recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hold da bare helt op,  en ÅOP på 72.24%
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hold da bare helt op, en ÅOP på 72.24%

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2016 kl. 10:41
Når et TV med tagantenne kostede 4000kr i 1960, så er det da forståeligt at leje var den eneste mulighed for mange. Vi lejede iøvrigt også vaskemaskine dengang, for det havde vi heller ikke råd til.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2016 kl. 11:42
I 80'erne lejede jeg mit første 26" med Nicam stereo.

Havde en kontrakt på 4 år. Og kunne købe det efter udløb for en måneds leje

Husker ikke prisen.   Men min lokale TV mand i Solrød kørte med sådanne aftaler.
Han lokkede mig også til en 120 cm parabol med motor.   
Ja det var tider.   TV uden kodning.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2016 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Privatøkonomi på skemaet i folkeskolen tak.

De fleste ved nok godt at den er gal.

Det er jo ligesom fedme og rygning. Folk ved jo godt det er problematisk, men lysten er simpelthen for stor. 


Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2016 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Privatøkonomi på skemaet i folkeskolen tak.


De fleste ved nok godt at den er gal.

Det er jo ligesom fedme og rygning. Folk ved jo godt det er problematisk, men lysten er simpelthen for stor. 


<div id="gtx-trans" style=": ; left: 136px; top: 54px;"><div ="gtx-trans-icon">


Nu ved jeg fra min ven at der er rigtig mange der ikke fatter en skid af det. De forstår noget så simpelt, som at den månedlige ydelse skal multipliceres med antallet af afdrag, for at komme frem til hvor meget de samlet skal betale.
Mange kigger bare på den månedlige ydelse uden at skele til afbetalingstiden.

Selv i bankerne er der ansatte der ikke fatter. Da jeg skulle låne til bolig sidste år havde jeg kontakt til forskellige banker. Kunderådgiveren fattede simpelthen ikke at at jeg skulle have åop efter skat. Jeg måtte bede om det 4 gange før hun ævnede at komme med det rigtige beløb. Banken tilbud var enda ganske udmærket, så det var ikke fordi hun ville skjule noget. Jeg valgte en finansiering som var lidt dårligere, men hvor jeg fik en rådgivning som jeg havde tillid til.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2016 kl. 10:44
Kan så fortælle at det er på skemaet de fleste steder igennem matematikundervisningen, hvor åop, afdrag, samlet tilbagebetaling osv. bliver gennemgået og undervist i.
Derudover er privatøkonomi også på skemaet i samfundsfag, og ofte endda i et tværfagligt forløb med matematik.

Derudover er der jo tilladt at komme med ideer til forløb på sit barns skole.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 11:05
Det er egentlig ikke det værste (en høj ÅOP). 
Det værste er, at mange af disse firmaer udlåner pengene til folk, som i forvejen har svært ved, eller slet ikke er i stand til at betale deres i forvejen oftest høje gæld. 
Firmaerne laver ikke en reel kreditværdighed af kunden. Og så går det virkelig rigtig galt! 

Der er sågar firmaer der reklamere med, at de udlåner til folk der står i RKI.. Det er dybt grotesk, og burde være strafbart, for andet end forbrugeren. Det er nemlig strafbart at optage ny gæld, hvis man ikke er i stand til at betale sin i forvejen gæld.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Privatøkonomi på skemaet i folkeskolen tak.

Det er helt vildt atdet kan lade sig gøre at få folk til at hoppe på sådan noget.

Min ven arbejder indenfor den branche og jeg spurgte ind til hvordan Vivus tjener penge på at udlåne 4000 gebyrfrit, med tilbagebetaling inden for 1 måned. Det viser sig at over 80% forlænger aftalen og det koster kassen. 19% for at forlænge i en måned..  

Ja det giver sig selv. Lige præcis det lån som vivus reklamere med, det viser hvor grotesk hele det her hænger sammen. 
Der er efter min mening kun ganske få mennesker, der kan overskue deres økonomi, så de kan drage fordel af Vivus´s "tilbud". Det er dem der ved, at de inde for den næste måned har de 4000,-. Disse mennesker er dog samtidig så disciplineret, så de slet ikke optager lånet, men derimod venter. 
Tilbage står dem, der ikke er disciplineret. De ryger på lånet, og een måned efter står i de samme situation, bare 4000,- fattigere. Og så kommer den virkelige høje regning.

Jeg kunne til gengæld godt tænke mig at vide, hvilken form for kreditvurdering Vivus laver. Specielt når de ved, at 80% forlænger perioden. Mit bud er, de ser udelukkende på, om der er een eller anden form for indtægt. Er der det, så godkendes forbrugeren.. Det er rigtig skidt.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Kan så fortælle at det er på skemaet de fleste steder igennem matematikundervisningen, hvor åop, afdrag, samlet tilbagebetaling osv. bliver gennemgået og undervist i.


Een ting er at lære det gennem matematik. Det skal helst sættes i relation til hverdagen og virkeligheden.
En kombination af denne indlæring, samtidig med man ser programmer ala Luksus Fælden, så tror jeg at man kan fange de fleste. Problemet er bare, at Luksus fælden også kan komme til at virke som en løsning, og derfor ikke får den nødvendige "skræk-effekt". 

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Derudover er privatøkonomi også på skemaet i samfundsfag, og ofte endda i et tværfagligt forløb med matematik.


Hvilket klassetrin findes privatøkonomi i?
Jeg formoder, at når du nævner privatøkonomi, så er mindste kravet, at eleverne skal være i stand til at kunne opsætte et ordentlig og korrekt budget over en almindelig husstand?

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:


Derudover er der jo tilladt at komme med ideer til forløb på sit barns skole.


Selvfølgelig, men der er jo noget der hedder pensum og tid, er jeg blevet belært af mine børns skolelærer. Hvilket resultere i, at det der med at komme med "andre ting" udover pensum, det er udelukket. 

I min søns 6-7. klasse, der var der "ikke tid til" at eleverne skulle lære at gøre deres fælles køleskab rent een gang om ugen. Som læreren sagde, "hvis vi skal bruge tid på det, så når vi ikke vores pensum".
Det mente læreren måtte være forældrenes opgaven. Og på den måde lærer de unge elever virkelig at rydde op efter dem selv.. (not!).

Jojo, det er skam tilladt at komme med ideer til sit barns forløb i skolen.. 
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Kan så fortælle at det er på skemaet de fleste steder igennem matematikundervisningen, hvor åop, afdrag, samlet tilbagebetaling osv. bliver gennemgået og undervist i.


Een ting er at lære det gennem matematik. Det skal helst sættes i relation til hverdagen og virkeligheden.
En kombination af denne indlæring, samtidig med man ser programmer ala Luksus Fælden, så tror jeg at man kan fange de fleste. Problemet er bare, at Luksus fælden også kan komme til at virke som en løsning, og derfor ikke får den nødvendige "skræk-effekt". 
Vi er enige om at det skal sættes i relation til hverdagen og virkeligheden. Hvilket det også gøres flere steder. Faktisk har jeg set opgaver hvor der er taget eksempler direkte fra diverse kæder i Danmark, som tilbyder folk at købe på afbetaling.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Derudover er privatøkonomi også på skemaet i samfundsfag, og ofte endda i et tværfagligt forløb med matematik.


Hvilket klassetrin findes privatøkonomi i?
Jeg formoder, at når du nævner privatøkonomi, så er mindste kravet, at eleverne skal være i stand til at kunne opsætte et ordentlig og korrekt budget over en almindelig husstand?

Det sker i udskolingen, altså fra 7.-10. klasse. Herunder har jeg set opgaver, hvor der er indført budgetter. Både for hverdagen og for ferier osv. Kravet er netop at eleverne skal være i stand til at opsætte et budget for at få hverdagen til at fungere.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:


Derudover er der jo tilladt at komme med ideer til forløb på sit barns skole.


Selvfølgelig, men der er jo noget der hedder pensum og tid, er jeg blevet belært af mine børns skolelærer. Hvilket resultere i, at det der med at komme med "andre ting" udover pensum, det er udelukket. 

I min søns 6-7. klasse, der var der "ikke tid til" at eleverne skulle lære at gøre deres fælles køleskab rent een gang om ugen. Som læreren sagde, "hvis vi skal bruge tid på det, så når vi ikke vores pensum".
Det mente læreren måtte være forældrenes opgaven. Og på den måde lærer de unge elever virkelig at rydde op efter dem selv.. (not!).

Jojo, det er skam tilladt at komme med ideer til sit barns forløb i skolen.. 

Folkeskolen skal jf. folkeskolens formålsparagraf danne elever til at fungere i samfundet. Herunder kan man sagtens argumenterer for at gøre/holde et køleskab rent hører til i folkeskolen. Man kan sagtens stille spørgsmål ved, om det skal være skolens opgave. (kender til mange eksempler på skoler i Danmark, hvor eleverne har denne opgave. I Japan er det normalt, at der ikke er ansat særligt mange til rengøring af skolerne, da den almene respekt for dette emne er en del af undervisningen, og eleverne har dermed til opgave at holde og gøre skolen ren.

Det lyder som en sølle lærer, der ikke vil se ud over sin egen næsetip. Enhver lærer med respekt for sin egen gerning bør se på forældrenes ønsker, alt med måde selvfølgelig, og se på, om det ikke kan implementeres i fælles mål. Hvilket efter det nye FFM er meget mere simpelt end tidligere. 
Hvis forældre selv kommer med tanker, og har relateret dem til FFM, hvilket er nemt nok, selvom man ikke er lærer, så bør en lærer tage imod det med kyshånd.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Vi er enige om at det skal sættes i relation til hverdagen og virkeligheden. Hvilket det også gøres flere steder. Faktisk har jeg set opgaver hvor der er taget eksempler direkte fra diverse kæder i Danmark, som tilbyder folk at købe på afbetaling.

Det er også nødt til at gå skridte videre, og vise den samlede konsekvens i et budget, ikke kun for selve lånet. Det er oftest den konsekvens folk ikke forstår i den virkelige verden.

Jeg har set familier, hvor deres samlede økonomi ikke engang rakte til at brødføde dem på almindeligvis (kaldes rådighedsbeløb). Alligevel har de optaget lån der "bare" koster et par hundrede kroner om måneden. Hvad de ikke indser er, at når de allerede er i underskud, så er "bare et par hundrede" et alvorligt skridt i den forkerte retning. Det er typisk små forbrugsgoder, som de ikke mener de kan leve uden. Små, som i op til 5000,- (mobiltelefon). 

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Det sker i udskolingen, altså fra 7.-10. klasse. Herunder har jeg set opgaver, hvor der er indført budgetter. Både for hverdagen og for ferier osv. Kravet er netop at eleverne skal være i stand til at opsætte et budget for at få hverdagen til at fungere.


Interessant, Min opfattelse er, at det er fokuseret omkring matematiske opgaver, som ikke direkte relatere til en virkelighed. Eleverne opfatter en opgave som en opgave, og intet andet. Når opgaven er løst, er relationen forsvundet. 

Det er ikke en direkte kritik af folkeskolen. Jeg tror det kan være ekstremt svært at gøre det ret meget anderledes, medmindre man gennemtænker en helt anden vinkel. 

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:


Folkeskolen skal jf. folkeskolens formålsparagraf danne elever til at fungere i samfundet. Herunder kan man sagtens argumenterer for at gøre/holde et køleskab rent hører til i folkeskolen. Man kan sagtens stille spørgsmål ved, om det skal være skolens opgave. (kender til mange eksempler på skoler i Danmark, hvor eleverne har denne opgave. I Japan er det normalt, at der ikke er ansat særligt mange til rengøring af skolerne, da den almene respekt for dette emne er en del af undervisningen, og eleverne har dermed til opgave at holde og gøre skolen ren.

Det lyder som en sølle lærer, der ikke vil se ud over sin egen næsetip. Enhver lærer med respekt for sin egen gerning bør se på forældrenes ønsker, alt med måde selvfølgelig, og se på, om det ikke kan implementeres i fælles mål. Hvilket efter det nye FFM er meget mere simpelt end tidligere. 
Hvis forældre selv kommer med tanker, og har relateret dem til FFM, hvilket er nemt nok, selvom man ikke er lærer, så bør en lærer tage imod det med kyshånd.


Det er jo svært for en lærer, der på forhånd allerede er presset i tid til at nå det "almindelige" pensum. 
Men ja, jeg oplevede det også som en sølle forklaring, da jeg mente at de 5-10 minutter om ugen nok vare givet godt ud på den lange bane. Plus at det kunne give et afbræk i den almindelige undervisning.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 14:01
Det kan da godt være der allerede er privatøkonomi på skoleskemaet, men så er det bare ikke godt nok endnu. Selv mange der udmærket godt ved at 2+2 =4, så tager de alligevel dårlige økonomiske beslutninger.
Det handler om ansvarlighed, men det kan være ret svært at lære. Det handler om at unge skal lære at udsætte det de selv opfatter som umiddelbare og akutte behov. Problemet er at sådan noget så ligegyldigt, som dyre mobilteefoner er et statussymbol allerede i en grotesk lav alder. 

Det handler ligeså meget om opdragelse og forældreindragelse, hvor forældrene samarbejder om at ungerne ikke konkurrerer om at have de dyreste telefon. Forældrene kan i de fleste tilfælde godt finde ud af at samarbejde om at have et fornuftig loft over gavepriser til børnefødselsdage. Jeg har dog selv oplevet at velstående forældre stik imod aftaler købte dyre barbiedukker i gaver til børnefødselsdage i 1-2 klasse, i en klasse hvor børn kom fra familier med både meget lave, og meget høje indkomster.

Som sagt er det svært. Tidens trend er jo ikke ligefrem at man skal tænke i fællesskaber, men meget mere i selvbilleder. Men kunne da være fedt hvis det var et staussymbol at have står på sin privatøkonomi, i stedet for at ligne en der er ryg, med diverse blingbling. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det kan da godt være der allerede er privatøkonomi på skoleskemaet, men så er det bare ikke godt nok endnu. Selv mange der udmærket godt ved at 2+2 =4, så tager de alligevel dårlige økonomiske beslutninger.


Det sker, fordi resultatet 4 er en ligegyldig konstant. Hvad der derimod ikke er ligegyldig, det er konsekvensen af 4 i det samlede billede. Et 0-budget, der skal de lære, at -4 er den forkerte vej. 
Det er her jeg mener, at de matematiske opgaver bliver ligegyldige i relation til at forstå og lære ansvarlig økonomi. 
Jeg er ikke i tvivl om, at man kan sagtens drage paralleler med disse opgaver og almindelig dagligdags økonomi, hvis man vel at mærke ikke har en præstation hængende over hovedet (i form af at skulle løse en opgave), samt at man måske er lidt mere voksen. Som ung/skoleelev, der er tankerne og fokus et helt andet sted. Men der er også en del voksne, der kunne trænge til at lærer dette.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det handler om at unge skal lære at udsætte det de selv opfatter som umiddelbare og akutte behov. Problemet er at sådan noget så ligegyldigt, som dyre mobilteefoner er et statussymbol allerede i en grotesk lav alder.


Evne til at lade formåen regere fremfor lysten, den kan være enorm svær. Det er aldrig sjovt at sige nej til noget man har lyst til, (eller føler sig presset til). 

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det handler ligeså meget om opdragelse og forældreindragelse, hvor forældrene samarbejder om at ungerne ikke konkurrerer om at have de dyreste telefon. Forældrene kan i de fleste tilfælde godt finde ud af at samarbejde om at have et fornuftig loft over gavepriser til børnefødselsdage. Jeg har dog selv oplevet at velstående forældre stik imod aftaler købte dyre barbiedukker i gaver til børnefødselsdage i 1-2 klasse, i en klasse hvor børn kom fra familier med både meget lave, og meget høje indkomster.


Egentlig er der ikke noget galt i det, (jo til børnefødselsdage er det vigtig at holde forbruget nede i et rimeligt niveau). Men der er ikke noget galt i at lære ens børn, at tjene ind til dyre ting, evt via opsparing. Tværtimod mener jeg det er enormt sundt at gøre det på den måde. 

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Men kunne da være fedt hvis det var et staussymbol at have står på sin privatøkonomi, i stedet for at ligne en der er ryg, med diverse blingbling. 


Hvis bare de lærer konsekvensen (en korrekt konsekvens) ved at ikke have en sund økonomi, så er vi ret langt. 
Problemet i vores samfund er desværre bare, helt overordnet, at det har meget lidt konsekvens, specielt når man har mulighed for at låne sig til at betale sin gæld. eller som nævnt tidligere, man kan låne, selvom man ikke er i stand til at kunne betale sin gæld. Med det samfund, så får alt for mange en utrolig skæv opfattelse af økonomi.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu