recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er dab+ bedre end fm radio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er dab+ bedre end fm radio

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er dab+ bedre end fm radio
    Sendt: 16-Juni-2016 kl. 19:36
Hej
I forbindelse med bilkøb snakkede jeg med en forhandler om dab radio montering i bil. Bilen han havde var en af de få biler jeg prøvede, der ikke havde dab radio monteret. Jeg spurgte til opgradering, og han ville ikke anbefale det. Hvad mener i er dab+ noget værd?
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2016 kl. 20:00
Dab er en død sild. Det er kun DR der stædigt holder fast i formatet ved at smide mest lyttede programmer over på det. FM er bedre kvalitet.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2016 kl. 20:03
Tak
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2016 kl. 20:05
Fm er vel også snart en død sild. Er det ikke i 2019 at de lukker for fm ?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2016 kl. 20:08
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2016 kl. 20:12
Til top
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2016 kl. 20:43
Svenskerne har udskudt beslutning om lukning af FM-båndet til ca. 2025!!!!
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2016 kl. 22:44
Det er vel ikke DR der holder fast i DAB.

Så vidt jeg ved er det politisk bestemt og FM båndet lukkes kun hvis der er over 50 procent der lytter til digital radio.

Jeg vil nøjes med en FM radio i bilen. Den holder stadig en del år og er mere robust i modtagelsen end DAB.

Når og hvis fm lukker er der sikkert kommet bedre muligheder en DAB.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2016 kl. 02:46
Jo, det er DR som stædigt holder fast i DAB! Som snart de eneste i Europa.
Og det er DR's stadige lobbyarbejde, som har påvirket politikerne til at træffe den tåbelige beslutning om, at det er nødvendigt med DAB.

M.v.h.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2016 kl. 07:03
Folk må tro hvad de vil. Det er stadig politisk bestemt.

DRs stadige lobbyarbejde for DAB kender jeg ikke til. Måske Henrik B har insider viden.

Desuden er DAB overhalet af net radio inden længe.


http://kum.dk/nyheder-og-presse/pressemeddelelser/nyheder/radiogatekeeper-paa-dab-og-fortsat-delte-lokalradiofrekvenser-paa-fm/1/1/

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2016 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Folk må tro hvad de vil. Det er stadig politisk bestemt.

DRs stadige lobbyarbejde for DAB kender jeg ikke til. Måske Henrik B har insider viden.

Desuden er DAB overhalet af net radio inden længe.



Det er jo netop politisk bestemt at man IKKE kan slukke DAB 'any time soon'.

Der er et par lande som stædigt holder ved. Norge er et af dem og dette er i høj grad fordi DAB bedre tåler echo-signaler fra fjeldene end FM gør.   DAB teknologien er stort set uændret fra et forskningsprojekt fra sidst i 1980'erne.   Den er meget teknisk primitiv på transmissionssiden. Det betyder ringe robushed og ringere kapacitet.
Den ringere kapacitet (samlet bitrate)  betyder at man tvinges til at  voldkomprimere lyden.
Det er blevet marginalt bedre med DAB+, men det er og bliver noget forældet 'l o r t'

Lydkodningen er fortsat ikke så god som et FM signal.

Sverige har to gange stoppet den videre udbygning af DAB/DAB+ . Medens det har været DR, der i Danmark så en mulighed for at få mange DR radiokanaler, hvor andre ikke kunne/ville betale, så synes det i Sverige her i sidste omgang at være Teracom (statsligt firma), der havde forkøbt sig på DAB sendeudstyr.  
Men den svenske regering har igen stoppet DAB udbygningen og  FM vil fortsætte ubestemt men mindst til efter 2025.

Så medmindre du bor i Norge, så spar du de penge,  og brug mobilen i stedet deroppe.

Lars Smile


Redigeret af reslfj - 17-Juni-2016 kl. 07:44
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2016 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Hej
I forbindelse med bilkøb snakkede jeg med en forhandler om dab radio montering i bil. Bilen han havde var en af de få biler jeg prøvede, der ikke havde dab radio monteret. Jeg spurgte til opgradering, og han ville ikke anbefale det. Hvad mener i er dab+ noget værd?


DAB+ er ikke på nogen måde teknisk bedre end FM, hvis talen er på lydkvaliteten. Med DAB+ får du dog mulighed for at tage langt flere kanaler.

DAB+ er på ingen måde på vej ud, der er f.eks. aldrig solgt så mange DAB+ radioer, som der gør i disse år. I Tyskland udvides DAB+ sendenettet ligesom Hollændere også er kommer med på vognen.

I nogle områder at ladnet sendes lokalradio allerede på DAB+ og DR P4 sendes også på DAB+.
I Danmark må vi desværre nøjes med den rigere DAB indtil næste år til alle DRs kanaler (undtaget DR P4), hvorefter alle radiokanaler fra DR skifter til DAB+.

Skal du så købe en DAB+ bilradio? Det bestemmer du selv, men det kan ikke skade, og du får mulighed for at modtage langt flere radiokanaler.


Redigeret af Branchekender - 17-Juni-2016 kl. 11:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu