recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustisk transparent lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustisk transparent lærred

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 14:07
ALLE projektorer kan da vise cinemascope! Smile Det er jo blot et spørgsmål om at tilpasse billedet til lærredet, alt efter billedformat.

Her kan du se, hvordan det ser ud hjemme hos os med en billig BenQ W1070+:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&PID=1479545&title=tin-smith-cinema#1479545
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 14:33
Hvorfor har jeg så læst at man skal bruge anamorfiske linser for at opnå dette (hvis altså projektoren ikke kan af sig selv)??

Det er måske bare den BenQ der godt kan?

Har kigget på deres side og deres står "16:9 native (5 aspect ratio selectable)" så den kan altså godt skifte over?

Havde selv kigget på en Optoma, i samme prisklasse som W1070'eren da de efter sigende skulle have en mindre irriterede lyd, og da det er noget som vil drive mig til vanvid har jeg pt. gået efter de modeller med best støj niveau samt mindst irriterende lyd.

Men det ser ellers rigtig godt ud på de billeder. Det ville være meget fedt, da det jo klart vil være federe til især film, så det kan da godt være jeg skal gå i den retning. Forudsat altså projekteren kan Confused
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 19:41
Nej nej, vi snakker hen over hovedet på hinanden LOL

Enhver PJ kan vise 16:9, det er klart, men et 2.40:1 billede på et 16:9 lærred vil jo bare give sorte bjælker foroven og forneden. OK?
Omvendt, har du fra start et 2.40:1 lærred, og blæser et 16:9-billede op, så vil billedet enten være alt for stort foroven og forneden (fylde mere end lærred) eller, hvis det zoomes mindre, have sortebjælker i siderne. OK?

Så det handler, som nævnt, om enten at tilpasse billedet til det lærred man har, eller tilpasse lærred til det billede man viser.  Vi har valgt at tilpasse billede til lærred, da det er langt nemmere. På en W1070 skal det desværre gøres manuelt, men selvfølgelig kan man vise 2.40:1 på et scope-lærred, uden at anvende pissedyre linser eller maskiner. Det er blot et spørgsmål om, hvor meget man gider at rode med zoom selv.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 20:38
Ahh det var lige den forklaring som fik brikkerne til at falde på plads. 

Hmm jamen det kunne da godt være jeg skulle vælge bare at lave et 2.40:1 lærred også ellers zoome så jeg undgår bjælkerne i top og bund. På det billede fra din bio ser det i al fald ret godt ud Big smile
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 20:55
Vi er glade for at vi valgte 2.40:1, men vi begynder dog at blive lidt trætte af manuel zoom. Næste PJ bliver med lens memory! LOL

Vær dog opmærksom på, at zoom-tricket kun fungerer optimalt, hvis du har maskering rundt om dit lærred. Vi har en 10 cm bred velouragtig ramme omkring billedet samt sort molton rundt om rammen.

Vær også opmærksom på, at visse film har undertekster, der helt eller delvist er placeret i de sorte bjælker, hvilket er pisse-irriterende, og at visse film skifter aspect ratio undervejs, hvilket også er pisse-irriterende!

Der er også et par andre ting man skal være opmærksom på, hvis man laver sit eget AT-lærred, men det er der masser af info om i div. tråde.

Uanset hvad - et stort AT-lærred er FEDT at se film på! Thumbs Up
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 21:01
Der er også en del film der ikke er i scopeformat, samt alt tv er 16:9. Man skal imo overveje det to gange inden man hopper på et scopelærred. Specielt hvis man ikke investeret i en pj med motorzoom med hukommelse.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Der er også en del film der ikke er i scopeformat, samt alt tv er 16:9. Man skal imo overveje det to gange inden man hopper på et scopelærred. Specielt hvis man ikke investeret i en pj med motorzoom med hukommelse.

Enig med dig i, at det handler om kompromis den ene eller anden vej. Men hvad synes du er ulempen i at vælge scope fremfor 16:9?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 08:32
Altså nu skal jeg godt nok ikke bruge det til TV overhoved, men skal bruge det til primært film i form af bluray, måske en enkelt dvd også playstation.

Måske jeg bare skal lade det komme an på en prøve. Hvis jeg laver et scopelærred og det ikke funker optimalt koster det jo heldigvis ikke mange basseører at skifte om til et 16:9.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 08:36
Jeg synes at 16:9 og til dels 1,85:1 bliver småt på et scopelærred fordi man får bjælker i siderne. Et 2,4m bredt scopelærred er kun 1m højt, så hvis man ser mange serier og sådan noget, er det måske ikke den bedste løsning. Ellers et der det med underteksterne, som kan være et problem.
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 08:50
Nu havde jeg også et 3,3m bredt lærred i tankerne, da det er maksimum som bistretch tillader (alt efter hvor meget det bliver strukket). Det giver 140 cm i højden.

Umiddelbart tror jeg at jeg vil prøve med et scope lærred da det jo klart primært er til film. Bliver det så et problem må jeg kigge på noget masking.
Evt noget i denne stil: https://www.youtube.com/watch?v=uuGU1J3c1Pw
Men bare i siden.

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2016 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af berazzi berazzi skrev:

Nu havde jeg også et 3,3m bredt lærred i tankerne, da det er maksimum som bistretch tillader (alt efter hvor meget det bliver strukket). Det giver 140 cm i højden.

Nu ved jeg jo ikke hvor stor dit biorum er, men du nævnte at du havde 2,10 til loftet, så jeg går ud fra det er et kælderrum?
Vores biorum er 30m2, hvilket er større end de flestes. Vi har også blot 2,12 til loftet, og vi har et 130" scope-lærred (131,6 for at være helt præcis), hvilket altså betyder et lærred på 308 x 129 cm. Det er STORT! Faktisk så stort at vi har været nødt til at hæve det en smule for ikke at have fødder i vejen, når vi sidder i sofaen med fødderne oppe! Desuden er det regler for, hvor tæt på lærredet man bør sidde, og vi ved at vi faktisk sidder for tæt på, selvom vi sidder mere end 3,5 meter fra lærredet.

Så, det er ikke bare lige at bygge stort lærred. Man skal have rummet til det.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2016 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af berazzi berazzi skrev:

Nu havde jeg også et 3,3m bredt lærred i tankerne, da det er maksimum som bistretch tillader (alt efter hvor meget det bliver strukket). Det giver 140 cm i højden.

Nu ved jeg jo ikke hvor stor dit biorum er, men du nævnte at du havde 2,10 til loftet, så jeg går ud fra det er et kælderrum?
Vores biorum er 30m2, hvilket er større end de flestes. Vi har også blot 2,12 til loftet, og vi har et 130" scope-lærred (131,6 for at være helt præcis), hvilket altså betyder et lærred på 308 x 129 cm. Det er STORT! Faktisk så stort at vi har været nødt til at hæve det en smule for ikke at have fødder i vejen, når vi sidder i sofaen med fødderne oppe! Desuden er det regler for, hvor tæt på lærredet man bør sidde, og vi ved at vi faktisk sidder for tæt på, selvom vi sidder mere end 3,5 meter fra lærredet.

Så, det er ikke bare lige at bygge stort lærred. Man skal have rummet til det.



Rummet er 4,7 x 7,5 dvs. ca 35m2. Ja det er et kælderrum. De 2,1 er efter jeg har lavet forsinket loft.

Overdrev måske med de 3,3m i bredden men havde også ca. 130" i tankerne. 

Men vi kan snildt komme til at sidde 3-4m fra lærredet- Ja 5m sågar, men så heller ikke mere, da der skal være plads til noget bord/reol tingest bagerst i lokalet.

Men er godt klar over at rummet skal kunne bære det, det tror jeg dog ikke bliver noget problem da det er et ret stort lokale. Har haft prøvet at tegne det op på væggen og det virker overhoved ikke slemt, men det er klart det er noget andet når man sidder med det rigtige. Vil også hellere have et 128" som ser godt ud og passer end et 132" som ikke ser godt ud og slet ikke passer ind. Meeen vi skal også derop af, ellers kan man jo ligeså godt købe et stort tv :P
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu