recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Led pærer - stroboskop??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Led pærer - stroboskop??

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2016 kl. 21:55
Hehe

Kom lige i tanke om at vi har trådløse kontakter fra LG - der blinker lyset også hvis det kun er led pærer der sidder i spotsene, men de blinker vel med 3-4 sek mellemrum

Noget med at der altid er lidt spænding på når det er trådløs - men det er ikke tilfældet de steder jeg har oplevet det

(har løst udfordringen herhjemme med blinkeriet ved at sætte en alm halogen pære i det ene spot - det er nok til at det ikke blinker)

Jeg har kun bemærket det med GU10 pærer - og da vist egentlig også en halogenlampe der kan dæmpes, sådan en med 8-10 halogen pærer der hænger over et spisebord...

Tak for mange gode svar i øvrigt - rart det ikke er mig der er "tosset", min kone har ikke bemærket noget - har lige vendt det med hende...
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2016 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der sælges mange skrammel pærer i LED. Ikea' hører til de bedre. Køber selv udelukkende Philips pga lavere varmetemp, som kommer meget tæt på glødepærer.

IKEA's har samme lave "farvetemperatur", som Philips. De Philips jeg har prøvet, har alle været alt for "røde" i lyset, og de døde alt for hurtigt - 1-1,5 år...

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2016 kl. 23:15
Ok, så dør den første jeg har købt inden for mdr. Jeg har så fundet et sted hvor de er ret billige, 35kr
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2016 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

- Kampus

Som før antydet er jeg ikke lige klar på detaljerne omkring hvordan LED lamper er lavet inden i, men selve LEDet skal have jævnstrøm og har i øvrigt den egenskab at det kan tænde og slukke øjeblikkeligt.

Vekselstrømmen der kommer ud af din kontakt er ganske rigtigt 50Hz eller har 50 svingninger i sekundet. Hver svingning har to halvperioder som du ser oven for. Altså 100 halvperioder pr sekund. Dvs spændingen svinger mellem maksimal og nul (!) 100 gange i sekundet. Kombineret med en lyskilde der kan tænde/slukke øjeblikkeligt er det ikke vanskeligt at tro at et billigt led blinker 100 gange pr. sekund. En anden må nok bekræfte om det reelt er sådan det virker :-)
Typisk diagram på en LED-pære.
C1 faseforskyder spænding og strøm, og begrænser derved effekten til lysdioderene.
D1-D4 laver en dobbelt ensretning af 50Hz, dvs. der kommer 100Hz ud.
C2 udglatter så de 100Hz, så lyset ikke burde stå og blinke. Hvis C2 er for lille, vil man kunne så lyset stå og blinke med 100Hz. Grunden til den kan være for lille, kan være plads problem i selve pæren, kontra hvor meget effekt pæren er på.




Redigeret af Axlon - 14-Januar-2016 kl. 08:08
Mvh Jesper
Til top
gah Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-November-2013
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gah Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2016 kl. 09:14
Jeg gætter på at dette diagram er et diagram over et forslag til en ureguleret strømforsyning dvs en strømforsyning som ikke kan juster lysstyrken på en LED pærer.
Samt at dette diagram ikke viser hvad der sidder inde i soklen på en LED pærer.
Så diagrammet viser ikke hvad der er problemet med blinkeriet, men er blot et forslag til en godt eller en dårligt LED strømforsyning.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2016 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af gah gah skrev:

Jeg gætter på at dette diagram er et diagram over et forslag til en ureguleret strømforsyning dvs en strømforsyning som ikke kan juster lysstyrken på en LED pærer.
Samt at dette diagram ikke viser hvad der sidder inde i soklen på en LED pærer.
Så diagrammet viser ikke hvad der er problemet med blinkeriet, men er blot et forslag til en godt eller en dårligt LED strømforsyning.
De 5 forskellige LED pærer (Osram og Philips) jeg har haft skilt af, har været opbygget på denne måde.
Mvh Jesper
Til top
gah Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-November-2013
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gah Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2016 kl. 09:56
Så må vi vel konkluderer at det er et diagram over en god ikke blinkene LED pærer, men hvordan ser så alle de dårlige og blinkene strømforsyninger så ud ?
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2016 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af gah gah skrev:

Så må vi vel konkluderer at det er et diagram over en god ikke blinkene LED pærer, men hvordan ser så alle de dårlige og blinkene strømforsyninger så ud ?
Nope, sådan ser de "dårlige" og fleste 230V LED pærer nok ser ud.
Ja jeg kan jo kun gætte, da jeg kun selv har kigget ind i 5 fem LED-pærer.
Hvis selve pæren er meget lille, så er der ikke plads til en stor udglatningskondensator, og så vil den stå og blinke.
Jo mere effekt pæren er på, jo store udglatningskondensator kræver det.
Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2016 kl. 10:14
Sådan bør en god LED pærer laves:

Forklarer måske hvorfor ingen af mine Ikea LED pærer endnu er brændt af.

(Fixed Link)


Redigeret af Axlon - 14-Januar-2016 kl. 10:46
Mvh Jesper
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2016 kl. 10:36
Link virker ikke, har dobbelt http://
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2016 kl. 13:17
Mine LED pærer er af denne type. Samme størrelse og udseende som en matteret glødepære. Fordelen er at der ikke skal kasseres lamper. Og pæren spreder lyset 320*

https://www.lampeguru.dk/philips-classic-led-standard-paere.html?utm_source=google_shopping&gclid=CNG__L2jqcoCFUJmGwodVZEJEw

Redigeret af Kampus - 14-Januar-2016 kl. 13:17
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2016 kl. 13:27
Mine IKEA LED-pærer blinker også hvis jeg driver dem i de kontakter, som har en lysdæmper på trods af, at det er de pærer som er egnede til dæmpning. De blinker ikke hver gang, men måske 30% af de gange lampen tændes selvom der ikke er dæmpet på kontakten. De ryger retur.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu