recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer kalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer kalibrering

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer kalibrering
    Sendt: 06-Februar-2016 kl. 16:51
Hej

Vil gerne prøve at lege lidt med at kalibrere min sub. Hvilke muligheder har jeg? noget med en mik og så REW? købe en dspeaker antimode? 

Jeg har ikke testet/aflæst/målt hvordan min sub spiller i mit rum

Min Yamaha kalibrere ikke helt ned i de dybe toner. - Jeg kunne også spare sammen og så købe en lidt større model brugt med sub kalibrering.

Hvis i har nogle gode links med guides som er nemt at gå til, ville det være skønt Smile

Hilsen
Jakob
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
Baun87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Oktober-2015
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baun87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 08:05
følger lige med her da jeg er på udkig/vil det samme:)
M.v.h.

Kasper (Baun87)

https://forum.recordere.dk/bauns-venlige-kone-atmos-hjemmebio_topic148197_page1.html?KW=baun87

Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 10:41
I bør starte med mikrofon/rew da man så kan se hvad der foregår og har så også mulighed for at forbedre placering og akustik. 
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 10:48
Enig med Steen6400..
Man kan så derefter tilføje feks en minidsp 2x4 og lege med EQ.

En dspeaker giver ikke mulighed for manuelt at rode med kurven, så den er der ikke meget ved..
Til top
Bitz^^ Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 22-November-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bitz^^ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 10:16
Lyder spændende kunne godt selv tænke mig og mål lidt på systemet der hjemme... Så tillader mig lige og deltage i denne tråd en UMIK-1 ville være et godt køb ?
Receiver: ONKYO TX-NR609
JAMO D500 5.2
SUB 660 x 2
Afspiller: PS3/Samsung blu-ray BD-D5100
Projekter: BenQ W700+
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Bitz^^ Bitz^^ skrev:

Lyder spændende kunne godt selv tænke mig og mål lidt på systemet der hjemme... Så tillader mig lige og deltage i denne tråd en UMIK-1 ville være et godt køb ?

Ja, den er relativt billig og nem at bruge, du sætter den i en USB-port og vupti så virker den med Windows/OSX.

Det er kun sådan nogle tosser som mig der allerede har en målemikrofon som roder med mikrofonkabel og forforstærker med phantom power :-)

Og når du har UMIK-1 og f.eks. REW, så skal du selvfølgelig også have en form for equalizer som du kan lave de nødvendige justeringer med. Jeg bruger en "active speaker optimizer" DSP-box fra DBX, fordi jeg allerede brugte den som delefilter, DCX2496 fra Behringer er tilsvarende, men med flere features. Du kan også bruge MiniDSP, en dedikeret parametrisk EQ som f.eks. Behringer DEQ2496 eller endda en software-baseret løsning hvis du kun lytter via PCen.
Til top
Bitz^^ Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 22-November-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bitz^^ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Bitz^^ Bitz^^ skrev:

Lyder spændende kunne godt selv tænke mig og mål lidt på systemet der hjemme... Så tillader mig lige og deltage i denne tråd en UMIK-1 ville være et godt køb ?

Ja, den er relativt billig og nem at bruge, du sætter den i en USB-port og vupti så virker den med Windows/OSX.

Det er kun sådan nogle tosser som mig der allerede har en målemikrofon som roder med mikrofonkabel og forforstærker med phantom power :-)

Og når du har UMIK-1 og f.eks. REW, så skal du selvfølgelig også have en form for equalizer som du kan lave de nødvendige justeringer med. Jeg bruger en "active speaker optimizer" DSP-box fra DBX, fordi jeg allerede brugte den som delefilter, DCX2496 fra Behringer er tilsvarende, men med flere features. Du kan også bruge MiniDSP, en dedikeret parametrisk EQ som f.eks. Behringer DEQ2496 eller endda en software-baseret løsning hvis du kun lytter via PCen.

Ja okay tror lige jeg vil læse lidt og kigge lidt videoer på nettet og evt. finde en som har leget med det hvor man kunne se og spørge samtidig lyder meget advanceret :D men sikkert meget mere simpelt når man ser det og for en forståelse for alle disse udtryk :)
Receiver: ONKYO TX-NR609
JAMO D500 5.2
SUB 660 x 2
Afspiller: PS3/Samsung blu-ray BD-D5100
Projekter: BenQ W700+
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 11:08
det er nok meget formuftigt at læse lidt op på R.E.W / umik-1, for det er ikke bare plug&play..

det skal indsættes kalibreringsfil, mikrofonen skal levelmatches til dit lydkort, til pc skal aiso4all drivere installeres, du skal lære at læse kurverne, og meget mere..
jeg måtte selv have hjælp da jeg skulle sætte det hele korrekt op.. 


Redigeret af strecker - 08-Februar-2016 kl. 11:12
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 11:42
Tja tjo, det er nu ikke det sværeste i verden at finde ud af. Men jeg er sikker på at der nok skal være en forumbruger tæt på, som gerne giver lidt opstartshjælp :-)

E: Det jeg mener er at det ikke er muligt at ødelægge noget ved at prøve sig frem. Man kan altid nulstille since EQ-indstillinger og REW og starte forfra.


Redigeret af HenrikStevn - 08-Februar-2016 kl. 11:54
Til top
Baun87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Oktober-2015
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baun87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Enig med Steen6400..
Man kan så derefter tilføje feks en minidsp 2x4 og lege med EQ.

En dspeaker giver ikke mulighed for manuelt at rode med kurven, så den er der ikke meget ved..


Hvis man køber en UMIK-1 og en minidsp 2x4 er man så godt kørende og kan man høre meget forskel på det?

Har liget nu en marant sr7009 med en klipsch R-115 sw subwoffer som kun er kalibreret med forstærkeren..
M.v.h.

Kasper (Baun87)

https://forum.recordere.dk/bauns-venlige-kone-atmos-hjemmebio_topic148197_page1.html?KW=baun87

Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 18:27
Hvis du ved hvad du laver, så ja..
Til top
Bitz^^ Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 22-November-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bitz^^ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 19:06
Bruger EQ Wizard software ?
Receiver: ONKYO TX-NR609
JAMO D500 5.2
SUB 660 x 2
Afspiller: PS3/Samsung blu-ray BD-D5100
Projekter: BenQ W700+
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu