recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub til 20 m2 stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sub til 20 m2 stue

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sub til 20 m2 stue
    Sendt: 08-Oktober-2016 kl. 23:12
Jeg overvejer at købe en sub, som skal bruges sammen med et sæt Concept 6 og en Onkyo TX-NR609. Min stue er på ca. 20 m2 og trægulv. Jeg har haft læst om disse 3, dog ikke lyttet endnu:

B&W ASW610 - 4499,-
Dali SUB E-12 F - 4499,-
SVS SB-2000 - 5999,-

Der er selvfølgelig et hop i prisen op til SVS, men er det de ekstra 1500,- værd? Og hvad med i sådan en lille stue som min? 
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2016 kl. 08:28
Udover det, så skal den bruges til både musik og film.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2016 kl. 09:21
Jeg vil da give mit besyv med. Da jeg få ikke sååå mange år siden, startede op med surround fra andet end Elgiganten eller expert, kiggede jeg på dali Zensor serien og den nævnte dali sub. Det var en klar opgradering fra min Harman kardon sub, det var klart. Den larmede mere og den kunne jeg godt lide - der:). Nogle dage senere fik jeg testet en asw610, som var langt mere stram og hurtigere end dali'en. Jeg endte med at købe en asw610, som fulgte mig igennem mange andre setups og hvergang skuffede den aldrig. Stabil og bare "ren" i lyd.

Jeg havde den faktisk nogle år (længste tid noget HT har haft herhjemme, siden jeg trådte ind i det). Alligevel havde jeg lyst til at opgradere og købte en sb2000, mens jeg beholdte min asw610. Av connection tilbød returret på sb2000.

Den røg dog aldrig retur og står her stadig. Jeg er intet mindre end vild med den. Der går faktisk mange sammenligninger på nettet vedr asw610 og sb2000, alle til sb2000's fordel. Her på siden er der dog enkelte der er uenig, men ellers har jeg endnu ikke hørt asw610 foretrukket.

I mine øre får jeg egentlig lidt det samme jeg kunne lide ved min asw610, bare mere af det. 3 ting sprang tydeligt frem hurtigt dog.
Der var bund som asw ikke kunne levere. Især i mine reference Blu Ray, kunne jeg virkelig høre der var mere at give af - det er så også en 12", mod asw 10".
Den spillede rent og højere ved et crossover på 100hz. Jeg havde åbenbart et hul i de højere hz med mine nuværende dali fazon.
Siden satte jeg mig ind i hz og dB og kunne da også se det på skrift. Sb2000 levere mere power.

Og sidst, det var et snap jeg ikke havde hørt før. Ved ikke hvad det reelt er der er indspil her, men jeg havde glemt at skrue ned for systemet en dag og skulle så se fury (tror jeg det var). En scene der startede med et kampvogns slag og hold da op her hørte jeg hvad den reelt kan. Her fik jeg vitterligt en fysisk oplevelse af subwooferen. Det havde jeg aldrig prøvet før. Jeg har et lille tv hjørne, og det hjælper helt sikkert til den oplevelse ellers skal man op i større Subs for reel fysisk oplevelse.
Nå ja, sb2000 kan da også skuffe kaffekopper ned af hylden - uden brug af sub eq, som jeg vil anbefale dig også.
Så ja jeg syntes bestemt de 1500kr er givet godt ud
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2016 kl. 09:45
Tak for det rigtig gode svar. Det er super at høre det fra en, som har kunne sammenligne dem. Og når du skriver at du har den til dit lille tv-hjørne, så går jeg ud fra at du mener, at min stue ikke er for lille til den?
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2016 kl. 13:31
Og nu når jeg savner bass i mine nuværende højtalere, burde jeg så istedet kigge efter nye højtalere fremfor en sub?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2016 kl. 13:44
Du kunne også overveje om dit rum burde forbedres.....

Hvis det er rummet der "æder" bassen vil en sub ikke gøre det bedre, det vil kun bliver til mere "bulder".

For øvrigt syntes jeg måske det er lidt vildt at købe en 6000 kr's sub til et sæt højttalere der har kostet 4000 kr af ny.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2016 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du kunne også overveje om dit rum burde forbedres.....

Hvis det er rummet der "æder" bassen vil en sub ikke gøre det bedre, det vil kun bliver til mere "bulder".

Det er også en mulighed, men det er nok lidt formålsløst, når vi står og skal flytte til næste år.

Citér
For øvrigt syntes jeg måske det er lidt vildt at købe en 6000 kr's sub til et sæt højttalere der har kostet 4000 kr af ny.

Det var også min tanke. 
Er der nogen af jer herinde, som har erfaring med Dalis Opticon 6 eller B&Ws CM8 S2?
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2016 kl. 15:04
Jeg er meget tilfreds med min minivee sub
Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Udlandet
Status: Offline
Point: 323
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gullip Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2016 kl. 15:26
I den prisklasse har jeg god erfaring med XTZ både til film og musik, der er også en god forstærker i og virker til at være en god byggekvalitet.
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2016 kl. 16:02
Ingen personlig erfaring, men jeg kom til at tænke på denne test af disse ellers flotte højttalere.


Selv har jeg et setup med de forhenværende Dali Mentor.

Mvh. Jørgensen

PS I relation til dit første indlæg burde jeg nok have tilføjet, at jeg som Bromberg har en B&W ASW610 og en SVS SB2000 subwoofer. Sidstnævnte købt ganske lidt brugt af en anden bruger på Recordere.

Da jeg bor i lejlighed, har det været nogenlunde begrænset, hvor meget gas de har fået i film, da jeg gerne vil være sikker på, at underboen er ude af huset inden :). Min stue er som din 20 kvadratmeter, dog med tilstødende køkken oveni. Min oplevelse er, at de gør det udmærket med de begrænsninger, min boform altså medfører.

Medmindre du har planer om at opgradere dine øvrige højttalere, ville jeg også være lidt loren ved at ofre en SVS SB2000 - også selvom den gør opgaven bedre.


Redigeret af Jørgensen - 10-Oktober-2016 kl. 19:26
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 23:18
Tak for jeres input :)
Nå, men jeg var en i HiFi klubben, og lad mig med det samme sige, at jeg er voldsomt imponeret over den service de altid tilbyder. Han afspillede musik og film på nogle forskellige højttalere og subs, og jeg forklarede ham at jeg synes at mine nuværende højttalere var for tamme. Han mente at det måske kunne være min receiver, så han forslog at jeg kom ind med den, så ville han sætte deres højttalere på. Det gjorde jeg så, men jeg synes at den leverede stort set det samme, som de forstærkere han viste mig. Så vi aftalte at jeg tog hjem og lyttede til mine egne igen, eventuelt med det musik han havde afspillet derinde. Han solgte mig intet, men brugte alligevel et par timer på mig. Det synes jeg godt nok er flot.

Men ja, summa summarum er, at jeg ikke er kommet det synderligt meget nærmere. Jeg synes ikke at den sub han brugte, gjorde noget godt for musikken, så jeg er lidt mindre varm på den idé lige nu. Og jeg synes ærligt talt, at der ikke er særligt stor forskel på deres Opticon 6 og mine Concept 6, hvilket jeg synes er virkelig mærkeligt, da der er en kæmpe prisforskel. 
Det er dog meget muligt, at der er noget i vejen med mine ører :)
Så nu har jeg tænkt mig at eksperimentere med placering, og se om det gør en stor forskel. Jeg synes dog at det er mærkeligt, at forskellen ikke var større, i mine ører.


Redigeret af PF - 11-Oktober-2016 kl. 23:18
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2016 kl. 17:49
Hej

Ved ikke om du har handlet Subs.

Men vil gerne anbefale dig et sæt Snell Sub 1800. En usædvanlig sub. Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu