recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple Foto (don´t) know how
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple Foto (don´t) know how

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Apple Foto (don´t) know how
    Sendt: 01-Juli-2016 kl. 11:36
Jeg kommer til at spørge her i håb om at der sidder nogen med ekspertise på IOS foto.

Her i huset samler vi altid et hav af billeder sammen på telefoner og så synkroniseres nogen til computer. Idag aner jeg simpelthen ikke hvad jeg hver især har på computer, telefon og Icloud.
Det ville jeg gerne kunne kloges lidt på. Findes der en guide til grundig forståelse af foto´s for jeg syntes faktisk ikke jeg kan finde noget.
I mit foto bibliotek på mac´en ligger der en fil der hedder:Fotobibliotek.photoslibrary,Jeg aner dog ikke hvad den reelt  består af.



Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 13:24
Filen "Foto-bibliotek.photoslibrary" er til brug for Apples "Fotos" app på OS X. I denne fil, som i virkeligheden er en samling af filer, gemmes de originale fotos man har importeret, de redigerede billeder, metadata og biblioteksinformationer. Det er selvsagt ikke en fil man selv skal rode rundt i, men en kompliceret samling, som "Fotos" håndterer.
Normalt har man kun dette ene bibliotek, men man kan godt have flere biblioteker. Dog kan kun et af disse være knyttet til iCloud fotos.
De IOS enheder som er sat op til anvende samme iCloud ID til fotos som på din Mac vil synkroniserer billeder med OS X "Fotos" når denne er sat op til at bruge iCloud.
Der er også mulighed for "familiedeling" for flere IOS enheder. Men her må du undersøge fordele og ulemper og afgøre om det er det du vil.

Jens

Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 13:54
Ok, tænkte godt det var en samling så jeg åbnede dem lidt tidligere. Jeg har dog lidt svært ved at gennemskue datoen på de billeder den fil indeholder.
Jeg ville gerne have ALLE billeder flettet sammen til én fil, som løbende blev opdateret med billeder jeg tog og billeder fruen tog.

Hvordan samler jeg alt sammen?
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 14:27
Du skal som sagt ikke selv håndtere filen "Foto-bibliotek.photoslibrary overhovedet (lidt usikker på om det er det du gør).
Du skal udelukkende anvende Apple-programmet "Fotos".
Her kan du importere alle de billeder du ønsker, og de vil blive lagt i dato-orden under "Fotografier".
I "Fotos" kan du så hvis du vil, oprette albums (som blot er links til fotos i "Fotografier").
Du kan også redigere billeder i dette program med mulighed for altid at kunne vende tilbage til originalen.
I det hele taget er det et på en gang enkelt og ganske avanceret ptogram som det virkelig godt kan betale sig at bruge noget tid på at lege med.
Filen "Foto-bibliotek.photoslibrary vil indeholde alle billederne, såfremt du i "Fotos" indstillinger->generelt vælger "Kopier emner til Fotos-bibliotek".

Jens

Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 15:08
Det forsøger jeg heller ikke. Jeg åbnede den og kunne konstatere at seneste billede i den fil er dateret tilbage til januar 2016. 
min tanke var at bruge fotos udelukkende og dermed have en Foto-bibliotek.photoslibrary. Min tanke er så at kun den filsamling får seneste billeder taget på eks iphone. 
Jeg kan ikke ligge filen på en ekstern harddisk og bruge fotos åbenbart, men tænker at det burde være muligt at ligge den på icloud drive?
Men nu kan jeg slet ikke få lov at kopiere den foto fil tilbage til mit foto bibliotek på macbook, da den skriver jeg ikke har tilladelserne dertil. Er ved at være alvorligt træt af den netværksdisk

Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 16:30
Nu er det jo ikke meningen at man skal flytte Foto-bibliotek.photoslibrary til iCloud Drive. Ideen er at man i "Fotos" kan enable iCloud-Fotobibliotek, sø foretager "Fotos" automatisk upload hertil, på samme måde som det er muligt på IOS. HVis du vil spare pladsen på din Mac, kan man så fravælge at have billederne i fuld opløsning lokalt.
I øvrigt kan du godt kopiere Foto-bibliotek.photoslibrary til ekstern harddisk, den skal blot være formatteret som Mac OS Extended (Journaled) format (HFS+).
Du kan finde masser af artikler om emnet (søg via Google), feks.:
https://support.apple.com/kb/PH21362?viewlocale=da_DK&locale=en_US

Jens



Redigeret af jec - 01-Juli-2016 kl. 16:35
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 18:34
Det var også mere tanken fordi den ikke vil synkronisere nye billeder til andre enheder, men det sker fordi jeg ikke kan få lov at vælge iCloud fotobibliotek til mine billeder i fotos, fordi den fotos fil logger på en ekstern disk (det skriver den ihvertfald).

Det er lykkedes mig at kopiere denne foto fil over på ekstern, men jeg kan ikke få lov at bruge den til iCloud foto og jeg kan heller ikke kopiere den fil væk fra min eksterne harddisk.
Det er den harddisk der driller mig og det gør den også med andre ting pga rettigheder og jeg har simpelthen ikke en ide hvad den snakker om for jeg er administrator på den Mac og disk og Iøvrigt eneste bruger
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 18:53
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 18:59
1000 tak for hjælpen Jens. Har om ikke andet lært lidt mere om Fotos:).

Sidste spørgsmål - icloud drive det er det man kan købe mere plads til? Med adgang fra iphone og Mac eks?
Jeg har troet de to ting hørte lidt sammen nemlig
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 19:26
Du kan købe plads på iCloud. Denne plads kan så bruges til flere ting bl.a.:
- iCloud fotobibliotek
- iCloud Drive (for filer fra diverse iOS og OS X applikationer)
- Diverse Sync af kontaktet, kalender, noter etc.
- iPhone sikkerhedskopi
Jens


Redigeret af jec - 01-Juli-2016 kl. 19:28
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 20:05
Men hvis jeg vil bruge icloud drive som iCloud foto bibliotek (for at have et aktivt lager hele tiden), så skal jeg vel netop ligge den famøse fotos fil på netop iCloud drive?

Bare lige for min afklarings skyld, - så når nu jeg har købt 50gb iCloud via min iPhone, så er det det jeg har af plads på mit iCloud drive? Sorry for de nok dumme spørgsmål, men jeg prøver en gang for alle at gennemskue de enkelte dele (efter pres fra familie, venner osv, da de heller ikke helt kan gennemskue det, hvilket irriterer mig helt vildt, nu jeg ellers syntes Apple er rimelige gennemskuelige).:)
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2016 kl. 20:30
1) Foto-bibliotek.photoslibrary skal være placeret på din Mac eller på en ekstern harddisk som skal være formatteret som Mac OS Extended (Journaled) format (HFS+).

2) Du må altså IKKE flytte Foto-bibliotek.photoslibrary til iCoud Drive, da det ikke er den tekniske løsning Apple tilbyder.

3) iCloud Fotobibliotek er en funktion som du slår til i OS X "Fotos" og i iOS indstillinger for "Fotos & Kamera). 

4) Hvis du vil undgå at dine billeder fylder på dine enheder, kan du på din Mac såvel som på din iPhone fravælge at de originale billeder gemmes på din enhed. På din enhed opbevares så kun en "thumbnail" så du kan identificere billedet. De originale billeder vil så være i skyen, men vil dynamisk blive hentet til din enhed hvis du vælger at se eller redigere billedet. 

5) Udover at tilgå dit fotobibliotek fra "Fotos" på hhv. OS X og iOS, kan du fra en hvilken som helst computer via en browser tilgå dem ved at logge ind på "icloud.com". De kan også deles med andre på forskellig vis.


Jens






Redigeret af jec - 01-Juli-2016 kl. 20:31
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu