recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Føtex annulering af ordrer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Føtex annulering af ordrer

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Føtex annulering af ordrer
    Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 11:29
Så lige denne artikel i http://www.bt.dk/danmark/efter-langstrakt-krig-med-kunder-foetex-annullerer-nu-alle-computer-koeb og tænker da det må blive op ad bakke for Føtex i den sag.
 
Folk skal da bare pløje deres tilbudsaviser igennem for det sidste lange stykke tid, og tage deres værste eksempler på opblæste før priser og besparelser, så er det jo ikke ualmindeligt at der er slagtilbud på 50-60% så hvorfor ikke også 70%, så med den argumentation i hånden sige, jamen det er vel helt normalt med specielle slagtilbud, og hvordan skal man som forbruger da kunne vide bedre.
 
og tænker da at det ville være langt bedre reklame for Føtex end penge kan købe, at melde ud.. vi beklager.. vi har lavet en fejl.. men i får varen til den pris der er bekræftet.. det vil måske koste dem 400.000-500.000,- kr. i forhold til den pris computeren måske skulle have været solgt til.
 
så vend badwill, til goodwill, det andet virker for nidkært.. og kan kun koste penge og image i længden
Mvh

René
Til top
xozzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2010
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xozzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 13:17
Hvor meget badwill tror du reelt der kommer ud af dette. Det drejer sig kun om 160 kunder.
Spørgsmålet er så hvor mange de her kunder der reelt handlede i ond tro, måske 20, 30 eller 40%. De bliver kun skuffet over at Føtex opdagede fejlen. 
Hvor ofte kommer man ikke i netto/føtex/bilka medvidere hvor der hænger en fin seddel på varen, at der var en fejl i avisen, så prisen er nu xx kr. i stedet.

Mener ikke føtex direkte mister penge på dette, som du beskriver, de miste måske lide image, men hvem kan huske dette om 30 dage alligevel. 

Jeg mener så at Føtex skulle have håndteret det væsentligt bedre. Så snart de opdagede fejlen, så skulle de fjerne den og tage personlig kontakt til de 160 kunder, og oplyse dem problemstillingen og derefter have fundet en fælles rimelig løsning.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 13:36
Nu er det jo BT, så meget kan se anderledes ud. 
Men ud fra hvad BT skriver, så hæfter jeg mig ved, at der er tale om såkaldt "tilbud".
Føtex siger at det var en "åbenlys og urealistisk prisfejl" med de 2199,- fordi computerens rigtige pris var 5000,- dyrere.
5000+2199= 7199,-
 
Men 7199,- er jo det samme som normal prisen på computeren..
Hvordan kan det så være et "tilbud"? 

Hvis kunderne har modtaget en bekræftelse på købet, (hvilket de i artiklen fra august skriver at hende Pernille har), så er det bad luck Føtex. 

Tror de kunder vil gøre bedst i at afprøve den sag i forbrugerklagenævnet. Har svært ved at se, at den kan gå i Føtex´s favør ud fra det BT skriver. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af xozzi xozzi skrev:

Jeg mener så at Føtex skulle have håndteret det væsentligt bedre. Så snart de opdagede fejlen, så skulle de fjerne den og tage personlig kontakt til de 160 kunder, og oplyse dem problemstillingen og derefter have fundet en fælles rimelig løsning.

Hvis Føtex har sendt kunderne en bekræftelse på handlen, så er der ikke rigtig noget at finde en rimelig fælles løsning på. Så er der kun een løsning. Og den hælder ikke ligefrem til Føtex´s fordel. De laver sådan set 2 fejl.

1. Den såkaldt "åbenlys og urealistiske pris".
2. Bekræfte handlen/den "åbenlyse og urealistiske pris".

Den sidste fejl slipper man mig bekendt ikke umiddelbart afsted med. Og det er den der, så vidt jeg husker, er alt afgørende for, at de nok vil tabe denne sag med et brag..

Hvor åndsvagt er det også lige at bekræfte noget, som de selv kalder for "åbenlys og urealistisk". Det bliver dermed til hele 3 fejl i min verden.

1. Fejlagtig pris
2. Bekræfter handlen med den "fejlagtige pris".
3. Kalder det for "åbenlys og urealistisk pris", EFTER de har bekræftet handlen.

Hvis det var så åbenlyst og urealistisk, så havde de nok selv fundet det "åbenlyst og urealistisk" INDEN de bekræftede handlen.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 13:57
Hvis de endelig får ret, så vil en computer med de specs til den tid alligevel kun være 2.199kr værd - det er loose-loose for kunderne :-D
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hvis de endelig får ret, så vil en computer med de specs til den tid alligevel kun være 2.199kr værd -


Tror jeg ikke lige du skal regne med. Udviklingen af computere stagnerer mere og mere. Faktisk uhyggeligt så langsomt det går efterhånden indenfor processor ydelse.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hvis de endelig får ret, så vil en computer med de specs til den tid alligevel kun være 2.199kr værd - det er loose-loose for kunderne :-D

Haha ja hvis sagen kommer til at vare i årevis. 
Men jeg er jo en principiel person, så jeg mener man skal køre sådan en sag, uanset hvor stor værdi det så end har, når man engang når en afgørelse. Kunderne kan jo leverer maskinen retur bagefter, såfremt de får medhold, og få deres 2199,- tilbage. Føtex skal bare lige tabe først, og levere maskinerne LOL

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af xozzi xozzi skrev:

Jeg mener så at Føtex skulle have håndteret det væsentligt bedre. Så snart de opdagede fejlen, så skulle de fjerne den og tage personlig kontakt til de 160 kunder, og oplyse dem problemstillingen og derefter have fundet en fælles rimelig løsning.

Hvis Føtex har sendt kunderne en bekræftelse på handlen, så er der ikke rigtig noget at finde en rimelig fælles løsning på. Så er der kun een løsning. Og den hælder ikke ligefrem til Føtex´s fordel. De laver sådan set 2 fejl.

1. Den såkaldt "åbenlys og urealistiske pris".
2. Bekræfte handlen/den "åbenlyse og urealistiske pris".

Den sidste fejl slipper man mig bekendt ikke umiddelbart afsted med. Og det er den der, så vidt jeg husker, er alt afgørende for, at de nok vil tabe denne sag med et brag..

Hvor åndsvagt er det også lige at bekræfte noget, som de selv kalder for "åbenlys og urealistisk". Det bliver dermed til hele 3 fejl i min verden.

1. Fejlagtig pris
2. Bekræfter handlen med den "fejlagtige pris".
3. Kalder det for "åbenlys og urealistisk pris", EFTER de har bekræftet handlen.

Hvis det var så åbenlyst og urealistisk, så havde de nok selv fundet det "åbenlyst og urealistisk" INDEN de bekræftede handlen.

Nu er bekraftelsen noget der sket automatisk og for at de kan annullerer ordre, skal de bevise at man har handlet i ond tro. Det kan være lidt svært, hvis man kun har købt en pc. Har man derimod købt 5 eller 10 pc'er, er det noget nemmere at håndterer.

For en del år siden, lavede Logitech en fejl på deres hjemmeside og alt blev solgt til 1 kr. På mit arbejde var der en del der noget at få bestill meget for fejlen blev rettet. De fik deres leveret til en krone pr stk. (Der kom en hel palle).
Til top
peejay Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-December-2004
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peejay Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 15:49
Ved ikke præcist hvordan Føtex gør det, men automatiske bekræftelser er normalt ikke bindende, idet de blot er en bekræftelse på at ordren er modtaget og ikke en juridisk bekræftelse på at ordren vil blive leveret som ordret. Netop for at undgå denne slags sager.
Når det er sagt tror jeg Føtex har en dårlig sag her. Eftersom de har reklameret med en nedsat pris og specifikt nævnt en besparelse på 5.000 kr, bliver det svært for dem bagefter at sige at kunderne netop denne gang burde have indset at det var en fejl.
Til top
xzioN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Maj-2016
Status: Offline
Point: 281
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xzioN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 19:00
Nu kunne den pc sagtens ha en normalpris på 4000kr hos en konkurrent da mange skruer førpriser uhørt højt op, bare tag et kig på Pricerunner hvor en vare ofte koster det dobbelte hos den dyreste selvom den ikke er på
Tilbud hos den billigste.
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Nu er bekraftelsen noget der sket automatisk og for at de kan annullerer ordre, skal de bevise at man har handlet i ond tro. Det kan være lidt svært, hvis man kun har købt en pc. Har man derimod købt 5 eller 10 pc'er, er det noget nemmere at håndterer.

For en del år siden, lavede Logitech en fejl på deres hjemmeside og alt blev solgt til 1 kr. På mit arbejde var der en del der noget at få bestill meget for fejlen blev rettet. De fik deres leveret til en krone pr stk. (Der kom en hel palle).

Jeg mener ikke det er så længe siden der var en lign sag, hvis nok med en online computerforhandler. Og så vidt jeg husker, så var det springende punkt bekræftelsen. Mener også det blev drøftet den der såkaldt automatiske bekræftelse. Men mener det blev opfattet som ikke værende forbrugerens "problem", at forhandleren har valgt at gøre det automatisk.

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2016 kl. 05:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Nu er bekraftelsen noget der sket automatisk og for at de kan annullerer ordre, skal de bevise at man har handlet i ond tro. Det kan være lidt svært, hvis man kun har købt en pc. Har man derimod købt 5 eller 10 pc'er, er det noget nemmere at håndterer.

For en del år siden, lavede Logitech en fejl på deres hjemmeside og alt blev solgt til 1 kr. På mit arbejde var der en del der noget at få bestill meget for fejlen blev rettet. De fik deres leveret til en krone pr stk. (Der kom en hel palle).


Jeg mener ikke det er så længe siden der var en lign sag, hvis nok med en online computerforhandler. Og så vidt jeg husker, så var det springende punkt bekræftelsen. Mener også det blev drøftet den der såkaldt automatiske bekræftelse. Men mener det blev opfattet som ikke værende forbrugerens "problem", at forhandleren har valgt at gøre det automatisk.

det var dustin
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu