recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 23:51
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:


Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Alt det her gælder selvfølgelig ikke latterlige små Bose-systemer og andet med alt for små satellitter, hvor man så deler til subwooferen ved 250Hz eller noget lignende bizart, selvfølgelig kan man lokalisere den ved så høje frekvenser, fordi den reelt spiller lige så meget lav mellemtone som egentlig bas.


Hvordan vil du forklare, at jeg tydeligt kan høre hvor subwooferne står i mit rum, hvis de ikke placeres korrekt? De spiller kun op til 80hz.


Jeg kender ikke dit rum, dine subwoofere eller din opsætning, så det vil jeg ikke gætte på. Man kan ikke bedømme akustik eller subwooferes rumpåvirkning alene ud fra billeder :-)

Men du siger til spiller til 80Hz, det er vel delefrekvensen? For ved en blød afrulning på f.eks. 12dB/oktav vil de stadig spille hørbart over 100Hz. Der er ikke helt enighed om hvor langt ned i frekvens man skal gå før bassen ikke kan retningsbestemmes, så det output der er ved f.eks. 100Hz eller 120Hz kan ganske sikkert retningsbestemmes præcist nok til at give en retning.

Og det er inden vi kommer ind på forvrængning, hvis man driver sin sub for hårdt vil den klippe, og klipning er som bekendt overtoner, så i nogle tilfælde kan en subwoofer sagtens spille overtoner op over 250Hz. Jeg siger ikke at det er tilfældet i dit setup, men at det godt kan ske.

Det var heldigt du nåede at rette dit forrige indlæg.
I det stod der at 80 hz med 12 db afrulning var rigeligt til ikke at kunne høre hvor subwooferen var placeret.
Og hvad du så mener kort efter kan folk jo selv læse her op over.

Men jeg kan så fortælle trådstarter at jeg har prøvet flere forskellige subwoofere (Aktive) lige bag en sofa og alle kunne bestemmes til at stå lige der.
Delefrekvensen var 80 hz.
Eneste opstilling der gav godt resultat var en delefrekvens på 50 hz/24 db oktav og korrektion.

Derfor mit første indlæg i denne tråd, men trådstarter må jo bare købe den Earthquake 8" sætte den under sofaen og så evt leve med at den "høres" eller dele meget lavt og håbe at hans højttalere kan "nå ned" til den og så det at lyden fra subwooferen og højttalerne ikke lige stemmer overens tidsmæssigt.


Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 00:02
Jeg skrev at det var svært, ikke umuligt. Så hvis man virkelig sætter sig for det kan man nok godt. Men ved normal lytning tror jeg næppe det er noget man bider mærke i.
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Jeg skrev at det var svært, ikke umuligt. Så hvis man virkelig sætter sig for det kan man nok godt. Men ved normal lytning tror jeg næppe det er noget man bider mærke i.

Hvorfor rettede du det så ?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Forestil dig at du sidder på en skråning. Fremfor dig er der åben mark et par hundrede meter. Herefter er der skov i hele horisontens bredde. Nu kommer en af forsvarets Leopard kampvogne kørende mod dig, med sin dybe rumlen. Tro mig, du kan ikke udpege nøjagtigt hvor den vil komme ud af skoven.......

M.v.h.


Lukker du øjnene er du i tvivl selv når den kører ude på marken.

Det er for øvrigt et bevidst valg fra producentens side. Fjenden ved at du kommer, de kan hører din dybe rumlen, men de aner ikke, hvilken retning du kommer fra i din Leopard....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 00:27
Nej, det må være skræmmende som bare fa'n, at ligge der i sit hul, og så bare vide at den kommer...

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 09:42
Helt enig! Ved 80 Hz delefrekvens kan sub let stedbestemmes. Men når filmen kører og fronterne leverer bastryk ned forbi 80 Hz, fordi der er afrulning nedad også, betyder det nada.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 11:17
Det er også andre ting end delefrekvens og slope der gør om man kan stedfæste en sub. Er der en stor pukkel/peak på frekvensgangen er det nemt og stedfæste én sub med 80Hz XO. Derimod 2 sub's symmetrisk placeret og fornuftigt korrigeret til rummet/resten af setup, med 120Hz XO kan være umulige og retnings bestemme (med en hørelse som min )
Til top
joensson Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joensson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 22:19
Jeg siger mange tak for hjælpen, jeg vil lige tjekke den earthquake sub ud, og se om der er flere flade på dba.
.
Jeg havde faktisk ikke tænkt over om man ville kunne fornemme hvor subwooferens lyd kom fra, så det var et udmærket input, omend jeg blev sat lidt af i den efterfølgende diskussion :)

Jeg må forsøge mig lidt frem med placeringer. Der er ikke plads på væggen hvor tv og højttalere sidder (eller jo det er der, men ikke uden at fruen kommer til at have den i synsfeltet - så det er et no go :)).
Så håber meget at en placering under sofaen kan fungere, ellers må jeg investere i et større tv møbel som også kan huse en sub - men så rækker budgettet vist ikke til en sub også lige pt, og foretrækker at få lyd frem for møbel.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 01:53
Jeg kan ikke forestille mig, at en placering under en sofa vil fungere. Bas minder om vand, der er skulper rundt.
Jeg har god erfaring med en placering af subwooferen midt på bagvæggen. Midt på frontvæggen er nok det bedste sted, men er uheldig akustisk, så du vil miste meget på andre fronter såsom dybdeperspektiv og størrelse på rummet.
Placerer du din subwoofer i et møbel mister du endnu mere, hvis du placerer det møbel imellem front højttalerne. Der bør ikke være noget imellem fronthøjttalerne.

Redigeret af Sven Palvig - 14-Februar-2016 kl. 01:53
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 02:11
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg kan ikke forestille mig, at en placering under en sofa vil fungere. Bas minder om vand, der er skulper rundt.
Jeg har god erfaring med en placering af subwooferen midt på bagvæggen. Midt på frontvæggen er nok det bedste sted, men er uheldig akustisk, så du vil miste meget på andre fronter såsom dybdeperspektiv og størrelse på rummet.
Placerer du din subwoofer i et møbel mister du endnu mere, hvis du placerer det møbel imellem front højttalerne. Der bør ikke være noget imellem fronthøjttalerne.

Du har da en subwoofer mellem fronthøjttalerne 

99% af alle der også lever i rummet har noget mellem højttalerne.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg kan ikke forestille mig, at en placering under en sofa vil fungere. Bas minder om vand, der er skulper rundt.
Jeg har god erfaring med en placering af subwooferen midt på bagvæggen. Midt på frontvæggen er nok det bedste sted, men er uheldig akustisk, så du vil miste meget på andre fronter såsom dybdeperspektiv og størrelse på rummet.
Placerer du din subwoofer i et møbel mister du endnu mere, hvis du placerer det møbel imellem front højttalerne. Der bør ikke være noget imellem fronthøjttalerne.


Man vil ikke kunne lokalisere lyden som sådan til under sofaen, men man vil nok kunne mærke vibrationerne.

Det er dog ikke en skidt ting, det er der mange der godt kan lide, nærmest en lille bass-shaker ud over det den giver til lyden.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 18:00
"Jeg har ikke de helt vilde behov for at blive rystet ud af sofaen eller vække naboens hund, så tænker at en 8" sub er helt ok til mit behov." har tråd starter skrevet. Men sofaen dæmper bassen, så der må skrues mere op for subwooferen og det vil betyde mere bas til naboen, som ikke er ønskeligt.
Men de små højttalere ville jeg placere 2 stk. subwoofere. En ved hver højttalere, så det vil virke som en trevejs. Lad konen komme ud og lytte til med og uden subwoofere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu