recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan får man lærredet til at passe?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan får man lærredet til at passe?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan får man lærredet til at passe?
    Sendt: 18-Juli-2016 kl. 13:23
Jeg er efter MEGET lang tidsp planlægning ved at skulle bestille de første materialer til min kælderbio. 

Det er totalt DIY, og da jeg gerne ville have fastrammelærred skal dette selvfølgelig også bygges fra bunden.

Jeg er på en løsning jeg har set omtalt flere gange herinde med an ramme med plader spartlet helt ud også den rigtige maling (i grove træk).
Dette i sig er fint nok og jeg er indforstået med hvordan det skal laves. MEN så kommer mit problem. 
Jeg er i tvivl om hvordan jeg får billede og lærred til at passe sammen.

Der er 2 ting i det.

1. Hvordan sikrer jeg at dropdown (projekteren skal hænge i loftet) bliver rigtig, dvs. hvordan sikrer jeg at det stykke som projekter skyde billedet ned af væggen passer med den højde jeg hænger lærredet i?
Jeg har kigget på throw distances osv. på  projectorcentral.com men der kommer det jo an på hvor langt projekteren er fra billedet.

2. Hvis jeg laver et lærred på 120" så skal jeg jo hænge projektoren så det passer med de 120". Men hvis det ikke passer helt præcist, hvad så?

Og nu tænker i, har han overhovedet ikke læst op på det :P og jo lidt har jeg da.

Min umiddelbare tanke er på 1. At vente med at hænge lærredet op (altså bare montere det "løst) til efter jeg har monteret projekteren så jeg kan se hvor det skal hænge. Og med 2. At styre det med zoomen. 

Jeg regner med det er den smarteste løsning, men ellers hører jeg gerne fra andre der har idéer, tips og tricks så jeg får et ordentligt billede der passer til lærredet.


/RT
Til top
JesperTheViking Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Maj-2006
Sted: Fr.sund,Danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperTheViking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 15:18
Med mindre dit projekt er så meget DIY at du også laver projektoren selv ;-) så har, mig bekendt, alle projektorer horisontalt lens-shift og nogle har endvidere vertikalt lens-shift. Men begge har et område de virker inden for.

Mit råd til dig er, at montere lærredet dér hvor det er bedst når du skal se på det. Hvis den projektor du køber ikke har vertikalt lens-shift, så skal ophænget sidde midt for lærredet og så kan du justere den horisontale lens-shift sammen med zoom så billedet passer perfekt på lærredet.

Jeg monterede mit lærred så det sidder perfekt når jeg ser på det, og inden jeg monterede projektoren lavede jeg en opstilling (bestående af strygebræt og diverse kasser :-) ) således at projektoren kom op i den højde, hvor den senere blev monteret. Jeg kunne tjekke lens-shift og flytte rundt på projektoren så den passede perfekt i forhold til lærredet :-)

//Jesper
LG 65SM8600 - Sony HW55ES - Sony STR-DN1080 - Sony BDP-S7200 - BC Accustique Hudson - Dali Oberon Vokal - Dali Zensor 1 - Dali Ikon MK1 sub
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 15:29
Imo. Lad være med at fastmontere noget før du er sikker på hvor du vil have billedet. Prøv evt på væggen først. Når du ved det kan du hænge lærred og projektor efter hvad den har af indstillingsmuligheder.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 15:58
Der er mange projektor der IKKE har lens shift, så undersøg det inden du går i gang.
 
Jeg har monteret projektor hos mig selv og sønnen og det er ikke den store videnskab.
 
Først find ud af hvilken projektor du vil have og mål så den afstand du har mellem projektor og lærred.
 
Herefter går du ind på http://www.projectorcentral.com/home.cfm og under Calculator, kan du indtaste projektor og afstanden. Herefter kan du se, hvor stort et lærred projektoren kan lave ud fra afstanden.
 
Herefter er det bare at monterer lærred, hvor du vil have det.
 
Og så regne der ud hvor projektoren skal placeres. Hvis projektoren giver for stort billede kan du via projektorcentral få oplys hvilken aftsand du skal have.

Herefter skal du bare placerer projektoren midt på billed. Husk at beslaget ikke sidder hvor objektvet sidder.
 
Og så kan du også se via projektorcentral, hvor langt ned projektoren skal placeres.
 
Så er det bare at regne sig frem.
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 19:38
Fedt med så mange svar så hurtigt! 

Jeg gør måske også mere ud af det end det er, men vil bare gerne være sikker ind jeg laver lort i den. Det skal siges at jeg har ikke købt projektoren endnu, men planlægger at købe en Optoma HD141x og den har så vidt jeg ved ikke engang horizontal lens shift :(
Valget har stået lidt mellem den og en Benq W1070 men synes at Benq'en har en irriterende lyd i forhold til Optoma'en.
Men hvis I har nogle forslag i sammen prisleje eller måske 1-1500 over så er jeg åben. I starten havde jeg egentligt sat mig for at købe en med både vertical og horizontal lens shift, men efter jeg fandt ud af hvilke prisklasser jeg så skulle op i blev det projekt arkiveret under A for Aldrig Tongue
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu