recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hiper udstyr og hastighed?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hiper udstyr og hastighed?

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2016 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Øhm, 5E da kan sagtens trække gigabit ?
Nej det kan cat5e ikke - 15 meter cat5e fik jeg + - 150 mbit med masser af støj på. Da alle kabler blev skiftet til cat7 pimf hjalp det. 340/65 alle steder her i huset UDEN støj på en YouSee 300/60.
 
Det skema der er i den link, glem alt om det, det passer ikke. Det er teoretisk uden støjkilder i miles omkreds.
Jeg benytter Cat5e og har en 500/500Mbit/s fiber. På mine maskiner får jeg ca.520/520Mbit/s og en ping på 1ms målt på ookla.
Nogle steder i huset kan jeg faktisk måle den samme hastighed på det trådløse, men typisk ligger det nærmere omkring de 2-300Mbit/s når der komme lidt afstand på 5GHz. 802.11 AC 80MHz. kan faktisk komme op på 160MHz på routeren. men er nu ikke sikker på om jeg har nogle enheder der kan køre på den båndbredde.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2016 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Roolig nu, det var bare et bud.
Jeg er skam hel rolig.

Fint nok.
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Nej, det er ikke teoretisk og uden støjkilder, det er hvad jeg dagligt oplever i et alm. kontormiljø, hvor de fungerer uden problemer.

Så dine oplevelser er anderledes end mine og jeg har formodentlig lidt flere kabler i drift end dig.

At du så dertil ikke tror på den dokumenterede standard for kablerne, kan jeg ikke lave om på.

Hvad er det her for noget, min bil er større end din, pifff.
Er der kabler nok i en kommune, div. institutioner og skoler i kommunen.
 
Som skrevet og skrives for sidste gang, du kan tro på hvad jeg skrev eller lade vær, det styrer du HELT selv :)
Du har godt nok fået noget helt galt i halsen her, jeg kommenterer blot din påstand, som jeg ikke er enig i. Ved ikke lige hvordan det bliver til "hvis der er størst" ????????

Du får såmænd ikke mere ret af at gentage påstanden....
At du nu ændrer grundlaget for din påstand, gør den mere underbygget, men jeg oplever stadig andet end du gør (hvem er det nu, der er i gang med "min er større end din" ??), hvilket du ikke kan ændre på.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2016 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg benytter Cat5e og har en 500/500Mbit/s fiber. På mine maskiner får jeg ca.520/520Mbit/s og en ping på 1ms målt på ookla.
Nogle steder i huset kan jeg faktisk måle den samme hastighed på det trådløse, men typisk ligger det nærmere omkring de 2-300Mbit/s når der komme lidt afstand på 5GHz. 802.11 AC 80MHz. kan faktisk komme op på 160MHz på routeren. men er nu ikke sikker på om jeg har nogle enheder der kan køre på den båndbredde.
Du har ikke 100 meter kabel - i det skema står der at 100 meter cat5e kan klare 1 Gbit, det er teoretisk uden støjkilder. Korte cat5e kabler til f.eks. en 1 Gbit switch kan godt lade sig gøre.

Nej, standarden er op til 1 Gbit op til 100 meter på cat5 eller bedre og det er ikke uden støjkilder, da parsnoede kabler ikke opfanger støj særlig godt (det er derfor de er snoede).
 
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

Trådløst mellem router og enheder har jeg 1,3 Gbit - test viser det samme som på kabel, 340/65 på en YouSee 300/60. Det kan vi ikke rigtig bruge til noget da det handler om ens udstyr.
Har du da 10Gbit udstyr kørende ?
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2016 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg blev frustreret i dag, fordi deres router var begyndt at overskrive min routers DNS indstillinger. Hiper benytter Google DNS som standard, mens min benytter Unblock Us. Med det resultat at Netflix blev blokeret fuldstændig, uanset hvilke indstillinger jeg prøvede. Både under apps og browser.

Jeg læste så på deres hjemmeside, at man kunne undvære deres router med den omtalte VLAN 101 mode.
Det kunne jeg selvsagt ikke finde under nogle af de logiske steder på routeren og kontaktede derfor deres support. De mente de bestemt slet ikke deres routere understøttede. Måske deres 90-serie, men så var det også det.
Jeg ledte så lidt rundt i diverse fora om netværk, og stødte så pludselig på noget med VLAN opsætning for IPTV. Så tænkte jeg da, at hvis man kan ændre VLAN for de enkelte porte under det punkt, måske kunne man så også for internetporten. Og som sagt, så gjort.
Virkelig tosset sted at placere det, men pyt, nu virker det og jeg slipper for rodet med to routere og alle de ekstra kabler det giver og besvær med DHCP og DNS konflikter, samt bridge-mode og indstillinger der glemmes ved opdateringer.

Kan bekræfte at det også fungerer på asus RT-AC87U routere. Smile
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2016 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Lige et pro-tip til Hiper fiber, hvis du har en Asus-router selv. Personligt har jeg en Asus RT-AC68U, men går ud fra at proceduren er den samme, på de fleste af deres routers.

Sagen er nemlig den, at Hiper faktisk gør det muligt for sine fiberkunder helt at undgå deres router. Det kræver blot, at man sætter sin egen router i VLAN 101 mode. Problemet er bare, at ifølge Asus selv, så understøtter deres router ikke dette.
Det er så bare ikke helt rigtig. Faktisk er det utrolig nemt at sætte op, men pisse svært at finde, fordi det ligger et sted, hvor det ikke hører hjemme.

1: Tilslut din router direkte i konverterboksen ind i WAN-porten (den eneste blå, ikke en af de 4 gule)
2: Gå ind på routerens interface på 192.168.1.1
3: I venstre bjælke vælger du så "lokalnetværk"
4: I toppen vælger du "IPTV" (ja, netop)
5: Under "vælg ISP" vælger du "manuel indstil."
6: Herefter dukker der nye punkter op, hvor du under porten "internet" skriver 101 i VID punktet.
7: Tryk herefter på "Anvend", så genstarter routeren selv og derefter er den koblet på nettet udenom Hipers egen router.

Slut med at arbejde med bridge mode og besvær med DHCP og andet skrammel.
Håber nogle kan bruge tippet. Måske virker det også på andre mærker. Who knows

Fedt, det må testes.. jeg har godt nok en asus rt-ac87u, men tænker det også burde virker. 

Ved du også om det virker til deres internet-coax kabel?


Redigeret af osbech - 09-December-2016 kl. 09:21
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2016 kl. 12:33
Det er desværre ikke muligt med coax nej, da din router højst sandsynligt ikke har coax port i sig ;)
Så vi er desværre nødt til at køre vores router i bridge mode..

Det undrer mig meget at folk ikke gør det i forvejen på en fiberforbindelse, det er da altid den største fordel at undvære et mellemled i sin forbindelse.
Personligt kunne jeg aldrig finde på at have flere mellemled end nødvendigt, desværre er andet ikke muligt med coax :(


Redigeret af Flick - 09-December-2016 kl. 12:38
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2016 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg benytter Cat5e og har en 500/500Mbit/s fiber. På mine maskiner får jeg ca.520/520Mbit/s og en ping på 1ms målt på ookla.
Nogle steder i huset kan jeg faktisk måle den samme hastighed på det trådløse, men typisk ligger det nærmere omkring de 2-300Mbit/s når der komme lidt afstand på 5GHz. 802.11 AC 80MHz. kan faktisk komme op på 160MHz på routeren. men er nu ikke sikker på om jeg har nogle enheder der kan køre på den båndbredde.
Du har ikke 100 meter kabel - i det skema står der at 100 meter cat5e kan klare 1 Gbit, det er teoretisk uden støjkilder. Korte cat5e kabler til f.eks. en 1 Gbit switch kan godt lade sig gøre.
 
Trådløst mellem router og enheder har jeg 1,3 Gbit - test viser det samme som på kabel, 340/65 på en YouSee 300/60. Det kan vi ikke rigtig bruge til noget da det handler om ens udstyr.
Nej, 100m kabel har jeg ikke, men 75m er der da dog. Og det er endda målt i gennem 2 switche og de første 10m køre kablet langs med el-installationen. 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2016 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Det er desværre ikke muligt med coax nej, da din router højst sandsynligt ikke har coax port i sig ;)
Så vi er desværre nødt til at køre vores router i bridge mode..

Det undrer mig meget at folk ikke gør det i forvejen på en fiberforbindelse, det er da altid den største fordel at undvære et mellemled i sin forbindelse.
Personligt kunne jeg aldrig finde på at have flere mellemled end nødvendigt, desværre er andet ikke muligt med coax :(
Jeg gjorde det jo af gode grunde ikke, fordi jeg ikke troede det var muligt med min router. Asus påstod jo, at den ikke understøttede VLAN 101. Men det gør den så, hvis man gider lede ulogisk steder i opsætningen B-)
Til top
hellbanker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2011
Sted: Køge
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hellbanker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 12:04
Har Hiper en lille uge endnu og så er det goodbye! Det har været en pest! Ustabil forbindelse, som aldrig har kysset de 100/100 som lovet. Har haft flere gange hvor der intet net var. Det har sjældent kunne holde forbindelsen en hel dag. Glad for at komme væk fra dem igen
Til top
mikkelhogenhaug Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-September-2017
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mikkelhogenhaug Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 18:37
Det er lykkedes mig at konfigurere min nye TP-Link AC5400 router til VLAN 101, så den kan køre uden bridge på Hipers fiber. Det skete ved at sætte følgende indstillinger:
Advanced->Settings->IPTV=Enable IPTV, Mode=Custom, Internet VLAN ID=101, Internet VLAN Priority=1, 802.1Q Tag=Til, IP-Phone VLAN ID=102, IPTV VLAN ID=100.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 20:35
#hellbanker, med 100/100 går jeg ud fra det er over YouSee coax, ikke? Træls det har været ustabil. Det er ikke til at leve med.
Selv har jeg kun haft en håndfuld udfald på de 1½ år jeg har haft det på Fiber. Men det er kun en brøkdel af de udfald jeg havde på Fibia før og i langt kortere tid af gangen (kun max 1½ time). Hos Fibia havde jeg et udfald på 5 dage, hvor vi overhovedet ingen forklaring fik, udover "det er TDC's skyld", mens alle mine naboer med YouSee fiber ingen problemer havde. Og da det endelig kom tilbage fik vi ingen kompensation eller reel undskyldning. Det var sidste udslag der gjorde jeg skred.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af mikkelhogenhaug mikkelhogenhaug skrev:

Det er lykkedes mig at konfigurere min nye TP-Link AC5400 router til VLAN 101, så den kan køre uden bridge på Hipers fiber. Det skete ved at sætte følgende indstillinger:
Advanced->Settings->IPTV=Enable IPTV, Mode=Custom, Internet VLAN ID=101, Internet VLAN Priority=1, 802.1Q Tag=Til, IP-Phone VLAN ID=102, IPTV VLAN ID=100.


Fedt. Godt der er nogle der følger op på mit råd med andre mærker routere :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu