recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IHC anlægs eget strømforbrug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IHC anlægs eget strømforbrug?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 14:40
Men der er faktisk også mange interessante alternativer til ihc som kan laves langt mere avanceret og bedre integreret med de andre systemer i huset. Prøv at kigge på knx, og ellers er beckhoff ved at melde sig in på home automation markedet. Specielt deres små imdbygningsskærme er interessante.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Enig.
Synes det er ved at være hysterisk, som folk skal beregne sig på alt.
Man har Ihc fordi man vil have komforten , og de ekstra muligheder det giver. Så ski da hul i det at anlægget bruger. Hvis det er strømforbruget der er så alt overskyggende vigtigt for en, at man simpelthen ikke kan nyde sin Ihc installation, fordi man konstant laver beregninger på hvad det bruger / koster lige nu, så glem det.

Må sige at som elektriker, men flere Ihc installationer bag sig (og ikke mindst min egen) er det første gang jeg opblever at man går så meget op i beregninger omkring eget forbruget på Ihc installationen, og netop derfor at ingen rigtig kan give et klart svar.

Samtidig vil jeg også sige at jeg er lidt af en rebel. Jeg har stadig mit gamle Gram køleskab, som bruger en lille smule mere strøm end nutidens A+++++++++++++++++++ køleskabe. Til gengæld bliver det 30 år uden de store problemer, mod nutidens som har gjort det godt bare efter 5-7år.

Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Kom fra et hus på 75 m2 med 22 år gammelt Gasfyr og pumpe, 22 år gammelt Atlas køl/frys og ny vaskemaskine. Alle lamper var med sparepærer. Elforbrug 3600 Kw/år

Bor nu i 76 m2 rækkehus med 11 år gammelt konvektions Gasfyr m grøn pumpe, større Gram køl/frys, ny vaskemaskine og tørretumbler. Næsten alle lamper er med LED pærer. Elforbrug 2460 Kw/år
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Hvis der ikke findes andre/bedre alternativer, så er miljø ret ligegyldigt, for så er det et spørgsmål om at have eller ikke at have. 

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Hvis der ikke findes andre/bedre alternativer, så er miljø ret ligegyldigt, for så er det et spørgsmål om at have eller ikke at have. 


Det er jo lige netop det der findes iflg tidligere posts. Spørgsmålet er om det andet er billigere i tomgangs drift.

Hvis convenience skal koste 1934 Kw/år, så mener jeg ikke man er særlig miljøbevidst.

Redigeret af Kampus - 18-September-2016 kl. 16:02
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 16:35
Kampus, hvorfor har du så først skiftet dit strømfræser af et fjernsyn nu?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kampus, hvorfor har du så først skiftet dit strømfræser af et fjernsyn nu?

Hun har vel kendt strømforbruget og besluttet, at fordelene ved hendes fjernsyn var strømforbruget værd.

Det er en helt anderledes situation end at sige: "Jeg vil have IHC. Jeg ønsker ikke at kende til fakta, der kan påvirke den beslutning. Derfor ønsker jeg ikke at kende strømforbruget på IHC."

Hvilket mindst een person her i tråden har givet udtryk for - godt nok med lidt andre ord.

(Jeg har forresten IHC. Da jeg fik det installeret for 18 år siden, fik jeg at vide, at det brugte 75 W, og jeg besluttede dengang, at fordelene var strømforbruget værd. I dag ville jeg muligvis have en anden holdning, men jeg er jo ret afskåret fra at vælge om.)



Redigeret af Allan Olesen - 18-September-2016 kl. 17:09
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 21:06
Som Hamsjael tidligere skrev så bruger dit anlæg ikke mere end de 75w + 12w og det er ved fuld belastning. Hvilket jeg godt vil vove at påstå du aldrig kommer op på. Du har jo ikke alt tændt på én gang. Du står heller ikke og trykker på alle tryk hele tiden ;)

Nu har jeg ikke set din installation, men mit bud vil være at du ligger med en snit på 30-40 w, hvilket giver dig en elregning omkring de 700,- om året. Der skal du så lige huske at trække det fra som en sluk alt funktion sparer dig for. For der sparer du strøm på alle de lamper, Plastations osv. som der ikke bliver slukket når du tager på arbejde/ferie eller går i seng.


Redigeret af Enerneslo - 18-September-2016 kl. 21:06
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 21:17
330 m2
2 voksne og 3 børn og svigerdatter.
Luft vand varmepumpe.
Tesla.
3 stationære gamer PC,
Min hjemmebio.
4 store TV
Gagenau frys og køl, av av.
2 NAS servere
Etc etc

18000 kwh per år.

Redigeret af SVP03 - 18-September-2016 kl. 21:18
SVP03
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Hvis der ikke findes andre/bedre alternativer, så er miljø ret ligegyldigt, for så er det et spørgsmål om at have eller ikke at have. 


Det er jo lige netop det der findes iflg tidligere posts. Spørgsmålet er om det andet er billigere i tomgangs drift.

Hvis convenience skal koste 1934 Kw/år, så mener jeg ikke man er særlig miljøbevidst.

Nu kender jeg ikke de tidligere omtalte systemer. Men jeg kan næppe forestille mig, at der findes reelle alternativer til et hus, der allerede er bygget med et system, uanset om det hedder IHC eller andet. 
Bemærk, når jeg snakker reelle alternativer, så skal det holdes op mod prisen. For nok er det fysisk muligt at udskifte alt, men hvis den pris overgår det som man evt spare i strøm, og deraf miljø bevidst, så giver det ikke meget mening. 
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men jeg kan næppe forestille mig, at der findes reelle alternativer til et hus, der allerede er bygget med et system, uanset om det hedder IHC eller andet.

Jo. Alternativet er at lade være med at købe huset. Hvilket faktisk er grunden til, at tråden her overhovedet blev startet.

Derudover er jeg ikke helt enig i, at der ikke er relle alternativer, hvis man allerede ejer huset. Hvis man har IHC, i hvert fald af den gamle, ikke-trådløse type, er samtlige input og output samlet et enkelt sted i huset. Så man kan i princippet skifte hele styringen ud til noget helt andet, hvis man kan finde noget, der bruger mindre strøm eller har andre fordele.


Redigeret af Allan Olesen - 18-September-2016 kl. 22:52
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men jeg kan næppe forestille mig, at der findes reelle alternativer til et hus, der allerede er bygget med et system, uanset om det hedder IHC eller andet.

Jo. Alternativet er at lade være med at købe huset. Hvilket faktisk er grunden til, at tråden her overhovedet blev startet.


Hvis købet på et 250kvm hus skal komme an på strømforbruget på IHC eller anden type system, så mener jeg slet ikke man er interesseret i huset. Har ikke regnet på det i procent, men det er vist en meget meget lille procentdel af den samlet pris, som dette "famøse" strømforbrug kan komme til at betyde, selv for en 30 årig periode.

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Derudover er jeg ikke helt enig i, at der ikke er relle alternativer, hvis man allerede ejer huset. Hvis man har IHC, i hvert fald af den gamle, ikke-trådløse type, er samtlige input og output samlet et enkelt sted i huset. Så man kan i princippet skifte hele styringen ud til noget helt andet, hvis man kan finde noget, der bruger mindre strøm eller har andre fordele.

Mindre strøm. Men det er jo en massiv mindre strøm du skal lede efter, kontra prisen på at udskifte disse moduler, (IHC til andet). Og så skal du jo nok forvente at andre systemer også bruger strøm.. Det ville sandsynligvis tage en menneskealder at betale sig selv hjem i strømbesparelse. Og derimellem er der nok udskiftet nogle gange alligevel.

Kom nu realistisk ind i det her... 

Jeg har selv, i dag faktisk, underskrevet et købsaftale på et 244kvm hus med IHC. Jeg har ikke på noget tidspunkt tænkt på, at IHC systemet/andet system strømforbrug skulle være afgørende for valget.. Det ville ganske enkelt ikke give nogen mening. Og slet ikke når huset koster 4mill. Så er der meget andet som er betydelig vigtigere for valget. Og skulle det komme dertil at strømforbruget skulle være et markant problem, så er der nok 117 andet steder det er nemmere at spare, end at begynder at udskiftet hele systemet. Det betyder ikke, at jeg ikke kan forestille mig at skifte på et tidspunkt, men det har så absolut ikke været i mine tanker. Og som nævnt, slet ikke relevant for valg af hus. 
Til top
Dami4200 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Februar-2011
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dami4200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Enig.
Synes det er ved at være hysterisk, som folk skal beregne sig på alt.
Man har Ihc fordi man vil have komforten , og de ekstra muligheder det giver. Så ski da hul i det at anlægget bruger. Hvis det er strømforbruget der er så alt overskyggende vigtigt for en, at man simpelthen ikke kan nyde sin Ihc installation, fordi man konstant laver beregninger på hvad det bruger / koster lige nu, så glem det.

Må sige at som elektriker, men flere Ihc installationer bag sig (og ikke mindst min egen) er det første gang jeg opblever at man går så meget op i beregninger omkring eget forbruget på Ihc installationen, og netop derfor at ingen rigtig kan give et klart svar.

Samtidig vil jeg også sige at jeg er lidt af en rebel. Jeg har stadig mit gamle Gram køleskab, som bruger en lille smule mere strøm end nutidens A+++++++++++++++++++ køleskabe. Til gengæld bliver det 30 år uden de store problemer, mod nutidens som har gjort det godt bare efter 5-7år.

Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Kom fra et hus på 75 m2 med 22 år gammelt Gasfyr og pumpe, 22 år gammelt Atlas køl/frys og ny vaskemaskine. Alle lamper var med sparepærer. Elforbrug 3600 Kw/år

Bor nu i 76 m2 rækkehus med 11 år gammelt konvektions Gasfyr m grøn pumpe, større Gram køl/frys, ny vaskemaskine og tørretumbler. Næsten alle lamper er med LED pærer. Elforbrug 2460 Kw/år

..Den reele prisforskel på 2460 og 3600 KW er vel omkring 150kr årligt. Resten er skatter og afgifter, som man alligevel ikke kan spare væk. .

Jeg har i juni måned købt et hun på 140kvm med IHC. Jeg flyttede dog først ind i slutningen af juli, altså næsten 2 måneder efter overtagelsen af huset. De næsten to måneder hvor huset stod tomt med IHC anlægget kørende, samt gulvvarme sat på 19grader betalte jeg 48kr for elforbrug..

Regningen lød dog på knap 500kr pga. skatter og afgifer. Altså, jeg ville kunne spare en 50'er, hvis jeg havde sluttet for ALT strømmen. 

Pointe - det er ikke strømmen som koster - det er alle afgifterne, som alligvel ikke kan spares væk! 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu