recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - windows router software
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

windows router software

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2016 kl. 08:13
Mange standard SOHO routere tilbyder parental control.

En anden teknisk mulighed er at benytte en service som OpenDNS Family Shield og blokkere trafik på port 53 (DNS).

Hvis der skulle være nogle som har lyst til at omgå sådan en restriktion, så tag et kig på DNSCrypt.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2016 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Ja tråden er uden for emne nu.
Jeg mener jeg har pligt til at beskytte mine børen for div snavs der er på nettet.
Jeg vil egentlig også være tilfreds med et system der kan lave en log over hvilken sider der er besøgt.
Så hvis jeg har en mistanke over noget så kan jeg tjekke den og få en snak med barnet om det.
Du lyder som en fornuftig forælder. Hvorfor ikke bare stole på at det arbejde du har gjort i deres tidlige opvækst har båret frugt og givet dem en fornuftig tilgang til verden?
Det er naturligt at børn er nysgerrige og roder sig ud i ting, men hvis de har noget godt i bagagen, så vil de enten selv løse problemet eller komme til dig for råd.

Nu kender jeg ikke alderen på dine poder, men som udgangspunkt tager børn ikke skade af at være på nettet. De bør naturligvis ikke som 4 årige have nettid uden at man som voksen er ved siden af og kan guide dem.

Til gengæld mener jeg det er super vigtigt at man giver dem en basal viden omkring it sikkerhed, da det vil blive deres største akilleshæl i fremtiden. Alting er blevet så nemt at tilgå at de fleste efterhånden ikke er opmærksom på farene.
Man kan i en vis grad beskytte sig imod malware og virus, ved at låse maskinerne ned eller have en surf maskiner som kan genskabes fra backup.
Men den største fare er ikke at vide hvor grænsen for privatlivet går og hvilke konsekvenser en given handling har for fremtiden.
Det mest basale er at folk tager billeder af deres nem-id nøglekort og ikke har kode på deres ting.
Men børn som for sjov tager billeder af andre og bruger dem til mobning, eller måske sender et nøgenbillede af dem selv til kæresten. Det er noget som man ikke kunne finde på for 30 år siden.
Den slags er næsten umulig at beskytte sig imod med tekniske foranstaltninger i form af filtre og logfiler.
Man kan heller ikke filtrere sig ud af at én pædofil tager kontakt igennem en børne chat.

Bedste løsning kunne være at forbyde mobiltelefoner i skolen, så forstyrrer den ikke i timer og lærene skal ikke føle ansvar for hvis et barn får stjålet en dyr iPhone eller iPad
Mange steder har man problemer med at børnene ikke vil bade til gymnastik, da en stor del er bange for at kammeraterne tager billeder af dem.
Der er ingen grund til at børn har behov for at skulle kontakte nogen i skolen, så må de tale med deres lærer.

Måske skulle denne snak måske ligge en tråd for sig, da der nok måske er mange forældre med samme tanker.


Redigeret af Cyberguyen - 23-April-2016 kl. 11:50
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2016 kl. 15:58
jeg står 100% bag cyberguyen her. selv som forholdsvis ung er der noget der hedder frihed under ansvar. men det er de voksnes opgave at fortælle dem om hvad det er for farer der findes. 

Til gengæld tror jeg det vil være enormt lærerigt for dem hvis man rent faktisk viser den HVOR galt det kan gå hvis man bare klikker løs. havde en underbo engang som havde 2 teenagebørn. de kunne ikke forstå hvorfor deres computer var så langsom. da jeg kom ned fandt vi 2500 inficerede filer fordelt på en godt 20 forskellige ting som helst ikke skulle have været på maskinen. Det blev en komplet reeinstallation og så havde jeg en lille snak med dem alle om at det ikke er ALT på internettet som man skal klikke på. Men de lærte i den grad hvad der skete, og kunne godt se det absolut ikke var en god ting.

PS - Sven du har altid browserhistorik at kigge på. Den afslører generelt ganske meget. :-)
går du ind i historikken vil du kunne se alt hvad de har været inde på i dag, går, sidste 7dage etc. 


Redigeret af claus_jac - 23-April-2016 kl. 19:01
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2016 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Ja tråden er uden for emne nu.
Jeg mener jeg har pligt til at beskytte mine børen for div snavs der er på nettet.
Jeg vil egentlig også være tilfreds med et system der kan lave en log over hvilken sider der er besøgt.
Så hvis jeg har en mistanke over noget så kan jeg tjekke den og få en snak med barnet om det.
 
Det kan du nemt selv gøre.
 
Hvis du under Internet Explorer 11, trykker på Stjernen, og dernæst på fanen Oversigt
så kan du se alle de hjemmesider som der er besøgt.
//Guldhammer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu