recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2, tv3 m.m. pixeler på Boxer sendenet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TV2, tv3 m.m. pixeler på Boxer sendenet

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TV2, tv3 m.m. pixeler på Boxer sendenet
    Sendt: 07-April-2016 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Carstrb Carstrb skrev:

For mig at se er der 2 problemer, generelt lavt styrke lige på K50, tror som sagt bare det er Boxer der skal lade være med at spare på strømmen, også de små dyk, her har jeg ingen forklaring 
Jeg har lige prøvet at lave en lille test med at scanne på DVB-T med alle kanaler på TV (mine TV er normalt tilsluttet kabel TV, men bruger DVB-T på HTPC) 

Jeg bor ca. 8,2Km sydøst for Nibe sender, postnr. 9530 
Og mit antennesignal er så kraftigt med 8 element antenne, at signalstyrke efter en 2-fordeler bankede i top i bargraf 0-10 skala, på alle kanaler. Smile
Så fandt yderligere 2 stk. 2-fordelere som blev sat i serie så signaldæmpning vel ca. er 10dB.
Og nu ligger signalstyrke så lavt at jeg kan se forskel på kanalerne.
MUX2+4 er signalstyrke ca. 7, hvor MUX 3 er kraftigere med ca. 9 på bargraf.

Så jeg tror ikke det er fordi Boxer sparer på senderstyrke på MUX3 Wink 

Mon ikke dit problem med MUX3 skal findes i tærræn og afstand, eller fejl i installation?
Forkert impedans ved kabelfejl/samlinger kan giver underlige resultater på nogle frekvenser pga. "stående bølger"

Mvh. JørgenT
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2016 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Mit bedste gæt Big smile kunne være noget 4G-LTE indstråling?
Gamle UHF antenner dækker op til K69, de nyere er begrænset til K60 mener jeg?

Mvh. JørgenT


 I gamle dage, sidste århundrede, var det således at man ( ) kun måtte anvende hver anden Tv kanal når man sendte via Masterne.
Så det man forventer kunne sende både på kanal 60 (mobilsignaler) og kanal 59 (digitalt tv) dette er ganske enkelt ikke muligt uden der kommer forstyrrelser.

 Forstyrrelserne vil optræde! hvilket også gælder for modtagelse via Kabel net.
 Der er også historierne om man engang anvendte 2 UHF antenner, den ene beregnet til under kanal 46 og den anden kanalerne 46 og til 69 ______  altså pegende i vidt forskellig retning.
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af Carstrb Carstrb skrev:

,,,,
desuden har problemet været der lige fra starten 1/11 2009 i mere eller mindre omfang, lang tid før 4G.

For mig at se er der 2 problemer, generelt lavt styrke lige på K50, tror som sagt bare det er Boxer der skal lade være med at spare på strømmen, også de små dyk, her har jeg ingen forklaring

OK, så nok ikke det.
Hvad med naboer i nærområdet, er der nogle som modtager Boxer på tilsvarende måde? 

Så er det vel et spørgsmål om at sammenligne med signalstyrke på deres anlæg. Wink

Mvh. JørgenT

Til top
Carstrb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-April-2016
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carstrb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Mit bedste gæt Big smile kunne være noget 4G-LTE indstråling?
Gamle UHF antenner dækker op til K69, de nyere er begrænset til K60 mener jeg?

Mvh. JørgenT
 

Nej Det tror jeg så ikke på, de gamle(tv2) Triax antenner gik nemlig kun op til kanal 60(eller i hvert fald den der sidder der lige nu, der var selvfølge flere modeller), derfor er de faktisk meget ideale lige nu, og at 4G skulle ødelægge kanal 50, er vist heller ikke hørt om, desuden har problemet været der lige fra starten 1/11 2009 i mere eller mindre omfang, lang tid før 4G.

For mig at se er der 2 problemer, generelt lavt styrke lige på K50, tror som sagt bare det er Boxer der skal lade være med at spare på strømmen, også de små dyk, her har jeg ingen forklaring

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 15:01
Mit bedste gæt Big smile kunne være noget 4G-LTE indstråling?
Gamle UHF antenner dækker op til K69, de nyere er begrænset til K60 mener jeg?

Mvh. JørgenT
Til top
Carstrb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-April-2016
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carstrb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Hej

Jeg har en såkaldt UFO-antenne, og så har jeg Boxer flex, samt et fjernsyn med DVB-T2

Jeg tror ikke at antennen er den bedste i verden, men den virker, og jeg gad ikke installere i en ny, nu hvor jeg lige kunne afvente boxers omlægning.

Resultatet er at jeg fint modtager DRs kanaler, især i Mux 1, men også fin styrke og kvalitet på de andre MUX'er..

MEN MUX 3 er den helt galt med, altså tv2 og tv3...

Styrken er helt i top jf. signal-info, men kvaliteten kører op og ned..


Umiddelbart er jeg indstillet på at anskaffe en ny antenne, meeeeeen hvad dælen kan være forklaringen på, at det kun er MUX 3 som den er gal med?


Jeg er bosiddende i Hjallerup i Nordjylland, og har peget min antenne mod 228 grader, som er Nibe senderen (men med en ufo-antenne burde det vel i teorien være lige meget.. Men allgievel)

Nogle der har den tekniske eller en anden forklaring, samt løsningsforslag?
 

Det med at styrken er helt i top, kan godt snyde, når det er en aktiv antenne, den kan godt forstærke, men det den forstærker kan godt være af ringe kvalitet, det tror jeg er tilfældet, og mere mit nedestående problem, men lav styrke, Så en ny ”rigtig” antenne vil jeg helt klart forslå.

Jeg + andre omkring mig kan nemlig konstatere det samme, i et sommerhus område ved Saltum(kordals klit), og det har jeg mere eller mindre kunne gøre lige fra starten i 2009. Modtager fra Nibe. Jeg har en retningsbestem 10 element gammel/ny tv2 antenne (gammel /ny fordi den er fra 1992, men har ligget inde under et taget i Aalborg og derfor ser ny ud = ingen dårlige forbindelser).  De oprindelige antenner havde det ikke godt i 2010, så derfor blev den byttet, + nyt tykt kabel, men det var samme type som gav fuldstændigt rent TV2 billede + noget tilsneet TV Aalborg billede, signal styrken målt i 1995 var ca. 70 dB på TV2 og 65 dB på DR1(5 element antenne), så der burde være nogle gode antenne forhold, alligevel er mux 3 altid meget lavt. På et LG tv måler mux1(k29) 95-96 % signal styrke, indtil Boxer startet med deres mux6, lå mux2(k57) næsten det samme 94-96 %, men nu er det på 70-80 %, boxer K35 94-95 %, K37 90-92 % K39 90-92 % og så problemet K50 som aldrig har været over 66 %, men tit ligger på 40-45 %, og nogle gange dykker til 10-20 % hvilket er for lidt for tv’et. Hvorfor? som jeg ser det har antenne leveret flot, fordi K29 og K57 har været næsten ens, K57 dykker i øvrigt ikke som K50 gør, jeg kan følge en sammenhæng mellem kraftig regnvejr, men hvorfor falder de andre så ikke tilsvarene.

Er der nogen der her en god forklaring?

Jeg tiltænker, specielt efter mux2 blev svagere, og Boxer startet mux6, at man har begrænset mulighed for, hvad man kan sende med, altså samlet sender effekt på alle mux, så derfor sendes mux3 svagere, dette underbygges af, at i sidste sommerferie, var rollerne byttet om for mux2 og mux3 hvor mux3 var noget kraftigere end det plejer, men mux2 var nede på 50-55 %, ud i efteråret var rollerne som de plejer at være, mux3 svagt.

Nu var det ikke så vigtigt med mux3 for undertegnet, da TV2 + de andre HD kanaler lå på ”gode” og stærke frekvenser, men kan det blive et problem, da bl.a. Tv2 nu ligger her. Jeg kan se, at flere har vendt antenne mod Tolne, men i de analoge dage var det altså ikke godt for os.   

Andre der har oplevelser.

 

 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Dog undrer det mig at det kun er gældende for MUX3, når alle MUX sendes i samme frq fra Tolne og Nibe..

Men okay, hvis jeg husker lidt om frq-læren, så kan det selvfølgelig være at lige præcis 706 MHz er en skidt frq for undertegnets sendeforhold.
Jeg kan heller ikke sige præcist hvorfor, men landskab/udbredelsesforhold, antenne karakteristik kan spille ind.
Nu skriver du ikke hvilken UFO antenne, men denne:
skriver de er rundstrålende. Alligevel har den en forskel på for/bag følsomhed. 

"OBS. Monteres UFO 150 LTA antennen tæt på sendemasten (indenfor ca. 10 km) , kan der være en fordel at vende UFO 150 LTE antennen i den modsatte retning af sendemasten, da signalet på den måde ikke bliver for kraftigt, og på den måde kan påvirke signalet negativt"

Det må være problem med overstyring de mener.

Mvh. JørgenT
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 22:10
Det giver mening... 

Dog undrer det mig at det kun er gældende for MUX3, når alle MUX sendes i samme frq fra Tolne og Nibe..

Men okay, hvis jeg husker lidt om frq-læren, så kan det selvfølgelig være at lige præcis 706 MHz er en skidt frq for undertegnets sendeforhold.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Hej

Jeg har en såkaldt UFO-antenne, og så har jeg Boxer flex, samt et fjernsyn med DVB-T2

Jeg tror ikke at antennen er den bedste i verden, men den virker, og jeg gad ikke installere i en ny, nu hvor jeg lige kunne afvente boxers omlægning.

Resultatet er at jeg fint modtager DRs kanaler, især i Mux 1, men også fin styrke og kvalitet på de andre MUX'er..

MEN MUX 3 er den helt galt med, altså tv2 og tv3...

Styrken er helt i top jf. signal-info, men kvaliteten kører op og ned..


Umiddelbart er jeg indstillet på at anskaffe en ny antenne, meeeeeen hvad dælen kan være forklaringen på, at det kun er MUX 3 som den er gal med?


Jeg er bosiddende i Hjallerup i Nordjylland, og har peget min antenne mod 228 grader, som er Nibe senderen (men med en ufo-antenne burde det vel i teorien være lige meget.. Men allgievel)

Nogle der har den tekniske eller en anden forklaring, samt løsningsforslag?
MUX3 hovedsender ligger på 706MHz både på Nibe og Tolne, så du ligger næsten midt imellem og modtager signal fra begge med en mere eller mindre rundstrålende antenne.  Smile



Så prøv med en retningsbestemt antenne, og modtag kun fra den ene sender. 

Mvh. JørgenT


Redigeret af JørgenT - 05-April-2016 kl. 21:56
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 19:01
Hej

Jeg har en såkaldt UFO-antenne, og så har jeg Boxer flex, samt et fjernsyn med DVB-T2

Jeg tror ikke at antennen er den bedste i verden, men den virker, og jeg gad ikke installere i en ny, nu hvor jeg lige kunne afvente boxers omlægning.

Resultatet er at jeg fint modtager DRs kanaler, især i Mux 1, men også fin styrke og kvalitet på de andre MUX'er..

MEN MUX 3 er den helt galt med, altså tv2 og tv3...

Styrken er helt i top jf. signal-info, men kvaliteten kører op og ned..


Umiddelbart er jeg indstillet på at anskaffe en ny antenne, meeeeeen hvad dælen kan være forklaringen på, at det kun er MUX 3 som den er gal med?


Jeg er bosiddende i Hjallerup i Nordjylland, og har peget min antenne mod 228 grader, som er Nibe senderen (men med en ufo-antenne burde det vel i teorien være lige meget.. Men allgievel)

Nogle der har den tekniske eller en anden forklaring, samt løsningsforslag?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu