recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IHC anlægs eget strømforbrug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IHC anlægs eget strømforbrug?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: IHC anlægs eget strømforbrug?
    Sendt: 16-September-2016 kl. 18:12
Hej

Jeg spørger lige herinde da jeg ikke kender andet godt forum til det.

- Er der nogen der har et IHC anlæg og ved hvor meget anlæggets eget strømforbrug (cirka) er?

Vi kigger på hus, på 250kvm, hvor der er IHC anlæg. 
Og jeg hører at IHC anlægget i sig selv kan bruge op imod kr. 3.000 om året i strøm. 
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 18:19
Jeg har og det ville ikke undre mig.
SVP03
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 20:00
"Egeneffekt af IHC anlæg

Egeneffekten er bestemt af anlægets bestykning.
Controlleren bruger 3 W den er der som oftest en af.
Modemet bruger 1,5 W den er der 1 stk af
Vieweren til Internetopkobling 3, 5 W den er der 1 stk af.
Outpumodulet med 8 udgange bruger efter belastning max 7 W og der er 16 af dem i et fuldt bestykket anlæg som du skal have hvis de 200 m2 skal være dækket godt ind med styringer inde og ude.
24 V inputmodulerne med 16 indgange bruger max 1,1 W og dem er der 8 af i et fuldt bestykket anlæg.
240 V inputmodulerne bruger 2,4 W og dem er der kun hvis du vil have afbrydere/ inputkilder der er til koblet med 240 V.
Den store strømforsyning på 75 W 24 volt bruger 12 W til varmeafgivelse
Derudover bruger dimmerne 5 W til 15 W alt efter størrelse ved max belastning men de hører som sådan ikke med i IHC anlæggets grundteknik.
Så kan du selv regne det sammen for det anlæg du planlægger at få installeret.
Anlægget kan tænde på bevægelse og har timerkontrol så du slipper for at dine lamper brænder hele dagen eller at krøllejernet, strygejernet, kogepladen er tændt, fordi nogen glemmer at slukke dem.
Du kan slukke alle tranformere og stand by lamper til halogenlamper, tv, video, printer mv. apparater med et tryk når du går ud af døren til et værelse, går i seng, eller forlader huset.
Du behøver ikke have 10 lamper tændt for at huset virker beboet når du ikke er hjemme men kan bruge simulering.

Eigil Struve
Struve Development/ Struve Entreprenør Firma"

M.v.h.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Jeg har og det ville ikke undre mig.

Hvor stort er dit hus. Hvor mange voksne/børn er I i hustanden. Og hvad er så dit strømforbrug?

...og du behøver selvfølgelig ikke at svare hvis det ikke er oplysninger de lige har lyst til at poste...

Men så kan jeg lave en sammenligning og omregning til vores nuværende situation, sammenholdt med kommende situation i det du har IHC.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

"Egeneffekt af IHC anlæg

Egeneffekten er bestemt af anlægets bestykning.
Controlleren bruger 3 W den er der som oftest en af.
Modemet bruger 1,5 W den er der 1 stk af
Vieweren til Internetopkobling 3, 5 W den er der 1 stk af.
Outpumodulet med 8 udgange bruger efter belastning max 7 W og der er 16 af dem i et fuldt bestykket anlæg som du skal have hvis de 200 m2 skal være dækket godt ind med styringer inde og ude.
24 V inputmodulerne med 16 indgange bruger max 1,1 W og dem er der 8 af i et fuldt bestykket anlæg.
240 V inputmodulerne bruger 2,4 W og dem er der kun hvis du vil have afbrydere/ inputkilder der er til koblet med 240 V.
Den store strømforsyning på 75 W 24 volt bruger 12 W til varmeafgivelse
Derudover bruger dimmerne 5 W til 15 W alt efter størrelse ved max belastning men de hører som sådan ikke med i IHC anlæggets grundteknik.
Så kan du selv regne det sammen for det anlæg du planlægger at få installeret.
Anlægget kan tænde på bevægelse og har timerkontrol så du slipper for at dine lamper brænder hele dagen eller at krøllejernet, strygejernet, kogepladen er tændt, fordi nogen glemmer at slukke dem.
Du kan slukke alle tranformere og stand by lamper til halogenlamper, tv, video, printer mv. apparater med et tryk når du går ud af døren til et værelse, går i seng, eller forlader huset.
Du behøver ikke have 10 lamper tændt for at huset virker beboet når du ikke er hjemme men kan bruge simulering.
M.v.h.

Ud over de teoretiske beregninger, vil jeg stadig rigtig gerne høre om folk der har praktiske erfaringer med IHC anlæggets strømforbrug.

Og med hensyn til den teoretiske beregning. Kan jeg så opsætte et skema ud fra dit input på denne vis?:

Controller                           3w
Modem                               1,5w
Viewer til internet               3,5w
Outputmodul (16x7w)     112w
24v inputmodul (8x1,1)      8,8w
240v inputmodul                 7,2w  (der er måske 3 - vides ikke)
Strømforsyning                 75w
24volt varme                    12w

I alt                                223watt

Det er (24x223)           5.352 watt i døgnet, = 5,3 kwh.

5,3 kwh i døgnet er kr. 12,19  (5,3 * 2,3 kr)

Pris om året er kr. 4.450  (12,19 * 365) 

Det er jo netop en skræmmende pris, alene for at drive IHC anlægget
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 23:45
jeg har et IHC anlæg uden modem men med ny controller m viewer.
Jeg gider ikke kigge i skabet nu for at se hvor mange in/output boxe der er, men tænker gennemsnitligt i et 160kvm hus.
223 wat i timen tør jeg godt love dig, er skudt LANGT over målet.
Til sammenligning kan jeg fortælle vi bruger ca. 4,5 kwh i døgnet når gasfyr, fryser, køleskab, router, switch, waoo modem box, smappee måler og hue bridge udover IHC er tændt. 

Til top
Random_Hero Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Random_Hero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2016 kl. 11:39
det er et hus hvor det er installeret og ikke ved nybyg?

hvis det er nybyg, så ville jeg nærmere kigge efter z-wave-løsning. der findes mange controllere derude, men fibaro og homeseer er vist det førende hvor homeseer vist nok er det bedste. 
er ihc ikke også ret old-skool?

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2016 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Random_Hero Random_Hero skrev:

det er et hus hvor det er installeret og ikke ved nybyg?

hvis det er nybyg, så ville jeg nærmere kigge efter z-wave-løsning. der findes mange controllere derude, men fibaro og homeseer er vist det førende hvor homeseer vist nok er det bedste. 
er ihc ikke også ret old-skool?


Det er i et hus vi kigger på at købe. Huset er på 250 m2 og fra 2007.
Og jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget strøm sådan et anlæg forventeligt bruger i sig selv.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2016 kl. 15:02
Voldsomt meget.
Hvis det er lukket inde i et skab, så prøv at mærk, hvor varmt der er inde i skabet.
Og så fylder det en halv arm....

I dit regnestykke skal du trække 75W fra. Det er strømforsyningens maks ydelse (som de andre moduler kan bruge af), tomgangsforbruget i transformatoren er 12W


Klaus

Redigeret af KlausDM - 17-September-2016 kl. 15:05
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2016 kl. 20:09
Jeg ved der er nogen på www.ihc-user.dk, som har lavet et regneark man kan bruge til at udregne strømforbruget.

Husk også at nogle enheder forsynes fra strømforsyningen (og skal selvfølgelig ikke tælles med når du tæller strømforsyningen). Jeg har f.eks. Strømforsyning og Controller (resten er wireless), så hos mig er det kun strømforsyningen, som trækker strøm.

Redigeret af mortenstryhn - 17-September-2016 kl. 21:09
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 07:38
Og alle lampestederne....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
thk-dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thk-dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 09:27
IHCs egenforbrug er lavt i forhold til fordelene. Det er et add-on produkt til at gøre ting bedre, smartere, sjovere, og ikke mindst nemmere - Ligesom en garageportåbner, playstation eller en opvaskemaskine.

Du kan slukke for tv, soundbar, tv-bokse, pumper, og andre standby produkter når i sover eller ikke er hjemme. Og da IHC anlægget har indbygget alarm med både indbruds- og bevægelsessensorer, samt røg og gas alarm slår du to energifluer med et smæk. Hvis man har IHC varmestyring, ja så kan det også komme med i den besparelse. 

Der findes IHC læksensorer/magnetventiler til op-/vaskemaskiner, som i mange forsikringsselskaber giver en lavere præmie.

Men det er slet ikke det, der er det vigtigste for mig. IHC hjælper mig og min familie i rigtig mange forskellige hverdagsscenarier - og så er det pisse sjovt og blær'. Det betaler jeg for i så mange andre henseender...

Så køb køb køb :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu