recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med lyd

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bansoe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2016
Sted: Region Hovedsta
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bansoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med lyd
    Sendt: 11-Februar-2016 kl. 16:08
Jeg håber virkelig, at en ekspert eller to kan hjælpe mig her.

Jeg har problemer med at få lyd ud af min(e) højttaler(e).

Normalt er det kun den ene, der strejker, og så er der mono-lyd, indtil jeg skruer voldsomt op for anlægget. Så er det som om, der bliver "blæst" noget igennem, og så er der lyd i begge højttalere.

Inden det sker kæmper lyden for at komme igennem, og det lyder som en forfærdelig knitren og forvrængning.

Dette gælder både, når jeg afspiller LP´er og CD´er.

Jeg skiftede til nogle rigtigt gode lydkabler for et år siden, så det kan næste ikke være her problemet ligger.

Er min forstærker stået af? Skal den renses? Og kan det virkelig passe, at jeg skal blæse anlægget op på fuld max, før jeg kan få lyd i begge højttalere?

På forhånd tak, 

El Desperado
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 16:11
Det er vol potentiometret der er snavset. Sluk forstærkeren og drej med vol knappen 500 gange fra yderpunkt til yderpunkt. Hvis ikke det hjælper, skal der bruges kontaktspray på de indre dele.
Til top
bansoe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2016
Sted: Region Hovedsta
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bansoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 16:14
Wow, lynhurtigt svarSmile

Hvordan får man kontaktspray på de indre dele. Og hvilken skal man bruge?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 16:18
Det kan være alt fra dårlige delefiltre, til dårlige lodninger, til snavsede potmetre og alt derimellem. Det er umuligt at svare dig på, uden at kigge på hardwaren.
Du kan hurtig tjekke om fejlen ligger i højttalerne, ved at slutte dem til en anden forstærker.
Hvis de virker fint der, så er det selvfølgelig din forstærker, den er galt med. Så er det bare det, om den blot trænger til en rensning, eller om lortet er ved at stå af.

Har forstærkeren både en A og B udgange? Hvis den har, så prøv evt. at skifte højttalerne over i den anden udgang og se om det er det samme der (jeg har nemlig selv en gammel forstærker, der skratter forfærdeligt på A udgangen, men ikke laver det mindste mislyd på B udgangen)

Men hvilken forstærker og hvilke højttalere har du.

Og nej, det kan ikke passe, at du skal blæse anlægget op på max ;)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 16:20
Ja ik!

Prøv nu først at "massere" vol knappen godt og grundigt. Det hjælper som regel. Hvis der stadig er knas og udfald af lyd, skal toppen af forstærkeren. Og så kommer det an på om potmetret er af den åbne type, hvor det er muligt at sprøjte kontaktspray ind i. Hvis det er et helt lukket potmeter, skal det udskiftes.
Til top
bansoe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2016
Sted: Region Hovedsta
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bansoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 16:23
Hey Nagash og Kampus!

Rart med kompetente svar :-)

Det er vist billigere at prøve at massere i første omgang, og så må jeg se. Fortsærkeren er en gammel TEAC, som jeg købte i 2004, men som vist havde et par år på bagen allerede. Måske skal den lige til rens en gang.

Men tak for rådene, jeg håber, at de hjælper!

/bansoe 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 17:09
Det er som sådan ikke nødvendigt, at sende den til rens. Det burde være noget du selv kan gøre, evt. efter at have set en håndfuld YouTube videoer om hvordan. Det er ikke raketvidenskab. En dåse kontaktspray i byggemarkedet kan gøre underværker. Den koster ca. 30-40 kroner, så ikke ligefrem en dyr omgang. Er det derimod lukke potmetre, så skal de skiftes, som Kampus siger, og så skal der gang i en loddekolbe. Det vil jeg ikke anbefale du selv gør, hvis ikke du har styr på sådan en i forvejen.
Til top
pianisten Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-April-2016
Sted: Gedsted
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianisten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2016 kl. 10:17
Det kunne være udgangs-relæet, der trænger til massage, hvis lyden mangler - - prøv at tænde og slukke nogle gange - - - relæet overfører forholdsvis store strømme og kan godt kokse lidt, hvis der slukkes med power på, det kan så trække en gnistbro, der kokser kontakterne.
100W afgivet i 8 ohm svarer til 3,5A RMS, i 4 ohm er det 7A RMS.
RMS betyder "root mean square", billedligt talt "vipper "man de negative værdier op over 0-linien og tager effektivværdien heraf, dvs man "fylder toppene ned i hullerne", så kurven bliver en lige linie.  Dette svaret til den jævnstrømseffekt, man beregner heraf.
Til top
bansoe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2016
Sted: Region Hovedsta
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bansoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2016 kl. 15:19
Tak for svaret.

Jeg har dog fået løst problemet. Potmeteret er blevet renset, og så var der lidt andet godt, der blev renset.

Dernæst er nye kabler indkøbt (Sinox), og nu spinder forstærker og pladespiller igen.

Herligt! LOL
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2016 kl. 15:39
Super! Teac Er godt kram
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu