recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS til film og musik?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS til film og musik?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
PeterBakke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-April-2012
Sted: København NV
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS til film og musik?
    Sendt: 31-Marts-2016 kl. 14:46
Hej,

Jeg ønsker at forsøge mig udi verdenen med streaming af mine film og musik til mit anlæg og fjernsyn.
Jeg er helt ny i dette område da jeg tidligere har anvendt en god Bluray afspiller samt DAC til at få lyd og billede videre op på skærmen og ud af anlægget. Så jeg kunne godt bruge nogle gode råd til hvordan man sætter hjemme-streaming op.

Jeg skal bruge en NAS. Mine krav er at den minimum skal have to harddiske som kan klone hinanden i tilfælde af at den ene disk står af. Dertil må den meget gerne have et blueray drev så det bliver let at rippe mine film ned på den (antager at ripping software blot er noget man installerer efter købet?).

Og så skal man have en "boks" til at streame fra NAS og op til fjernsyn / anlæg. Hvilke gode streamere er der på markedet? Det skal helst kunne levere lyd i hifikvalitet, så streaming ikke bliver en hæmsko i lydkvaliteten. Jeg har kigget lidt på Naims streamere (ND5 xs) men det er kun til musik så vidt jeg kan se? Hvordan gør i andre? Har i en streamer til musik og en til film - eller findes der streamere som både kan klare musik og film?

Lidt om hvad jeg har nu:
* halvgammelt Phillips led tv
* Naim nait xs2 forstærker
* Audiovector Sr3 super højtaler
* Oppo bluray (bdp-93 mener jeg den hedder)
* Cambridge Dac Magic
* AppleTV til Netflix Wacko

(ja-tak - jeg ved at min DAC og min Oppo er de svageste led i kæden - og de står også for en udskiftning snarest) - men først ville jeg se på om jeg kunne "nøjes" med at købe en NAS, en streamer og en bedre DAC - og så skippe at købe en bedre CD afspiller.




Redigeret af PeterBakke - 31-Marts-2016 kl. 14:47
Til top
Damme Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Rønde
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Damme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 19:25
Hejsa
Jeg bruger en IntelNUC til at klare både film og musik via KODI. Intel'en fødes af en NAS, hvor al musik og film ligger på og lyd sendes til forstærkeren via mulighed for pass-through gennem HDMI udgangen.

Om der sker en kvalitetsforringelse skal jeg lade være usagt, men jeg kan ikke finde umiddelbare hverken visuelle eller hørbare forandringer. Har netop her i ugen haft min CD afspiller koblet op på anlægget og har switchet mellem CD afspilleren og Intel'en, for at høre om der var nogen forskel i lydbilledet, hvilket jeg ikke har kunnet konstatere. Ved godt at dette ikke er en total valid videnskabelig baseret faktuel forklaring, men en følelse baseret på min hørelse og fornemmelse af musikken. 

Bruger desuden også Intel'en til netflix, hvilket har sparet mig for at have en ekstra "elektronikdims" stående.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2016 kl. 12:36
der findes ingen NAS med BD drev mere. - LG havde nogle engang og de solgte AHT.  Du vil også kun lave rips med Makemkv via en pc. Alt andet er i virkeligheden ikke værd at tale om. Du overfører derefter filmene til din nas. synology, qnap og nogle få andre har masser af muligheder.

Nvidia shield med kodi/plex er nok den pt bedste løsning for en "lille" boks som ikke er en decideret PC. ellers er det NUC-størrelserne de fleste går efter når de går efter en fuld pc. Prisen er dog også derefter! Alternativt en atv4.



Til top
PeterBakke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-April-2012
Sted: København NV
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 14:13
Jeg skal lige være sikker på jeg forstår hvordan "kæden" ser ud hvis man vælger en NUC.

Jeg skal have en NAS som fungerer som lager af musik og film. Denne kan blot gemmes væk i et andet rum og behøver ikke stå ved resten af anlægget.

Så skal man bruge en NUC. Denne henter film/musik fra NAS'en (og der er på NUC at man installerer Plex?). NUC'en sender derefter film til fjernsyn via hdmi og lyd til anlæg via USB?

Hvis man har en NUC, så skal man ikke bekymre sig om, om NAS'en er stærk nok til at transcode?

Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 14:55
NUC og Nvidia Shield for den sags skyld står for afspilning og håndterer det hele, derfor skal NAS ikke transcode og du behøves ikke spekulere i hvor kraftig NAS er.

Hvis du køber en NUC og den også skal bruges til Netflix, så skal det være Windows 10 hvis du skal have surround. Både NUC og Nvidia Shield kan sende lyd via et USB lydkort til forstærker hvis det er og billede via hdmi.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
PeterBakke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-April-2012
Sted: København NV
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 15:26
Perfekt. Det var lige det svar jeg ledte efter da jeg var i tvivl om hvor kraftig en NAS man skulle have.

Hvordan får man i praksis rippet sin film og musik så den er organiseret pænt med korrekt metadata? Findes der nogle open source programmer der let håndterer den slags?
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 15:50
Det kommer an på afspilnings software.

Fx Plex eller Kodi har egen scrapere indbygget. Så er det navngivning som er vigtigt af filer, så kan scraperen selv finde ud af det. Dog skal det siges jeg selv bruger et program som hedder Ember Media Manager til at holde styr på min film database.

Fordi så kan jeg allerede inde de kommer over i Kodi, sørge for filmene ligger sæt hvis det er nødvendigt. (Rambo, Jurrasic Park, Indiana Jones, The Fast and the Furious filmene er super gode eksempler på, at et er irriterende hvis man er startet forfra, at man skal ind og redigere dem til at ligge samlet igen).

Musik ved jeg ikke lige hvilket program er godt. Men til film så er makemkv perfekt.

Edit: filmene kan rippe på hvilken som helst pc med et bluray drev.


Redigeret af JordanDK - 23-Oktober-2016 kl. 15:52
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Random_Hero Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Random_Hero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af PeterBakke PeterBakke skrev:

Perfekt. Det var lige det svar jeg ledte efter da jeg var i tvivl om hvor kraftig en NAS man skulle have.

Hvordan får man i praksis rippet sin film og musik så den er organiseret pænt med korrekt metadata? Findes der nogle open source programmer der let håndterer den slags?

Du skal "kun" rippe dine film. hver film skal så ligge en hver sin mappe, som har det fuldstændige korrekte navn på filmen. dvs. på din nas kan det se sådan her ud:
Film->Thor The Dark World -> selve filmen ligger her. 

Så klarer Kodi resten med metadata :) det er meget nemt når blot du har kaldt mapperne filmens korrekt navn. 

Jeg har en synology 213J (entry model, og den er alt rigeligt til at stream til en pc som så transcoder. den har 2 harddiske, så den nye model (2016J) burde være også kunne opfylde dine behov, da den har 2 pladser som spejler sig. 

jeg bestiller nok denne her i næste uge for at erstatte min HTPC: 

video af den i action:

jeg synes dens gui virker mere rettet som en bedre erstatning som en afspiller end en nvida shield.. og ja så koster den så også kun 850kr incl. fragt fra UK (CDON burde få den på lager i den kommende uge), modsat en shield til 1600 for 16gb modellen (en NUC er vist meget dyrer...) 

vedr. dit musik, ja så kan kodi også afspille det. spørgsmålet er om du mon ikke er bedre tjent med en bluesound node, Raumfeld connector, cromecast audio ect. da det kan styres direkte fra din mobil? så kan du nemmere skifte nummer og så slipper du for at have fjernsynet kørende. 
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 07:08
Oprindeligt skrevet af Random_Hero Random_Hero skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterBakke PeterBakke skrev:

Perfekt. Det var lige det svar jeg ledte efter da jeg var i tvivl om hvor kraftig en NAS man skulle have.

Hvordan får man i praksis rippet sin film og musik så den er organiseret pænt med korrekt metadata? Findes der nogle open source programmer der let håndterer den slags?

Du skal "kun" rippe dine film. hver film skal så ligge en hver sin mappe, som har det fuldstændige korrekte navn på filmen. dvs. på din nas kan det se sådan her ud:
Film->Thor The Dark World -> selve filmen ligger her.


Det er ikke nødvendigt at placere hver film i separat mappe. Jeg har alle mine film liggende i en mappe.

Sådan her: Film mappe -> Filmnavn (Udgivelsesår)/Thor The Dark World (2013)

Det har Kodi ingen problemer med.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af Random_Hero Random_Hero skrev:


jeg bestiller nok denne her i næste uge for at erstatte min HTPC: 

video af den i action:

jeg synes dens gui virker mere rettet som en bedre erstatning som en afspiller end en nvida shield.. og ja så koster den så også kun 850kr incl. fragt fra UK (CDON burde få den på lager i den kommende uge), modsat en shield til 1600 for 16gb modellen (en NUC er vist meget dyrer...) 


Interessant. Kan dog ikke lige gennemskue om den understøtter HD lydformaterne (DTS-HD MA, Dolby TrueHD, etc..) og om den kan køre 23,976/24 fps og framerate autoswitch.

Kan den ikke ovenstående, er den ikke så interessant som filmafspiller.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 15:24
I forhold til rip af dine blu-rays har jeg selv et eksternt USB 3.0 Pioneer blu-ray drev som får strøm via USB - god lille størrelse.
Jeg ripper mine blu-rays via computeren (MakeMKV) efterfulgt af eks. MKVToolNix, Handbrake osv og organiseret vha. tinyMediaManager (mener det er en efterfølger til Ember Media Manager).
Derefter kan filmen flyttes til NAS'en og den afspilles via BoxeeBox (afløses muligvis af en Nvidia Shield - venter på en ny udgave).
NAS'en er blot koblet til netværket (kablet, gigabit) og placering er som sådan ligegyldig - skal dog have luft, så den ikke bliver for varm - så et lukket skab, kan godt være lige presset nok.
Musik afspilles vha. Squeezebokse af forskellig type afh. af placering - der findes nok bedre alternativer til dette, hvis man har færre/andre krav end undertegnede.
Til top
Random_Hero Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Random_Hero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Interessant. Kan dog ikke lige gennemskue om den understøtter HD lydformaterne (DTS-HD MA, Dolby TrueHD, etc..) og om den kan køre 23,976/24 fps og framerate autoswitch.

Kan den ikke ovenstående, er den ikke så interessant som filmafspiller.

jeg har skrevet lidt med deres support. bl.a for at få af vide hvor den kan købes inden for EU. 
Spurgte dem også ang. DTS-HD MA og True HD, samt afspilning af 23,976hz, og det kan gør den.... ellers er pointen vel også totalt misset! 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu