recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pære til PH 5?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pære til PH 5?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 15:43
Jeg har en PH Charlottenborg, og den fortjener altså en ordentlig lyskilde...
 
Den er på 140W, men så bruger jeg til gengæld led i resten af huset.
 
 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:


Jeg har en PH Charlottenborg, og den fortjener altså en ordentlig lyskilde...
 
Den er på 140W, men så bruger jeg til gengæld led i resten af huset.
 
 

Den er også fin, men stadig for stort strømforbrug. Du vil spare 80% ved at skifte til den linkede LED pære, som også er dæmpbar.
Og måske alligevel ikke, da lampen er meget stor, 65 cm Ø kræver nok mere lumen.

Redigeret af Kampus - 18-April-2016 kl. 16:00
Til top
Manashu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-April-2016
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Manashu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 22:12
En ret lækker pære - og har klart den fordel at den i lyskvalitet er en halogenpære - dvs den har en ra på nær 100 - - det er nemlig et problem med LED lyset at det findes i så forskellige kvaliteter  - hos os kigger vi kun efter pærer der har en ra på 90 og derover - så bliver farvegengivelsen på de flader og objekter der rammes næste optimal -  i linket der refereres til ovenover er kun Sunflux pærerne der løfter sig over det kedelige gennemsnit på 80 ra
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 22:16
Var der ikke en undersøgelse fornyligt, som viste at RA-tallet var behæftet med større usikkerhed selv på de etablerede mærker?
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 22:26
Tjah, jeg kan kun sige at jeg tidligere havde en sparepære (snoet rør) siddende i, og der er kæmpeforskel på de 2 kilder... Jeg betaler gerne den ekstra strøm, når nu forskellen er så stor. Og med alt hvad vi ellers har gjort herhjemme for at spare el, er det for mig helt fint med "luksus-lys" over spisebordet. Og så sørger vi selvfølgelig for at den ikke er tændt mere end det er nødvendigt. Den kører nok 2-3 timer dagligt.
 
Og jeg er udmærket klar over jeg kan spare, ved at bruge en LED, det giver bare ikke samme lys. Og har ikke behov for dæmpnig.


Redigeret af Rolf Lemmike - 18-April-2016 kl. 22:27
Til top
Dovenlas Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dovenlas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2016 kl. 09:36
Vi har 2 x PH5 hængende over spisebordet med den her i begge: 

https://www.lys-lamper.dk/raxon-cover/e27-globe-cover-o45-33w-energy-saver
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2016 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af Dovenlas Dovenlas skrev:

Vi har 2 x PH5 hængende over spisebordet med den her i begge: 

https://www.lys-lamper.dk/raxon-cover/e27-globe-cover-o45-33w-energy-saver

Sikkert velegnet til ældre PH5, men den nye er forsynet med matteret glasbund, så her anbefaler Lysmester en A+ 16 watt LED pære fra Philips. Jeg har bestilt den og en Master LED på 18 watt. Så må jeg se hvilken der fungerer bedst.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2016 kl. 14:31
Philips Master LED pære på 18W er en super lækker LED pære.
.....
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2016 kl. 02:43
Kampus: Skriv gerne om dine erfaringer.
Jeg har også "problemer" med at finde den rette pære/lyskilde til min PH5 fra starten af 1990'erne.
Men den har muligvis problemer med grønligt lys.
 
Hvor kan man købe den Osram LED Superstar på 14,5W som der er omtalt? Jeg troede den var udgået.
 
Ang. den klare Philips E-Saver så vil jeg fraråde den i en PH5. Jeg har prøvet og den kaster nogle forfærdelige skygger.
PS: Jeg kører på min sidste Osram 150W glødepære. Den gir sgu et dejligt lys desværre.
 
Min erfaring med andre lamper i huset er, at LED kræver færre sammenlignelige Watt end glødepærer. Fx brugte jeg tidligere en 40W pære i en anden lampe, men efter skift til LED kan jeg nøjes med det der svarer til de gamle 32W og der er alligevel synligt mere lys end fra glødepæren. Så jeg tror næppe at det er nødvenligt med det der svarer til gamle 150W i en PH5 hvis man sætter en LED i. 100W må være nok. Jeg skriver når jeg har fået afprøvet nogle flere pærer.
 
PH5 er lidt tricky fordi den kræver at pæren afgiver sit lys over en bred åbningsvinkel (op mod 270 grader tror jeg). Den skal jo også lyse opad. Og så har placeringen af selve pæren inde i lampen også meget at sige mht. skygger. Men jeg tror de fleste PH5 fra 1990 og frem har et elevator-system hvor man kan justere fatningen op og ned afhængig af lyset (og pærestørrelse vil jeg tro). Den oprindelige Osram glødepære på 150W måler 12,5 x 6,5 cm og må ikke være ret meget større pga. de indre pladsforhold.


Redigeret af Steen F. - 21-April-2016 kl. 02:56
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2016 kl. 03:49
Jeg har været igennem en del sparepærer til min PH5.
De fleste ikke LED sparerpærer brænder af efter kort tid, her har kun Philips 20 watt kunne holde til det i ca. 4 år hver. Men den type er nu udgået og tænder desuden ikke særligt hurtigt.

Jeg har udskiftet den med en Philips Master LED på 18 watt som giver mere lys end den forrige 20 watt. Men det har nok noget at sige med at LED elementerne sidder placeret nede hvor lyset giver bedst udnyttelse i PH5.
Jeg tror også at Philips Master LED vil kunne holde til varmeudviklingen, da den har kørt i mere end 1 år nu.

Jeg vil ihvertfald anbefaler den til alle PH5 ejere, før de begynder at eksperimentere med de billige LED pærer.
Den er desuden også dæmpbar.

Pæren er udført i metal for at lede varmen væk, selvom LED elementerne er delt i 3, så kan man ikke se det når pæren er sidder i PH5 lampen. Den er desuden så kraftig at man næsten ikke kan kigge på den uden en skærm.

Jeg har prøvet at lege lidt med de 2 mulige "elevator" indstillinger og den ene indstilling giver en større forskel i pærens måde at reflektere i lampeskærmen, men der er ikke så stor forskel i lysudbredelsen.


Redigeret af Cyberguyen - 21-April-2016 kl. 04:02
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2016 kl. 09:56
Min erfaring er også at LED watt har højere lumen end Sparepære watt. De to Philips LED pærer jeg har bestilt, er på 16 og 18 watt og svarer begge til ca 100 glødepære watt, og ligger på godt 1500 lumen. Jeg ville ikke kigge efter de billige LED pga dårlig farvegengivelse, billigere elektronik og kortere levetid pga varme.

Jeg har med god virkning skiftet samtlige 10 watt sparepærer i loftslamper, bordlamper og pendler ud med Philips Standard LED 6 watt. Ser ud som og føles som en gammeldags matteret glødepære, og giver samme varme lys som en 60 watt glødepære. Og kan købes i Rema 1000 for sølle 40kr.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2016 kl. 11:29
Jeg køber normalt mine LED i Ikea, de vinder bedst i test og så har de 5 år eller også er det 10 års garanti.

Men de har ikke så kraftige LED som det kræves i PH5 lamperne.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu