recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forståelse af Plex
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forståelse af Plex

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forståelse af Plex
    Sendt: 06-Januar-2016 kl. 07:04
Hej
Jeg har installeret Plex på min Synology DS211j, men når jeg prøver at afspille film til fx Mac, iPad eller iPhone, siger den at processoren ikke er kraftig nok (e.l.).
Det er dvd- og bluray-film, som .mkv og .m4v.

Er det fordi filerne skal transcodes, og SKAL de egentlig det?

Hvis NAS'en ikke virker sammen med Plex, hvorfor tillader den så at man installerer? Eller gør jeg noget forkert?

Det er/var min plan at streame til en ATV4 (som dog ikke er købt endnu).

(I mit nuværende setup streamer NAS'en til en AC Ryan-medieafspiller, og det virker sådan set fint, men bare ikke særlig elegant og brugervenligt)

På forhånd tak for input
/zemo/
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2016 kl. 08:52
Jeg ved ikke om jeg kan give dig et fyldestgørende svar, men kan da prøve lidt.
Hvad jeg har kunne læse mig til, så skal der en kraftig nas til førend den kan køre som plex server. Af hvad jeg ved så skal der en server til, netop til transcoding. Jeg har selv en seagate nas, med mulighed for installering af plex server, men den kan ikke håndtere andet en musik og billede.
Alternativt kan du på apple tv 4, købe infuse. Her afspiller infuse filerne direkte fra server og lignende. Faktisk understøtter infuse DTS-HD via paathrough. Jeg købte den selv igår og er faktisk ret tilfreds. Især på ipad mm, der kører der bare simpelt, enkelt og hurtigt i et enkelt lækkert setup.
Til top
startrix Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Marts-2006
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér startrix Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2016 kl. 14:36
Det er klart en fordel med en server til at køre Plex, alternativt kan du have din laptop eller ligende til at agere server. 
Prøv evt. at konvertere filerne til .mp4 det skulle kunne afspilles uden transcoding på de fleste afspillere. 

Bruger selv ATV4 og det fungerer fint :) 
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 20:22
Hej og tak for svar.

Jeg må nok se i øjnene, at køre Plex på den halvgamle NAS ikke dur.

Jeg har fået anden ide, men ved ikke om den virker:

Jeg har en stationær pc, som kunne bruges til server. Den står godt nok i soveværelset, og skal tændes når man vil se film.

Pc, Nas og (kommende) AppleTV 4 er tilsluttet routeren med kabel. Alle filmene ligger på NAS'en. Vil man kunne streame fra NAS til pc (med Plex), som så transcoder og sende videre til AppleTV? Der bliver jo en dobbelt datastrøm. Alle mine film er enten dvd-.iso, eller .mkv, .m4v og .mp4.

Håber I forstår.

(Pc'en er med 4-kernet CoreI7-processor og 16 GB ram; den burde kunne klare opgaven)
/zemo/
Til top
zeryus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2006
Sted: StorKBH
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zeryus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 08:55
Hvis du bruger din PC som server, udover Plex så kan du også bruge AirVideoHD. Ligesom Plex så har de også en native afspiller til ATV4. Jeg bruger selv AirVideoHD/ATV4 til mine BD rips og det spiller max.

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 17:05
Hvilke codecs? .mp4 .mkv .m4v kan indholde codec som dine enheder ikke kan afspille.
.....
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 17:46
Hej igen

At bruge pc'en som server tror jeg ikke på, det er simpelthen for bøvlet at skulle huske at tænde en pc før man kan se film. Men jeg har jo stadig muligheden.

Jeg har nu prøvet at købe Infuse til AppleTV 4 (som jeg i mellemtiden har fået anskaffet). Det virker i det store hele fint, jeg har dog nogle hakkeproblemer, som delvist nok skyldes den manglende 24p-understøttelse, men stadig fryser den nogle gange i op til et par sekunder. Jeg går ud fra det er AppleTV der står for transcoding, da den jo ikke understøtter .mkv-filer. Hvis det er standarden, kommer jeg nok ikke til at bruge Infuse særlig meget i fremtiden.

AirVideoHD: Virker det på samme måde som Plex? Altså med en server imellem NAS og AppleTV?

Jeg ved det er en smule OT, men kan man indstille sig ud af hakkeriet? Jeg har fundet at 1080p60Hz er bedre end 1080p50Hz. Det er som om hakkerne bliver mere "udjævnet" fremfor ved 50 Hz, hvor de er mere "regelmæssige"


/zemo/
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hvilke codecs? .mp4 .mkv .m4v kan indholde codec som dine enheder ikke kan afspille.
Det ved jeg ikke. Hvordan finder jeg ud af det?
Jeg har brugt DVDFab og MakeMKV til at rippe.

En anden ting er at hverken Plex eller Infuse tilsyneladende understøtter .iso-filer. Jeg har faktisk længe ønsket at lave dem om til "alm." .mkv-filer, uden menuer og lign. Hvordan gør jeg det?
/zemo/
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 18:11
Du henter bare dine ISO filer ind i MakeMKV
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Du henter bare dine ISO filer ind i MakeMKV
Ja, selvfølgelig. TakWink
/zemo/
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu