recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1234 81>
Forfatter
Besked
BPR Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-April-2016
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BPR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 21:40
Hej.

Jeg står og skal flytte ind i et 3 etagers rækkehus - og skal selvfølgelig have noget net/wifi. Jeg har ikke vildt meget forstand på det, men er blevet anbefalet Ubiquity Unifi. Det jeg kan læse om det på nettet bekræfter blot.

Jeg får fiber igennem Gigabit.dk, hvor jeg selv skal købe router osv. Men jeg er meget i tvivl, hvad jeg har brug for at købe for at få et fuldt Ubiquity netværk op at køre. Det skal være simpelt men godt - på alle 3 etager :-)  

Håber der er hjælp at hente her.

På forhånd dag.

Mvh. BPR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 22:01
Jeg ville købe 1 stk AP til hver etage. Jeg har personligt valgt UniFi AC Pro (overvej evt. den nye AC HD model der lige er annonceret). Til at styre dem ville jeg købe en UniFi CloudKey. Alternativet er at installere styre softwaren på en gammel maskine. 

Derudover skal du selv bruge en firewall. Det er uafhængigt af AP'er, men du kan vælge en Ubiquity firewall hvis du gerne vil have den bliver styret i samme software. Personligt har jeg en OpnSense baseret firewall som er et open source produkt som er baseret på FreeBSD operativ systemet. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
BPR Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-April-2016
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BPR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 22:10
Mange tak for hurtigt svar.

Måske er det mig der er lidt langsom i opfattelsen, men skal jeg så slet ikke bruge en router? Bruges AP i stueplan som "router" med direkte forbindelse til mit fibernet styret af cloudkey? Eller er det firewall? Evt den der hedder USG?

Og skal der kablet forbindelse fra AP stueplan til AP på henholdsvis 1 og 2 etage eller foregår dette trådløst?

Jeg takker igen - og håber ikke mine spørgsmål er alt for dumme, men er rimelige rookie på dette område!
Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg ville købe 1 stk AP til hver etage. Jeg har personligt valgt UniFi AC Pro (overvej evt. den nye AC HD model der lige er annonceret). Til at styre dem ville jeg købe en UniFi CloudKey. Alternativet er at installere styre softwaren på en gammel maskine. 

Derudover skal du selv bruge en firewall. Det er uafhængigt af AP'er, men du kan vælge en Ubiquity firewall hvis du gerne vil have den bliver styret i samme software. Personligt har jeg en OpnSense baseret firewall som er et open source produkt som er baseret på FreeBSD operativ systemet. 



Nu har jeg godt nok kun 1 AP fra ubiquiti. Men jeg har installeret controller på min normale pc, og taget en backup af controller filen. Denne har jeg indlæst på en anden pc, og jeg kan "styre" den fra begge computere.
Ingen af computerne kører hele tiden

Hvad er fordelen ved en cloudkey ift, bare at styre den fra en normal computer? 
Er et af deres selling points ikke at man ikke behøver en computer der kører med deres controller software hele tiden?
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Mange tak for hurtigt svar.

Måske er det mig der er lidt langsom i opfattelsen, men skal jeg så slet ikke bruge en router? Bruges AP i stueplan som "router" med direkte forbindelse til mit fibernet styret af cloudkey? Eller er det firewall? Evt den der hedder USG?

Og skal der kablet forbindelse fra AP stueplan til AP på henholdsvis 1 og 2 etage eller foregår dette trådløst?

Jeg takker igen - og håber ikke mine spørgsmål er alt for dumme, men er rimelige rookie på dette område!

AP'erne har ingen router funktionalitet overhovedet. De er rene AP'er, så du skal bruge en router/firewall (kært barn har mange navne). Hvis du vil få Ubiquiti hele vejen, så er det USG'en du skal få efter. (Man kan også bruge et andet mærke hvis man ønsker det, men det er naturligvis smart at man kan have hele konfigurationen samlet et sted) og det der deep packet inspection ser ganske fancy ud. 

Cloud keyen er ikke nødvendig som sådan. Det er kun hvis du vil undgå at installere styresoftwaren på en PC'er. Cloud keyen kan også fjernstyres via Ubiquiti's cloud tjeneste. Den har jeg ikke selv prøvet. 

Jeg ville kable til alle AP'erne - Hvis du vælger Pro udgaven kan de eventuelt serie forbindes hvis det er nemmere. Jeg har 2 serie forbundet og det fungerer fint. De skulle også kunne håndtere at få signalet trådløst. Det har jeg ikke selv prøvet. Dokumentationen siger at et AP kan leverer signalet trådløst til 4 andre AP'er - men det er jo afhængigt af hvor godt signalet er imellem dem. 

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Stoffer1987 Stoffer1987 skrev:

Hvad er fordelen ved en cloudkey ift, bare at styre den fra en normal computer? 
Er et af deres selling points ikke at man ikke behøver en computer der kører med deres controller software hele tiden?

Tror kun det er muligheden for at styre den eksternt fra via deres cloud tjeneste. 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
BPR Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-April-2016
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BPR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 06:33
Ok - så følgende set up og jeg er godt kørende:

1, USG (firewall/router) direkte forbundet til min fiber på stueplan.

2. 2 AP pro - 1 på henholdsvis 1 og 2 sal. (Helst kablet - kan blive et problem på 2 sal)

3. En cloud key til at styre det hele (som vel kan sidde sammen med USG'en? )

To spørgsmål:

klare USG'en WiFi på stueplan eller skal jeg også have AP her, så 3 AP i alt og ikke kun 2?

Kan man koble for eksempel sit tv/ps4 til AP med kabel for bedre forbindelse eller kører det kun WiFi?

Jeg kan ikke finde AP HD som du nævner til salg nogen steder.

god dag :-)


Redigeret af BPR - 02-Februar-2017 kl. 06:38
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Ok - så følgende set up og jeg er godt kørende:

1, USG (firewall/router) direkte forbundet til min fiber på stueplan.

2. 2 AP pro - 1 på henholdsvis 1 og 2 sal. (Helst kablet - kan blive et problem på 2 sal)

3. En cloud key til at styre det hele (som vel kan sidde sammen med USG'en? )

To spørgsmål:

klare USG'en WiFi på stueplan eller skal jeg også have AP her, så 3 AP i alt og ikke kun 2?

Kan man koble for eksempel sit tv/ps4 til AP med kabel for bedre forbindelse eller kører det kun WiFi?

Jeg kan ikke finde AP HD som du nævner til salg nogen steder.

god dag :-)

USG'en har ikke wireless AP indbygget, så jeg ville købe 3 AP'er - 1 til hver etage. Du kan selvf. prøve med 2 i starten og se om din dækning er god nok. Det kommer helt an hvad dit hus f.eks. er bygget af. 

Det ser ud til kun at være kommet til salg på deres egen shop. Jeg kan iøvrigt se, at der er en væsentlig prisforskel på f.eks. et AC Pro og AC HD. 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
BPR Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-April-2016
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BPR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 07:41
Det er beton, så det er nok en på hver etage!

Men kan selvfølgelig prøve med 2 til at starte med - huset er kun 35 m2 i grundplan x 3, så det er ikke verdens største areal det skal dække - bare det kan komme opad igennem beton dæk.

Mange tak for hjælpen - det var lige hvad jeg havde brug for- selvom konen nok ikke helt er tilfreds med prisen på dette setup! :-)

Må lige tjekke forskellen på pro og HD.
Til top
toftager Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-September-2014
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér toftager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 08:26
@hedberg

Hvordan spiller det med inwall enheden? Den kan selvfølgelig ikke konkurrere med de "eksterne" ap'er. Men er den bare nogenlunde?

Og hvad er formfactoren på den? Jeg tænker hvordan har du monteret den? For den passer vel ikke bare i en alm 1.5 stikdåse?

Kan du evt smide nogle billeder op af den?

Nogen der ved om man kan bruge port 2 på ac HD enheden som et alm Ethernet stik? Der hvor jeg vil sætte en enhed op er der kun et stik og jeg har en enhed der ikke har wifi som kræver et stik. Kunne så sætte en lille switch op, men det vil jeg helst undgå.


Pft
Peter

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Må lige tjekke forskellen på pro og HD.

HD'en er hurtigere og kan servicere flere klienter af gangen, men er også væsentligt dyrere. 

https://unifi-hd.ubnt.com/


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af toftager toftager skrev:

@hedberg

Hvordan spiller det med inwall enheden? Den kan selvfølgelig ikke konkurrere med de "eksterne" ap'er. Men er den bare nogenlunde?

Og hvad er formfactoren på den? Jeg tænker hvordan har du monteret den? For den passer vel ikke bare i en alm 1.5 stikdåse?

Kan du evt smide nogle billeder op af den?

Nogen der ved om man kan bruge port 2 på ac HD enheden som et alm Ethernet stik? Der hvor jeg vil sætte en enhed op er der kun et stik og jeg har en enhed der ikke har wifi som kræver et stik. Kunne så sætte en lille switch op, men det vil jeg helst undgå.


Jeg har aldrig fået monteret den. Den ligger i skuffen. Men jeg havde tilsluttet den og den fungerede som sådan fint. Dog havde den lidt sværere ved at trænge igennem vægge og så er den langsommere. Men den er godtnok diskret. 

Jeg kan godt smide et billede op af den når jeg kommer hjem. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu