recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Defragmenter SSd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Defragmenter SSd

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2016 kl. 14:19
enterprise brug er ikke helt det samme som konsumer brug :-) enterprise SSD'ere bliver også primært målt på antal petabyte skrivninger i levetid. - det er man ikke helt så bekymret for i en konsumerversion.

Som privat bruger har du ingen som helst mulighed for at undgå fragmentering. Der er ingen indstillinger der kan sættes så du "beholder" data samlet.

Overprovisionering virker ganske fint på alle former for SSD'ere men de er nu alle temmelig overprovisionerede i forvejen. primært til garbagecollection, men også til wear'n'tear

Privatbrugeres problem er at data opdateres løbende. og her taler jeg om samtlige systemfiler, datafiler og deslige, og der vil man ganske enkelt ikke kunne undgå fragmentering. Til gengæld er fragmentering heller ikke noget problem. OS har stadig en tabel hvor data ligger henne, men der er ingen problemer med at data ligger forskellige steder på en spinnende disk, så læsehastigheden er den samme. Det er til gengæld også derfor at random read/write er ALTafgørende for performance i en SSD, og ikke den generiske "læse/skrivehastighed" ved sekventiel læsning (500MB/s kontra 40MB/s ved random read/writes.)

Har ikke helt tjekket op på det endnu, men win10 i fastring hvor hele OS mere eller mindre skiftes et par gange om ugen (i hvert fald i øjeblikket) det giver i hvert fald garbagecollection og TRIM lidt ekstra arbejde :-)
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2016 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

<span style="line-height: 16.8px;">Det er en myte at SSD ikke skal defragmenteres...</span>
<div style="line-height: 16.8px;">

WHAAAT skriver mange sikkert Shocked

Her kommer forklaringen.
<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">De fleste brugere belaster ikke i dagligdagen deres SSD i en grad at man får nogen fordel ved at defragmentere den. Man piller måske i det lange løb halvdelen eller mere af levetiden på enheden ved at defragmentere.<div style="line-height: 16.8px;">Ofte vil levetiden på en SSD være 15-30 år og hvis man nedsætter den til 7--15 år, så vil almingelige mennesker nok alligevel have haft skiftet den ud for længst.<div style="line-height: 16.8px;">Det optager også tid at defragmentere sin disk og den tid benyttet op imod at computeren står tændt vil ikke give nogen fordel andet end at brænde strøm af.<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Hvis man derimod belaster sin SSD til det yderste og har mange samtidige skrivninger af store filer der tit udskiftes. Så vil man efter noget tid kunne opleve en hastighedsforringelse på mere end 10%<div style="line-height: 16.8px;">Det hænger sammen med at filsystemet splitter filerne op i mange små stumper og hvert lille stump skal findes og samles. Det kræver et I/O request til SSD og på et tidspunkt vil det kunne mærkes.<div style="line-height: 16.8px;">Her vil det være en fordel at defragmentere med jævne mellemrum for at opleve forøgelse af hastigheden. Hastigheden er vigtigere end levetiden på enheden.<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Man kan gøre meget for at undgå fragmentering af filerne. Hvis man benytter mange databaser, så man man sætte filerne til at vokse med et passende antal MB på forhånd fremfor de 10% som Microsoft normalt sætter dem til. På den måde vil hver database fil være i færre små dele.<div style="line-height: 16.8px;">En anden løsning kan være at lave hver sin partition til hver sin database og fylde partitionen med en stor tom fil. Så vil partitionen ikke være tyndt partitioneret efterfølgende og derved bliver filsystemet heller ikke fragmenteret og får den rene udnyttelse af hastigheden på SSD'en.<div style="line-height: 16.8px;">Det er også altid en god ting at over provisionere en hårdt belastet SSD, da den så vil have mere råderum til at holde dine data bedre fordelt imellem flash celler som er i god form.


Så det Intel skriver på deres hjemmeside er løgn og latin?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2016 kl. 16:29
intel laver ikke filsystemer!

Intel gør heller ikke noget galt i at fortælle folk at de ikke skal defragmentere deres SSD.
Men det er ikke den absolutte sandhed, og da 99,9% af forbrugerne ikke har nogen fordel af det, så giver det ikke mening at defragmentere en SSD.

Jeg belyser bare at det for et fåtal er en fordel at defragmentere en SSD. Da filsystemet opnår en fragmentering som overgår hardwarens i/o ydelse og skaber en ny flaskehals.


Redigeret af Cyberguyen - 24-Juli-2016 kl. 16:30
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2016 kl. 20:09
filsystemer og datalagring er i virkeligheden 2 vidt forskellige ting. Det er samspillet mellem håndteringen af dataenes lagring og hvordan et filsystem behandler filer som er interessant. De gammelkendte filsystemer er i virkeligheden ualmindeligt dårlige til at håndtere filer på moderne lagringsenheder. Det er netop derfor storageproducenterne er i fuld firspring med at lave alle deres softwareprodukter om så de bedre kan håndtere AFA's (en lille brancheterm for "all flash array's") Hybrider og hvad der ellers er af sjove ting. (in memory blandt andre også)

Men uanset hvor meget cyberguyen leger med den slags til hverdag, så har det på ingen måde nogen som helst praktisk betydning for den daglige bruger på en alm computer. Vi er ganske enkelt ikke i stand til at belaste den så meget med mindre vi laver nogle ualmindeligt tunge arbejdsopgaver (og så er vi vist ikke længere i "privaten" mere)

Så uagtet hvad cyberguyen siger, så lader du bare være med at defragmentere. - Men det er i orden han gerne vil trække nogle paralleler til sit hverv. Man kan selvfølgelig diskutere hvorfor han vælger at skulle belære os med det, men det udelader vi. - vi er på et "entusiastforum for mediecentre, lyd, video og alt derimellem!" - cyberguyen. kig lidt på servethehome.com - var måske lidt for dig.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2016 kl. 21:09
Jeg ønsker bare at belyse et emne bedst muligt med en tilhørende forklaring.

Jeg oplever desværre indimellem at støde på "professionelle" med baggrundsviden fra consumermarkedet. Her er det fatalt for deres kunder hvis de har "huller" i deres viden som de rådgiver omkring.

Jeg bruger skam også viden herindefra til dagligt, så jeg er kun glad når der følger en forklaring med til et postulat eller når der er flere indgangsvinkler til et emne.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2016 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

intel laver ikke filsystemer!

Intel gør heller ikke noget galt i at fortælle folk at de ikke skal defragmentere deres SSD.
Men det er ikke den absolutte sandhed, og da 99,9% af forbrugerne ikke har nogen fordel af det, så giver det ikke mening at defragmentere en SSD.

Jeg belyser bare at det for et fåtal er en fordel at defragmentere en SSD. Da filsystemet opnår en fragmentering som overgår hardwarens i/o ydelse og skaber en ny flaskehals.

Kan du så ikke også belyse, hvordan fåtal og flertal finder ud af, om de er fåtal eller flertal?

Jeg kan godt følge det du skriver, men jeg må erkende, du skriver det til nogen, som ikke har den fjerneste ide om, hvorvidt de er i den ene eller den anden gruppe. Og derfor vil du pludselig være årsag til, at fåtal bliver til et flertal - 

Jeg synes som sagt, at det er helt fint du skriver det - Men når du skriver, "Hvis man derimod belaster sin SSD til det yderste og har mange samtidige skrivninger af store filer der tit udskiftes....", så mangler der ligesom en definition af, hvordan man ved, at man gør/ikke gør dette?

Det er årsagen til, at Intel (og andre producenter) går i den "sikre" retning og skriver, at man ikke skal defragmentere sin SSD. Plus at de steder de skriver det, det er tilrettet home consumer, (hjemme brugere). De få som evt rammes af fragmentering, de er så få og sandsynligvis så viden om dette, så de udskifter udstyr, fremfor at skulle bekymre sig om defragmentering. Ellers gør de som du anskriver, og forsøge sikre sig bedst mulig optimal filstruktur.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2016 kl. 18:23
Hvis folk er i tvivl om de tilhører den promille som har en fordel ud af at defragmentere deres SSD, så vil jeg anbefale dem at defragmentere og foretage en hastighedstest før og efter.
Windows defragmenteringsværktøj kan godt i de nyere OS genkende en SSD og laver ikke en konventionel defragmentering. Så der er ingen skade sket.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2016 kl. 19:35
Det virker næsten som om, at nogen folk er blevet overbevist om, at hvis de defragmenterer en SSD, så vil den kort tid efter udsende blå røg og derpå dø på stedet.

Det er ikke tilfældet.

Defragmentering er bare ekstra skrivning (og læsning), der som regel ikke er nødvendig, og som slider en lille smule ekstra på SSD disken, ligesom almindelig skrivning også gør. Men en SSD er altså beregnet til at man skal kunne bruge den!

Det ville være rart, hvis eksperter kunne holde tingene lidt i perspektiv i stedet for at advare imod defragmentering på en nærmest hysterisk måde.

...men dette er Internettet, så hysterisk er selvfølgelig langt mere interessant end rolig fornuft. Smile
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2016 kl. 07:31
Denne artikel er meget god at blive klog på.

Det er ikke den nyeste. Måske er der nogen der kan finde noget nyere.

http://www.altomdata.dk/ssd-diskens-triumftog-paa-godt-og-ondt
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2016 kl. 09:21
Jeg ville ikke stole på en artikel, som omtaler at SSD kan benyttes af både Windows og iOS.

iOS er det operativsystem der benyttes på Apples håndholdte ender og AppleTV.

Med sådan en brøler kan alt andet også være forkert. Thumbs Down
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2016 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg ville ikke stole på en artikel, som omtaler at SSD kan benyttes af både Windows og iOS.

iOS er det operativsystem der benyttes på Apples håndholdte ender og AppleTV.

Med sådan en brøler kan alt andet også være forkert. Thumbs Down
LOLLOLLOL
 
Godt set.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu