recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DTS Neo 6 Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DTS Neo 6 Cinema

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KopZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Februar-2016
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KopZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DTS Neo 6 Cinema
    Sendt: 12-Februar-2016 kl. 23:28
Hej med jer

 - har været medlem for mange år siden, og nu er jeg tilbage - herligt :-D.

Lidt om mig - og dernæst spørgsmålet:

Jeg ser en del TV med surround-lyd - mest film og serier både live på TV eller via min Chromecast. 
For mange år siden havde jeg dyrt udstyr fra Hifi-Klubben og var en rigtig single-karl med store Dali'er, dipole Paradigm baghøjttalere, kabler til 150 kr meteren og svinedyr Denon receiver, men efter mange års "surround-pause" grundet kæresteforhold, hvor alt det store og fancy udstyr blev solgt  (I kender nok problematikken) besluttede jeg mig sidste år for at købe et mindre - halvbilligt, men hæderligt - Sony-surroundanlæg (med indbygget BluRay), så jeg kunne få en lyd-nydelse fra TV, der bare tilnærmelsesvis kunne matche det store billede fra Samsung 50 tommer-husalteret på væggen. Det er forbundet fra TV til anlæg med optisk kabel, HDMI, Audio-return-channel indstilling og alt det der :-D.

MEN: Jeg har længe været irriteret over alle de kanaler, der udsender MPEG-lyd i stereo, hvor stemmeføringen fordeles ud i alle højttalere i opstillingen i stedet for kun til centeren. Hader det! 
Derfor har jeg nu opdaget den famøse DTS Neo 6 Cinema funktion på mit anlæg, som gør, at surroundlyden på MPEG-kanaler bliver ganske hæderlig (med stemmeføring korrekt i centerhøjttaleren osv.), selv om det selvfølgelig ikke kan matche "rigtig DTS".

Da der fortsat - desværre - er flest MPEG-kanaler, efter DR's latterlige beslutning om at droppe DD, har jeg af nød sat indstillingen på min Sony forstærker/afspiller til DTS Neo 6 Cinema som standard, for det kan ikke ændres med bare et tryk på fjernbetjeningen. Man skal ind i menuen på Sony'en og dermed skifte kanal på TV'et til HDMI-indgangen og have indstillingsoversigten frem og så ændre det til "auto", hver gang man når til en Dolby Digital-kanal fra en MPEG-kanal - og det er et irritationsmoment, hvis man f.eks. sidder og zapper. 

Men spørgsmålet er nu: Med min faste indstilling til DTS Neo er lyden dermed nu antageligt altid i DTS Neo 6 Cinema, selv om jeg skruer over på en kanal, der udsendes i Dolby Digital (TV2, TV3 etc) eller kan en receiver godt automatisk afkode, når lyden udsendes i Dolby Digital frem for MPEG og dermed "over-rule" og diktere, at den ikke behøver at konvertere lyden til det ringere DTS Neo 6? Jeg gider jo egentlig ikke have DTS Neo lyd på en Dolby Digital-kanal. 

Årsag til forvirringen: Der er intet sted på min afspiller/forstærker, hvor jeg kan se, hvad det aktuelle "lyd-billede" reelt er i højttalerne fra den TV-kanal, jeg ser, når lyden har været igennem Sony'en og ryger ud i surroundhøjttalerne, så er i tvivl om hvilket lyd-format, jeg egentlig hører, når jeg er på en Dolby Digital-kanal. Om det er DD eller DTS Neo 6.

Håber, det var nogenlunde forståeligt - og undskyld længden.

PS: Det er en Sony Blu-Ray disc Home Theatre System BDV-E2100 (no hate - ved godt, man kan få bedre, men bestemt også værre).

God weekend
/Kasper


Redigeret af KopZ - 13-Februar-2016 kl. 00:43
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 00:59
Jeg har ingen anelse om, hvordan der foregår på din receiver, men på min Yamaha receiver, så skifter den selv mellem DD og Neo6. Den skriver i displayet, hvad der p.t. afkodes..

M.v.h.
Til top
KopZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Februar-2016
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KopZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 01:02
Tak for svar, Henrik. 

Har du sat den - som jeg - til at være Neo6 som standard i indstillingerne? Eller har du den på en slags "auto" og går den så bare automatisk over på Neo6 på MPEG-kanaler? Det gør min ikke. På "Auto" er der Dolby Digital lyd på Dolby Digital-kanaler og MPEG-lyd på MPEG-kanaler (hvor lyden konverteres ud i alle højttalere og lyder ad helvede til).

Mit problem er desværre, at der ikke står i displayet på min receiver, hvad der afkodes. Der står bare "TV" fordi receiveren modtager signaler fra TV og ikke en BluRay
Til top
KopZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Februar-2016
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KopZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 02:12
Update: Har fundet svaret. Kan ikke lige finde ud af at slette indlægget.

/K
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af KopZ KopZ skrev:

Update: Har fundet svaret. Kan ikke lige finde ud af at slette indlægget.

/K
I stedet for at slette bør du skrive svaret så andre også kan lære af det Wink
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 09:48
Samtlige SR recievere jeg har haft, Onkyo og Pioneer, har automatisk skiftet lydformat fra DTS Neo til DTS, DD og DTS HD MA og Dolby TrueHD og PCM. alt efter det format den blir fodret med.
Til top
KopZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Februar-2016
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KopZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 22:06
Okay - jeg lader være med at forsøge at slette en anden gang.

Jeg fandt en funktion på fjernbetjeningen, der hedder Display, hvor teksten ændrer sig midlertidigt - ved tryk - fra "TV" til enten Dolby Digital eller Neo6 alt afhængigt af kilde. 
Dermed fik jeg svar på, at receiveren selv ændrer indstillingen til Dolby Digital selv om standardindstilligen er Neo6 - når det er nødvendigt. 

Så alt er godt :-D.

/K
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu