recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MUX2-3-4-5 er borte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MUX2-3-4-5 er borte

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Svæk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-April-2009
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svæk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MUX2-3-4-5 er borte
    Sendt: 16-Maj-2016 kl. 21:45
Tak for entusiasmen og de mange bidrag. Og ikke mindst tålmodigheden.

Som jeg til overflod har tydeliggjort tråden igennem, aner jeg ingenting om antennesignaler. Så det har været aldeles hjælpsomt at få klarhed over, hvad der er muligt, og hvad der ikke er.

Radiomanden> Tak for din indsats omkring research om comhem. Jeg beklager, at jeg ikke tidligere i tråden havde lagt mig helt fast på at følge en bestemt løsning. Indtil videre er jeg blevet klogere, og så ser jeg lidt an, hvad jeg kan leve med. Håber det er i orden :-)

Og tak til Jørgen for relæ-ideen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Svæk Svæk skrev:

Det er nok rigtigt, at mange problemer kunne løses med en ekstra boks. Det er jeg imidlertid ikke så interesseret i, hvorfor jeg eksperimenterede med samle-løsningen.


Og den kommer aldrig til at virke!

Havde du nu lige så gammelt et tv som mit, var der separate antenneindgange for analoge og digitale tv kanaler........

Det du vil, kan ikke lade sig gøre, så du må enten skifte kabel, tilkøbe en digital tunerboks (med heraf følgende fjernbetjening), eller have en omskrifterboks til de to kabler.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 18:43

Det du vil kan du ikke. Det du skal gøre vil du ikke, så hvad vil du.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Svæk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-April-2009
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svæk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 18:34
Tak for de yderligere bidrag.

Det er nok rigtigt, at mange problemer kunne løses med en ekstra boks. Det er jeg imidlertid ikke så interesseret i, hvorfor jeg eksperimenterede med samle-løsningen.

Jeg tror også, at det er rigtigt, at Sverige er et andet sted i forhold til Danmark med digitalt via DVB-T. Jeg har prøvet at fange svenske kanaler med antennen på altanen, men det blev ikke godt uanset hvor jeg pegede antennen hen. Der var tidvist "lag" - eller hvad man nu kalder det inden for digital-tv. De danske kanaler kan jeg godt fange ret problemfrit, når jeg får lagt antennen rigtigt. Men hvis jeg så også kobler comhem-kanalerne på via den der samling, så er det, at jeg mister en stor del af de digitale kanaler.

Som en tilføjelse kan jeg da også bemærke, at comhem-kanalerne ikke ligefrem er de mest attraktive, og vi har besluttet ikke at ville tilkøbe dem i hd-kvalitet heller - og det så vel derfor, at de kommer i den der skrabede analoge kvalitet. Det er dog ikke alle i hustanden, der mener, at vi sagtens kunne leve uden dem...
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 17:48

Det ser ud til at det er helt anderledes i Sverige med Digitalt TV, har set lidt på deres hjemmeside, det ser ud til at koster extra med Digitalt, og der er meget få HD kanaler, der sendes også stadig sideløbende Digitalt i SD. Ser ud til at de er bagud for os på det punkt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Lyni Lyni skrev:

Var det ikke nemmere at lade dit kabel fra Comhem stikket bliver i tv´et også købe en billig DVB-T(2) modtager i et byggemarked + HDMI kabel og bruge den boks til Dansk tv ???

Minus er vel at du får 2 fjernbetjeninger, en til tv og til den boks?
Men så blander du ikke signalerne sammen.

ComHem sender også kanalerne digitalt efter  DVB-C, hvor kvaliteten normalt vil være bedre (+ HD kanaler).   

Det vil sikkert være bedst- som Lyni skriver- , at købe en DVB-T(2)/MPEG-4 boks  og tilslutte den via HDMI.

Jeg ville så tilslutte Comhem via antenne/kabel-stikket, men tune fjernsynet til at modtage de digitale signaler med DVB-C tuneren.  
De analoge signaler er netop helt forsvundet i de danske kabelnet og det kan meget vel ske hos Comhem også.

Du bør sikre dig at din antenne er rettet mod senderen i Gladsaxe eller den i Hove (længere væk,men højere mast og sender kraftigere).

Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Lyni Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2007
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 14:31
Var det ikke nemmere at lade dit kabel fra Comhem stikket bliver i tv´et også købe en billig DVB-T(2) modtager i et byggemarked + HDMI kabel og bruge den boks til Dansk tv ???

Minus er vel at du får 2 fjernbetjeninger, en til tv og til den boks?
Men så blander du ikke signalerne sammen.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af Svæk Svæk skrev:

Jeg bor i Sydsverige, og har en antenne med rigelige mængder pinde på på altanen (dvb-t). Derudover har vi noget, der på disse kanter hedder "Comhem", som leverer fjernsyn i analog kvalitet via et antennestik i væggen. For at få disse kanaler, vælger jeg "analog" på fjernsynet.

Antennen på altanen plejer at kunne fange de gratis danske kanaler, og igennem væggen kan jeg fange diverse svenske. Jeg blev træt af at skulle skifte kabel i fjernsynet hele tiden, og lavede løsningen med at samle de to kabler til et, der så går direkte i fjernsynet. 
For nogle år siden (omkring 2009-2010) fandtes der et Spaun TAR 5 relæ til at skifte imellem DVB-T og kabel-TV:
http://paraboleksperten.dk/spaun-tar-5-dvbt-kabeltv-omskifter-317.html

Omskiftning blev styret af TV's forsyning til aktiv antenne, som skulle tænde/slukke ved skift imellem analog og DVB-T tuner. Det var ikke alle TV der kunne dette (hvis de i det hele taget kunne levere forsyning).  Wink

Men behov for denne løsning er forældet, og relæ nok ikke til at opdrive mere. 
Og langt fra sikkert at dit TV kan det ønskede, så bedste løsning er nok at skifte ledning, medmindre du kan lave en omskifterboks til antenneledning (gør-det-selv).

Mvh. JørgenT
Til top
Svæk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-April-2009
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svæk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 08:03
Tak for jeres svar. Det her er virkelig ikke et område, hvor jeg har nogen indsigt overhovedet, derfor er der stor risiko for, at mine beskrivelser er upræcise.

Jeg bor i Sydsverige, og har en antenne med rigelige mængder pinde på på altanen (dvb-t). Derudover har vi noget, der på disse kanter hedder "Comhem", som leverer fjernsyn i analog kvalitet via et antennestik i væggen. For at få disse kanaler, vælger jeg "analog" på fjernsynet.

Antennen på altanen plejer at kunne fange de gratis danske kanaler, og igennem væggen kan jeg fange diverse svenske. Jeg blev træt af at skulle skifte kabel i fjernsynet hele tiden, og lavede løsningen med at samle de to kabler til et, der så går direkte i fjernsynet.

Sendemastinformation: Jeg ved ikke specifikt hvilken, jeg finder - men fjernsynet siger kbhv-glx?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2016 kl. 23:39

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Jeg formoder at du ikke har kabel-tv i dit vægstik. Kabel-tv anvender DVB-C der ikke ligner DVB-T på nogen måde.


Korrekt, men er der frekvens sammenfald, så går der der jo kuk i modtagelsen når de to signaler er forbundet
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2016 kl. 23:22
Du er helt galt på den.

Der er ingen grund til at have mere end en antenne til at modtage DR (mux 1-2) og Boxer (mux 3-6).  Man skal have én god antenne, der giver et godt og stabilt signal.

Noget andet er, vhis man i fx København også vil vil modtage Sverige eller i det sylige Jylland også vil modtage  Tyskland.

Der er ikke noget særligt analogt eller DVB-T ved signalet fra dine antenner.  Signalet er som hidtil et analogt moduleret 8MHz signal, der overføres over en UHF kanal mellem kanal 21 (470 +-4 MHz) til kanal 60 (786 +- 4 MHz).  
Hver af de 6 muxer  bruger en UHF kanal i hvert sendeområde.

En meget gammel TV2 antenne kan i visse områder være bygget til bedst at modtage netop den UHF frekvens det gamle analoge TV2 signal blev sendt på (før 2009).  Denne tv2-analog frekvens anvendes typisk til at sende mux1 på.

En UHF antenne skal IKKE gerne være af den tåbelige lille forstærkede type - som nogle fejlagtigt betegner en "digital antenne" , men gerne en god udendørs UHF antenne - den med de mange pinde - for UHF kanal 21-60. 

Så du må fortælle hvor du bor (bare sådan cirka, vi kommer ikke på besøg), hvilken sendemast du bruger, hvilken signalstyrke og vigtigst signal  kvalitet du modtage med.

Lars Smile

PS!  Jeg formoder at du ikke har kabel-tv i dit vægstik. Kabel-tv anvender DVB-C der ikke ligner DVB-T på nogen måde.
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2016 kl. 23:06

Analogt signal.? Det skulle der da ikke være mere. Hvilken udbyder får du det fra.?
Hvis der komme nogle UHF signaler på samme frekvens som DVB- T bruger, så vil de jo i sagens natur forstyrre hinanden.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu