recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustisk transparent lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustisk transparent lærred

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustisk transparent lærred
    Sendt: 03-August-2016 kl. 21:40
Jeg havde oprindeligt tænkt mig at bygge en ramme i træ og smække et par gipsplader på også ellers male det i de rette farver som jeg har læst flere herinde gøre med stor success.

Men efter at have kigget lidt nærmere på hele herligheden begynder jeg at overveje om det ville give mere mening med et lyd transparent lærred. Der er nemlig ikke specielt lofthøjt (ca 210cm), hvilket vil sige at lærred maks må blive 100" (16/9) da jeg ellers skal tilte centerhøjtaleren for meget da den kommer væsentligt ned under lyttehøjde.

Og netop derfor tænker jeg at det ville være en god idé. Men igen den oprindelige løsning var jo en billig diy løsning og det skulle denne også gerne være. Budgettet er rimelig stramt så leder efter løsninger som vil give mig et bare nogenlunde resultat på alle fronter, dvs. jeg gider ikke bruge 15k på lærred også måtte nøjes med 2 "bilka højttalere"..

Så vil derfor hører om det overhoved er muligt at lave en fornuftigt akustisk transparent løsning for ca. 1000-1500 (MAX, gerne mindre).

Har i flere tråde læst om noget bistretch stof, men når jeg googler det kan jeg kun finde maks 146cm i bredden. Hvilket ikke er helt bredt nok.

Nogen der evt. kender denne dug??: http://shop.rabenring.com/epages/Rabenring.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/Rabenring/Products/100811

Hvis jeg går den akustisk transparente vej skal jeg bruge ca. 3m og med lærred ovenover bliver det ca. 600,- plus fragt.

Så hvis der er nogen som kender lignende løsninger (eller denne) i nogenlunde samme prisleje vil jeg gerne høre lidt om pros/cons om den specifikke dug brugt. 
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 11:58
Jeg bruger som mange andre bistrech stof med sort højttaler stof bagpå.

Det fås som du skriver, i 145 cm, men du køber jo bare den i den længde du vil.
Så 300 x 145cm så kan du sagtens lave dit Lærrede.
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 12:07
Jeg har lavet et 116" lærrede med bi-strecht. Jeg har 220cm fra gulv til loft. Jeg synes ikke jeg har plads til større lærred.. Så jeg ved ikke om du skal brugere mere når du "kun" har 210cm..
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Jeg bruger som mange andre bistrech stof med sort højttaler stof bagpå.

Det fås som du skriver, i 145 cm, men du køber jo bare den i den længde du vil.
Så 300 x 145cm så kan du sagtens lave dit Lærrede.
 


Okay har så et par spørgsmål:

1. Hvordan synes du billedet er?
2. Er det "bare" sådan noget stof som det her?
3. Højttalerstoffet er det noget ala det her? Og i så fald kunne man ikke bare købe både en hvid og en sort, også bruge den hvide istedet for bistretch? Det er nemlig 160cm bredt hvilket vil kunne give et lidt større billede.

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg har lavet et 116" lærrede med bi-strecht. Jeg har 220cm fra gulv til loft. Jeg synes ikke jeg har plads til større lærred.. Så jeg ved ikke om du skal brugere mere når du "kun" har 210cm..


Men hvordan kan du få et 116" når det kun er 145cm bredt? Jeg påregner 2-3 cm i hver side til at klipse det fast på rammen, dvs. jeg har regnet med 142 i højden på lærredet. Det giver et lærred på lige over 105".
Grunden til at jeg påregner godt at kunne komme op i ca. 120" (116" ville også være fint :P) er netop at jeg kan gemme centeren bagved. Kunne jeg ikke dette, skulle vi ned i 100" maks eller måske mindre.
Derudover er rummet er stort, så selvom der ikke er lofthøjt kan jeg sagtens sidde tilpas langt fra billedet uden at det bliver et problem.
Rummet er knap 5m i bredden (hvor lærredet så skal sidde på den ene væg) og 7,5m i længden. Så det vil ikke gøre noget hvis jeg kan få lærredet til at fylde "så meget som muligt" af den ene endevæg.

Men tak for svar begge :) Godt med noget input. Under alle omstændigheder lyder det som om det sagtens kan blive en god løsning.
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 12:43
Det er strukket godt :)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 12:48
Går det ikke ud over billedekvalitet? Eller er det aligevel påkrævet for at sikre et fornuftigt plant billede uden rynker og des lige?
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 12:59
Det går overhovedet ikke ud over billedekvaliteten. Og som du nævner er der ingen rynker osv:). Jeg synes stoffet giver et godt billede ift prisen og ift den pris man skal betale for et "rigtigt" lærrede.
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 13:07
Ok. Så må det være den løsning jeg går efter. 

Ikke alene vil det være væsentlig nemmere at bygge end den løsning jeg oprindeligt har tænkt på, muligvis også billigere også giver det mig mulighed for at smide højttalerne bagved hvilket er super.
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 13:22
jeg har også et Stewart lærred i 110" og jeg kan sagtens se forskel, men prisforskellen er jo også kr.20.000+
jeg havde et lærred til kr. 2.500,- før jeg købte det Stewart lærred, og i forhold til bistrectch vil du ikke kunne se forskel.(jeg kunne ikke)
jeg har lavet mit lærred med bistretch i 110" det syntes jeg var det maximale jeg kunne få ud af det, da der også skal være noget at hæfte fast i.
man kan jo som furius jt godt trække det til mere, men jeg valgte ikke at gøre det. 
 
 
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 13:23
nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men du er velkommen til at kigge forbi mig i Ringsted.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 13:45
Jeg tror at os, som har meget store bi-stretch lærreder, alle kører 2.40:1 format. Det er intet problem at lave et ca. 130" lærred med 145 cm bredt bi-stretch i det format.

Oprindeligt skrevet af berazzi berazzi skrev:


3. Højttalerstoffet er det noget ala det her? Og i så fald kunne man ikke bare købe både en hvid og en sort, også bruge den hvide istedet for bistretch? Det er nemlig 160cm bredt hvilket vil kunne give et lidt større billede.

Du kan IKKE bruge højttalerstof som lærred, det er simpelthen for gennemsigtigt.



Redigeret af jacobe - 04-August-2016 kl. 21:01
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg tror at os, som har meget store bi-stretch lærreder, alle kører 2.40:1 format. Det er intet problem at lave et ca. 130" lærred med 145 cm bredt bi-stretch i det format.


Problemet er at det vist også kun er de lidt dyrere projektere som er med på dette format, og da jeg ikke har en formue ser jeg umiddelbart (lige pt. i al fald) ingen anden løsning end 16:9. Medmindre du har nogle forslag til projektere i entry klassen som kan køre cinemascope?


MulleB: Tak det kan godt være jeg skriver ang. et lille kig.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu