recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke NAS skal jeg vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke NAS skal jeg vælge?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke NAS skal jeg vælge?
    Sendt: 05-Februar-2016 kl. 18:43
Jeg har besluttet mig for at tiden er inde, til at købe mig en NAS. NAS'en skal benyttes til opbevaring af film, som vil blive afspillet på min Mede8er afspiller.

Det er vigtigt for mig, at NAS'en ikke larmer vanvittig meget og at den er hurtig til at overføre filer.

Jeg har kigget på disse tre modeller, og kan ikke helt beslutte mig for hvad der er bedst og mest "bang for the buck".

QNAP TS-451
QNAP TS-431+
Synology DiskStation DS416j

Så hvilke NAS bør jeg vælge, når den ikke må koste mere end 3500 kr.?

 
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 18:52
Alle 3 forslag er gode.

Husk at købe diske beregnet til nas. F.eks Red diske. De er rimlig støjsvage.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Alle 3 forslag er gode.

Husk at købe diske beregnet til nas. F.eks Red diske. De er rimlig støjsvage.

Jeg tænker også det bliver RED modellen jeg køber dertil.

Er det ikke noget med at QNAP understøtter PLUG'n'PLAY? Altså at man kan bytte harddiske uden de store problemer.

Er der nogen større fordel ved at købe 451 frem for 431?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 22:01
En anden mulighed er en HP Microserver http://www.edbpriser.dk/server/hpe-proliant-microserver-gen8-entry-id-7423423.aspx?q=hp+microserver 

Lav pris, plads til 4 diske, frit valg på alle hylder i forhold til operativsystem, fx. xpenology som er synology's operativsystem eller noget windows server eller noget linux eller freenas eller.. eller.. 

Ikke helt så plug and play som en synology eller qnap, men langt hurtigere processor og mulighed for masser af ram og alt det der.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

En anden mulighed er en HP Microserver http://www.edbpriser.dk/server/hpe-proliant-microserver-gen8-entry-id-7423423.aspx?q=hp+microserver 

Lav pris, plads til 4 diske, frit valg på alle hylder i forhold til operativsystem, fx. xpenology som er synology's operativsystem eller noget windows server eller noget linux eller freenas eller.. eller.. 

Ikke helt så plug and play som en synology eller qnap, men langt hurtigere processor og mulighed for masser af ram og alt det der.

Jeg har ingen erfaring med servere. Men er det nemt at sætte op sammen med min Mede8er afspiller?

Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rene49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 00:53
Kan man også ligge mac server på den HP server, og hvordan installere man OS på den? Via sin computer, eller hvordan?
Til top
hw1270 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hw1270 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 02:23
Hvis du køber Synology så lad være med at købe dem der hedder J til sidst. De har ikke meget power fordi CPUerne er mindre og svagere end i de modeller der bare hedder f.eks 215 eller dem der hedder + til sidst. Og lad være med at hoppe på en af dem der hedder Play til sidst - transcoding er ikke noget værd og har en masse begrænsninger.
Jeg har prøvet dem alle og + modellerne er klart at foretrække og holder længere. Jeg har en 209-ii+ der stadigt kører hvorimod min 212J er sendt på pension for lang tid siden og erstattet af er en 415 play.

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Kan man også ligge mac server på den HP server, og hvordan installere man OS på den? Via sin computer, eller hvordan?

Det er ikke bare en NAS, det er en rigtig lille server, med almindelig PC-hardware, DVD-drev, onboard grafik og det hele. Så man installerer den præcis ligesom enhver anden PC :-)

I teorien kan man godt lave den til en hackintosh, men du vil nok løbe ind i nogle kompatbilitetsproblemer med hardwaren.
Til top
Bimsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2004
Sted: Sverige
Status: Offline
Point: 511
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bimsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 12:23
DS416J har kræfter nok til det trådstarter vil bruge den til.

At J modellerne skulle være dårligere kvalitet, er jeg uenig i. Min urgamle DS106J model kører upåklageligt, mens en bedre og nyere model (DS209+) stod af for flere år siden (defekte usb porte, samt frøs en gang imellem).
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 12:50
En anden pointe er at blæserne på + modellerne _altid_ kører, mens dem på J kan sættes til kun at starte, når der er høj belastning. Derfor skiftede jeg selv til en 215j.
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 14:01
Uden at det bliver en større kamp, er der så nogen fordel ved QNAP over for Synology og den anden vej rundt?
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 15:37
Ikke rigtigt.... Det er lidt smag ig behag. Dog har Synology nogle fornuftige apps til f.eks film og billeder som jeg bruger en del.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu