recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor er power så vilde med LG
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor er power så vilde med LG

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2016 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Kalibrering af TV kan sagtens foretages i butikken. (Man måler lys, kontrast og farve på skærmen).

Og efter hvad jeg kender til, så foretages der i Elgiganten og Power en kalibrering med Spyder TV.

Dette er noget hardware der måler farver/lys på skærmen .

Jeg har selv sådanne en og det tager nemt 30 min til en time at foretage kalibreringen, så det er da klart at de gerne vil have betaling for det. 

Og man kan helt klar se forskel, når TV er kalibreret.

Fair nok, at det tager tid og ti er penge.
Men hvis det er at hænge spyderen på skærmen, og så trykke start, så er prisen i den høje ende.

Jeg var i Power igen igår, og overhørte en sælger, der lige ville gå ud bagved, og høre, om de kunne udføre en kalibrering med det samme, for så ville det tage 10-15min.

Hvis du en dag keder dig, kunne jeg rigtig godt tænke mig, at høre om en kalibrering på samme tv udført i to forskellige rum, eller med gardinerne rullet for/fra eller anden forskel der ændrer lysforholdene skærmen skal bruges under.

Jeg vil mene det bør give forskellige resultater.
Du mener det vil give samme værdier?

Mvh Michael
Det er ikke bare at sætte spyderen på og trykke start.
Det er det på en pc, men ikke på TV
Man indstiller 3-5 forskellige ting på TV'et med Spyderen.
For hver indstilling vises et billede på TV via DVD/BR.
Herefter finder du den mest optimale indstilling for den parameter der skal indstilels ved at ændre indstillingen i TV. Når du har ændret indstillingen laves der en måling. Herefter indstiller du igen i menuen på TV og så måles der igen osv............
 
Da Spyderen måler det lys der sendes ud fra TV, er det lige meget hvad lys der rundt om.
 
Men det er rigtig at det omgivende lys har indflydelse hvor meget lys du vil have i TV'et og reelt skal der laves en ny kalibrering, hvis du skruer op for baggrundsbelysningen.
 
Til top
power Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér power Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2016 kl. 20:00
Hvem siger at jeg er det
Jbl Array Cinema
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 04:59
En kalibrering SKAL laves hvor skærmen ender med at skulle bruges.
Det har noget at gøre med hvilket udstyr der er tilsluttet skærmen.

Ved en kalibrering måler man heller ikke lyset i rummet, man finder et passende niveau af lysstyrke som skærmen "sender" ud, det niveau tilpasses naturligvis rummet skærmen står og hvornår den typisk bruges.
Ofte laves der en dag og nat profil.

Elgiganten og Powers kalibrering er IKKE en rigtig kalibrering.

Desuden er Spyder3/4/5 langt fra præcise nok til at foretage en seriøs kalibrering.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 07:16
Sludder og vrøvl. Man kan udmærket lave noget der rigeligt godt til 99.9% af alle brugere og som er meget bedre end out of boks uden at man absolut skal ud hos kunden. For de sidste 0,1% er det sikkert relevant at kontrollere om der er andre unoder i afspille kæden, men lad være med at stille så store krav at TV-kalibrering ender med at bliver en øvelse for velhavende fanatikere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 09:15
Så hedder det bare ikke en kalibrering, men en "god grundopsætning".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 10:09
Nej. Man kan godt kalibrere et TV (med måleudstyr) så det gengiver signalet korrekt uden at gøre det ude hos kunden. Det er ikke det samme som at nøjes med at vælge den bedste konfiguration fra menuen.

Det er klart, at hvis man sætter en kilde foran TVet, f.eks. en atv, og den ikke opfører sig som forventet, så gengiver det kalibrerede TV fejlen fra afspilleren, men så er vi også ovre i at alle input skal kalibreres separat for at det er relevant og det forudsætter at eksterne kilde i det hele taget besidder fejl som skal korrigeres for. Jeg skal ikke udelukke at en TV kalibrator der kommer ud medbringer kildemateriale på alle mulige formater så man både kan kontrollere BDafspilleren, chromecaten, ATVen og hvad der ellers er tilsluttet, men det er absolut ikke mit indtryk at det er sådan det foregår og det er imo heller ikke nødvendigt at lave separate kalibreringer for hver enkelt indgang.

Prøv også lige at forstå ånden i det jeg skrev. Ingen tvivl om at det er den bedste løsning at få en ud og lave alle målinger og indstillinger. Specielt hvis man ikke selv ved hvad man laver. Men jeg vil stadig argumentere for at der er rigtig meget at hente ved får lavet en kalibrering i butikken, så basisindstillingerne er i orden og så billedet gengives nøjagtigt og troværdig. På den måde er man dækket ved TV og indbyggede apps og kommer kun i problemer hvis man tilslutter udstyr der ikke virker ordentligt eller er indstillet forkert. Det er muligt at det de laver i elektronik varehusene er noget lort, men det er imo. ikke det samme som at det ikke kan lade sig gøre at få noget fornuftigt ud af det eller det samme som at det skal køres op på et niveau hvor hvor næsten ingen kan eller vil være med.







Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 10:52
Jeg er 100% enig i det Mefisto fortæller! Desuden er det lidt noget fis, at kalibreringen SKAL udføres, hvor TV'et skal stå! 99% af TV-kalibratorer benytter deres egen bærbar, som afspilleenhed til den BD-skive, som der kalibreres efter = kundens/ejerens eget udstyr er irrelevant.

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 11:30
Jeg kan fortælle hvordan mit Pioneer TV blev kalibreret af Otto Jørgensen. Der blev sat en computer til TV. Computeren er udstyret med prof kalbrerings software. Der bliver hængt en prof sensor som ikke er den samme som butikkerne bruger, midt på skærmen. Der bliver sat en skive i BD afspilleren, som også kontrolleres for indstillinger. Herefter udføres en kalibrering af alle parametre, også ambient lighting (altså de lys omgivelser TV står i).

Den kalibrering bliver lavet i to trin. Een til dagslys og een til aftenbelysning. Så er det muligt at skifte mellem dem bagefter. Vi snakker også om et rødstik fra tunerboxen, som rettes til. Og aften indstillingen rettes også til på BD indgangen.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 12:05
Jeg tror, at spørgsmålet om kalibrering er et spørgsmål om hvor kræsen man er.

Jeg kan på nettet sagtens finde TV indstillinger som typisk giver et ganske fornuftigt billede. Meen, man får altså lige det sidste med ved en egentlig ISF kalibrering. Det kan være farvenuancer o.a.

Og hvorfor i alverden skal jeg give en dælens masse penge for et højklasse TV, hvis ikke TV´et får lov til at yde sit bedste. De penge vil jeg ikke spareSmile


Redigeret af Hother - 11-Oktober-2016 kl. 12:11
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Desuden er det lidt noget fis, at kalibreringen SKAL udføres, hvor TV'et skal stå! 99% af TV-kalibratorer benytter deres egen bærbar, som afspilleenhed til den BD-skive, som der kalibreres efter = kundens/ejerens eget udstyr er irrelevant.


What? Hvad er det for noget sludder?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg tror, at spørgsmålet om kalibrering er et spørgsmål om hvor kræsen man er.

Jeg kan på nettet sagtens finde TV indstillinger som typisk giver et ganske fornuftigt billede. Meen, man får altså lige det sidste med ved en egentlig ISF kalibrering. Det kan være farvenuancer o.a.

Og hvorfor i alverden skal jeg give en dælens masse penge for et højklasse TV, hvis ikke TV´et får lov til at yde sit bedste. De penge vil jeg ikke spareSmile

Pas på! Cool
Man kan vende dit argument og sige - Hvorfor dælen har du givet en hulens masse penge, for et TV, som pr default indstilling ikke står ordentligt, når du vel at mærke kan hente indstillinger på nettet, som giver et mere fornuftigt billede.
Så kommer dit såkaldt "høj klasse" dyrt indkøbte TV til at stå tilbage i et ret sølle lys, efter min mening. Men hey, producenten fik jo dine penge Wink

At jeg så er enig i, at en rigtig kalibrering lige giver det sidste, det er så en helt anden snak. 
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg tror, at spørgsmålet om kalibrering er et spørgsmål om hvor kræsen man er.

Jeg kan på nettet sagtens finde TV indstillinger som typisk giver et ganske fornuftigt billede. Meen, man får altså lige det sidste med ved en egentlig ISF kalibrering. Det kan være farvenuancer o.a.

Og hvorfor i alverden skal jeg give en dælens masse penge for et højklasse TV, hvis ikke TV´et får lov til at yde sit bedste. De penge vil jeg ikke spareSmile

Pas på! Cool
Man kan vende dit argument og sige - Hvorfor dælen har du givet en hulens masse penge, for et TV, som pr default indstilling ikke står ordentligt, når du vel at mærke kan hente indstillinger på nettet, som giver et mere fornuftigt billede.
Så kommer dit såkaldt "høj klasse" dyrt indkøbte TV til at stå tilbage i et ret sølle lys, efter min mening. Men hey, producenten fik jo dine penge Wink

At jeg så er enig i, at en rigtig kalibrering lige giver det sidste, det er så en helt anden snak. 

Jo det kan du jo have ret i. Men jeg skriver altid som jeg føler, og er nok ikke specielt udspekuleretSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu