiske.</span>
Og ingen indlæg har jeg læst, hvor " at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv". Tråden tager udgangspunkt i et specifikt højttalermærke, hvor der spørges efter forstærkermatch, hvor der forefindes EGNE ERFARINGER med indtryk af lyd og ydelse som helhed.


Hvis du nu lægger mærke til det, så nævner jeg begge opsætninger, både for to højttalere (for mono med én højttaler er dødt) i et lyddødt rum på standard-afstand (1 meter), og bagefter for to højttalere i en almindelig placering tæt på en væg og en almindelig lytteafstand på 3 meter, for at gøre det mere realistisk.

Hvis du tager en enkelt højttaler på 1 meters afstand i et lyddødt rum, så vil den kunne give maksimum 109dB ved 80W. 90dB ved 1W, herefter følger 93dB ved 2W, 96dB ved 4W osv. fordobler vi op indtil vi rammer 108dB ved 64W og altså 109dB ved 80dB.

Og husk at det højst sandsynligt er RMS-effekt, så vi snakker reelt om lidt højere peaks end det. Så altså mere end rigeligt effekt medmindre man har lyst til høreskader.

Og der blev snakket Naim, som er overdyre engelske forstærkere.

Og hvor får du fra, at forstærkere med forskellig klang, så må den ene være defekt eller lavet forkert?
Alt efter komponent valg, kan der opnås en klang efter ønske. Det har intet med fejl at gøre, men derimod et ønske fra producenten. Jeg kan sammenligne med mit Holfi og Arcam setup, og høre tydelig forskel på klangen. Så må det jo iflg. dig bero på en fejl, hvilket med garanti ikke er tilfældet.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Den udtalelse har meget lidt hold i virkeligheden. Hvis to forstærkere giver forskellig lyd, så er der en defekt mindst i en af dem, eller en decideret bøf i designet som tilføjer noget utilsigtet EQ.


Hvilket langt langt de fleste forstærkere gør.


Det må du meget gerne dokumentere. Jeg er sikker på at du kan finde nogle enkelte forstærkere som har designbøffer eller bevidst ændrer signalet, men langt størstedelen af alle forstærkere er linære og uden forvrængning, i hvert fald til grænserne af menneskelig hørelse.

For selvfølgelig er der små bitte målbare forskelle, f.eks. 0,001% forvrængning kontra 0,01% forvrængning, men det er ikke noget man kan høre.

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Hvor kommer det fra at jeg ikke skulle have praktisk erfaring? Man kan altså godt have både teori og praksis på samme tid, hvor utroligt det end lyder. Og i modsætning til de fleste herinde, så har jeg en uddannelse inden for bl.a. elektronik.


Det samme har jeg, men din har ikke været blandet sammen med så megen praktisk erfaring, eller almindelig logik. Her har jeg selvfølgelig dine påstande omkring højttalerkabler i mente.
[/quote]

Du snakker om logik og om højttalerkabler i samme sætning, to emner der stort set aldrig mødes på hifi-forummer.

Hvilke påstande skulle det være?

At det reelt kun er modstand, induktans og kapacitans som betyder noget, og de er alle så lave i et almindeligt kobberkabel med fornuftigt tværsnit at de er komplet irrelevant og ingen hørbar effekt har? For det er ikke en påstand, det er fakta, og det burde du vide hvis du har en uddannelse inden for elektronik bag dig.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Hvis du tager en enkelt højttaler på 1 meters afstand i et lyddødt rum, så vil den kunne give maksimum 109dB ved 80W. 90dB ved 1W, herefter følger 93dB ved 2W, 96dB ved 4W osv. fordobler vi op indtil vi rammer 108dB ved 64W og altså 109dB ved 80dB.


Og du læste "Trumle"s udmærkede link til fasedrej og afsat effekt i højttalere?

En teoretisk god 50W forstærker, kan yde 50 W kontinuerligt i en 8 ohms belastning, ved 4 ohms belastning yde 100 W og ved 2 ohm, yde 200W.

Hvor mange forstærkere kan det?
Alle dem der ikke kan har kompromis'er indbygget, kompromis'er der farver lyden, når man "rammer loftet", selv i ganske små spikes.

Jeg har gennemlæst siden før, den ligger i mine bookmarks. Man skal dog tage lidt højde for at forfatteren har nogle audiofile tendenser (som f.eks. at hævde at der er hørbar forskel på forstærkere i almindelige lytterum, selvom de ikke kunne påvises ved blindtest) og blæser mikroskopiske mulige problemer enormt op.

Og jeg håber da ikke der findes nogen som regner belastningen fra en højttaler for ikke at være reaktivt, jeg vil mene at alle forstærkere rent er designet til en reaktiv belastning, det er ligesom pointen at man vil sætte højttalere til dem. Hvis man designer efter en 100% statisk belastning, så må det betegnes som en designbøf.

NAD C326BEE kan levere det du nævner. 2x50W kontinuerligt i 8Ω, og 100W, 150W og 200W dynamisk i henholdsvis 8Ω, 4Ω og 2Ω.

Men selv en forstærker som ikke yder lige så godt som den kan sagtens være med alligevel, og vil være umulig at skelne i en ordentlig blindtest, så længe den ikke drives til clipping. NADen vil have en fordel fordi den kan spille med mere dynamisk effekt, men så længe begge forstærkere spiller ved et niveau hvor den svagest ikke clipper, så kan man ikke høre forskel.

Men kom gerne med nogle dobbelt blindtest hvor det er lykkedes folk at høre forskel på forstærkere. Og nej, ikke mellem rør- og transistor-forstærkere, der er jo klart at der er forskel når man bringer en så håbløst forældet teknologi i spil.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Og hvor får du fra, at forstærkere med forskellig klang, så må den ene være defekt eller lavet forkert?
Alt efter komponent valg, kan der opnås en klang efter ønske. Det har intet med fejl at gøre, men derimod et ønske fra producenten. Jeg kan sammenligne med mit Holfi og Arcam setup, og høre tydelig forskel på klangen. Så må det jo iflg. dig bero på en fejl, hvilket med garanti ikke er tilfældet.

Selvfølgelig kan der være tilfælde hvor producenter bevidst har tilføjet noget EQ på signalet for at give en signaturlyd eller andet gøjl, men jeg vil gætte på at det er sjældent, da det ville blive afsløret lynhurtigt af simple målinger.

En forstærker har ét hovedformål, nemlig at forstærke et signal så linært som overhovedet muligt. Det er dét mål man designer forstærkere efter, og hvis man ikke gør det, så har man roterende fis i kasketten. Jeg vil i hvert fald ikke have komponenter der tilføjer en fabrikants EQ til mit system uden at jeg selv tilvælger og konfigurerer det.

Den eneste komponent i et setup der må have en unik egenlyd er højttaleren, og det er kun fordi alle højttalere i sagens natur er kompromiser. Men det gælder altså ikke for elektronik.

Hvad gør dig så skråsikker på at du kan høre en forskel? Det er jo udelukkende baseret på dine egne dybt farvede lytteindtryk hvor du på forhånd ved præcis hvilket setup du lytter til.


Redigeret af HenrikStevn - 13-December-2015 kl. 22:04
Til top
Thomaszulu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2009
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomaszulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 22:21
Boys jeg hopper ud af tråden igen. Tak for hjælpen
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 22:53
Skråsikker? I sådan en grad, at jeg vil påstå, at selv en hørehæmmet kommer til samme konklusion.
Mosfet, bjt eller rør har helt samme funktion, kan måle 100% identisk, men kan alligevel lyde helt forskelligt.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Skråsikker? I sådan en grad, at jeg vil påstå, at selv en hørehæmmet kommer til samme konklusion.
Mosfet, bjt eller rør har helt samme funktion, kan måle 100% identisk, men kan alligevel lyde helt forskelligt.

Det er en påstand der kræver beviser.

Medmindre du udelader nogle målinger, så vil de også lyde ens hvis de måler 100% identisk.


Redigeret af HenrikStevn - 13-December-2015 kl. 22:56
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu