recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke NAS skal jeg vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke NAS skal jeg vælge?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Ikke rigtigt.... Det er lidt smag ig behag. Dog har Synology nogle fornuftige apps til f.eks film og billeder som jeg bruger en del.

Apps til film? Har alle modellerne det, eller kun PLAY? Hvordan virker den app? Er det sådan så man kan streame over nettet til fx iPad?
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rene49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Kan man også ligge mac server på den HP server, og hvordan installere man OS på den? Via sin computer, eller hvordan?

Det er ikke bare en NAS, det er en rigtig lille server, med almindelig PC-hardware, DVD-drev, onboard grafik og det hele. Så man installerer den præcis ligesom enhver anden PC :-)

I teorien kan man godt lave den til en hackintosh, men du vil nok løbe ind i nogle kompatbilitetsproblemer med hardwaren.

[

lyder egentlig spændende, fremfor en normal NAS.
så det vil sige at man kan installerer samme styesystem på den som på en synology?
- sådan ret praktisk, hvordan installerer man det system?

 


Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

lyder egentlig spændende, fremfor en normal NAS.
så det vil sige at man kan installerer samme styesystem på den som på en synology?
- sådan ret praktisk, hvordan installerer man det system?

Ja, hvis du kan installere det på en PC kan du også installere det på en Microserver, for det er en PC :-)

Som strandvasker nævnte i sit indlæg, så kan man sagtens installere XPEnology. Jeg har aldrig selv brugt det, men så vidt jeg kan se er det Linux-baseret og installeres på samme måde som enhver anden Linux-distribution.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Kan man også ligge mac server på den HP server, og hvordan installere man OS på den? Via sin computer, eller hvordan?

nej Rene - du kan ikke lave en hackint0sh med server.app på en sådan maskine.

selv esxi har svært ved at køre osx virtualiseret (parallels i serverversionen kan specifikt, men kan ikke installeres på sådan en NAS!). Og OSX er ikke mulig at installere på dem. Manglende HW-understøttelse fra apple.

PS - Tester selv HP Micŕoserver med G1610T og 4GB ram installeret i øjeblikket. tester dog med rockstor.com i øjeblikket. Overvejer at installere nas4free, men når jeg får råd ryger der nok en xeon cpu i og så makser jeg rammen ud så den kan køre som en hyper-v server med en VM med NAS software installeret.
Men den kører indtil videre ret upåklageligt. (der er dog kun 1 disk i da det er "legetøj" indtil videre :) )


Redigeret af claus_jac - 06-Februar-2016 kl. 19:44
Til top
askernedefragrillen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2015
Sted: Måløv
Status: Offline
Point: 165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér askernedefragrillen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 20:01
Jeg kan bakke op om Synologys produkter. Har selv haft flere af deres NAS bokse og der kører bare super godt, er enkelt bygget op og har mange funktioner. 

Det her link giver et meget godt overblik over (nogle) af de muligheder den byder på: 

https://www.synology.com/da-dk/solution/Apple



Til top
askernedefragrillen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2015
Sted: Måløv
Status: Offline
Point: 165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér askernedefragrillen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 20:02
Og en tilføjelse: Jeg ville til en hver tid tage en løsning hvor jeg er garanteret, at sikkerhedshuller bliver lappet asap. Kender ikke XPEnology, men måske lige netop derfor ville jeg personligt vælge Synology eller QNAP. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af askernedefragrillen askernedefragrillen skrev:

Og en tilføjelse: Jeg ville til en hver tid tage en løsning hvor jeg er garanteret, at sikkerhedshuller bliver lappet asap. Kender ikke XPEnology, men måske lige netop derfor ville jeg personligt vælge Synology eller QNAP. 

sikkerhedshuller bliver ikke lappet straks nogen steder og med mindre man har slået automatiske opdateringer til, så vil jeg æde min hat på at det ikke engang er halvdelen af NAS ejere som har fuldt ud opdateret OS på deres enheder. (eller på routere for den sags skyld!)
Når først enheden kører som den skal så kan der jo gå oceaner af tid før folk logger på interfacet og tjekker om der er opdateringer. - er det en god måde - nok ikke, men xpenology er nu ret så hurtigt opdateret til nyeste versioner. Så snart Synology har frigivet koden til opdateringerne, går de jo i gang. Og da det er baseret på opensource OS og den licensmodel det oprindelige kode har, så SKAL Synology frigive deres kildekode også.

Men det faktum at bootmetoden på xpenology kræver en 2-steps proces gør så til gengæld også at det ikke lige er entry-level setup for helt uerfarne. Xpenology og hp's microservere gen8 har til gengæld efter sigende et ret ambivalent forhold til hinanden. Det er lidt udfordringer med reset af bios ved genstarter og deslige, men er man til DIY så er rockstor, freenas/nas4free, illumos med napp-it nogle ret så interessante løsninger (eller ubuntu server med ZOL - zfs on linux)
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Oprindeligt skrevet af askernedefragrillen askernedefragrillen skrev:

Og en tilføjelse: Jeg ville til en hver tid tage en løsning hvor jeg er garanteret, at sikkerhedshuller bliver lappet asap. Kender ikke XPEnology, men måske lige netop derfor ville jeg personligt vælge Synology eller QNAP. 

sikkerhedshuller bliver ikke lappet straks nogen steder og med mindre man har slået automatiske opdateringer til, så vil jeg æde min hat på at det ikke engang er halvdelen af NAS ejere som har fuldt ud opdateret OS på deres enheder. (eller på routere for den sags skyld!)
Når først enheden kører som den skal så kan der jo gå oceaner af tid før folk logger på interfacet og tjekker om der er opdateringer. - er det en god måde - nok ikke, men xpenology er nu ret så hurtigt opdateret til nyeste versioner. Så snart Synology har frigivet koden til opdateringerne, går de jo i gang. Og da det er baseret på opensource OS og den licensmodel det oprindelige kode har, så SKAL Synology frigive deres kildekode også.

Men det faktum at bootmetoden på xpenology kræver en 2-steps proces gør så til gengæld også at det ikke lige er entry-level setup for helt uerfarne. Xpenology og hp's microservere gen8 har til gengæld efter sigende et ret ambivalent forhold til hinanden. Det er lidt udfordringer med reset af bios ved genstarter og deslige, men er man til DIY så er rockstor, freenas/nas4free, illumos med napp-it nogle ret så interessante løsninger (eller ubuntu server med ZOL - zfs on linux)


Opdaterer QNAP ikke automatik?
Til top
mibu Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mibu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 22:49
Ikke som standard. Men det kræver kun et enkelt flueben i web admin interfacet at få den til at opdatere automatisk.

Generelt er det en god ide lige at vente et par uger med opdateringer til både Synology og QNAP, og så følge med på diverse boards om der evt er nogle problemer med den nye firmware.

Det er sket før at der er fejl i firmwares - og jeg vil personligt godt vente en uge eller to på at være sikker på, at der ikke er "uheldigheder" i en opdatering til noget så vigtigt som mit storage. :)
/Michael
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Ikke rigtigt.... Det er lidt smag ig behag. Dog har Synology nogle fornuftige apps til f.eks film og billeder som jeg bruger en del.

Apps til film? Har alle modellerne det, eller kun PLAY? Hvordan virker den app? Er det sådan så man kan streame over nettet til fx iPad?

https://www.synology.com/da-dk/dsm/5.2/multimedia

Der er selvfølgeligt nogle begrænsninger i hvilke formater der kan afspilles, men det er bestemt ikke noget jeg oplever som et problem.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Ikke rigtigt.... Det er lidt smag ig behag. Dog har Synology nogle fornuftige apps til f.eks film og billeder som jeg bruger en del.

Apps til film? Har alle modellerne det, eller kun PLAY? Hvordan virker den app? Er det sådan så man kan streame over nettet til fx iPad?

https://www.synology.com/da-dk/dsm/5.2/multimedia

Der er selvfølgeligt nogle begrænsninger i hvilke formater der kan afspilles, men det er bestemt ikke noget jeg oplever som et problem.

Ville en DS416 være kraftig nok til at kunne streame film til en iPad?
Til top
wiggumdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Marts-2009
Status: Offline
Point: 227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wiggumdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 17:28
Ja absolut. Min 213 streamer fint til min iPad eller Apple TV 2. Også i 720p, så det kan 416 sagtens. 
Apple & Sonos entusiast
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu