recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt fjernsyn i 2016, UHD, SUHD, fladt eller kurvet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt fjernsyn i 2016, UHD, SUHD, fladt eller kurvet

 Besvar Besvar Side  <12345 16>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 22:59
Du kan ikke sammenligne oplevelsen af et krumt biograflærred og et krumt TV. Dertil er billedstørrelsen alt for forskellig. På et krumt TV vil betragtningsvinklen uvægerligt hurtigere blive kritisk når du bevæger dig ud til siden end på et flat TV. Og da de bedste paneler, AV paneler, mht sortniveau og heraf farvegengivelse også er de ringeste mht betragtningsvinkler, skyder du dig selv i foden ved at tage et med krumning. Det dur simpelthen kun hvis man sidder lige midtfor.

Redigeret af Kampus - 01-Januar-2016 kl. 23:00
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Omkring SUHD fx :

http://www.samsung.com/dk/discover/curved-tv/

Sony's skærme er iøvrigt også lavet af Samsung. Derfor også et superbillede, men i modsætning til Samsungs Tizen styringssystem kan Sony ikke få sit til at køre.


Aahhhh, nu så jeg det - jeg så det ikke før, da jeg kiggede på den side som du henviser til (sad og kiggede på den igår). Men den primære forskel på SUHD og UHD er altså deres nanokrystalteknologi og et nyt forbedret skærmpanel, samt quantum dot technology m.m., der tilsammen giver en endda bedre billedkvalitet en UHD. Forskellige interessante artikler her, for andre der gerne vil læse om forskellen mellem UHD og SUHD:

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:19
Af de modeller du nævner så har Pana CX750 og Sony X90C et IPS sidebelyst LED panel. Alle de øvrige har et bagbelyst LED panel, med undtagelse af Samsung JS9005, som er sidebelyst. Billedmæssigt performer de alle ret ens og du går ikke galt i byen med nogen af dem på dén front. Holdbarheden kan det være svært at udtale sig om, men det er nok klart for de fleste, at fladskærms-TV i dag næppe lever lige så længe som de hedengangne CRT-modeller. Med dét sagt, så døde mit eget B&O CRT dog også i sin tid om end det var ret simpelt at reparere på.

Det eneste man skal vælge det buede panel for er dets evne til at mindske reflektioner. Alle øvrige salgsargumenter er rent øregas. Bedre indlevelse, mere afslappende for øjnene osv. ... pfffft! Jeg har skrevet en længere artikel om emnet her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1396253885
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:21
SUHD dækker kun over skærmene evne til at vise et udvidet farverum og så er panelerne gearet til HDR. Det har INTET med UHD at gøre, men Samsung har blot (igen) brugt et eksisterende buzzword og bygget deres egen version af det, så alle tror det er noget vildt og nyt. Sandheden er dog, at alle de øvrige producenter har TV med samme teknologi - de kalder det bare noget andet.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg kan ikke helt se formålet med 2 tunere på et fjernsyn. Jeg kan forstå det på en optager.


Fordi tv'et med en tilsluttet harddisk netop kan fungere som optager.

Aaah ok, nu begynder det at give mening. Hvis nu fjernsynet kun har 1 tuner, så kan man ikke se et tilfældigt program på tv'et, samtidigt med at man laver en optagelse til en USB harddisk. Jeg undrede mig også over at de nye fjernsyn har så mange USB-porte - men det er så altså til dels for at opfylde en mulighed for at tilslutte en ekstern HDD, for derved at bruge fjernsynet, som en optager også.

Og det er jo meget smart - nu har jeg to tunere i min Panasonic HDD/Blu-ray/DVD-optager, og det er meget sjældent at der er mere end to optagelser der kolliderer. Men det forekommer dog ind i mellem. Men det leder mig så til et nyt spørgsmål: Hvis man programmerer en optagelse til ekstern HDD, så fuldfører den vel også optagelsen selvom fjernsynet er slukket? Kan man lave fjernprogrammering af optagelser over en Internet browser, ligesom man kan med min Panasonic HDD/Blu-ray/DVD-optager?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:26
Ja, TVet fortsætter med at optage når du slukker det. Der er pt. ingen af de modeller du har kig på, som du kan programmere optagelser på uden at tænde TVet. Sonys kan (hvis de får nosset sig sammen til at sende opdateringen, som muliggør optagelse på gaden) programmeres fra en app.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du kan ikke sammenligne oplevelsen af et krumt biograflærred og et krumt TV. Dertil er billedstørrelsen alt for forskellig. På et krumt TV vil betragtningsvinklen uvægerligt hurtigere blive kritisk når du bevæger dig ud til siden end på et flat TV. Og da de bedste paneler, AV paneler, mht sortniveau og heraf farvegengivelse også er de ringeste mht betragtningsvinkler, skyder du dig selv i foden ved at tage et med krumning. Det dur simpelthen kun hvis man sidder lige midtfor.

Det siges det jo så, ikke er tilfældet - selvom jeg rent logisk ville være enig med dig. Men argumentet for at man ikke behøver at sidde akkurat midt for, er vel at krumningen på fjernsynet er meget lille. De siger så også at afstanden fra øjnene til billedet bliver mere naturlig, uanset hvor man sidder, når der er en krumning, men det virker så også lidt ulogisk for mig. Se evt. figur 2 i "Tre fordele ved buet skærm", på dette link. Men måske netop fordi kurven er så lille (eller stor radius), så er det måske rigtigt nok. I biografen sad jeg på række 5 i Bio 2 (gangrækken, hvor man rigtigt kan strække benene), hvis nogen kender Esbjergs biografsale. Afstanden var sådan at hele synsfeltet er akkurat fyldt ud.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:33
Læs mit link. Jeg har taget deres påstande en for en.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Af de modeller du nævner så har Pana CX750 og Sony X90C et IPS sidebelyst LED panel. Alle de øvrige har et bagbelyst LED panel, med undtagelse af Samsung JS9005, som er sidebelyst. Billedmæssigt performer de alle ret ens og du går ikke galt i byen med nogen af dem på dén front. Holdbarheden kan det være svært at udtale sig om, men det er nok klart for de fleste, at fladskærms-TV i dag næppe lever lige så længe som de hedengangne CRT-modeller. Med dét sagt, så døde mit eget B&O CRT dog også i sin tid om end det var ret simpelt at reparere på.

Det eneste man skal vælge det buede panel for er dets evne til at mindske reflektioner. Alle øvrige salgsargumenter er rent øregas. Bedre indlevelse, mere afslappende for øjnene osv. ... pfffft! Jeg har skrevet en længere artikel om emnet her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1396253885

Udmærket og interessant artikel. Nogle af de forskellige ting, der forklares er ting som jeg umiddelbart også ville have gættet på som argumenter mod buet skærm.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

SUHD dækker kun over skærmene evne til at vise et udvidet farverum og så er panelerne gearet til HDR. Det har INTET med UHD at gøre, men Samsung har blot (igen) brugt et eksisterende buzzword og bygget deres egen version af det, så alle tror det er noget vildt og nyt. Sandheden er dog, at alle de øvrige producenter har TV med samme teknologi - de kalder det bare noget andet.

Ja, midlerne er metoder til at forbedre billedet i forhold til normalt UHD - men som du siger bruger de forskellige producenter sikkert forskellige metoder. Panasonic f.eks. bruger Local Dimming Pro, Studio Master Colour og lignende - måske med samme formål, uden at de kalder det SUHD??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Ja, TVet fortsætter med at optage når du slukker det. Der er pt. ingen af de modeller du har kig på, som du kan programmere optagelser på uden at tænde TVet. Sonys kan (hvis de får nosset sig sammen til at sende opdateringen, som muliggør optagelse på gaden) programmeres fra en app.

Aha ok, fint nok. Det skal nu heller ikke være en bestemmende feature, da jeg hvis det endelig skulle være kan bruge min Panasonic optager, hvis jeg på farten finder ud af at der er en udsendelse jeg gerne ville optage. Og så kan jeg bruge optagefunktionen på ekstern HDD med fjernsynet, når jeg er hjemme, til visse optagelser.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 00:23
Kiggede lige på hvad LG kunne have at byde på indenfor OLED - f.eks. LG 55EF950V. Men til den pris er det knapt så interessant.

Snakken her har været og er interessant. Man skal huske på, at jeg stort set ikke har "fuldt med" hvad angår fjernsyn, siden de "glade JVC dage" - altså siden for 10 år siden, da jeg købte mit nuværende JVC fjernsyn. Hold da op! 10 år - tiden går. Men jeg synes vi har fået fuldt godt op på tingene her i denne tråd:

- Buet tv, bør ikke være en bestemmende feature (og var det heller ikke fra starten). Buet tv kan være helt ok, men der er også mange gode og logiske argumenter imod.
- Samsung versus andre. Jeg er ikke som sådan overbevist om at Samsung laver ringere fjernsyn end andre og kan sagtens finde på at vælge et Samsung fjernsyn. Især hvis der kommer et SUHD, i fladt design.
- SUHD vs. UHD. Dette er ikke som sådan en "vs." kamp. Det er blot et spørgsmål om hvilke teknikker producenterne bruger til at forbedre billed oplevelsen. Et SUHD fra Samsung kan være lige så godt som et fra Panasonic.

Min liste lige nu, er vel umiddelbart i - måske - prioriteret rækkefølge:
2. Panasonic TX-50CX700E. Der er også 55" versionen TX-55CXC725, men det har en dårligere energiklasse.

Men listen kan selvfølgeligt nå at ændre sig, hvis der kommer andre modeller på markedet. Men lige p.t. kunne listen godt se således ud. Med mindre der er andre mærker man også kunne kigge på.


Redigeret af Thorvald - 02-Januar-2016 kl. 00:23
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu