recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Cat 6a, Cat 7 eller Cat 8 netværkskabler i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cat 6a, Cat 7 eller Cat 8 netværkskabler i nyt hus

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 20:28
Fremtidssikre dit hus og træk skærmet kabel, gerne cat 8 ellers 7.

10 Gigabit fås allerede nu i fx et Asus bundkort og om få år er det den nye standard. Jeg sidder selv på en 935 Mbit forbindelse, her er 1 Gigabit næsten ikke nok!

mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Træk skærmet kabel
Så bliver du nødt til at argumentere for hvorfor det skal være skærmet.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
chris-torb Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér chris-torb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 08:59
Hey.
Cat 7 er altid skærmet.
Problemet med Cat 7 er bare, at der ikke er lavet RJ 45 stik, som kan overholde standarten, og derfor terminerer man med cat 6a.

Så i min bog er det spild af penge at trække Cat 7 - brug tomrør og træk i stedet Cat 6a -og terminer derefter.

Efterfølgende kan man jo så trække Cat 8 når behovet melder sig.

Mvh
Torben

Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Har lige testet vores 15/5 forbindelse

Fik 12/5 på den stationære som er kablet - og 11.5/5 på min Iphone 6 der kører wifi (ungerne ser 2xnetflix på 2xIpad imens...)

Fandt det her link - det lyder som om kabler er på vej ud?

http://www.makeuseof.com/tag/wi-fi-vs-ethernet-which-should-you-use-and-why/

Er det fastnet/mobil snakken om igen? 

At i "gamle" dage var det bedst med kablet telefon & idag er det "lige meget"??

Når vi i "fremtiden" skal se 4K tv & kunne streame det - stiller det selvfølgelig krav til wifi/kabler, men når det om 3-4 år er mainstream, så er der jo også sket RIGTIG meget på wifi fronten...

Jeg er ærlig talt i tvivl om det kan svare sig at trække kabler?

(men har trukket til 1 computer, 2 x appletv, PS3, reciever (switch i skab) og til routeren der er monteret på loftet) - men det var mest fordi "sådan bør man gøre"...
Jeg har kabel i alt der kan kables, det virker hver gang og er altid fuldstændig stabilt.
Selv min ChromeCast har jeg købt en adapter til, så den kan kobles på ethernet.

Wifi fungerer fint til langt det meste, men jeg bruger det stort set kun til mobile enheder.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Træk skærmet kabel
Så bliver du nødt til at argumentere for hvorfor det skal være skærmet.

Nej, det gør jeg faktisk ikke.
Du kan tage rådet eller lade være.
Men måske er der en grund til at  der general er lavet mærknings ordninger for tæthed af diverse kabler gennem de sidste år, og at nye standarder er kommet til.
Kan man altid sikre et støj fri miljø? Ønsker man at bidrage til støjen?


Redigeret af Notfast - 17-Februar-2016 kl. 14:58
.....
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Træk skærmet kabel

Så bliver du nødt til at argumentere for hvorfor det skal være skærmet.


Så vil jeg godt!
I dag har vi så mange signaler i luften at de interferer med hinanden og det er uønsket. Det vil derfr være en rigtig god ting at skærme af hvor det er muligt, fx i kabler. Parsnoede kabler hører fortiden til.

Jeg kan måle KLAR forskel på min meget hurtige forbindelse om jeg bruger cat 5e, 6 eller 7. Jeg bruger selvfølgelig 7 og ja der er ikke skærm på i stikket, til gengæld er mine stik ret store (ikke nødvendigvis en fordel) men det er meget lidt der ikke er skærmet.

Routeren med 2 Cat 6 flat kabler og 2 Cat 7 kabler


Redigeret af BlueFox - 17-Februar-2016 kl. 16:19
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
chris-torb Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér chris-torb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 17:17
Du kan sagtens have skærm på i stikket, selvom det er et Cat 6a- det "pass'er" bare ikke, når du tester på det, efter Cat 7 standarten.
Jeg tvivler bare meget på, at du får højere hastighed, med Cat 6a Connector sammen med Cat 7 kabel, fremfor en ren Cat 6a stik og fortrådning.

Det er ikke min erfaring.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 17:20
Men en skærm uden stel er jo bare en stor antenne.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Træk skærmet kabel

Så bliver du nødt til at argumentere for hvorfor det skal være skærmet.


Så vil jeg godt!
I dag har vi så mange signaler i luften at de interferer med hinanden og det er uønsket. Det vil derfr være en rigtig god ting at skærme af hvor det er muligt, fx i kabler. Parsnoede kabler hører fortiden til.

Jeg kan måle KLAR forskel på min meget hurtige forbindelse om jeg bruger cat 5e, 6 eller 7. Jeg bruger selvfølgelig 7 og ja der er ikke skærm på i stikket, til gengæld er mine stik ret store (ikke nødvendigvis en fordel) men det er meget lidt der ikke er skærmet.
 

Det er så ikke min erfaring, jeg kan uden problemer trække 948Mbit/s fra speedtest.net gennem mine fuldstændig almindelige og billige cat5e kabler.

Så længe hastigheden ikke overstiger 1Gbit/s, mener jeg at alt andet end standard kabler er spild af penge. Jeg er med på at man aldrig skal sige aldrig, men jeg har godt nok svært ved at se et behov for højere hastighed i hjemmet Wink
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men en skærm uden stel er jo bare en stor antenne.


Nej det er det ikke. Hvis skærmen ikke er forbundet, så er den ikke forbundet og sender ikke noget signal videre.
En antenne forbindes jo til antenneadgangen.
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Sert Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Maj-2007
Status: Offline
Point: 293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 20:42
Nej den sender ikke noget videre, men den vil modtage støj.
Hovedreglen er, at hvis du trækker et kabel med skærm, så skal du også forbinde den, ellers vil den være modtagelig over for støj.
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 22:48
Præcis, det hele skal jordes, det er ikke nok bare at bruge skærmede kabler, hvis ikke det laves korrekt så giver det mere en ulempe end en fordel at bruge skærmede kabler. Skærmede kabler er overkill for langt de flest pga. de korte kabeltræk vi har i vores hjem. Det har været oppe så mange gange før...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu