recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En bizar oplevelse i Elgiganten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En bizar oplevelse i Elgiganten

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kan man hæve så store beløb på Dankortet ad en gang. Da jeg købte bil var det med en bankcheck.


De sidste to gange har jeg hævet på dankort - 250.000 begge gange.
Men sidste gang var også over 6 år siden. Det kan jo være lavet om siden da.
For øvrigt ved de så, hvem de handler med og jeg har kørekortet med, hvis de er i tvivl om det vitterligt er mig (omend billedet er 25 år gammelt og den unge knøs på billedet er blevet noget ældre :-)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 21:42
nej jeg købte også vores sidste bil på DK kort og det var også et stykke over 250.000kr, der var intet problem..

dog vil bankrådgiver normalt gerne lige have et hint inden.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 23:07
Bruger man et dankort som betalingskort, fx til køb af en ny bil, så er der i princippet ingen beløbsgrænse. Forhandleren er dog kun sikret 4.000 kr., hvis der ikke er dækning for købet på kontoen.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 00:04
Indrømmet, jeg kan ikke helt se "The buzz"....oplys dog det pokkers cpr.nummer! jeg er sikker på at de/Elgiganten ikke gemmer 'nummeret, de skal blot checke at navn på Dankort stemmer overens med faktuel indehaver/fremviser af kort.

F.s.v de andre indlæg omkring bilkøb med Dankort; det er korrekt som andre har oplyst, at Dankort kun dækker op til Kr. 4000, så når nogle - ikke alle - Bilforhandlere acceptere dankort-betaling på bilkøb, er det på ren tillid til kunde/Køber.

Og f.s.v. harmen over at nogle, heriblandt Elgiganten, "tillader" sig at sikre sig mod betalingssvindel ved at udbede sig oplysninger, som man andre steder ikke er lovpligtig til at oplyse om, så må man respektere den.
Men omvendt må man også respektere at Elgiganten ønsker at sikre sig mod "banditter"..deres "biks", deres "regler"....

Og ærlig talt, om man har denne harme, så tænker jeg på "overvågnings-problematikken" i det offentlige rum; om man har rent mel i posen, hvad er så problemet ?

Redigeret af JesA - 31-December-2015 kl. 00:06
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 08:30
Reglerne er til for at beskytte virksomhederne, men bestemt også den evt rigtige indehaver af kortet.
Beløbsgrænser for forevisning af billed id ses bredt indført ved køb med dankort.
Er vilkårerne oplyst når handlen indgåes står det jo køber frit for at sige nej til fx Elgiganten i dette tilfælde, og så handle andetsteds (hvor vilkårerne sandsynligvis er de samme)
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 08:52
Du har ikke noget billed id med. Han beder om dit CPR nummer. Du tager derfra uden TV.

Var det nok at du oplyste dit CPR nummer, når du ikke havde billed id med? Hvorfor spørge om CPR nummer, hvis der alligevel var krav om billed id?!

Hvad har jeg overset?

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 12:06
Skal vi ikke holde bilsnakken ude.

Den nye bil skal indregistreres, så forhandleren har et cpr nummer.

Kan trådstarter sige hvor han endte med et købe sit tv?

Og kunne han købe andre steder uden id?
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 12:39
Det var åbenbart ikke så usædvanligt, som jeg oplevede det lige der i situationen
En eventuel ny skærm købes nok i den lokale HFK: Der er man i det mindste et kendt ansigt (ikke noget med billed-id eller andet)
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 12:45
Jeg synes det er fint nok at de spørger til gyldigt billede ID ved køb af varer over et vis beløb, men de kunne måske skrive det ved check ud i deres webshop, så folk ikke kommer afsted uden.

At spørge kunden om CPR nummer er en glidebane, da de ikke er i stand til at opbevare persondata korrekt ifølge persondataloven.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
perkjaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2008
Sted: Ballerup
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér perkjaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 13:16
Da jeg her i oktober skulle betale for min nye bil fik jeg at vide at man ikke mere kan betale med dankort. Jeg skulle betale med bankcheck eller bankoverførsel.


Til top
steen5 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Maj-2007
Sted: Denmark Randers
Status: Offline
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér steen5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 14:01
Jeg kan nu ikke se det er en bizar oplevelse. Hvis det var mig gav jeg de oplysninger de har brug for. Andet er der vel ikke i det. Så man kan komme hjem med sit tv.< style=":; left:-300px;" ="text" value="" id="focus_retriever" readonly="true">
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 14:45
@cyberguyen hvordan kan du være sikker på, at deres systemer ikke skulle kunne leve op til lovgivningen.
Spørger for at blive klogere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu