recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optagelser hakker - nogle gange
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optagelser hakker - nogle gange

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Optagelser hakker - nogle gange
    Sendt: 26-April-2016 kl. 07:41
Hej
Min opsætning er Intel DH67CF bundkort (opdateret bios) og I3-2100t, 4gb ram, 64 gb Samsung SSD og en 4tb lagerdisk + Terratec HTC USB DVT-C.
Software: Windows 10 (finder alle drivere ;-) ) samt ArgusTV og MP 1.14.
Maskinen kører derudover som filserver og bruger op mod 40w 24/7/365....

Det sidste havle år har jeg haft problemer med at en del af mine optagelser hakker i både lyd og billede (digitale artefakter i både stor og mindre grad).
Jeg har gjort forskellige ting:
  1. Det er IKKE fordi der optages flere streams på samme tid - også ved optagelse af kun et program af gangen giver problemer
  2. Det er umiddelbart heller ikke relateret til specifikke kanaler (HD-nonHD)
  3. Kigget på codecs - som kan volde lidt bøvl. i starten, men bruger standard MP LAV.
  4. Ryddet på på disken der optages til og tvunget defrag
  5. Geninstellaret Argus+MP
  6. Geninstalleret W10 - som har kørt stabilt siden den kom ud.
Jeg har overvejet flere nye tiltag:
  1. Købe en 500gb SSD som nyt installationsdrev, og drevet hvor tv bliver optaget på, hvorefter det kan flyttes over på lagerdrevet hvis det skal gemmes.
  2. Købe nyt bundkort/cpu
    1. Overvejer kraftigt et AsRock j3160DC-ATX (http://www.asrock.com/mb/Intel/J3160DC-ITX/)
    2. Det har en Celeron Airmont/Brasswell processor med 4 kerner, TDP på 6W (en i3-1200t er på 35w) og har den nyeste Skylake grafikprocessor.

Den sidste løsning bruger markant mindre strøm end den gamle (kan spare 350 kroner pr år), er generelt ikke hurtigere, men har en noget nyere grafikchip, som er bedre til at hardware decode de nyeste codecs.

Er der nogle af jer der har haft samme problemer? Jeg tænker at det er mit system der er ved at vise aldringstegn.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 08:48
Lyder mest som signalproblemer
Et mediecenter i dag kan køre på hvad som helst.
Check din antenne stik og kabler
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
KL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 15:35
Her du prøvet af afspille en hakkende optagelse med f.eks. vlc for at se om det er selve optagelsen eller afspilning der er problemet?

/KL
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2016 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af KL KL skrev:

Her du prøvet af afspille en hakkende optagelse med f.eks. vlc for at se om det er selve optagelsen eller afspilning der er problemet?

/KL

Hej
Ja, der er stadig hakken i optagelsen, så det må være sket under optagelsen. Jeg havde i første omgang mistænkt harddisken for at være for fyldt og defragmenteret, så harddisken skulle lede for meget efter fri plads.
Jeg har også rimelig styr på min antennesituation - det er med gode skrueterminaler hele vejen igennem, og på mine usb tunere (3 stk), er ledningerne derudover også sat ekstra fast med strips.

Jeg har yderligere en mystisk fejl, som ligger i MP og dens styring af codecs. Nogle gange virker lyden ikke, selvom der fint er billede på. Efter genstart virker det igen.
Det giver en meget lille WAF. Det er også det der gør at jeg overvejer Kodi - hvor jeg ikke oplever det samme codec bøvl. Ulempen ved Kodi er så at jeg ikke har fundet en smart løsning (læs:skin) hvor jeg kan haver mine egne foldere (Film, Serier, Børneting, TV) uden at man skal klikke ned i underfoldere, ligesom jeg heller ikke kan have forskellige visninger i ovenstående kategorier.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2016 kl. 23:58
Hvis jeg var dig, så ville jeg f.eks. prøve DVBViewer DEMO package, eller en anden løsning. Hvis der så er pikselering på disse, så har du en signalfejl, hvis ikke så er det et SW problem. Hvis SW problem, ville jeg reinstallere alt (suk!)
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2016 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Hvis jeg var dig, så ville jeg f.eks. prøve DVBViewer DEMO package, eller en anden løsning. Hvis der så er pikselering på disse, så har du en signalfejl, hvis ikke så er det et SW problem. Hvis SW problem, ville jeg reinstallere alt (suk!)

Hej
Jeg vil helt klart prøve DVBViewer. Jeg har dog netop geninstalleret alt. Men sidste software løsning ville være at geninstallere W7 i stedet for. Det kan være den 5 år gamle hardware der viser træthedstegn med MP1.14 og Windows 7.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2016 kl. 10:16
Jeg tror ikke det er hardwaren. Har selv en tudsegammel i3 TV server. Den klarer snildt at optage flere HD kanaler samtidigt (DVBViewer Recording Service) mens en eller flere klienter ser TV , eller optaget materiale (DVBViewer). Aldrig så meget som en enkelt pikselering, og det er endda fra Canal Digital, der kører med en rimelig høj bitrate
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2016 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Jeg tror ikke det er hardwaren. Har selv en tudsegammel i3 TV server. Den klarer snildt at optage flere HD kanaler samtidigt (DVBViewer Recording Service) mens en eller flere klienter ser TV , eller optaget materiale (DVBViewer). Aldrig så meget som en enkelt pikselering, og det er endda fra Canal Digital, der kører med en rimelig høj bitrate

Jeg bruger også maskinen til afspilning - så det lugter af afspilningsproblemer, men jeg vil stadig ikke afskrive fejl i optagelserne, da fejl også ses ved afspilning med af programmer.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2016 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:


Jeg bruger også maskinen til afspilning - så det lugter af afspilningsproblemer, men jeg vil stadig ikke afskrive fejl i optagelserne, da fejl også ses ved afspilning med af programmer.
Det er nemt at konstatere. Afspil noget materiale. Når fejlen opstår, spoler du bare tilbage. Kommer pikseleringen på nøjagtig samme sted, er det optagelsesproblem. Gør det ikke så er det et afpilningsproblem
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2016 kl. 15:49
Nu har jeg fået lavet nogle tests.
  • Jeg har optaget fra
    • 1 HD kanal (ZDF)
    • 1 HD kanal (ZDF) + 1 SD kanal (DR2) - fra hver deres tuner
Ved optagelse fra 1 HD kanal af gangen var der ikke umiddelbart fejl. Synes bare jeg har oplevet det tidligere.
VEd optagelse fra to kanaler på samme tid - så var der fejl i begge. Dette blev testet med
  • afspilning gennem MP
  • afspilning fra VLC på optagecomputeren
  • samt kopiere over på min arbejdsstation og afspillet med VLC
- fej ved alle tre.

Jeg har også tjekket at der er de rigtige drivere installeret til harddiskene, kørt skan af dem og defrag.

Jeg må så konstatere at det ikke er et afspiller problem
Der må være noget med Windows 10+drivere eller noget galt med hardwaren.
Næsten trin må være at prøve med DVB Viewer inden en installering med Windows 7.

TBC.

PS. Klipper oversigten af mine codecs ind:



Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2016 kl. 17:58
At optage kræver næsten ingen resourcer. Det er ren download, forudsat selvfølgelrig at det er en ren Transport Stream. Satte lige 4 samtidige HD optagelser i gang, hvilket belastede CPUen med 0,5%.
Du har vel ikke kommet til at sætte den til at transcode datastrømmen?
Prøv evt. se hvor meget CPUen bliver belastet, når den optager
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2016 kl. 18:22
Du kan midlertidigt prøve at sætte optagemappen over til din SSD og hurtigt få bekræftet om problemet er resultatet af din harddisk.

Jeg vil nu gætte på at det er et software problem og evt. en driver.

Så tag en imagebackup med Macrium Reflect og installér det forrige OS og se om problemet er det samme.
På den måde kan du altid rulle tilbage.

Det er ikke et codec problem, da du jo har samme fejl med vlc player.

Jeg tror at du har en dårlig driver eller at der er noget software som enten bruger for mange ressourcer eller får dit system til at fryse et micro sekund. Men det er jo nok til at en stream bliver forstyrret på vej fra tuneren.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu