recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IHC anlægs eget strømforbrug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IHC anlægs eget strømforbrug?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 11:31
Man skal ikke vælge ihc for at spare strøm, eller gå op i anlæggets eget forbrug, man skal vælge det for komfortens skyld.....

Jeg kan ikke undvære det, og har styring af sonos, garageporte mm. ind over..... det er sgu sjovt nok.
Hilsen en elektriker....


Redigeret af SilverLine - 18-September-2016 kl. 11:32
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Voldsomt meget.
Hvis det er lukket inde i et skab, så prøv at mærk, hvor varmt der er inde i skabet.
Og så fylder det en halv arm....

I dit regnestykke skal du trække 75W fra. Det er strømforsyningens maks ydelse (som de andre moduler kan bruge af), tomgangsforbruget i transformatoren er 12W


Klaus

Så jeg trækker 75W fra og ligger 12W til?  = Erstatter de 75W med 12W(?)

Så ændres regnestykket fra 5.352w til 5.289w der stadig afrundes til 5,3kwh...Confused

Controller                           3w
Modem                               1,5w
Viewer til internet               3,5w
Outputmodul (16x7w)     112w
24v inputmodul (8x1,1)      8,8w
240v inputmodul                 7,2w  (der er måske 3 - vides ikke)
Strømforsyning                 12w
24volt varme                    12w

I alt                                223watt

Det er (24x223)           5.289 watt i døgnet, = 5,3 kwh.

5,3 kwh i døgnet er kr. 12,19  (5,3 * 2,3 kr)

Pris om året er kr. 4.450  (12,19 * 365) 


Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

jeg har et IHC anlæg uden modem men med ny controller m viewer.
Jeg gider ikke kigge i skabet nu for at se hvor mange in/output boxe der er, men tænker gennemsnitligt i et 160kvm hus.
223 wat i timen tør jeg godt love dig, er skudt LANGT over målet.
Til sammenligning kan jeg fortælle vi bruger ca. 4,5 kwh i døgnet når gasfyr, fryser, køleskab, router, switch, waoo modem box, smappee måler og hue bridge udover IHC er tændt. 


Det er godt input. Vi bor på 150m2 i dag, og bruger 900 kwh i kvartalet = 10kwh om dagen. Altså det dobbelte af jer. Og jeg synes vores elforbrug er rimeligt lavt.

Er de 4,5 i døgnet (=405 i kvartalet = 1.643 om året) jeres samlede el-forbrug?  Det lyder meget billigt. Men i så fald et godt input til hvor meget strøm et IHC anlæg bruger - for I har IHC med jeres strømforbrug, ikk?
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af thk-dk thk-dk skrev:

IHCs egenforbrug er lavt i forhold til fordelene. Det er et add-on produkt til at gøre ting bedre, smartere, sjovere, og ikke mindst nemmere - Ligesom en garageportåbner, playstation eller en opvaskemaskine.

Du kan slukke for tv, soundbar, tv-bokse, pumper, og andre standby produkter når i sover eller ikke er hjemme. Og da IHC anlægget har indbygget alarm med både indbruds- og bevægelsessensorer, samt røg og gas alarm slår du to energifluer med et smæk. Hvis man har IHC varmestyring, ja så kan det også komme med i den besparelse. 

Der findes IHC læksensorer/magnetventiler til op-/vaskemaskiner, som i mange forsikringsselskaber giver en lavere præmie.

Men det er slet ikke det, der er det vigtigste for mig. IHC hjælper mig og min familie i rigtig mange forskellige hverdagsscenarier - og så er det pisse sjovt og blær'. Det betaler jeg for i så mange andre henseender...

Så køb køb køb :-)

Det er helt rigtigt alt det du skriver. Men for min undersøgelse her også sekundært.
Jeg er ude efter at finde ud af hvad anlægget koster i drift. Så kan jeg lave min egen cost/benefit beregning af om jeg synes det er værd. Det er jo ikke sikkert jeg går så meget op i sjov og blær ;-)  (og jeg kender fordelene).

Men ved f.eks. ikke om strømudtag langs gulvet også har IHC i det hus vi kigger på. Hvis de ikke har det forsvinder en stor del af værdien, tænker jeg. Så kan man ikke slukke for playstation stand-by, gulvlampen. etc.  Og vi har gode vaner med at slukke for standby-strøm allerede. Så vi får det gjort. Men vi er godt gearet til at leve uden IHC Wink

...jeg skal blot vide hvad det koster i drift, så vi kan lave vores egen cost/benefit beregning.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 12:08
Jeg får det til 148 Watt i timen, eller 3,5 kWh / døgn, hvilket giver ca 1300 kWh/år.

Ved 2,50 kr/kWh bliver det til ~3250 om året.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Man skal ikke vælge ihc for at spare strøm, eller gå op i anlæggets eget forbrug, man skal vælge det for komfortens skyld.....

Jeg kan ikke undvære det, og har styring af sonos, garageporte mm. ind over..... det er sgu sjovt nok.
Hilsen en elektriker....

Hvis jeg selv kunne vælge, valgte jeg ikke IHC. (og det så mit valg)

Men det er slet ikke det der er spørgsmålet.

Vi kan ikke således ikke selv vælge. Det er i det hus vi kigger på. 
IHC alene skal ikke være afgørende for om vi køber huset eller ej. Men jeg vil vide hvilken ekstra udgift jeg binder mig til (i anlægget eget strømforbrug) til de næste mange år. 

Og det er åbenbart ikke noget der er et nemt standardsvar på. Dem der sælger anlægget fortæller nok ikke så meget om eget-strømforbruget, og sælger det på følelser, komfort og den nemme hverdag.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

jeg har et IHC anlæg uden modem men med ny controller m viewer.
Jeg gider ikke kigge i skabet nu for at se hvor mange in/output boxe der er, men tænker gennemsnitligt i et 160kvm hus.
223 wat i timen tør jeg godt love dig, er skudt LANGT over målet.
Til sammenligning kan jeg fortælle vi bruger ca. 4,5 kwh i døgnet når gasfyr, fryser, køleskab, router, switch, waoo modem box, smappee måler og hue bridge udover IHC er tændt. 


Det er godt input. Vi bor på 150m2 i dag, og bruger 900 kwh i kvartalet = 10kwh om dagen. Altså det dobbelte af jer. Og jeg synes vores elforbrug er rimeligt lavt.

Er de 4,5 i døgnet (=405 i kvartalet = 1.643 om året) jeres samlede el-forbrug?  Det lyder meget billigt. Men i så fald et godt input til hvor meget strøm et IHC anlæg bruger - for I har IHC med jeres strømforbrug, ikk?
Nej det er et eksempel på en uges ferie, hvor kun det nødvendige står tændt, og der er ingen hjemme, glemte at også min Arlo står tændt og 4 led lys tændes i ca. 4 timer hver dag. Under de omstændigheder bruger vi ca. 4.5 kwh (brutto) i døgnet, jeg skriver brutto fordi vi også har solceller som jo skærer yderligere ned, alt efter hvor klart vejret er...... IHC er selvfølgelig også medregnet


Redigeret af ridderdk - 18-September-2016 kl. 12:37
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Outpumodulet med 8 udgange bruger efter belastning max 7 W og der er 16 af dem i et fuldt bestykket anlæg 
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Outputmodul (16x7w)     112w
Har huset 16 styk og bruger de max belastning i gennemsnit? Næppe.


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Strømforsyning                 12w
24volt varme                    12w
Er det ikke de samme 12 watt 2 gange?


Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 12:41
I øvrigt siger min smappee (smart gadget), at jeg har et konstant forbrug (allways on) på 107 watt, det er alle de enheder jeg har nævnt inklusiv IHC anlæg, hertil kommer jo når kompressor i frys og køleskab starter, samt når gasfyret starter og hvad der ellers kan være som har et ujævnt forbrug.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 14:20
Lytter lige med her, da jeg netop står og skal købe et nyt hus med IHC (sjovt nok også tæt på 250kvm, helt præcist 244kvm). Aner nada om IHC. Strømforbruget interessere mig dog ikke så meget. Enten skal man bruge det, eller så skal man ikke.

Hvordan er kombinationen af philips HUE og IHC. Giver det mening? (udover farverne).

Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamsjael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 14:26
Tænk jer nu lige om. Hvis i har en strømforsyning på 75w, så kan ihc anlægget altså ikke bruge mere end de 75w plus de 12w i varmeafgivelse. Indrømmet, man kan formentlig godt trække lidt mere effekt end det opgivne ud af den, men de tal i nævner her er helt hen i vejret. Jeg skal lige se om jeg kan huske at få mit oscilloskop med næste gang jeg skal ud til mine forældre, så kan jeg prøve at måle tomgangsforbuget på deres fuldt udbyggede anlæg.
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2016 kl. 14:40
Enig.
Synes det er ved at være hysterisk, som folk skal beregne sig på alt.
Man har Ihc fordi man vil have komforten , og de ekstra muligheder det giver. Så ski da hul i det at anlægget bruger. Hvis det er strømforbruget der er så alt overskyggende vigtigt for en, at man simpelthen ikke kan nyde sin Ihc installation, fordi man konstant laver beregninger på hvad det bruger / koster lige nu, så glem det.

Må sige at som elektriker, men flere Ihc installationer bag sig (og ikke mindst min egen) er det første gang jeg opblever at man går så meget op i beregninger omkring eget forbruget på Ihc installationen, og netop derfor at ingen rigtig kan give et klart svar.

Samtidig vil jeg også sige at jeg er lidt af en rebel. Jeg har stadig mit gamle Gram køleskab, som bruger en lille smule mere strøm end nutidens A+++++++++++++++++++ køleskabe. Til gengæld bliver det 30 år uden de store problemer, mod nutidens som har gjort det godt bare efter 5-7år.

Redigeret af SilverLine - 18-September-2016 kl. 14:52
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu