|
Audiovector forstærker match |
Besvar | Side <12345 6> |
Forfatter | ||||||
Bruger udmeldt 38
-- Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
.
Redigeret af Henrik B. - 28-December-2015 kl. 08:40 |
||||||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3771 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Første indlæg var uden boost fra omgivelser, nu er de medtaget. Kan vi ikke bare forholde os til de udregninger, hvor der forligger en standard? Og i det tilfælde er dine watt opgivelser kontra lydtryk noget optimistiske. Og ingen indlæg har jeg læst, hvor " at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv". Tråden tager udgangspunkt i et specifikt højttalermærke, hvor der spørges efter forstærkermatch, hvor der forefindes EGNE ERFARINGER med indtryk af lyd og ydelse som helhed. |
||||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||||
Thomaszulu
Bruger Oprettet: 03-December-2009 Sted: danmark Status: Offline Point: 246 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Tak Jetex
Ja jeg vil egentlig gerne bare vide om gode ideer til forstærkere til audiovector |
||||||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3771 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Og der har jeg god erfaring med Arcam, og som sagt, er du i nærheden af Frederiksberg findes der mulighed for et lyt. Lydportalen fører både Arcam og Naim, og med top betjening og vejledning. Alene butikkens indretning og fremtoning, er et besøg værd. I nordjylland/Aalborg hos Lydspecialisten, er der måske også mulighed for prøvelyt, de fører både Audiovector, Arcam og Naim. |
||||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||||
Thomaszulu
Bruger Oprettet: 03-December-2009 Sted: danmark Status: Offline Point: 246 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Mange tak. Jeg stikker snuden forbi
|
||||||
HenrikStevn
Guld medlem Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Den udtalelse har meget lidt hold i virkeligheden. Hvis to forstærkere giver forskellig lyd, så er der en defekt mindst i en af dem, eller en decideret bøf i designet som tilføjer noget utilsigtet EQ. En forstærker har et hovedformål, og det er at forstærke hele det hørbare område linært og uden forvrængning, uden at lægger noget til eller trække noget fra. Og det klarer billige forstærkere også helt fint. Der er foretaget utallige tests (bl.a. http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm) som med al tydelighed viser at folk er helt ude af stand til at høre forskel på dyrt og billigt udstyr, når det foregår som en blindtest og forstærkerne er kompetent designet (lav forvrængning, god dæmpningsfaktor, linær frekvensgang osv.) og ikke drives til clipping.
Hvordan definerer du så "gi' den rigtigt gas!"? For i min verden er 100+dB ved lyttepositionen at give den rigeligt med gas. Husk nu på at 85dB er nok til at give høreskader over et par timer.
Hvor kommer det fra at jeg ikke skulle have praktisk erfaring? Man kan altså godt have både teori og praksis på samme tid, hvor utroligt det end lyder. Og i modsætning til de fleste herinde, så har jeg en uddannelse inden for bl.a. elektronik.
Dæmpningsfaktoren har intet at gøre med højttalerens effekt eller størrelsen på strømforsyningen eller hvor "strømstærk" forstærkeren er. Det er forholdet mellem udgangsimpedansen og højttaleren+kablets impedans som afgør hvor god forstærkeren er til at tøjle tunge membraner. Og en dæmpningsfaktor på f.eks. 50 er mere end rigeligt, der er ingen grund til at gå helt amok med det.
Hvis du nu lægger mærke til det, så nævner jeg begge opsætninger, både for to højttalere (for mono med én højttaler er dødt) i et lyddødt rum på standard-afstand (1 meter), og bagefter for to højttalere i en almindelig placering tæt på en væg og en almindelig lytteafstand på 3 meter, for at gøre det mere realistisk. Hvis du tager en enkelt højttaler på 1 meters afstand i et lyddødt rum, så vil den kunne give maksimum 109dB ved 80W. 90dB ved 1W, herefter følger 93dB ved 2W, 96dB ved 4W osv. fordobler vi op indtil vi rammer 108dB ved 64W og altså 109dB ved 80dB. Og husk at det højst sandsynligt er RMS-effekt, så vi snakker reelt om lidt højere peaks end det. Så altså mere end rigeligt effekt medmindre man har lyst til høreskader. Og der blev snakket Naim, som er overdyre engelske forstærkere.
|
||||||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19209 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Hvilket langt langt de fleste forstærkere gør.
Det samme har jeg, men din har ikke været blandet sammen med så megen praktisk erfaring, eller almindelig logik. Her har jeg selvfølgelig dine påstande omkring højttalerkabler i mente.
Og du læste "Trumle"s udmærkede link til fasedrej og afsat effekt i højttalere? En teoretisk god 50W forstærker, kan yde 50 W kontinuerligt i en 8 ohms belastning, ved 4 ohms belastning yde 100 W og ved 2 ohm, yde 200W. Hvor mange forstærkere kan det? Alle dem der ikke kan har kompromis'er indbygget, kompromis'er der farver lyden, når man "rammer loftet", selv i ganske små spikes. Klaus |
||||||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3771 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Og hvor får du fra, at forstærkere med forskellig klang, så må den ene være defekt eller lavet forkert? Alt efter komponent valg, kan der opnås en klang efter ønske. Det har intet med fejl at gøre, men derimod et ønske fra producenten. Jeg kan sammenligne med mit Holfi og Arcam setup, og høre tydelig forskel på klangen. Så må det jo iflg. dig bero på en fejl, hvilket med garanti ikke er tilfældet. |
||||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||||
HenrikStevn
Guld medlem Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Det må du meget gerne dokumentere. Jeg er sikker på at du kan finde nogle enkelte forstærkere som har designbøffer eller bevidst ændrer signalet, men langt størstedelen af alle forstærkere er linære og uden forvrængning, i hvert fald til grænserne af menneskelig hørelse. For selvfølgelig er der små bitte målbare forskelle, f.eks. 0,001% forvrængning kontra 0,01% forvrængning, men det er ikke noget man kan høre.
Det samme har jeg, men din har ikke været blandet sammen med så megen praktisk erfaring, eller almindelig logik. Her har jeg selvfølgelig dine påstande omkring højttalerkabler i mente. [/quote] Du snakker om logik og om højttalerkabler i samme sætning, to emner der stort set aldrig mødes på hifi-forummer. Hvilke påstande skulle det være? At det reelt kun er modstand, induktans og kapacitans som betyder noget, og de er alle så lave i et almindeligt kobberkabel med fornuftigt tværsnit at de er komplet irrelevant og ingen hørbar effekt har? For det er ikke en påstand, det er fakta, og det burde du vide hvis du har en uddannelse inden for elektronik bag dig.
Jeg har gennemlæst siden før, den ligger i mine bookmarks. Man skal dog tage lidt højde for at forfatteren har nogle audiofile tendenser (som f.eks. at hævde at der er hørbar forskel på forstærkere i almindelige lytterum, selvom de ikke kunne påvises ved blindtest) og blæser mikroskopiske mulige problemer enormt op. Og jeg håber da ikke der findes nogen som regner belastningen fra en højttaler for ikke at være reaktivt, jeg vil mene at alle forstærkere rent er designet til en reaktiv belastning, det er ligesom pointen at man vil sætte højttalere til dem. Hvis man designer efter en 100% statisk belastning, så må det betegnes som en designbøf. NAD C326BEE kan levere det du nævner. 2x50W kontinuerligt i 8Ω, og 100W, 150W og 200W dynamisk i henholdsvis 8Ω, 4Ω og 2Ω. Men selv en forstærker som ikke yder lige så godt som den kan sagtens være med alligevel, og vil være umulig at skelne i en ordentlig blindtest, så længe den ikke drives til clipping. NADen vil have en fordel fordi den kan spille med mere dynamisk effekt, men så længe begge forstærkere spiller ved et niveau hvor den svagest ikke clipper, så kan man ikke høre forskel. Men kom gerne med nogle dobbelt blindtest hvor det er lykkedes folk at høre forskel på forstærkere. Og nej, ikke mellem rør- og transistor-forstærkere, der er jo klart at der er forskel når man bringer en så håbløst forældet teknologi i spil.
Selvfølgelig kan der være tilfælde hvor producenter bevidst har tilføjet noget EQ på signalet for at give en signaturlyd eller andet gøjl, men jeg vil gætte på at det er sjældent, da det ville blive afsløret lynhurtigt af simple målinger. En forstærker har ét hovedformål, nemlig at forstærke et signal så linært som overhovedet muligt. Det er dét mål man designer forstærkere efter, og hvis man ikke gør det, så har man roterende fis i kasketten. Jeg vil i hvert fald ikke have komponenter der tilføjer en fabrikants EQ til mit system uden at jeg selv tilvælger og konfigurerer det. Den eneste komponent i et setup der må have en unik egenlyd er højttaleren, og det er kun fordi alle højttalere i sagens natur er kompromiser. Men det gælder altså ikke for elektronik. Hvad gør dig så skråsikker på at du kan høre en forskel? Det er jo udelukkende baseret på dine egne dybt farvede lytteindtryk hvor du på forhånd ved præcis hvilket setup du lytter til.
Redigeret af HenrikStevn - 13-December-2015 kl. 22:04 |
||||||
Thomaszulu
Bruger Oprettet: 03-December-2009 Sted: danmark Status: Offline Point: 246 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Boys jeg hopper ud af tråden igen. Tak for hjælpen
|
||||||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3771 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Skråsikker? I sådan en grad, at jeg vil påstå, at selv en hørehæmmet kommer til samme konklusion.
Mosfet, bjt eller rør har helt samme funktion, kan måle 100% identisk, men kan alligevel lyde helt forskelligt. |
||||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||||
HenrikStevn
Guld medlem Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Det er en påstand der kræver beviser. Medmindre du udelader nogle målinger, så vil de også lyde ens hvis de måler 100% identisk.
Redigeret af HenrikStevn - 13-December-2015 kl. 22:56 |
||||||
Besvar | Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |