recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalere - udendørs, hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtalere - udendørs, hvordan?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højtalere - udendørs, hvordan?
    Sendt: 27-August-2016 kl. 15:34
Hej Alle

Hvad er kriterierne for en udehøjtaler?

En ting er, at de færreste trækabinetter ville kunne holde ud til at være udendørs i forhold til vind og vejr. De vil givetvis "slå sig" over tid.

Men hvordan er det så med enheder - er det helt specielle højtalerenheder der sidder i udehøjtalere? Da prisen på udehøjtalere ikke er speciel ift. en almindelig højtaler (når vi ser bort fra HIGH END)

HFK har eksempelvis denne:

Som rent prismæssigt ikke er umiddelbart skræmmende - lyden kan vel diskuteres, men spørgsmålet er mere specifikt, hvordan kan enhederne holde til det?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2016 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Hvad er kriterierne for en udehøjtaler?
At du bor langt nok fra dine naboer til at du er stensikker på det ikke forstyrrer dem. Jeg er vokset op i et villakvarter hvor en nabo mente at en weekend var bedst hvis hele nabolaget fik fornøjelse af hans skrattende transistorradio. At han tilmed var havemand og sagtens kunne bruge størsteparten af alle weekender og sommeraftener udenfor sammen med radioen gjorde det ikke bedre.

På det mere tekniske plan ville jeg kigge efter enheder til bilstereobrug, de har ofte membraner der er coatede til at kunne håndtere kondens, ekstrem varme i solen under en bagrude, minusgrader fra en råkold vinternat og den slags. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2016 kl. 21:44
for ikke at tale om kabling. Det er ikke altid den bedste ting at have elektriske enheder der har kontakt med vand. Især hvis der kan ske noget mellem inde og ude med eventuelle kortslutninger til følge. - det bedste med højttalere ville selvfølgelig være hvis de kunne sidde i udhæng så de var dækket nogenlunde af for især vand.

Og som strandvasker siger - der skal udvises ekstra stor respekt for omkringliggende. Du tvinger dem direkte til at høre det du vil høre. Det er ikke altid det fedeste hvis du selv forsøger at nyde et øjebliks stilhed.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2016 kl. 05:27
Køb en trådløs højttaler på batteri.

Det er det nemmeste.
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2016 kl. 19:32
Hmmmm... Ift. De fine besvarelser, er der vel kun svaret om bilstereo der er relevant for mit spørgsmål, så tak for svar der.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2016 kl. 21:42
Altec Lansing har lang tradition med udendørshøjttalere, som kan tåle vind og vejr.

Jeg fandt lige en her, der kan tåle vand, sne, sand osv.
http://www.alteclansing.com/en/al-products/boomjacket/
Venlig hilsen
KB
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2016 kl. 22:25
Nu er jeg godt nok flyttet til Grønland. Men i vores rækkehus i Danmark har jeg opsat et sæt BOSE 151 SE uden for. De er trukket til min Pioneer SC-LX83 som B-speakers. Sådan at man kan vælge mellem. A, B eller begge. Jeg har på kablet monteret et 4 benet han og hun stik som jeg så kan tage fra når jeg ikke bruger dem. (Så man ikke kommer til at sætte den på a+b mens man ser naturfilm ;) eller måske mere for ikke at have problemer med vejr osv.) De sidder udendørs sommer og vinter og er ikke beskyttet med sol,vand eller sne.

De kan vel holde til det fordi de er opbygget af et plastik eller andet combosit produkt. Benyttelse af aluminium istedet for kobber og lign.

Redigeret af fiskerendk - 29-August-2016 kl. 22:33
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 07:01
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Hmmmm... Ift. De fine besvarelser, er der vel kun svaret om bilstereo der er relevant for mit spørgsmål, så tak for svar der.

Jeg synes nu der er kommet gode bud udover bilstereo. Det kan godt være at enheder er coated med noget. Men det er jo ikke bygget til at modstå regn. Desuden ser dumt ud med to bildøre som højttalerkabinetter i haven.

Hvis du har et konkret projekt må du prøve st beskrive det. Så er det nemmere at komme med et bud.
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Hmmmm... Ift. De fine besvarelser, er der vel kun svaret om bilstereo der er relevant for mit spørgsmål, så tak for svar der.

Jeg synes nu der er kommet gode bud udover bilstereo. Det kan godt være at enheder er coated med noget. Men det er jo ikke bygget til at modstå regn. Desuden ser dumt ud med to bildøre som højttalerkabinetter i haven.

Hvis du har et konkret projekt må du prøve st beskrive det. Så er det nemmere at komme med et bud.
Jeg kunne bare ikke forstå hvorfor at svarene lyder på, at jeg skal være flink ved naboen, og jeg skal være opmærksom på ledninger med videre. Jeg ville bare høre, hvilke kriterier der gør sig gældende for, at man lave en udendørs højtaler - altså hvilke højtalerenheder kan man benytte, og hvorfor man lige kan benytte disse.

Jeg har måske stillet spørgsmålet forkert - i så fald beklager jeg min manglende formulering.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2016 kl. 14:17
Man bruger enheder lavet til formålet. Disse suger ikke fugt til sig, på samme måde som eksempelvis en papirmembran vil gøre det.

Mange autohøjttalere er lavet på samme måde, da en bil er et hårdt miljø.

Der findes højttalere der kan tåle fugt og så findes der deciderede højttalere beregnet til at stå i det fri. Sådanne bruges eksempelvis ved Graceland Randers (nå ja, sådan må det ikke hedde, det hedder Memphis Mansion), hvor store grønne paddehatte stikker op af jorden og udsender sprøde Elvis sange ;-)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2017 kl. 16:44
jeg har et sæt Boston soundware ophængt i tag-udhænget om sommeren.
http://www.bostonacoustics.co.uk/en/Product/Pages/ProductDetail.aspx?CatId=Loudspeakers&SubCatId=IndoorOutdoor&Pid=SoundWare
Det fungerer fint
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 12:24
Der findes auto højttalere med plast kabinetter til at placere ved bagruden. Disse burde kunne tåle udendørs placering, særligt, hvis der er noget udhæng over terrassen. Smile

Redigeret af javilha - 09-April-2017 kl. 12:25
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu