recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rækkefølge på router og switch
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rækkefølge på router og switch

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bonielse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: DK-2500 Valby
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bonielse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rækkefølge på router og switch
    Sendt: 18-December-2015 kl. 10:50
Kan man bytte om på rækkefølgen af router og en switch?

Nettet kommer ind i huset via en fiberboks - lad os kalde stedet P1. Den anden ende af huset kalder vi P2.

P.t. har jeg først router og så switch tilsluttet en port på routeren:
-   fibernetboks (P1) -> router (P1) -> switch (P2)

Min router også er access point for mit trådsløse netværk, men forbindelsen er ikke helt god i den anden ende af huset (P2).
Jeg har brug for 3 kablet forbindelse i hver ende af huset - 3 stk ved P1 og 3 stk ved P2.

Tanken var følgende rækkefølge:
-   fibernetboks (p1) -> switch (P1) -> router (P2)

Det virkede som sådan, men det var noget ustabilt. Så tilbage til router først.
Nu kan jeg så ikke huske om jeg brugte WAN eller en LAN porten på routeren.
Så inden jeg kaster mig over nye tests:
- Skulle det virke OK med en switch før router?
- Skal WAN eller LAN port bruges på routeren når jeg har switch før?



Måske skulle lige nævne, at jeg ikke har så meget brug for trådløs ved P1.

Man kunne også have et AC i begge ender. Men en lille test viste i mit tilfælde at hvis man er forbundet til AC ved P1, bliver den forbindelse bibehold selvom man står lige ved siden af AC ved P2 og har lagt bedre forbindelse.

En range extender ville bruge samme SSID, korrekt?   Det kunne så være en løsning. Men ville jo helst slippe for at købe mere hardware.
Er der ikke også noget med at en extender vil tage hastighed fra det trådløse?
Mange af de range extenderer jeg har set på har ingen antenne - og det ser ikke ud til at den LAN port de har skal forbindes til mit netværk, men kan bruges til en (ikke trådløs) client. Kunne ellers se ideen i at der var en kablet forbindelse til extenderen - den skal jo være et sted hvor forbindelsen er dårlig.

/Bo
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 12:31
Det korte svar på dit første spørgsmål: Nej. Din router har forskellige funktioner (firewall, mapning af IP-adresser, og tildeling af IP-adresser på LAN-siden). Hvis du placerer switchen mellem udtaget og routerens WAN-input, vil andre enheder tilsluttet switchen ikke være beskyttet af firewallen. De kan heller ikke få fat på enhederne, der ligger på inder-(LAN-)siden af routeren.

Du kan selvfølgelig la' routeren blive, og montere en ekstra router (konfigureret som access point) ved P2, som du foreslår - det er en mulighed.

Hvis du vil undgå den ekstra trådløse enhed, kan du enten trække et kabel mere (parallelt med det gamle), så du kan trække LAN-siden tilbage til en switch ved P1 gennem dette. Eller hvis det er meget svært at trække et kabel mere, kan du føre LAN-siden tilbage gennem samme kabel vha. to switche med VLAN-mulighed (Virtuelt LAN). Dette kræver dog noget teknisk indsigt i VLAN tagging på switchene (og du skal bruge to "managed" switche med VLAN-mulighed).

Sidst er en range extender selvfølgelig en mulighed, men personligt vil jeg altid foretrække at forbinde enderne af huset med kabel (om det så er et eksta fysisk kabel, eller et "virtuelt" via VLAN) aht. performance. Hvert trådløst link begrænser hastigheden og øger pingtiden, og med en range extender vil man komme gennem to trådløse links i stedet for eet.

EDIT: Du skriver, at det ville være rart med en kablet extender - det er jo sådan set beskrivelsen af et access point Smile


Redigeret af huntiedk - 18-December-2015 kl. 17:39
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 21:00
Routeren sørger for at adskille det store internet fra dit lokalnet, så den skal være første stop på ruten fra din fiberboks. Du kan så vælge at trække et langt kabel fra fiberboksen til modsatte ende af huset, placere routeren der og trække et langt kabel tilbage til switchen i samme ende som fiberboksen, men det ændrer ikke på at første stop på ruten fra fiberboksen skal være routeren.

Princippielt KAN man godt sætte switchen før routeren, men som Huntie er inde på, kræver den en switch med nogle ret avancerede egenskaber og tungen lige i munden, så det er ikke vejen frem - og du har sandsynligvis ikke en switch der kan den slags.

Forslag:

Brug nogle hundredelapper på en wifirouter mere, træk et kabel fra P1 til P2 og sæt den nye router på der. Kablet mellem de to routere sættes i en LAN port på routeren ved P1 og en LAN port på den nye router ved P2.

På routeren ved P2 går du ind i opsætningen og slukker for dhcp, så den ikke begynder at dele ip numre ud til dit udstyr, det lader du routeren ved P1 om.

På P2 routeren sætter du det trådløse SSID til det samme som det trådløse SSID på P1 routeren, men du vælger en anden wifikanal end den P1 routeren bruger. Kodeord til wifi sætter du til det samme på begge routere. Nu bør dine wifi enheder selv finde ud af om P1 eller P2 routeren tilbyder det bedste signal og skifte helt automatisk til bedste forbindelse. 
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2015 kl. 12:50
+1 til forslaget fra Standvasker
Til top
bonielse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: DK-2500 Valby
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bonielse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 14:04
Tak for input. Lidt at "lege" med i juleferien :-)

Et kabel mere mellem P1 og P2 er no-go.

Var ikke klar over man kan have flere AC med samme SSID - det var derfor jeg gik efter range extender muligheden (På den anden side havde jeg fornemmelse af at der er hvad en extender i sidste er - lidt forvirret på område) Men lyder til at det er OK hvis de bruger forskellige kanaler.

Som nævnt har jeg prøvet med 2 AC points - dog med forskellige SSID. Her blev der ikke skiftet mellem AC. Håber det virker med samme SSID. Det vil jeg prøve.
Til top
bonielse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: DK-2500 Valby
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bonielse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 17:07
Så er der testet lidt mere.

* Router/AC ved P1
* AC ved P2
* Kabel mellem P1 og P2
* SSID og password er det samme på begge AC (både 2.4GHz og 5GHz)
* ACs sat til faste, og forskellige, kanaler (både 2.4GHz og 5GHz)

Altså har jeg:
- fibernetboks (P1) -> router/AC (P1) -> AC (P2)

På en mobil (har kun 2.4GHZ) bruger jeg "WiFi Analyzer" app.
Her vises SSID, MAC og IP (for mobilen).

Ummiddelbart ser det ud til at den beholder forbindelsen til P1 selvom jeg ligger mobilen lige op og ned af P2.
Måske er signalet fra P1 ikke dårligt nok?
- I følge app er P1 = -75dBm og P2 = -32dBm

Ekstra test hvor jeg har satte både AC1 og AC2 op som router (inkl. DHCP).
AC1 havde 192.168.0.n
AC2 havde 192.168.1.n
I følge app, samt mobil system info, beholdt mobilen IP fra P1.

Så det ser ikke ud til at der skiftes AC :-(

Jeg fik ikke lavet en speedtest. Måske ville den fortælle noget andet - at jeg er forbundet til det bedste AC. Ryger med i næste tests.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 17:25
bare lige så man snakker samme sprog. Accesspunkt forkortes AP og ikke AC. 
Jeg ville nok have smidt et powerline setup med wireless på i stedet og så bare nøjedes med routeren efter fiberboksen. og så sørge for en 3-4 powerline stik. jo flere man sætter op, jo mere stabil og bedre performende bliver forbindelsen.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 18:54
Nogle accesspunkter kan sættes til at de skal smide enheder, hvor signalet er under en bestemt værdi.
På den måde vil enheden så tilslutte det kræftigere accesspunkt med samme SSID.

Normalt er det enheden som bestemmer hvilket accesspunkt der benyttes, så hvis du ikke har ovenstående funktion, så kan du prøve at gøre accesspunkt svagere i sendestyrke.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 21:01
Hvilke wifi kanaler bruger du? 

Som du kan se på wifi analyzer app'en, så fylder en wifikanal ikke kun en kanal, men breder sig en smule - derfor anbefales det at du holder dig til kanal 1, 6 eller 11, på den måde forstyrrer de ikke hinanden.
Til top
bonielse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: DK-2500 Valby
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bonielse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 13:17
Ad claus_jac:
 - jeg ved ikke hvorfor jeg brugte AC og ikke AP - tanketorsk formodentlig. Tak for reminder Smile
 - Men hvordan komme powerline ind i billedet?
Powerline er vel bare en erstatning for den kablet forbindelse jeg har mellem P1 og P2.
Eller har jeg overset noget?
Mit problem er ikke mine kablet forbindelser, men WiFi. At sætte flere APs hjælper vel ikke når jeg ikke en gang kan få clienterne til at skifte fra et halvsvagt signal til et meget stærkt.

Min optimale opsætning ville være at have et AP ved P1 og et AP ved P2. Med samme SSID. Ganske som foreslået af flere.
Så det har jeg lige nu. Men alligevel virker det ikke optimalt. Forstået på den måde, at den bedste forbindelsen benyttes ikke altid.

En speedtest bekræfter at forbindelsen beholdes. Forbundet til AP1 og har mobil lige op og ned af AP2 giver ca. 25% hastighed i forhold til at være lige op og ned af AP1.
Samme ved omvendte scenarie.

Jeg bruger kanal 6 (2.4GHz) og kanal 60 (5GHz) for AP1
Jeg bruger kanal 11 (2.4GHz) og kanal 120 (5GHz) for AP2.
=> Det skulle være OK, ikke ?

(Jeg har også prøvet at disable 5GHz så kun 2.4GHZ var i brug. Samme resultat)

Jeg kan ikke finde parametre på mine clienter (tablet, mobil), hvor jeg kan sætter en "følsomhed". Kigger efter ligende på APs.
Vil prøve at lege med sendestyrken på mine APs - på den anden side; vil lavere styrke give lavere datamængde? Det må lidt tests vise.

Tak for alle forslag - om ikke andet har jeg lært lidt mere om WiFi muligheder Smile
Til top
Bimsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2004
Sted: Sverige
Status: Offline
Point: 511
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bimsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 14:04
Har du en Android telefon kan du prøve at installere programmet "Wifi Roaming Fix" på telefonen. Dette program gør at telefonen automatisk forbinder til det AP med stærkeste signal.

I programmet kan man sætte op ved hvilken signalstyrke den skal søge efter alternative AP.
Til top
bonielse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: DK-2500 Valby
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bonielse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 01:33
"Wifi Roaming Fix" virker fint på vores telefoner :-)
Men på tablet er den ikke helt så fin til at skifte.
Tak for hint.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu