recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt fjernsyn i 2016, UHD, SUHD, fladt eller kurvet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt fjernsyn i 2016, UHD, SUHD, fladt eller kurvet

 Besvar Besvar Side  123 16>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt fjernsyn i 2016, UHD, SUHD, fladt eller kurvet
    Sendt: 01-Januar-2016 kl. 12:32
Det - gode gamle - JVC fjernsyn jeg har - LT-37M60 - bliver her medio 2016, 10 år gammelt. Kan I huske de tider, dengang JVC var godt og noget af det som mange af os kiggede efter?

Fjernsynet har tjent godt og har været et rigtigt godt fjernsyn - ingen tvivl om det. Men fjernsyn og især billedkvaliteten er nok blevet en hel del bedre på de 10 år. Så 2016 kunne godt være et interessant år at skifte fjernsyn. Ikke så meget pga. sluk af analoge kanaler osv. - det overlever vi nok, men for at højne tv-kignings oplevelsen og måske starte en periode, hvor det er Blu-ray film vi køber som standard og ikke DVD.

De tv, jeg har kigget på er:


I princippet nævnt i prioriteret rækkefølge, men alligevel med lidt forskellige forbehold:

Jeg synes vi skal have 48" (det nuværende er 37"), min kone synes vi skal have 55". Jeg synes SUHD fjernsynet er det mest interessante, men min kone vil ikke have det kurvede fjernsyn. Plus min kone synes fjernsynet skal have det der svarer til Philips ambilight - og det er ikke så væsentligt for mig - selvom det måske er meget smart.

Så spørgsmålene er:
a. Hvad er forskellen på SUHD og UHD - opløsningen ser ud til at være den samme - men er det måske billedbehandlingen der er bedre?
b. Jeg kunne ikke finde et SUHD fjernsyn i fladt design - kunne jeg det, havde det måske været en vinder.
c. Kan man købe "ambilight" til ekstern tilslutning - som tilbehør, der kan tilsuttes et hvilket som helst fjernsyn, der ikke har det indbygget? Er det kun Philips, der laver det indbygget?

Dvs. - hvis jeg kunne kombinere SUHD, fladt design (dvs. ikke kurvet - selvom jeg måske / måske ikke, godt kunne synes det er smart) og ambilight - og fjernsynet i øvrigt har et flot design, der matcher med ovenstående - så kunne det være en vinder. Hvis prisen er ok selvfølgeligt. Hvad jeg får råd til i løbet af 2016, ved jeg ikke, så det skal I ikke spørge om - men jeg synes måske at prisen skal være maks. ca. 12.000,- F.eks. kan (2) fås til ca. 8.000,- så det er faktisk meget ok. (1) står til små 16.000 i 55" udgaven og lidt over 11.000 i 48" udgaven. (3) ser ud til at kunne fås til små 13.000 kr, hvis det er det samme fjernsyn.


Redigeret af Thorvald - 01-Januar-2016 kl. 12:33
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 13:18
Jeg havde samme valgproblem mellem fladt og kurvet. Jeg havde haft et fladt f9005, men kunne jo heller ikke længere få fladt.

Jeg købte en ue55js9005 og omkring 20 minutter efter havde jeg vænnet mig til kurven.

Sikken en dybde TVbilledet viser, hører jeg gang på gang og det er rigtigt. Samtidig kan ikke ses spejlende reflekser fra lamper og lys fra sider.

Sortniveauet er ekstremt flot. Tv har billede på Max 2 sekunder. Der findes 2 tunere, så jeg har koblet en usbharddisk wd 10b på. Det fungerer også fint.

Jeg har ikke fundet hverken hardware- eller softwarefejl.

Få TVet som du vælger hjem på 14 dages prøve, så ved du om det er det rette for jer.





Redigeret af bentpetersson - 01-Januar-2016 kl. 13:21
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 13:56
Hvad så hvis man typisk sidder lidt til siden for midten - f.eks. vil jeg typisk sidde ved den ene side af fjernsynet og min kone mere eller mindre ved den anden side. Vil kurven ved siderne så ikke virke forkert??

Mit argument for det kurvede fjernsyn ville ellers være at kurven er meget lille (meget stor radius), men jeg er ikke sikker. Jeg kan ikke helt se formålet med 2 tunere på et fjernsyn. Jeg kan forstå det på en optager.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 14:02
Man skal se det,da det er lidt svært at forklare.
Selvom billedet forestiller noget lige på den krumme skærm, ses den lige line. Billedet bliver ikke buet.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

De tv, jeg har kigget på er:


I princippet nævnt i prioriteret rækkefølge, men alligevel med lidt forskellige forbehold:


Philips?
Du er ikke ked af det da.......

Samsung?
Well ikke lige min kop te, så hellere Sony eller Panasonic.

4K?
Tjah, så længe du kun får serveret 4K film fra Youtube og Netflix, er det så ikke lidt lige meget?

Buet skærm?
Nej tak, det er marketingsgøgl.

IPS paneler?
Sidder du i 45 grader vinkel i forhold til fjernsynet, så er der tydelig forringelse af billedet.

Ambilight?
Er det fordi hun gerne vil have "tivolilys", eller fordi billedet skal "udviddes på væggen"? I det sidste tilfælde, så køb en større skærm.

For øvrigt: Regn ikke med at dit næste tv bliver mere end 5 år gammelt....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 14:29
Thorvald. Dit spørgsmål a er ikke aktuelt, da det er billedkvalitet, der ikke sendes endnu. Derimod kan du se UHD i helt utrolig kvalitet på 9005 fra Youtube.

Uden at have optager kan du fx som jeg gør lige nu,se Broen over floden Kwai og samtidig skisport.

Redigeret af bentpetersson - 01-Januar-2016 kl. 14:31
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Thorvald. Dit spørgsmål a er ikke aktuelt, da det er billedkvalitet, der ikke sendes endnu. Derimod kan du se UHD i helt utrolig kvalitet på 9005 fra Youtube.

Uden at have optager kan du fx som jeg gør lige nu,se Broen over floden Kwai og samtidig skisport.

Hvorfor er spørgsmål a ikke aktuelt? Jeg spørger hvad forskellen er på UHD og SUHD. Jeg er ligeglad med om der ikke lige p.t. findes materiale i akkurat den billedkvalitet - det kommer. Og selv hvis man kun ser DVD eller Blu-ray, vil man jo have god fornøjelse af den bedst mulige billedkvalitet på skærmen.

Det giver ikke mening for mig at se to udsendelser på samme tid - hvad kan man ellers bruge de to tunere til - hvis andet?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:18
Jeg har set et buet 65 tommer i Bilka på 4 m afstand, og det ser godt ud. Buen er ikke så krum i virkeligheden som man tror fra billeder. Når det er sagt, synes jeg TV'et er grimt fra siden, da det rager 10-15 cm ud fra væggen. Vil hellere ha TV'et er tættere på væggen.

Jeg ville aldrig købe et Philips pga ambilight, det er noget skrammel. Philips ry som godt mærke stammer fra billedrørstiden. Sony og Panasonic et betydeligt bedre i dag. Samsung tjah - trådene herinde fortæller vist alt! Det er et spil i lotteriet, hvor du KAN være heldig at få et uden billedfejl og som holder længere end 2 år og 1 md. Men jeg tør ikke tage chancen næste gang der skal udskiftes.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Thorvald. Dit spørgsmål a er ikke aktuelt, da det er billedkvalitet, der ikke sendes endnu. Derimod kan du se UHD i helt utrolig kvalitet på 9005 fra Youtube.

Uden at have optager kan du fx som jeg gør lige nu,se Broen over floden Kwai og samtidig skisport.

Hvorfor er spørgsmål a ikke aktuelt? Jeg spørger hvad forskellen er på UHD og SUHD. Jeg er ligeglad med om der ikke lige p.t. findes materiale i akkurat den billedkvalitet - det kommer. Og selv hvis man kun ser DVD eller Blu-ray, vil man jo have god fornøjelse af den bedst mulige billedkvalitet på skærmen.

Det giver ikke mening for mig at se to udsendelser på samme tid - hvad kan man ellers bruge de to tunere til - hvis andet?

Måske skal du selv slå op. Der findes meget materiale om dit nævnte.😉
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:27
Jeg skriver mine kommentarer ind i citatet, med blå farve.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

De tv, jeg har kigget på er:


I princippet nævnt i prioriteret rækkefølge, men alligevel med lidt forskellige forbehold:


Philips?
Du er ikke ked af det da.......  Hvorfor siger du det??

Samsung?
Well ikke lige min kop te, så hellere Sony eller Panasonic. Vi synes ikke lige vi fandt noget hos Sony eller Panasonic, der tiltalte os - nogen eksempler på UHD fjernsyn fra dem?

4K?
Tjah, så længe du kun får serveret 4K film fra Youtube og Netflix, er det så ikke lidt lige meget? Det kommer. I øvrigt ser jeg ikke netflix og meget sjældent youtube på fjernsynet. Men min pointe er, at man kan lige så godt få bedst mulig billedkvalitet, når man nu er igang, fordi i fjernsynets levetid, vil man kunne udnytte det.

Buet skærm?
Nej tak, det er marketingsgøgl. Måske og måske ikke. bentpetersson er ikke enig med dig.

IPS paneler?
Sidder du i 45 grader vinkel i forhold til fjernsynet, så er der tydelig forringelse af billedet. Hvorfor nævner du IPS? Jeg kan ikke lige se IPS nævnt under de to Samsung fjernsyn. Iøvrigt sidder jeg aldrig / sjældent i 45 graders vinkel for fjernsynet - og i så fald kan det ikke være værre end det nuværende fjernsyn, der viser billedet perfekt også ved lidt skæve vinkler.

Ambilight?
Er det fordi hun gerne vil have "tivolilys", eller fordi billedet skal "udviddes på væggen"? I det sidste tilfælde, så køb en større skærm. I hendes tilfælde er det nok bare "wow-effekt" uden nogen særlig begrundelse. Men argumentet skulle ellers være at det er mere behageligt end en død / mørk baggrund omkring fjernsynet. Men jeg tror godt jeg kan leve uden det - men hvis det kan fås som tilbehør, så hvorfor ikke.

For øvrigt: Regn ikke med at dit næste tv bliver mere end 5 år gammelt.... Hvorfor ikke? Når det nuværende har holdt i 10 år, så kan det nye også.

Klaus
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

......

Måske skal du selv slå op. Der findes meget materiale om dit nævnte.😉

Slå hvad præcist op?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg har set et buet 65 tommer i Bilka på 4 m afstand, og det ser godt ud. Buen er ikke så krum i virkeligheden som man tror fra billeder. Når det er sagt, synes jeg TV'et er grimt fra siden, da det rager 10-15 cm ud fra væggen. Vil hellere ha TV'et er tættere på væggen.

.....

Vi vil ikke have tv'et på væggen. Det skal stå på fod.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu