recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple ødelægger din iPhone med vilje
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple ødelægger din iPhone med vilje

 Besvar Besvar Side  <1 20212223>
Forfatter
Besked
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 14:58
@Kandersen

OK. Jeg kan bare godt lide at få egentlige fakta på bordet, før jeg dømmer. Indtil da er det en trossag. Særligt når den faktiske ordlyd i Apples eneste officielle udtalelse intet siger om brickning af telefonen.

De første forlydender gik jo på, at telefoner blev byttet uden beregning, så længe de var under garanti. Derefter forlød det, at Apple fuldstændig afviste, at der kunne gøres andet end køb af en ny telefon. På det sidste forlyder det, at Apple er begyndt at reparere telefonerne - dog mod betaling, da garantien er brudt ved 3-parts reparationen.

Dermed ikke sagt, at du ikke har/får ret.

Og så er det, så vidt jeg kan se, ikke Forbrugerklagenævnet/Forbrugerstyrelsen, der har udtalt sig. Men derimod Forbrugerrådet, som er en medlemsorganisation for forbrugere.

Redigeret af Skalle06 - 15-Februar-2016 kl. 14:58
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen

OK. Jeg kan bare godt lide at få egentlige fakta på bordet, før jeg dømmer. Indtil da er det en trossag. Særligt når den faktiske ordlyd i Apples eneste officielle udtalelse intet siger om brickning af telefonen.

Korrekt. Men det er det de bliver spurgt om.
Og det er det de ikke svare på. Eller rettere, de svare, at det sker pga. sikkerhedsforanstaltning. 
Det kan kun læses som, at de ved det. Og det er bevidst.
Ellers ville de jo have svaret, at det er en fejl, at folks telefoner bliver "bricket". Men det svare de heller ikke.

Det er derfor jeg siger, at det er det de svare (ikke svare) mellem linjerne. Som er absolut afgørende for min vurdering. Og jeg er altså ikke ene om den fortolkning. 

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

 De første forlydender gik jo på, at telefoner blev byttet uden beregning, så længe de var under garanti. Derefter forlød det, at Apple fuldstændig afviste, at der kunne gøres andet end køb af en ny telefon. På det sidste forlyder det, at Apple er begyndt at reparere telefonerne - dog mod betaling, da garantien er brudt ved 3-parts reparationen.

Dermed ikke sagt, at du ikke har/får ret. 

Hvem eller hvad der har fået repareret deres mobil, og hvad den er repareret for er ret usikkert. Men de sager vi kender til, de er ikke usikre.

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Og så er det, så vidt jeg kan se, ikke Forbrugerklagenævnet/Forbrugerstyrelsen, der har udtalt sig. Men derimod Forbrugerrådet, som er en medlemsorganisation for forbrugere.

Korrekt.. My mistake.
Dog vil jeg dertil sige, at selvom forbrugerådet ikke har juridisk mandat til noget som helst, så er det sjældent set, at de kommer med en direkte anbefaling, som ikke holder. 


Redigeret af Kandersen - 15-Februar-2016 kl. 15:11
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

... Særligt når den faktiske ordlyd i Apples eneste officielle udtalelse intet siger om brickning af telefonen 
Nu ville det nok også have været overraskende, hvis Apple i en officiel udtalelse medgav, at de bevidst "brickede" telefonerne... Men de medgav, at error 53 var bevidst, og hvis telefonen først var angrebet af error 53, så har forståelsen indtil nu været, at en ny var løsningen. Hvor har du hørt om, at de nu reparerer - har du hørt noget om omfang af reparation eller priser?

Min tese har været, at hele problemstillingen kan være en designfejl, hvor de har "bevidst" har parret ID-sensor med board, men at sensor som konsekvens ikke kan udskiftes uden at skifte board - derved bliver reparationen voldsom dyr ift. omkostningen for ID-sensor, der formentlig ligger på 10-20 kr.

Og det kunne være forklaringen på, at Apple ikke ville tage sager, hvor der er pillet uautoriseret ved ID-controller - måske har de nu fundet en løsning, der gør, at de kan nøjes med erstatte ID-sensor, og parre med det eksisterende board... 
miri
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 15:20
Vil lige henvise til Apples egen "procedure" for error-53 fejlen. (samme side som Apple henviste til, da Computerworld.dk forsøgte at få en udtalelse fra dem).

https://support.apple.com/en-us/HT205628

Bemærk det sidste afsnit på siden med overskriften "If you got your screen or other parts replaced..."
Bemærk "or other parts..". Det her er ikke kun for TouchID.


Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:


Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

... Særligt når den faktiske ordlyd i Apples eneste officielle udtalelse intet siger om brickning af telefonen 
Nu ville det nok også have været overraskende, hvis Apple i en officiel udtalelse medgav, at de bevidst "brickede" telefonerne... Men de medgav, at error 53 var bevidst, og hvis telefonen først var angrebet af error 53, så har forståelsen indtil nu været, at en ny var løsningen. Hvor har du hørt om, at de nu reparerer - har du hørt noget om omfang af reparation eller priser?

Min tese har været, at hele problemstillingen kan være en designfejl, hvor de har "bevidst" har parret ID-sensor med board, men at sensor som konsekvens ikke kan udskiftes uden at skifte board - derved bliver reparationen voldsom dyr ift. omkostningen for ID-sensor, der formentlig ligger på 10-20 kr.

Og det kunne være forklaringen på, at Apple ikke ville tage sager, hvor der er pillet uautoriseret ved ID-controller - måske har de nu fundet en løsning, der gør, at de kan nøjes med erstatte ID-sensor, og parre med det eksisterende board... 


Det var MacRumors, der havde talt med enkelte Apple butikker, som fortalte, at de havde fået "go" til at påbegynde reparationer. Fra artiklen: "MacRumors has, however, heard from a retail source that certain Apple Stores have received the go ahead from Apple to replace third-party screens and other components to resolve the issue. It is not yet clear if this replacement policy will be extended to all Apple Stores or if Apple will make an official comment on the situation."
http://www.macrumors.com/2016/02/11/apple-facing-error-53-class-action-lawsuit/

Apple skriver omkring error 53 reparationer: "If the screen on your iPhone or iPad was replaced at an Apple Service Center, Apple Store, or Apple Authorized Service Provider, contact Apple Support. If the screen or any other part on your iPhone or iPad was replaced somewhere else, contact Apple Support about pricing information for out-of-warranty repairs."

Så hvis det er sandt, at de er begyndt at reparere, må det næsten være ikke-garanti reparationer, hvis der er 3-parts dele i telefonen. Men synes godt Apple kunne betale af egen lomme pga. al balladen og manglende information.
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Vil lige henvise til Apples egen "procedure" for error-53 fejlen. (samme side som Apple henviste til, da Computerworld.dk forsøgte at få en udtalelse fra dem).

https://support.apple.com/en-us/HT205628

Bemærk det sidste afsnit på siden med overskriften "If you got your screen or other parts replaced..."
Bemærk "or other parts..". Det her er ikke kun for TouchID.




Hvis man læser det hele, så må der menes, at det er en uden-for-garanti reparation, hvis telefonen indeholder nogen som helst 3-parts dele. Uanset om det er skærm eller andet, den har være repareret for.

"If the screen on your iPhone or iPad was replaced at an Apple Service Center, Apple Store, or Apple Authorized Service Provider, contact Apple Support. If the screen or any other part on your iPhone or iPad was replaced somewhere else, contact Apple Support about pricing information for out-of-warranty repairs."
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2016 kl. 23:39
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

 

Hvis man læser det hele, så må der menes, at det er en uden-for-garanti reparation, hvis telefonen indeholder nogen som helst 3-parts dele. Uanset om det er skærm eller andet, den har være repareret for.

"If the screen on your iPhone or iPad was replaced at an Apple Service Center, Apple Store, or Apple Authorized Service Provider, contact Apple Support. If the screen or any other part on your iPhone or iPad was replaced somewhere else, contact Apple Support about pricing information for out-of-warranty repairs."

Det er også sådan jeg opfatter det. Og derfor denne sag er så fatal som den er, når det er apple der ændre deres kode, så det netop rammer brugerne som har uoriginale dele i. Det stiller jo reelt set forbrugerne i den situation, at det ikke er muligt at få udført en reparation hos en 3. parts leverandør/værksted. Og slet ikke når det drejer sig om den sikkerhedsprocess som apple kræver, for Apple er de eneste som har softwaren/værktøjet til at "kalibrere" parts/dele med resten af mobilen.

Konkret betyder det, at en bruger hvis skærm smadre, så kan en 3. part leverandør godt skifte skærmen, såfremt at touchIDén følger med over på den nye skærm. Men hvis det er TouchId knappen, så er der no go hos en 3. part leverandør. Så er det kun apple der kan gøre det. Og det er vel at mærke, uanset om bruger bruger TouchId eller ej. Brugeren får ikke engang muligheden for at fravælge det, for TouchId skal være kalibreret, uanset brug eller ej, såvidt jeg forstår det.


Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 21:04
Som jeg forudså ;-)

http://www.macrumors.com/2016/02/18/apple-ios-9-2-1-error-53-fix/
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 21:36
Eller også har de set hvilken vej det førte. Men det finder vi aldrig ud af.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 21:40
Til top
Timeguardian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Timeguardian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2016 kl. 00:40
Apple har åbenbart respekt for advokater og et " class action-lawsuit ".

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2016 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Som jeg forudså ;-)

http://www.macrumors.com/2016/02/18/apple-ios-9-2-1-error-53-fix/

Ja, de indså at de har kvajet sig big time. Og alt deres pladder med forklaring om error-53 var et rent skalkeskjul for virkeligheden.

Jeg er overbevist om at det kommer til at koste dem dyrt, på den ene eller anden måde.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 20212223>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu