recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS, server eller storage boks
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS, server eller storage boks

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2016 kl. 11:59
vi skal lige have det på det rene her - der er INGEN der taler om afspilning direkte fra NAS. Det vi alle taler om er at hvis enheden der afspilles på ikke har kræfterne til at afspille en 1:1 BD rip med lyd og deslige, så skal der transcodes fra NAS til et format den pågældende enhed kan håndtere. DET dræber til gengæld MEGET hurtigt de fleste alm NAS bokse. Og der kræves lige lidt mere kraft i din NAS end hvad de fleste kan klare.
Derudover er der selvfølgelig plex/kodi delen hvis man ønsker det skal være en kende mere organiseret. 

Hvad angår nas-software, så er der temmelig mange at lege med. Ikke alle spiller åbenbart ligegodt med microservere.

freenas, nas4free, unraid, nexenta (community edition), openmediavault, xpenology (åben fork af synologys software, men er absolut ikke helt ligetil!) illumos/napp-it - linux ZOL. - Take your pick. Der er RIGTIGT mange forskellige løsninger

Jeg kunne fx ikke få freenas 9.10 eller 9.3 til at køre på min microserver. Der var et eller andet der bare blev ved med at fucke usb-nøglen op, men version10 alpha kunne, så den tester jeg i øjeblikket.
Nas4free lavede samme nummer som freenas. 

unraid er betalingsløsning, men egentlig ganske billig for hvad man får. Nexenta er gratis op til 18TB. illumos/napp-it er ZFS-baseret det samme som linux ZOL (som står for zfs on linux) men zol kan eksempelvis installeres direkte på en ubuntu/server. Administrationen er bare ikke web-baseret. napp-it er en webbaseret frontend til at administrere zfs på illumos.(som er en fork af openindiana/solaris)

så de fleste løsninger er/kan baseres på ZFS (zetta file system) og nogle ganske få kan bruge et nyere moderne filsystem som BTRFS, som dog ikke er 100% modent endnu, men nok til at synology faktisk har taget det i brug i deres DSM.

Der er MANGE flere forskellige. Det er bare at søge rundt. 

PS - hvis du kan tysk er der en rigtig god gennemgang af openmediavault her http://www.technikaffe.de/ (openmediavault er lavet af ham der startede nas4free, men blev uenig med de andre om hvilken retning man skulle gå med softwaren)


Redigeret af claus_jac - 17-Juli-2016 kl. 12:04
Til top
den_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2007
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér den_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2016 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

vi skal lige have det på det rene her - der er INGEN der taler om afspilning direkte fra NAS. Det vi alle taler om er at hvis enheden der afspilles på ikke har kræfterne til at afspille en 1:1 BD rip med lyd og deslige, så skal der transcodes fra NAS til et format den pågældende enhed kan håndtere. DET dræber til gengæld MEGET hurtigt de fleste alm NAS bokse. Og der kræves lige lidt mere kraft i din NAS end hvad de fleste kan klare.
Derudover er der selvfølgelig plex/kodi delen hvis man ønsker det skal være en kende mere organiseret. 

Hvad angår nas-software, så er der temmelig mange at lege med. Ikke alle spiller åbenbart ligegodt med microservere.

freenas, nas4free, unraid, nexenta (community edition), openmediavault, xpenology (åben fork af synologys software, men er absolut ikke helt ligetil!) illumos/napp-it - linux ZOL. - Take your pick. Der er RIGTIGT mange forskellige løsninger

Jeg kunne fx ikke få freenas 9.10 eller 9.3 til at køre på min microserver. Der var et eller andet der bare blev ved med at fucke usb-nøglen op, men version10 alpha kunne, så den tester jeg i øjeblikket.
Nas4free lavede samme nummer som freenas. 

unraid er betalingsløsning, men egentlig ganske billig for hvad man får. Nexenta er gratis op til 18TB. illumos/napp-it er ZFS-baseret det samme som linux ZOL (som står for zfs on linux) men zol kan eksempelvis installeres direkte på en ubuntu/server. Administrationen er bare ikke web-baseret. napp-it er en webbaseret frontend til at administrere zfs på illumos.(som er en fork af openindiana/solaris)

så de fleste løsninger er/kan baseres på ZFS (zetta file system) og nogle ganske få kan bruge et nyere moderne filsystem som BTRFS, som dog ikke er 100% modent endnu, men nok til at synology faktisk har taget det i brug i deres DSM.

Der er MANGE flere forskellige. Det er bare at søge rundt. 

PS - hvis du kan tysk er der en rigtig god gennemgang af openmediavault her http://www.technikaffe.de/ (openmediavault er lavet af ham der startede nas4free, men blev uenig med de andre om hvilken retning man skulle gå med softwaren)



Mit nuværende htpc afspiller unden problemer bd rip via xbmc nu så det skulle ikke være noget problem. Tror jeg hælder mest til in a box nas, ikke fordi løsten til at rode med det selv er der , men nok mere fordi jeg ikke har tiden til at skulle rode med det løbende. Så det r nok mere plug a play det bliver til
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2016 kl. 13:41
(åben fork af synologys software, men er absolut ikke helt ligetil!)
 
Hmm, hvorfor er Xpenology ikke ligetil, det er da nemt nok?
Hvad er problemet??
 
Det er også det nas styresystem med de fleste apps, og nemest at styre.
//Guldhammer
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2016 kl. 15:51
1. på ingen måde officielt understøttet nogen steder.
2. udvikling hænger langt bagefter fordi de skal vente på synology frigiver koden. på trods af at synology SKAL frigive koden.
3. temmelig meget hardware afhængig. fx vil den per automatik forsøge at ændre i bios på en microserver gen8 hvis man genstarter så dato'en ikke længere er rigtig (der forsøges at scripte sig ud af det, men virker generelt ikke godt)
4. ja der er mange apps, men i brugerens tilfælde underordnet.
5. specielle bootloadere for at kunne boote en specifik model, afhængig af hvad det er for en du vil have.

potentielt dybt usikkert fordi det er temmelig omstændeligt at opdatere til ny version og derfor bliver folk på de gamle platforme og dermed ikke får sikkerhedsopdateringer med.

At du vil lege og mener det er såre enkelt står for din egen regning. Men faktum er at der er et virvar at forskellige ting der skal undersøges inden du overhovedet kommer igang af eventuelle problemer, undtagelser, og deslige. At det er fedt er en helt anden side af sagen, det skal der ikke herske nogen tvivl om at det er, men først NÅR man får det til at køre.
Fleste apps er sg irrelevant på en NAS. med mængden kommer også lortet desværre.
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2016 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

1. på ingen måde officielt understøttet nogen steder.
2. udvikling hænger langt bagefter fordi de skal vente på synology frigiver koden. på trods af at synology SKAL frigive koden.
3. temmelig meget hardware afhængig. fx vil den per automatik forsøge at ændre i bios på en microserver gen8 hvis man genstarter så dato'en ikke længere er rigtig (der forsøges at scripte sig ud af det, men virker generelt ikke godt)
4. ja der er mange apps, men i brugerens tilfælde underordnet.
5. specielle bootloadere for at kunne boote en specifik model, afhængig af hvad det er for en du vil have.
 
potentielt dybt usikkert fordi det er temmelig omstændeligt at opdatere til ny version og derfor bliver folk på de gamle platforme og dermed ikke får sikkerhedsopdateringer med.
 
At du vil lege og mener det er såre enkelt står for din egen regning. Men faktum er at der er et virvar at forskellige ting der skal undersøges inden du overhovedet kommer igang af eventuelle problemer, undtagelser, og deslige. At det er fedt er en helt anden side af sagen, det skal der ikke herske nogen tvivl om at det er, men først NÅR man får det til at køre.
Fleste apps er sg irrelevant på en NAS. med mængden kommer også lortet desværre.
Punkt 1: Hvad er ikke på ingen måde officielt understøttet nogen steder.
Hvids du mener XPEnology, så har jeg aldrig haft problemer med det.
Punkt 3: Det har jeg nu aldrig haft nogen problemer med på min gen8.
Punkt 5: Hvilke specielle bootloadere? Det har jeg heller aldrig haft problemer med, og jeg har rodet med XPEnology siden det de begyndte med XPEnology.
 
potentielt dybt usikkert fordi det er temmelig omstændeligt at opdatere til ny version og derfor bliver folk på de gamle platforme og dermed ikke får sikkerhedsopdateringer med.
 
Vrøvl!!! Fordi du eller andre ikke kan finde ud af at opdatere XPEnology bliver det ikke usikkert,
det er sgu da lige så sikkert som Synology DSM, da det er deres egen kode.


Redigeret af guldhammer - 17-Juli-2016 kl. 21:07
//Guldhammer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu