recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatering eller nulstilling af windows 10
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Formatering eller nulstilling af windows 10

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Eblermeister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-August-2013
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eblermeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Formatering eller nulstilling af windows 10
    Sendt: 14-Juli-2016 kl. 19:28
Hej!

Jeg har en 5 år gammel(men dyr og stadig med okay specs) bærbar med windows 10 på, som er begyndt at virke langsommere end den plejer. Jeg har en Windows key, som kun kan bruges med Windows 8, også skal jeg opdatere til Windows 10 derfra, for at sikre mig den er aktiveret. For at undgå denne procedure, har jeg brugt nultil funktionen i Windows 10, hvilket så vidt jeg kan se involvere en geninstallation af styrersystemet. Efter at have gjort dette, virker computeren dog stadig ikke optimalt, og undre mig derfor om jeg faktisk burde have lavet en formatering i stedet for. 

Mit spørgsmål, er om der er et betydelig forskel på at lave en nulstilling af Windows 10 og at lave en manuel formatering(ved brug af USB f.eks).

På forhånd tak!
Til top
jakobbirk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 170
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakobbirk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2016 kl. 19:45
Hej selv

Allerførst - hvis din laptop ikke har en ssd disk, ville jeg købe det og sætte i den, når du nu er glad for den og vil bruge den noget tid endnu.

Dernæst, hvis du bare en gang har opdateret din laptop til Windows 10, bør den (Windows 8) key kunne bruges til at installere Windows 10 direkte - altså uden at installere Win 8 først. Du kan downloade Windows 10 iso fil fra Microsoft.com (søg på tech bench) og gemme den iso på en usb key. Gør det med f.eks. med Rufus usb toolet så den bliver bootable. Boot laptop fra USB og installér.

Vh Jakob

edit: jeg mener at have læst et sted at en opgraderet Win10 key knytter sig til bundkortet, så skift af hdd burde være ok. En opgraderet Win7/8 retail key bliver vist også til Win10 OEM key.


Redigeret af jakobbirk - 14-Juli-2016 kl. 19:48
Til top
Eblermeister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-August-2013
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eblermeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2016 kl. 19:50
Tak for dit hurtige svar :)

Jeg har allerede SSD i, hvilket fungere super godt. 

Det har jeg prøvet før og det virkede ikke. Jeg kontaktede Windows support, som sagde at da jeg have købt min key til Windows 8 da det lige var kommet ud og det var på bud til 200 kr, så kan det ikke bruges til andre versioner end Windows 8(også skal jeg opdatere der fra)..
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2016 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Eblermeister Eblermeister skrev:

Jeg kontaktede Windows support, som sagde at da jeg have købt min key til Windows 8 da det lige var kommet ud og det var på bud til 200 kr, så kan det ikke bruges til andre versioner end Windows 8(også skal jeg opdatere der fra)..
Det er så ikke korrekt.
Når først den har været opdateret til Windows 10 skal man bare lave en clean install igen med DVD eller USB stick.
Der hvor installation beder om licens skal man man klikke i "Har ikke licensnøgle" (så vidt jeg husker Smile - Det står i vinduet hvor der bedes om licensnøgle) og fortsætte.
Så henter den selv licensnøgle fra Microsofts database, hvor den blev gemt ved første Windows 10 opdatering. 

Mvh. JørgenT
Til top
Eblermeister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-August-2013
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eblermeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2016 kl. 20:03
Okay, syntes også det lyder underligt at det ikke skulle virke. Jeg vil give det et forsøg mere så :)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2016 kl. 20:36
Hvilken SSD har du i den bærbare?

M.v.h.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2016 kl. 21:57
lige lidt info. hvis din computer ikke har uefi bios, og du ikke har haft en outlook(live, eller msn konto) som primær bruger på maskinen, så genkender den ikke din nøgle. da uefi brænder nøgle fast, eller nøglen er tilknyttet din konto. så har ms det svært med at forstå àt det ikke er en ny pc, men den sammen
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2016 kl. 22:17


Hej.

Jeg har i går opdateret min Windows XP Pro Bærbare til Windows 10 Pro ved at indtaste en Windows Pro 8 Licens Key.

Det kan gøres fra og med Windows 10 Version 1511. Se 'Note':

'Starting with the November update, Windows 10 (Version 1511) can be activated using some Windows 7, Windows 8, and Windows 8.1 product keys. For more info, see the section Activating Windows 10 (Version 1511 or higher) using a Windows 7, Windows 8, or Windows 8.1 product key in this topic.'

Fra dette link:

https://support.microsoft.com/en-us/help/12440/windows-10-activation

Men ellers er det en god ide at tage en backup af den gamle Windows XP før man gør det.
Så at man kan komme tilbage til hvor man var før man begyndte.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 14-Juli-2016 kl. 22:20
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2016 kl. 09:50
Som flere andre har skrevet, behøver man slet ikke nogen nøgle, når først Windows 10 har været aktiveret én gang på den pågældende PC. Blot en ren installation. Jeg har gjort det flere gange med succes.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Eblermeister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-August-2013
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eblermeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2016 kl. 10:32
Jeg har to i. Den ene er en Intel ssdsc2ct120a3. Den anden er en Samsung ssd 840 evo 250gb mSATA.
Tak for alt informationen. Jeg har ikke en bios med uefi, men har altid brugt en microsoft konto sammen med min windows 8 og 10. Jeg har allerede et en USB med Windows 10 til at ligge, så prøver at geninstalleredirekte med den :)

Venlig hilsen Jonas.


Redigeret af Eblermeister - 15-Juli-2016 kl. 10:38
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2016 kl. 11:11
Er Samsung'en din primær disk (C-drev)?

M.v.h.
Til top
Eblermeister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-August-2013
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eblermeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2016 kl. 11:23
Det er min Intel der er den primære. Jeg bruger min Samsung til alle spil og programmer dog.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu