recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IHC anlægs eget strømforbrug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IHC anlægs eget strømforbrug?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Dami4200 Dami4200 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Enig.
Synes det er ved at være hysterisk, som folk skal beregne sig på alt.
Man har Ihc fordi man vil have komforten , og de ekstra muligheder det giver. Så ski da hul i det at anlægget bruger. Hvis det er strømforbruget der er så alt overskyggende vigtigt for en, at man simpelthen ikke kan nyde sin Ihc installation, fordi man konstant laver beregninger på hvad det bruger / koster lige nu, så glem det.

Må sige at som elektriker, men flere Ihc installationer bag sig (og ikke mindst min egen) er det første gang jeg opblever at man går så meget op i beregninger omkring eget forbruget på Ihc installationen, og netop derfor at ingen rigtig kan give et klart svar.

Samtidig vil jeg også sige at jeg er lidt af en rebel. Jeg har stadig mit gamle Gram køleskab, som bruger en lille smule mere strøm end nutidens A+++++++++++++++++++ køleskabe. Til gengæld bliver det 30 år uden de store problemer, mod nutidens som har gjort det godt bare efter 5-7år.

Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Kom fra et hus på 75 m2 med 22 år gammelt Gasfyr og pumpe, 22 år gammelt Atlas køl/frys og ny vaskemaskine. Alle lamper var med sparepærer. Elforbrug 3600 Kw/år

Bor nu i 76 m2 rækkehus med 11 år gammelt konvektions Gasfyr m grøn pumpe, større Gram køl/frys, ny vaskemaskine og tørretumbler. Næsten alle lamper er med LED pærer. Elforbrug 2460 Kw/år

..Den reele prisforskel på 2460 og 3600 KW er vel omkring 150kr årligt. Resten er skatter og afgifter, som man alligevel ikke kan spare væk. .

Jeg har i juni måned købt et hun på 140kvm med IHC. Jeg flyttede dog først ind i slutningen af juli, altså næsten 2 måneder efter overtagelsen af huset. De næsten to måneder hvor huset stod tomt med IHC anlægget kørende, samt gulvvarme sat på 19grader betalte jeg 48kr for elforbrug..

Regningen lød dog på knap 500kr pga. skatter og afgifer. Altså, jeg ville kunne spare en 50'er, hvis jeg havde sluttet for ALT strømmen. 

Pointe - det er ikke strømmen som koster - det er alle afgifterne, som alligvel ikke kan spares væk! 
Den faste forsyningsafgift kan du ikke spare væk, men hver gang du sparer en kWh sparer du altså ca. 2,5 kr. Det er skam reelt nok.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 10:00
Jeg har skam også prøvet at købe hus, endda op til flere gange. Og det er store beløb man jonglerer rundt med i købssituationen. Men når euforien har lagt sig, og de mdl udgifter er en realitet, betyder husets målere en del på hvor meget der er til overs til at leve for.

1 Kw sparet er 2,5 kr. Og 1140 Kw er altså 2850kr sparet om året.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 12:34
Man kan jo vælge at skele til, hvad de tidligere ejere har brugt i strøm. Det giver nok et nogenlunde fingerpeg, om det er 10000,- eller 18000om året. Og som Kim skriver, så bør man nok slet ikke se på et hus på 200+ kvm, hvis 2.800,- om året er en væsentlig post!

M.v.h.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men når euforien har lagt sig, og de mdl udgifter er en realitet, betyder husets målere en del på hvor meget der er til overs til at leve for.

Jeg er bestemt ikke uenig i, at måleren er vigtig. Det er ligegyldigt hvad vi snakker. Et realistisk El forbrug er det man er nødt til at regne med. Og derfor er det da også meget rart at vide, hvad anlægget bruger. 
Men fra at vide det, og tage det med i sit budget/rådighedsbeløb, og så at lade det være afgørende for om man køber. Der mener jeg altså at man enten:
1. Allerede sidder med et så stramt budget, så man kraftigt bør overveje noget helt andet end lige det 250kmv hus med IHC.
2. Burde se på, hvad det er man vægter mest. Drømmehuset eller mer-udgiften til EL-systemet, (som bør være begrænset).

Man skal ikke stirre sig blindt på et hus, uden at tage de almindelige udgifter med. Det gælder med/uden IHC eller anden type IBI. (IBI = Intelligente Bygnings Installationer) 
Men omvendt skal man altså heller ikke gå i panik over et "standby" forbrug, medmindre man mener man kan leve uden eller har et markant billigere alternativ. Markant fordi, at nok koster et IBI system noget at drive. Men det gør et ikke-IBI hus også, ikke mindst i form af dårlige vaner og manglende fleksibilitet.

Det gælder jo netop om at udnytte fleksibilitet i et IBI system, så man, udover den fleksibilitet det giver, også kan spare, i forhold til hvis man ikke har det. Optimere man ikke sin installation til sin levemåde, så spare man sjældent noget, men forbruger derimod "noget" mere. 
Alle artikler peger på, at med et IBI system, så spare man på den lange bane. Anlæggets driftomkostninger skal derfor ses i relation til besparelsen og ikke i relation til ens normale forbrug.

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 13:33
Nu skrev trådstarter ikke noget om at det var afgørende for om de ville købe huset. Blot at de var nervøse for om det kostede så meget at have IHC. Det er da fint at trådstarter er opmærksom på evt. uforudsete udgifter, det kunne mange andre boligkøbere lære noget af :)
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Man kan jo vælge at skele til, hvad de tidligere ejere har brugt i strøm. Det giver nok et nogenlunde fingerpeg, om det er 10000,- eller 18000om året. Og som Kim skriver, så bør man nok slet ikke se på et hus på 200+ kvm, hvis 2.800,- om året er en væsentlig post!

M.v.h.

Trådstarter her..

Der er da godt nok en stor lyst til at skrive om på et ellers simpelt spørgsmål (til både Henrik og andre).

NEJ. kr. 2.800,- er ikke en væsentlig post. Men det er bare heller ikke spørgsmålet. Det er heller ikke det primære.

Vi ser på et hus hvor IHC er installeret. Så det er ikke et spørgsmål (i denne situation) selv at vælge om man vil have IHC i sit nye hus eller.

Og jeg vil blot gerne vide, hvilken årlig ekstraudgift man skriver sig op til, ved at få et hus med IHC. Ligesom jeg undersøger hvordan ejendomsskatter, varmeudgifter mv ændrer sig.

Helt simpelt. Blot prisen på den ekstra udgift... blot det....

Jeg ved godt hvad fordelene ved IHC er. (Ligesom jeg ved at langt de fleste med IHC får det programmeret sammen med huset og aldrig laver det om, og derefter bruger det som almindelige stikkontaker. Og ja, alle jer der løbende koder anlægget om er alle jer herinde :-).

Og jeg ved selv hvad der er væsentligt for mig. Jeg har fint råd til at købe et hus på 250m2 eller 350m2, men jeg gør det ikke uindvidet. Jeg vil gerne vide hvad cost'en er på de forskellige ting. Så skal jeg nok selv vælge om det er væsentligt for mig. 

Blot hvad det koster at drifte et IHC anlæg. Det er det plain-simple-spørgsmål. 

...jeg har bedt om at høre hvad den tidligere ejer betalte i strøm. Men jeg ved jo så ikke hvordan det fordeler sig på genvex, hvor mange børn der spiller playstation hele tiden, gourmetkaffemaskiner, plasmafjernsyn, osv. Og tænkte så stille og roligt om der var nogen herinde der vidste hvad driften af et IHC anlæg koster...
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men når euforien har lagt sig, og de mdl udgifter er en realitet, betyder husets målere en del på hvor meget der er til overs til at leve for.

Jeg er bestemt ikke uenig i, at måleren er vigtig. Det er ligegyldigt hvad vi snakker. Et realistisk El forbrug er det man er nødt til at regne med. Og derfor er det da også meget rart at vide, hvad anlægget bruger. 
Men fra at vide det, og tage det med i sit budget/rådighedsbeløb, og så at lade det være afgørende for om man køber. 

.....


Hvornår #&€%#%&#&€% i &(#e"&/&/(&  har jeg sagt det er afgørende. Med både fed og kursiv.

Jeg vil bare gerne vide hvad det koster. Helt simpelt. Hvad koster det at køre et IHC anlæg. Det er sgu da ikke et raketvidenskabsspørgsmål. 

Så jeg kan tage det med i mine beregninger for fremtidige udgifter. Og under alle de andre plusser og minusser ved huset. Og tage beslutning derudfra.

I guder....

Hvad koster et IHC anlæg i drift... helt simpelt... bare det... 
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 13:55
...jeg var vist lidt knotten over at se alle de holdninger jeg blev tillagt i mit spørgsmål...

Jeg vil bare gerne vide hvad det koster...

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 14:09
Hvis du vil have et simpelt svar på noget, så skal du ikke spørge herinde... Wink

Jeg ville nok hoppe herover: http://www.ihc-user.dk/forum/

Ikke sikkert du får et simplet svar, men der er nok en større chance for mere konkret viden..
Til top
Dami4200 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Februar-2011
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dami4200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Hvis du vil have et simpelt svar på noget, så skal du ikke spørge herinde... Wink

Jeg ville nok hoppe herover: http://www.ihc-user.dk/forum/

Ikke sikkert du får et simplet svar, men der er nok en større chance for mere konkret viden..

IHC-user forum er desværre mere eller mindre dødt. 
Det er i sjældent mere end 2-3 svar pr. indlæg. :(
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 15:39
Svar til Dami4200

Det synes jeg er en hård dom!

Jeg har fået meget hjælp derinde over de seneste måneder, så dødt vil jeg ikke kalde det. Men det er ikke ligeså aktivt som andre fora, men hvis man får svar på sine spørgsmål er det vel ligemeget om der kommer 2-3 svar eller 2-300 svar.


Redigeret af mortenstryhn - 19-September-2016 kl. 15:40
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men når euforien har lagt sig, og de mdl udgifter er en realitet, betyder husets målere en del på hvor meget der er til overs til at leve for.

Jeg er bestemt ikke uenig i, at måleren er vigtig. Det er ligegyldigt hvad vi snakker. Et realistisk El forbrug er det man er nødt til at regne med. Og derfor er det da også meget rart at vide, hvad anlægget bruger. 
Men fra at vide det, og tage det med i sit budget/rådighedsbeløb, og så at lade det være afgørende for om man køber. 

.....


Hvornår #&€%#%&#&€% i &(#e"&/&/(&  har jeg sagt det er afgørende. Med både fed og kursiv.

Jeg vil bare gerne vide hvad det koster. Helt simpelt. Hvad koster det at køre et IHC anlæg. Det er sgu da ikke et raketvidenskabsspørgsmål. 

Så jeg kan tage det med i mine beregninger for fremtidige udgifter. Og under alle de andre plusser og minusser ved huset. Og tage beslutning derudfra.

I guder....

Hvad koster et IHC anlæg i drift... helt simpelt... bare det... 


Det var godt nok ikke dig der skrev det, men det triggede mig da der var en der skrev:
"Jo. Alternativet er at lade være med at købe huset. Hvilket faktisk er grunden til, at tråden her overhovedet blev startet." 

Confused





Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu