recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opbygning af screenwall?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opbygning af screenwall?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opbygning af screenwall?
    Sendt: 15-September-2016 kl. 20:57
Jeg har nu grundet denne tråd: http://forum.recordere.dk/placering-af-av-udstyr-i-bio_topic148248.html , kraftigt overvejet at bygge en screenwall Tongue

MEN efter at have læst lidt mere om hvad det er, er jeg lidt i tvivl om det også er en god idé grundet 2 ting:

For det første fordi jeg er lidt grøn i hvilke højttalere jeg kan bruge i sådan en screenwall. Min oprindelige plan var at købe nogle Dali Lektor 6/8 som fronte, en LCR som center, også 1/3'ere som surround.
Det bunder i 2 ting. Jeg kender Dali og prismæssigt (brugt!!) er Lektor serien passende for hvad jeg vil bruge, i første omgang i al fald. Man kan få et helt sæt for omkring 8.000-10.000,- alt efter om det er 6 eller 8'ere. 

Da jeg så idag seriøst begynder at overveje den her screenwall, er planen egentlig i første omgang bare at smide centeren ind bag lærredet. Men jeg læser så at hvis de har bagvendte porte er det no go til screenwall. Det har Lektor ikke så vidt jeg kan se, men spørgsmålet er om der findes andre i samme prisklasse som vil være bedre egnet hvis jeg skal bygge det hele direkte ind i væggen?


For det andet er jeg en smule i tvivl omkring selve opbygningen. Ikke på en "gennemsnitlig" screenwall, men mere hvordan jeg skal tilpasse det mit rum. Det er nemlig i en kælder, så jeg tør ikke at gøre alt for meget som kan skabe kondens og trække fugt. Derudover er der vinduer på den væg som den skal bygges op af.
Derfor var min plan at rykke screenwall'en ca. 60-70 cm ud fra bagvæggen, så der er et hulrum på bagsiden hvor der så skal laves lidt ventilation så man undgår fugt.
Vil det skabe problemer for lyden med dette mellemrum bagved og i så fald hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det (uden at fylde hele rummet med isolering vel at mærkeConfused)? 

Derudover regner jeg med at hvis jeg ellers kan få plads til højttalerne inde bag lærredet (som selvfølgelig skal være akustisk transparent) så kan jeg ellers beklæde resten af væggen som jeg lyster (tænker gips)?

Jeg takker på forhånd for inputs og personlige erfaringer Tongue


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 22:31
Et meget relevant spørgsmål: hvorfor vil du lave en bafflewall (screenwall)?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 10:01
Kort sagt:

 - For at få skjult vinduerne på bagvæggen (de sidder LIGE bag hvor lærredet kommer til at hænge)
 - For at kunne skjule højttalerne (minimum centeren, resten kunne jeg i princippet godt have stående foran)
 - For det æstetiske, det vil ganske enkelt blive en pænere løsning end at skulle have lærredet hængende frit ude fra væggen grundet at centeren skal gemmes bagved.

Som sagt, hvis f.eks. mit højttalervalg ikke passer optimalt så kom gerne med forslag Smile
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 10:31
Jeg tænkte nok, at de primære årsager var praktiske/æstetiske.

Vi havde samme udgangspunkt som dig. Og vi har løst alle udfordringerne, uden at lave en screenwall. Vi er ikke helt færdige, men du kan se resultatet i denne tråd.

Her er et par billeder jeg lige tog med telefonen, som viser "maskinrummet" bagved lærredet. Bag stenulden på væggen er dels et vindue, dels en radiator.






Redigeret af jacobe - 16-September-2016 kl. 10:31
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 10:49
Det var faktisk noget i den stil jeg oprindeligt havde planlagt. Synes nemlig det er fedt med gardiner (i et vist omfang) i en bio, også er molton jeg dejligt absorberende Big smile

Men jeg leder ikke efter den nemmeste løsning. Det betyder i realiteten intet for mig at bygge en screenwall, det vigtigste er at jeg på langt sigt ikke skal lave alt for mange store justeringer så jeg er uden min bio. Det vil jeg ikke magte ConfusedUnhappy
Så hellere lave en fed rum opbyning fra start (i det omfang det nu kan lade sig gøre) også udskyde premiere-aftenen et par uger.

Man kan sige at da jeg også laver loft i hele kælderen kan jeg ligeså godt nu jeg er igang. Derudover vil det spare mig at lave noget af loftet, hvis jeg laver en screenwall så alt i alt vil det ikke være meget mere arbejde.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Et meget relevant spørgsmål: hvorfor vil du lave en bafflewall (screenwall)?
Der er stor forskel på bafflewall eller screenwall. Bafflewall er en veldefineret måde at gøre det på hvor man bygger en decideret falsk væg med udskæring til højttalere og en screenwall er en mere løs måde at sige, at man får højttalerne bag lærred og laver en form for indramning.

Bare så vi alle taler samme sprog :)

EDIT: Fik set alderen på tråden :D Haha. Måske ikke så relevant.


Redigeret af Jonas_h - 25-Oktober-2016 kl. 13:01
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 13:18
Måske ikke relevant for OP længere, men bestemt stadig relevant som nyttig info :) Derfor fedt at du pointerede forskellen for mig og andre, da det netop var fordi jeg tænkte decideret bafflewall at jeg selv spurgte
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 13:24
Jeg er selv stor tilhænger af bafflewalls. Søger man den optimale performance, er det efter min mening den eneste rigtige vej at gå. De som siger modsat, vil jeg vove at påstå blot prøver at forsvare overfor sig selv, at have valgt den simple løsning. For en bafflewall er et mere omstændigt projekt og det sætter langt flere krav til udstyr/opsætning.
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 16:14
Stadig relevant selvom jeg er så langt i processen nu at det ville være omsonst at lave alt for mange ændringer.

Jeg må lige lave en byggetråd snarest, har fået taget lidt billeder. Vil jo være dumt at jeg først laver tråden efter jjeg er helt færdig :P
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu