recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Energiforbrug køleskab
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Energiforbrug køleskab

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2016 kl. 21:41
Og hos el-selskaberne.

mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
mortenls Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2016 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Det er selvfølgelig klart, at det bedste ville være, at indkøbe en kWh måler. Men hvis man ikke gider det, så må man jo estimere sig frem til forbruget.

Istedet for at bruge penge på en kWh måler, så ville jeg nok bare købet et nyt skab. Et køleskab bruger dog ikke så meget energi, så besparelsen ville have været større ved køle/frys.

Ja hvorfor gide at købe en energi måler til hele 89 kroner, den kunne jo risikere at tjene sig selv hjem på ingen tid. 


Kan det betale sig at samle mere information ind. MR=MC? Hvis jeg ved, at der er 90% change for at måleren fortæller mig, at det kan betale sig at skifte skabet. Er der så nogen grund til at bruge en time på at hente måleren, og så betale 89 kr. for denne.

Worse case er, at skabet ikke betaler sig ind, og dette koster mig 500 kr.
Best case er, at skabet betaler sig ind, og jeg spare 500 kr..

Lad os antage, at jeg køber måleren, og dette koster mig 250 kr. Jeg kan ved at købe måleren undgå worse case, og den forventede besparelse er da 0,9*500=50.

Det kan altså ikke betale sig at købe måleren. Man kan selvfølgelig analysere sig ihjel, men den gode analyst ved hvornår man skal stoppe.

Redigeret af mortenls - 17-April-2016 kl. 22:25
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 08:38
Kigger i på nyt køleskab ud fra at i kan spare penge på strøm eller fordi i alligevel skal have nyt?
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Det er selvfølgelig klart, at det bedste ville være, at indkøbe en kWh måler. Men hvis man ikke gider det, så må man jo estimere sig frem til forbruget.

Istedet for at bruge penge på en kWh måler, så ville jeg nok bare købet et nyt skab. Et køleskab bruger dog ikke så meget energi, så besparelsen ville have været større ved køle/frys.

Ja hvorfor gide at købe en energi måler til hele 89 kroner, den kunne jo risikere at tjene sig selv hjem på ingen tid. 


Kan det betale sig at samle mere information ind. MR=MC? Hvis jeg ved, at der er 90% change for at måleren fortæller mig, at det kan betale sig at skifte skabet. Er der så nogen grund til at bruge en time på at hente måleren, og så betale 89 kr. for denne.

Worse case er, at skabet ikke betaler sig ind, og dette koster mig 500 kr.
Best case er, at skabet betaler sig ind, og jeg spare 500 kr..

Lad os antage, at jeg køber måleren, og dette koster mig 250 kr. Jeg kan ved at købe måleren undgå worse case, og den forventede besparelse er da 0,9*500=50.

Det kan altså ikke betale sig at købe måleren. Man kan selvfølgelig analysere sig ihjel, men den gode analyst ved hvornår man skal stoppe.

Jeg ved ikke hvorfor du antager at måleren koster dig 250 kr, dels når jeg har linket til en der koster 89 kr, og dels når du har fået oplyst at du kan låne måleren på biblioteket eller hos el-selskabet gratis (mod depositum).

Dé har du mulighed for at lave noget analyse arbejde!
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Elmand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2012
Sted: 2730 Herlev
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 11:14
som andre har skrevet.- Hvorfor kikker du på et nyt køleskab ?   De fleste nye køleskabe bruger mindre strøm .- D.v.s  du kan spare 200-400 kr om året i forhold til det du har.
Det vil aldrig kunne betale sig at skifte et skab på grund af strømbesparelse. Er skabet defekt, så gå efter det mest økonomiske.
venlig hilsen
Kurt Espersen
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 12:10
Jeg siger mange tak for svarene.

Hvert øjeblik det skal være kommer vores barn nr. 2 og allerede nu syntes vi den gamle køleskab er alt for lille. Så behovet for en større køleskab bliver ikke mindre i fremtiden. Det er derfor vi kigger efter en ny. 

Jeg har så en lille tommelfingerregel ved køb af nye hvidevare, at forbruget (I dette tilfælde strøm) skal være mindre end den gamle. Vi køber aldrig nye hvidevare/elektronik blot for at reducere forbruget. Pengene tjenes alligevel næsten aldrig ind og miljøbelastningen i fremstillingen af det nye produkt er alligevel langt højre end vores besparelse. Men forbruget er en vigtig faktor når vi alligevel skal købe nyt. 

Det nye køleskab skal jo matche de resterende hvidevare (Læs: Metalfarvet) og en stor A+++ i metalfarvet står i 5000+ kr. Penge hænger ikke ligefrem på træerne hjemme hos os.  Den gamle er en medium størrelse energimærke A. Jeg er derfor interesseret i forbruget for at se om en ny stor med en energimærkning på "kun" A++ ville give en besparelse, da A++ er en del billigere.


Redigeret af Silentbob - 18-April-2016 kl. 12:59
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg siger mange tak for svarene.

Hvert øjeblik det skal være kommer vores barn nr. 2 og allerede nu syntes vi den gamle køleskab er alt for lille. Så behovet for en større køleskab bliver ikke mindre i fremtiden. Det er derfor vi kigger efter en ny. 

Jeg har så en lille tommelfingerregel ved køb af nye hvidevare, at forbruget (I dette tilfælde strøm) skal være mindre end den gamle. Vi køber aldrig nye hvidevare/elektronik blot for at reducere forbruget. Pengene tjenes alligevel næsten aldrig ind og miljøbelastningen i fremstillingen af det nye produkt er alligevel langt højre end vores besparelse. Men forbruget er en vigtig faktor når vi alligevel skal købe nyt. 

Det nye køleskab skal jo matche de resterende hvidevare (Læs: Metalfarvet) og en stor A+++ i metalfarvet står i 5000+ kr. Penge hænger ikke ligefrem på træerne hjemme hos os.  Den gamle er en medium størrelse energimærke A. Jeg er derfor interesseret i forbruget for at se om en ny stor men en energimærkning på "kun" A++ ville give en besparelse, da A++ er en del billigere.
 
Det vil nok ikke give en forskel du mærker fra A++ til A+++. Og slet ikke hvis A+++ er det dyrere. Så jeg ville gå efter det køleskab i bedst kan lide i forhold til design og indretning til den pris i kan betale.
Og bekymre jer mindre om man sparer 10kr om måneden fra ++ til +++. For den besparelse i kan få på det lavere forbrug kan i sandsynligvis ikke tjene hjem på den merudgift mellem ++ og +++.


Redigeret af fiskerendk - 18-April-2016 kl. 12:57
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 13:19
En måling er vel alligevel ubrugelig... - du sammenligner dit køleskabs faktiske forbrug (eller et estimat af det faktiske forbrug) med det teoretiske forbrug for et nyt... - en ulige sammenligning, der alligevel blot vil bekræfte at der kan spares i strømforbrug...
Med et og snart to børn, er der alligevel ikke tid til at gå så meget i detaljen fremover ;-)
#mortenls: MR=MC... - nu er trådstarter vel ikke just en profitmaksimerende virksomhed og det er ikke alle individer som prioriterer deres fritid efter mikroøkonomiske principper og afhængig af forholdet mellem fritid og penge så kan lysten/behovet til at nørde med mindre besparelser jo være større eller mindre.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 14:30
Der er et parameter mere der også sparer strøm, nemlig "no frost" skab. Vi ved allesammen hvor træls det er at afrime fryseren. Og bare et lille lag is forhøjer el-forbruget.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er et parameter mere der også sparer strøm, nemlig "no frost" skab. Vi ved allesammen hvor træls det er at afrime fryseren. Og bare et lille lag is forhøjer el-forbruget.
Det er så absolut den fedeste feature - vi udskiftede fryseren sidste år og den nye var med no-frost - fedt at slippe for dét trælse job!
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er et parameter mere der også sparer strøm, nemlig "no frost" skab. Vi ved allesammen hvor træls det er at afrime fryseren. Og bare et lille lag is forhøjer el-forbruget.
Det er så absolut den fedeste feature - vi udskiftede fryseren sidste år og den nye var med no-frost - fedt at slippe for dét trælse job!

Ja og det mest trælse. Man skulle også slippe for isdannelse inden i poserne med pølser, grønt og kød osv
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2016 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er fuldstændig rigtigt at man ikke kan stole på fabriksoplysningen på forbrug. Det er kun et par år siden at det blev afsløret at energimærkningen på køleskabe var helt hen i vejret

Som et kuriosum kan jeg fortælle jeg har sparet ca 80 - 100 kw i md ved at flytte fra et 22 år gammelt kølefrys skab og en ligeså gammel cirkulationspumpe, til et 10 år gammelt kølefrys og cirkulationspumpe

TÆNK hvad du havde sparet, hvis du så havde købt HELT nyt Kølefrys og Cirkulationspumpe WinkTongueSmile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu