recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode råd til opsætning af tv, stofaboks, receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gode råd til opsætning af tv, stofaboks, receiver

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bertramg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2011
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bertramg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gode råd til opsætning af tv, stofaboks, receiver
    Sendt: 18-Juli-2016 kl. 13:57
Hej
Jeg søger lidt gode råd til hvordan jeg skal sætte mit "anlæg" med tv, stofaboks, receiver, pc, bluray-afspiller op så det "giver mest mening":-)

Vi ser jævnligt film lejet fra stofaboksen så derfor ville jeg gerne have lyden ud via receiveren i stedet for kun tv'et. Og indimellem ser vi film via pc eller bluray som også gerne skulle ud via receiveren.

Og så skal det også gerne være nemt ift. almindeligt tv-kigning i hverdagen så man ikke skal tænde for alt for mange maskiner bare fordi man vil se lidt nyheder eller tour de france i tv, eller hvis ungerne ser ramasjang mv. :-)

Så hvis nogen har nogle gode ideer så kom endelig på banen

Mvh
Bertram
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 14:25
Meget enkelt, sådan er mit sat op:

Stofabox -> hdmi -> TV

Stofabox -> spdif -> reciever

PC + BD -> hdmi -> reciever -> TV arc indgang
Til top
bertramg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2011
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bertramg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 14:51
Stofabox -> hdmi -> TV
-denne har jeg også pt.

Stofabox -> spdif -> reciever
denne mulighed havde jeg ikke tænkt på, men gir mening - så kan man vel bare tænde for receiveren når man ønsker lyden ud dén vej i stedet for fra tv'et?

PC + BD -> hdmi -> reciever -> TV arc indgang
første del forstår jeg hen til receiceren, men hvad betyder TV arc indgang?


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 15:07
Spdif fra box til reciever kan overføre surroundlyd hvis kanalen understøtter det. Og til alm TV kig er det kun boxen og TV der skal tændes. Foregår samtidigt med en multiremote.

Når der skal ses film fra Stofaboxen, tændes TV, Stofabox, og reciever med multremote og de rigtige indgange vælges automatisk.

Ligeledes kan multiremoten sættes op til at tænde PC, reciever og TV. Eller BD, reciever og TV. Kaldes også en aktivitet som man selv kan navngive, eks. "Se TV", "Se BD", eller "Se Film"

Den hdmi indgang på TV'et der er mærket med arc. Så kan lyden sendes retur til reciever hvis begge understøtter det. Men er jo egentlig ligegyldigt når TV lyden går direkte fra Stofa boxen til reciever.

Redigeret af Kampus - 18-Juli-2016 kl. 15:18
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af bertramg bertramg skrev:

Hej
Jeg søger lidt gode råd til hvordan jeg skal sætte mit "anlæg" med tv, stofaboks, receiver, pc, bluray-afspiller op så det "giver mest mening":-)

Vi ser jævnligt film lejet fra stofaboksen så derfor ville jeg gerne have lyden ud via receiveren i stedet for kun tv'et. Og indimellem ser vi film via pc eller bluray som også gerne skulle ud via receiveren.

Og så skal det også gerne være nemt ift. almindeligt tv-kigning i hverdagen så man ikke skal tænde for alt for mange maskiner bare fordi man vil se lidt nyheder eller tour de france i tv, eller hvis ungerne ser ramasjang mv. :-)

Så hvis nogen har nogle gode ideer så kom endelig på banen

Mvh
Bertram


Simpelt.
Tilslut alt til receiveren med HDMI - TVét viser billede, receiveren tager sig af lyden.
Hvis du også bruger TVét (fx smartTV, netflix, youtube oa) og ønsker lyden ud gennem receiveren, så sætter du HDMI kablet i TVéts HDMI-ARC. 

Forudsætningen for ovenstående er, at alle enheder har HDMI. Dvs Receiveren, Stofa boksen, PC og TV. Og at receiver og TV understøtter HDMI-ARC (Audio Return Channel). Så bør det hele spille nærmest af sig selv, hvis ellers du vælger de korrekt HDMI indgange i Receiveren. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:



Den hdmi indgang på TV'et der er mærket med arc. Så kan lyden sendes retur til reciever hvis begge understøtter det. Men er jo egentlig ligegyldigt når TV lyden går direkte fra Stofa boxen til reciever.

Det er ikke ligegyldigt, hvis han han smartTv og fx bruger netflix, youtube eller andet. Så er det faktisk ret væsentligt, at TVét kan sende lyden til receiveren, i stedet for ud igennem de skod højtalere som praktisk talt alle TV har i dag Wink

Ja, det betyder at receiver nærmest altid vil være tændt og indgå i kæden, når der ses film/tv. Men hey, det er prisen værd for den væsentlig bedre lyd, (synes jeg).
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:



Den hdmi indgang på TV'et der er mærket med arc. Så kan lyden sendes retur til reciever hvis begge understøtter det. Men er jo egentlig ligegyldigt når TV lyden går direkte fra Stofa boxen til reciever.


Det er ikke ligegyldigt, hvis han han smartTv og fx bruger netflix, youtube eller andet. Så er det faktisk ret væsentligt, at TVét kan sende lyden til receiveren, i stedet for ud igennem de skod højtalere som praktisk talt alle TV har i dag Wink

Ja, det betyder at receiver nærmest altid vil være tændt og indgå i kæden, når der ses film/tv. Men hey, det er prisen værd for den væsentlig bedre lyd, (synes jeg).

Det var ikke udgangspunktet at der var andre streamingtjenester involveret. Men derfor beskriver jeg jo netop muligheden, HVIS der er Kim
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Det var ikke udgangspunktet at der var andre streamingtjenester involveret. Men derfor beskriver jeg jo netop muligheden, HVIS der er Kim

Yepper.. vi er ikke uenige.. Wink
Jeg har bare set mange som bruger spdif i det tilfælde, men hvor de i stedet allerede havde mulighed for ARC, og med HDMI kablerne allerede i sat. Så jeg synes jeg ville understrege denne mulighed. Det kunne jo være andre sad med samme tanker, og med et SmartTV.
Kan man spare et kabel, så hellere end gerne det. 
Til top
bertramg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2011
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bertramg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2016 kl. 08:39
Tak for de gode kommentarer:-)

Jeg har nu sat stofa boksen til receiveren med spdif og det fungerer fint. Så er det bare at finde nogle kanaler der sender i en hæderlig lyd. Zappede lidt rundt i aftes og det er bestemt ikke alle der gør. 
Jeg undrer mig bare lidt over at én kanal sender en film i dårlig lyd, mens en anden (tror det var tv2) sender talkshow i "fler-kanals"-lyd. 
Ved I evt. noget om hvilket lyd format stofa boksen sender ud via spdif? Jeg undersøger det lige.

Ang. ARC: kan se min receiver understøtter det, men mit tv gør desværre ikke. Et samsung fra 2012. Så det sætter jo lidt sine begrænsninger. 

Man kan også som du skriver Kandersen, sætte det hele til receiveren. Det kan være jeg prøver det en dag, for at se om det giver en anden/bedre oplevelse.


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2016 kl. 10:09
Du får ikke bedre lyd fra Stofa boxen med hdmi. Opsætningen med spdif overfører nøjagtig den samme fine lyd, og i DD surround fra bl.a. TV2.

Og så er det da rarest kun at have box og TV tændt til at se consumer TV programmer. Kommer der en film eller noget musik, tændes forstærkeren.
Til top
bertramg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2011
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bertramg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2016 kl. 10:47
Ja jeg har det sådan at jeg ikke gider tænde alle mulige apparater for at se alm. tv-programmer. Og kan se at flere kanaler alligevel ikke sender i høj kvalitet, så er der jo slet ingen grund til at tænde for receiveren, da lyden ikke bliver bedre.
Stofa boksen sender AC3, og det er jo fint nok, så den er ikke den begrænsende faktor. (uanset hdmi/spdif, som du er inde på). TV2 sender faktisk ok lyd.
Det er nok klart nok at skal man have hd lyd kommer det jo ikke via tv/stofaboks, så er vi jo ovre noget bluray/pc mv. alligevel
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2016 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af bertramg bertramg skrev:

Ja jeg har det sådan at jeg ikke gider tænde alle mulige apparater for at se alm. tv-programmer. Og kan se at flere kanaler alligevel ikke sender i høj kvalitet, så er der jo slet ingen grund til at tænde for receiveren, da lyden ikke bliver bedre.

Du må have et temmeligt unikt samsung TV fra 2012, der dels ikke har HDMI-ARC og dernæst har samme lyd, som hvis du i stedet brugte dit receiver og højtalere Wink
1. Dit TV kan godt være uden ARC, men jeg må erkende at jeg tvivler. Prøv at kig på HDMI stikkene bag TVét, om ikke der står ARC på een af dem, muligvis HDMI 2. Eller bedre, skriv hvilken model det er, så kan vi sikkert finde ud af det. 
2. Jeg har endnu ikke mødt et TV som kan gengive lyden bare tilnærmelsesvis så godt som hvis du i stedet sendte det til en receiver med dertilhørende højtalere. Jeg ved godt det er en smagssag, og for nogle er lyden ret ligegyldigt. Men der er en verden, ja nærmest et univers til forskel på, at høre lyden fra et tåbeligt fladskærms TV, og så ud via en receiver/højtalere. Også selvom det ikke er høj kvalitets lyd, som du kalder det for. Og det gælder alle typer programmer, dokumentar, nyheder, film osv..

 
Oprindeligt skrevet af bertramg bertramg skrev:

Stofa boksen sender AC3, og det er jo fint nok, så den er ikke den begrænsende faktor. (uanset hdmi/spdif, som du er inde på). TV2 sender faktisk ok lyd.
Det er nok klart nok at skal man have hd lyd kommer det jo ikke via tv/stofaboks, så er vi jo ovre noget bluray/pc mv. alligevel


Om du bruger HDMI eller optisk/spdif, det er ligegyldigt når vi snakker flowTV. Formatet er lige godt/dårligt. Men det er gengivelsen af dette, om det kommer fra TVéts latterlige højtalere eller om det kommer fra nogle "rigtige" højtalere tilsluttet en receiver, som er den alt overskyggende faktor.

Det er et spørgsmål om prioritet. Vil man betale den mer-pris i strøm, og altid have receiveren tændt når man ser TV, mod at man få en betydelig bedre lydoplevelse. Eller vil man spare strømmen og leve med den tåbelig dåse lyd fra et fladskærms TV. Det er vurderingen. Men du får ikke held med at overbevise nogen om, at lyden er den samme, eller at det er ligegyldigt, fordi formatet ikke er HD lyd. Det er helt fejl fortolket at tro det.

Muligheden for at din receiver og højtalere er så elendige, så de er dårligere end TVéts, den foreligger da. Men så skal det godt nok også være ekstremt ringe, og noget som aldrig burde have været solgt på markedet.

Et andet argument der taler for at bruge receiveren, det er kanalernes og ikke mindst programmernes dårlige lyd i sig selv. Rigtig mange som har beklaget sig over fx mumlen osv specielt på dansk talende udsendelser, de kan oftest korrigere lyden bedre via en receiver, end man kan selv på moderne TV i dag. DR´s vanvittige stunt med at fjerne fler-kanals lyd fra deres kanaler, har ikke ændret en tøddel ved den del af problemet, tværtimod vil jeg derimod sige.

Nu er jeg nok ekstrem fortaler for bedst mulige lyd end så mange andre, og derfor jeg går lidt hårdt til den her. Jeg ved godt der er massere af mennesker, hvor et stort stereo/surround anlæg vil være totalt overkill. Men jeg bliver nødt til at reagere, når jeg læser nogen skrive, at lyden ikke er bedre, fordi formatet/kvaliteten kanalerne udsender er dårlig. Det er så fejlagtigt som det overhovedet kan blive.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu