recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En bizar oplevelse i Elgiganten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En bizar oplevelse i Elgiganten

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 17:02

Ja, det er på samme måde der hvor jeg normalt køber, og har gjort det i mange år, der spørges ikke om noget, de ved hvem jeg er.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis man er oprettet i deres it system som kunde, er det vel lettere. Har efterhånden købt så meget hos dem. Opgir bare mit tlf nr ved kassen, og så kan de se alle mine data, og sikkert også cpr nr, da jeg købte min første iPhone der.
Jeg har aldrig givet CPR nummer ud ved køb af en telefon. Shocked

Der er meget udførlige regler ved opbevaring af CPR nummer og dem tvivler jeg på Elgiganten er i stand til overholde.
Så måske skulle man bare anmelde dem for brud på persondataloven.

Ved opbevaring af CPR nummer gælder følgende:

  • Kunden skal oplyses om hvad CPR nummeret skal benyttes til.

  • CPR nummer må kun opbevares sålænge det tjener et formål.
    Ellers skal oplysningerne
     slettes.

  • CPR nummer må ikke gives ud til 3. part, uden at ejeren på forhånd er blevet oplyst om dette.

  • Udveksling af CPR nummer imellem systemer må kun ske krypteret
    (tvivler på at de overholder den del)

  • Der skal foreligge dokumentation om hvilke personer som har adgang til CPR oplysningerne.
    (tvivler jeg på at Elgiganten kan håndtere)

  • Der skal være etableret adgangskontrol til systemerne i form af personlige brugernavne og adgangskoder.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
sodaha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 397
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sodaha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 18:27
Her er en artikel om det

http://www.business.dk/diverse/butikskaeder-til-kamp-mod-svindel-med-dankort
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)
Til top
Lars_M Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-November-2011
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 177
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 18:30
Bilka har krævet id i årevis ved store dankort beløb. Kan ikke huske de præcise beløbsgrænser.
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 18:30

Det er jo mange år siden at der var billede på et kort.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 18:35
Cyberguyen@ Nej ikke for at købe en tlf, men for at oprette det abonnement der skulle bruges sammen med, for at få rabatten på tlf.
Til top
peter44 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Oktober-2015
Sted: nykøbing f Dk
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peter44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 18:53
Bankerne garanterer kun de første 4000 kr, derfor kræver forretningerne billed ID f.eks kørekort. Selvom man er registreret i forretningen er det jo stadig uden billedlegitimation derfor .
Til top
pjonassen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pjonassen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 19:17
Nu er man jo i Danmark ikke forpligtigede ved lov at skulle være i besiddelse af nogen form for billede-id. Ikke engang politiet har krav på billede-id (med mindre selvfølgelig at man er fører af et køretøj). Det samme gør sig gældende med de sidste fire cifre i CPR-nummeret - ikke engang Politiet.
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL

Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af pjonassen pjonassen skrev:

Nu er man jo i Danmark ikke forpligtigede ved lov at skulle være i besiddelse af nogen form for billede-id. Ikke engang politiet har krav på billede-id (med mindre selvfølgelig at man er fører af et køretøj). Det samme gør sig gældende med de sidste fire cifre i CPR-nummeret - ikke engang Politiet.

Nææ, men Elgiganten er jo så også i sin gode ret til at nægte at lave handlen, hvis de vurdere risikoen er for høj.

Kan ikke se det bizare i denne oplevelse. Det er selvfølgelig super ærgerligt men, hvis jeg havde haft en butik havde jeg da gjort det samme. De gør det jo ikke for at genere, men blot for at undgå svindel. 


Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 19:30
Den gang man havde billede på Dankortet var alting lettere.

Hver gang jeg var i udlandet, så syntes butikker/restauranter altid at det var supersmart at man med det samme kunne redegøre for kortindehaveren.

Men næææ nej - det gælder om at alting skal standardiseres med resten af verden, selvom lille Danmark har et smartere system.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 19:31
Det var også dengang man kunne nøjes med at have Danmark og sygsikring med når man skulle i byen.

Nu skal man have enten have Bank-ID, Pas eller kørekort med.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
pjonassen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pjonassen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 19:41
Selvfølgelig er Elgiganten i sin gode ret til at droppe salget. Det er sådan set ikke der filmen hopper af for mig. Jeg undre mig mere over at de forventer at kunder aflevere flere oplysninger end selv myndighederne har krav på. Hvis ikke min hukommelse fejler mig helt skal handler over 100.000 foregå som bankoverførsler. Er Elgiganten i tvivl, så kan de jo gå den vej - også ved "mindre" beløb.

Nu ville jeg personligt nok fravælge Elgiganten. Jeg var derude for at kigge på et 85" Thomson. Da jeg spurgte ind til HDMI og HDCP version fik jeg at vide at jeg var velkommen til at kontakte Thomson's kundeservice og få det oplyst.

Prøvede så Elgiganten's online kundeservice - fik samme svar.
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu