recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik paneler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik paneler.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik paneler.
    Sendt: 10-Februar-2016 kl. 08:00
Jeg vil gerne have noget akustik panel op på væggen hvor al hifiet står. Har kigget en del på aliexpress en del. Men ved ikke helt om jeg tør bestille derfra! Nogen der har erfaring med det?

Jeg ved at jeg bør måle op og finde rette placeringer, men som udgangspunkt er det i starten for at gøre væggen kønnere.

Kunne være Disse;


akustikpanel1

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 09:51
Det skal du ikke gøre, der kommer moms told og dummebøder på

Bedre at købe i EU

http://www.thomann.de/dk/studieakustik_elementer.html

Redigeret af Kampus - 10-Februar-2016 kl. 09:58
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 15:22
Du kan også lave dem selv af terrænbatts. 

Uanset hvad du gør, så lad være med at spilde din penge på løsning baseret på skum. Densiteten er alt for lav. 
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 16:07
Håber det er ok jeg lige hijacker tråden.
Hvordan finder man ud af hvilket materiale der passer bedst til end rum? Samt hvilken form og størrelse det skal have og ikke mindst, hvor det skal placeres? :)
Jeg har nemlig et par store flader med pudset væg.
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Du kan også lave dem selv af terrænbatts. 

Uanset hvad du gør, så lad være med at spilde din penge på løsning baseret på skum. Densiteten er alt for lav. 


Det kommer jo an på hvilke frekvenser man gerne vil tæmme. Skum er bedste til højfrekvente lyde. I professionelle lydstudioer og vokal bokse bruger man skum, det vil man nok ikke gøre hvis det var uden effekt.
Til top
Autechre Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2008
Sted: Varde
Status: Offline
Point: 608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Autechre Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

...og ikke mindst, hvor det skal placeres? :)
Jeg har nemlig et par store flader med pudset væg.
Spejlmetoden har jeg selv anvendt...: http://www.sofsci.com/mirror-method


*Don't take life too seriously - nobody gets out alive anyway...*
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 19:01
GIK har en engelsk hjemmeside.
Deres produkter har jeg hørt meget godt om, og det er dem, jeg selv skal have, når jeg en dag får en lidt bedre økonomi :)
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 09:07
Vil gerne finde novgen der minder om de der er i linket?

Ja Kampus, det skal jeg ikke ud i så!

Det skal dog være en billig løsning, så GIK er ikke en mulighed.

Farven skal være sort.

Kan self. Selv klippe/klistre, men mon det bliver til at holde ud at se på
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Du kan også lave dem selv af terrænbatts. 

Uanset hvad du gør, så lad være med at spilde din penge på løsning baseret på skum. Densiteten er alt for lav. 

Tja, det kommer vel an på hvad man forventer. De fleste producenter af skumbaserede produkter har absorberingsdiagrammer på deres hjemmeside, så der kan man jo se hvad man får..
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 09:54
du kan sagtens selv lave dem:)

tjek dette video ud. https://www.youtube.com/watch?v=spg4y5_zsMs
det er virkelig enkelt. jeg har selv lavet 8 stk til min hjemmebio. det er billigt i forhold til færdige produkter 
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Du kan også lave dem selv af terrænbatts. 

Uanset hvad du gør, så lad være med at spilde din penge på løsning baseret på skum. Densiteten er alt for lav. 


Det kommer jo an på hvilke frekvenser man gerne vil tæmme. Skum er bedste til højfrekvente lyde. I professionelle lydstudioer og vokal bokse bruger man skum, det vil man nok ikke gøre hvis det var uden effekt.

Altså det er ren fysik. Hvis man har valgt, at bruge skum i de studier du har frekventeret har der formentlig været en årsag til det, men hvis man ønsker en bredbåndet absorbent (og det gør de fleste), så er skum bare ikke lige så effekttivt relativt til tykkelsen. 

De fleste professionelle studier benytter også bastraps og det ville være dumt at lave dem af skum. 

På mit job bruger vi også skum i målerummene, men det betyder så også at keglerne er ret store/dybe, og det vil typisk ikke fungere rent designmæssigt i et normalt rum. 



Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Du kan også lave dem selv af terrænbatts. 

Uanset hvad du gør, så lad være med at spilde din penge på løsning baseret på skum. Densiteten er alt for lav. 


Det kommer jo an på hvilke frekvenser man gerne vil tæmme. Skum er bedste til højfrekvente lyde. I professionelle lydstudioer og vokal bokse bruger man skum, det vil man nok ikke gøre hvis det var uden effekt.

Altså det er ren fysik. Hvis man har valgt, at bruge skum i de studier du har frekventeret har der formentlig været en årsag til det, men hvis man ønsker en bredbåndet absorbent (og det gør de fleste), så er skum bare ikke lige så effekttivt relativt til tykkelsen. 

De fleste professionelle studier benytter også bastraps og det ville være dumt at lave dem af skum. 

På mit job bruger vi også skum i målerummene, men det betyder så også at keglerne er ret store/dybe, og det vil typisk ikke fungere rent designmæssigt i et normalt rum. 





Læs hvad jeg skriver "Det kommer jo an på hvilke frekvenser man gerne vil tæmme"

Jeg arbejder skam med lyd og klip på Nordisk Film, og har min daglig gang i de studier hvor mange af de danske film bliver mikset. Og det er korrekt, at der bruges bastraps, men der bruges også skum. I min egen biograf bruge jeg også begge dele, da bastraps ikke altid er lige gode til højfrekvente lyde, kan det være en fordel at supplere med skum. I min stue, som er meget tom, bruger jeg kun skum bag ved lærreder med kunst, og det giver et glimrende resultat.

Jeg lever blandt andet af at lave lyd, og bliver, lige som mange andre lydfolk, tit anklaget for at være sart i forhold til rumklang og general kontrol af akustik, så måske du skulle bruge dine visdom ord, på folk der er mindre inde i tingene, i stedet for at irettesætte mig, for du skyder jo helt forbi.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu