recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af LG OLED 2016
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering af LG OLED 2016

 Besvar Besvar Side  <1 678910>
Forfatter
Besked
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 19:27

Plan/indholdsfortegnelse:


1. Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. Synet, tolerance og adaptering

3. Udbrænding/WtW

4. HDR og udbrænding

5. Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. Problemer introduceret ved kalibrering

7. Afrunding

2. Synet, tolerance og adaptering

Vi er nu klar over betydningen af luma-kurven, som jeg opfatter som det vigtigste værktøj til at forstå farvegengivelsen (suppleret af CIE-diagrammet, “gamut’en”), og dermed også betydningen af gamma-kurven. Men man kan blive snydt af andre kurver som f.eks. hvidbalancen, som kan vise et - ved første øjekast - fint eller blot acceptabelt resultat, selvom den oplevede farvegengivelse er helt i skoven.


Lad mig give dette (skræmme-)eksempel:


Jeg kalibrerede for nogle år siden et relativt billigt LCD-TV, som faktisk kunne bringes til at performe OK, men jeg landede næsten i en fælde: Jeg kalibrerede hvidbalancen på plads - og med et ikke dårligt resultat i forhold til de muligheder, som TV’et stillede til rådighed:



Hvidbalance for LCD-TV’et med angivelse af fejlen (dE)


Der er lidt underskud i den røde farve i den lyse ende af hvidbalancen (mens den lave ende kan være præget at fejl fra målenøjagtigheden), og ud fra dette ville man jo tro, at gråtoneskalaen ville være lidt cyan i den lyse ende og ellers fint hvid på resten af forløbet, måske lidt blålig overordnet set.


Det jeg så var ganske anderledes (et manipuleret billede fa det omtalte TV, tonet rødligt her, fordi man ikke kan fotografere fænomenet, men illustrationen herunder er ganske tæt på det oplevede):



Illustration af gråtoneskalaens udseende


Et billedet som generelt er lyserødt og lidt blåhvidligt i den lyse ende af gråtoneskalaen. Hvad sker der her?


Det handler om farveopfattelse og adaptering af hvidpunktet.


Vores synssans (som for en stor dels vedkommende sidder i hjernen) låser hvidpunktet (altså opfattelsen af, hvad der er hvidt) på den lyseste del af billedet. I denne gråtoneskala fanger synet altså den lyse del (som er cyan = G + B, med for lidt rødt) og bestemmer sig for, at dette er farven hvid. Dette betyder så, at resten af billedet dermed mangler cyan, og derfor fremstår som havende et overskud af rødt, ligesom på illustrationen ovenfor.


Hvis vi prøver at se på luma-kurven, kan man se det virkelige problem (det kunne man ikke da jeg lavede kalibreringen, da der var en fejl i ColorHCFR v2 (som faktisk gav et bud på den opfattede luma-kurve!), nu bruger jeg v3, som fungerer måleteknisk korrekt på dette punkt):



Luma-kurve for LCD-TV’et (bemærk red run-out)


Den afvigelse, der sås i hvidbalancen for den 100% stimulus, kunne nu ligne red run-out, altså at den røde farve ikke kunne levere nok lys ved 100% stimulus, og problemet blev løst ved at skrue ned for KONTRAST-indstillingen. Det er i princippet ligegyldigt, hvad årsagen er - problemet er det samme. Jeg er efterfølgende blevet klar over en tilsvarende oplevelse, hvor billedet oplevedes som havende et underskud af blåt i forbindelse med kalibrering - og når jeg kigger på måledata i dag, ser jeg et overskud af blåt i den lyse ende af gråtoneskalaen, som dermed kan narre os til at tro, at der er underskud af blåt i resten af skalaen/billedet generelt. Så let er det at misfortolke måledata.


Disse oplevelser fortæller os dermed endnu mere om betydningen af luma-kurven (og hvidbalancen), og hvorfor meget tydeligt farvet lys (som tilmed kan skifte farve over kort tid) bagved TV’et ikke er en særskilt god idé: Jeg har selv oplevet dette, hvor skiftende belysning bag TV’et medførte adaptering af hvidpunktet, som kom til udtryk i at underteksterne, som skulle være hvide, stod og skiftede til komplementærfarven af det baggrundslys, som aktuelt var bag TV’et. F.eks. blev teksterne cyan ved rød baggrundsbelysning og gule ved blå baggrundsbelysning etc.


Skal der være lys bag TV’et (og her er der tale om et samspil mellem væggens lysreflekterende farve og baggrundslysets farve), bør det låses fast på D65 (hvidt jf. Rec.709), og TV’et skal naturligvis også være kalibreret til D65.


Øjet er utroligt nemt at snyde til at acceptere en farve som værende hvid (tænk f.eks. på, at vi sagtens kan acceptere et hvidt stykke papir som værende hvidt i både højt solskin og hjemme i dæmpet stuebelysning), og diagrammet herunder viser, hvor stort området for “hvidt” egentligt er:



Bevæger farven sig uden for “CIE white domain”, vil den blive opfattet som en ikke-hvid farve. Vi vælger at lægge hvidpunktet på pladsen “D65” (ikke tegnet ind på dette diagram) for at have et fast holdepunkt for resten af farvegengivelsen (der er en matematisk veldefineret  sammenhæng mellem hvidpunktet og gamut’en og den resulterende farvegengivelse). De oplevede hvide nuancer, illustreres oftest som liggende på black body-kurven, som vist herunder (A, B, C, D65 etc.):



Black body locus med farverne “hvid”,

som retter sig mod forskellige formål


Navnet black body kommer af, at “hvidt” er defineret som den farve lys, der udsendes fra et ganske bestemt sort materiale, når det opvarmes (meget) og gløder i forskellige farver afhængig af temperaturen.


Temperaturen er angivet i Kelvin [K] (ikke Celcius), og dette genkender vi som farvetemperaturen.


Heraf kommer den lidt forkerte opfattelse af, at gråtoneskalaen skal ligge på 6500K, hvilket faktisk ikke er helt korrekt, da “6500K” er en éndimensionel størrelse, og dermed ikke kan specificere et nøjagtigt punkt i CIE-diagrammet ovenfor, som jo kræver (mindst) både x- og y-koordinater. Derfor hedder det sig formélt set, at den farve, der sigtes efter, er “D65” med koordinaterne (x; y) = (0,313; 0,329). Siger man blot “6500K”, kan hvidt f.eks. sagtens have et indhold af for meget grønt.


Øjets/synsevnens fleksibilitet kommer også til udtryk andre steder i gamut’en, for McAdam har vist, at blot en farve ligger nogenlunde korrekt, vil den blive opfattet/accepteret som den korrekte farve - men det er farvens placering/position i gamut’en, der bestemmer om den er følsom for afvigelser mht. mætning (saturation, afstanden fra farven til hvidpunktet) eller tint/hue (“farvetone”, kan opfattes som en rotation om hvidpunktet):



McAdam’s ellipser i det synlig farvespektrum


De små ellipser fortæller os noget om synets tolerance for den specifikke farve i punktet, og lægger vi f.eks. Rec.709-gamut’en ind over (med hvidpunktet D65 i midten, hvor den kraftige lodrette og vandrette linje krydser hinanden), kan vi vurdere, hvad der skal fokuseres på, og hvordan der skal arbejdes med kontrollerne i forbindelse med kalibreringen (farveopfattelsen er mest følsom for fejl på den korte led af ellipserne):



(Overlay med Rec.709)


Dette er blot en skitse, men intentionen er at vise, at gule farver er følsomme for fejl i hue/tint, mens røde farver er følsomme for fejl i mætningen for de pastelagtige røde samt for hue/tint for de stærkere mættede farver. Grøn og blå er følsomme for fejl i tint/hue, mens cyan og magenta er følsomme for mætningsfejl. Under kalibreringen vil man være nødt til at indgå kompromisser, og da hudfarver altid skal være så troværdige som muligt og faktisk er dårligst repræsenteret i gamut’en mht. antal kombinationer, vil fokus på det gule og røde område være et godt bud, hvis alt alligevel ikke kan komme på plads - og McAdam fortæller os, hvilke håndtag, vi kan/skal trække i.



Skitse af farvedistribution over gamut’en


Herover har jeg tidligere 3D-modelleret, hvordan fordelingen af farvekombinationer (udtrykt som kurvens højdedimension) i Rec.709-gamut’en er (det er ikke en 3D-model af gamut’en som sådan), og det ses, at hudfarverne er noget underrepræsenterede, hvilket underbygger behovet for fokus på netop dette område - også fordi kompression af kildematerialet kan øge problemet med farvegengivelsen (kalibrering kan ikke løse dette, højst medvirke til undgå at problemet bliver alt for synligt).


2.1. Anvendelse af teori om tolerance i synssansen ved kalibrering

Lad os lige runde gamut-snakken af med at se på farvegengivelsen for OLED-TV’et, når det fodres med et Rec.2020-signal (stærkt udvidet gamut i forhold til Rec.709):



Måling af Rec.2020 gamut på LG OLED-TV (Kilde AVForums)


De sorte punkter er målingerne, mens de små hvide kasser er target, målet for farvegengivelsen.


Hvor OLED-TV’et er i stand til at levere en fin farvegengivelse for Rec.709 (SD/HD), går det ikke helt så godt med den større gamut, som anvendes i Rec.2020: Fysisk set har panelet formodentligt ikke overskud, så der (matematisk) kan skæres i farvegengivelsen, hvilket betyder fejl i placering af farverne. Hvis vi husker tilbage til McAdam’s ellipser ovenfor, kan vi se, at det grønne farveområde er udfordret, da det er præget af fejl i hue/tint, som netop er kritisk. Tilsvarende er den røde farvegengivelse ikke i top med både hue/tint og mætningsfejl. Gul gengives OK (lidt belastet af problemer med grøn) og blåt er fint - men cyan lider lidt under mætningsfejl, der igen stammer fra fejlen i grøn.


Panelet er simpelthen ikke i stand til at levere Rec.2020 rød og grøn (hudfarver kan blive for orange/solbrændte af den årsag), men det er helt som forventet, ingen skandale her… I princippet er gamut’en faktisk næsten tilstrækkelig til DCI-P3. Jeg mangler dog selv at lave målinger af farveforløb for DCI-P3 inden i gamut’en for at se, om disse er mere nøjagtige end for Rec.2020, men HDTV’s test af den nye firmware (04.30.50, se dette link) viser, at TV’et klarer DCI-P3 en del bedre fordi DCI-P3-gamut’en er mindre end for Rec.2020 (se tidligere i denne tråd), selvom der stadig er en lille mango omkring grøn og rød.


Da farvegengivelsen altid skal skæres til af CMS’en, bliver det noget sværere at lave en rigtig Rec.2020-farvegengivelse, da farvespektret for panelet skal udvides, så der er noget at skære i…


EDIT: Uddybede oprindelse af det rødligt tonede billede af gråtoneskala.


Redigeret af bantam - 18-November-2016 kl. 18:12
/lars
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 19:47
bantam. Hvis nu at jeg kigger på målingen af rec. 2020 (avforums), er der så ikke for lidt blå? Du skriver godt nok at blå er fin. Måske findes løsningen i at det ikke er DCI-P3.

Undskyld hvis spørgsmålet er tumpetSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 20:04
@Hother: Det er et fint spørgsmål - for du har principielt set ret. Man siger oftest, at vort syn ikke er så følsomt overfor fejl i det blå, hvilket stemmer overens med McAdam's teori i dette tilfælde, hvor der er tale om en mætningsfejl. Mere var der såmænd ikke i det.
/lars
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

@Hother: Det er et fint spørgsmål - for du har principielt set ret. Man siger oftest, at vort syn ikke er så følsomt overfor fejl i det blå, hvilket stemmer overens med McAdam's teori i dette tilfælde, hvor der er tale om en mætningsfejl. Mere var der såmænd ikke i det.
Okay, det var jo et helt videnskabeligt svar - takkerSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2016 kl. 17:31

Plan/indholdsfortegnelse:


1. Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. Synet, tolerance og adaptering

3. Udbrænding/WtW

4. HDR og udbrænding

5. Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. Problemer introduceret ved kalibrering

7. Afrunding

3. Udbrænding/WtW

Lad os vende tilbage til luma-kurven og se lidt nærmere på udbrænding - dvs. de problemer, der opstår, hvis lysudbyttet ikke længere stiger som funktion af øget stimulus. Normalt er dette ikke et problem, men hvis man stimulerer med over 100% (og ja, det kan man), har nogle TV/kilder problemer med at gengive de lyse nuancer, som man kalder whiter-than-white (WtW).


Prøv at betragte disse billeder (benævnt PS3 og PS4, fordi disse to kilder let kan bringes til at opføre sig forskelligt mht. WtW på det samme input på samme LCD-TV (ikke det samme som blev kalibreret ovenfor)):



Billedproblemer stammende fra klippet WtW (nederst)

vs. korrekt vist WtW (øverst)


Læg mærke til, at de lyse nuancer i billedet for PS3 er decideret udbrændte - der mangler detaljer/nuancer i billedet i forhold til PS4-billedet. Hvorfor (ud over, at jeg har indstillet PS3'eren til det)? Lad os prøve at se på luma-kurverne for de to setups:



Luma-kurver med hhv. synligt gengivet WtW (blå kurve)

og klippet WtW (rød kurve)


Vi kan notere os, at den røde kurve (PS3) knækker af ved 100% stimulus, mens den blå kurve fortsætter opad (svagt knækket). Det er ikke svært at forestille sig, at dette vil have betydning for meget lyse områder af billedet - og man ser det straks i virkeligheden, selvom eksemplet herover ikke er helt så tydeligt pga. de små billeder, som tilmed er komprimeret ret hårdt.


En anden interessant detalje er, at den nederste del af luma-kurven er mere udbøjet for PS3’eren i den lave ende af gråtoneskalaen (lave stimuli, forstørret udsnit indsat nederst til venstre). Dette viser sig som et svagt mørkere/mere kontrastfyldt billede, end det gør sig gældende for PS4’eren.


Vi kan verificere udbrændingsproblemet ved at smide et par sigende testmønstre på skærmen med de to kilder:



Korrekt gengivet WtW opsplittet i RGB (øverst)

vs. klippet WtW som RGB (nederst)


Igen er den øverste del af det samlede billede fra PS4, mens den nederste del stammer fra PS3. Det er tydeligt, at PS3 som kilde i dette tilfælde ikke kan levere yderligere farve over niveau 235 (som vi også kalder 100% stimulus) - modsat PS4, som er indstillet til at fungere korrekt.


Vi kan gøre det samme for gråtoneskalaen:



WtW gengivet korrekt (øverst)

vs. klippet WtW (nederst)


Ikke så let at fotografere - men samme problem er synligt. Problemstillingen her tydeliggør i øvrigt vigtigheden af, at en kalibrering i praksis handler om tilpasning af hele signalvejen (altså kilder + TV) - og ikke kun udmåling og justering af farvegengivelsen fra en kendt testgenerator (som fint kan bruges til kalibrering af selve billedgengivelsen, men som bør følges op af korrekt/bedst mulig indstilling af kilden i det faktiske setup, hvor det er muligt).


Hvis man nu vælger at lægge billedinformation op i WtW-området, kan vi med den viden, vi har om luma-kurvens indflydelse på farvegengivelsen godt regne ud, at dette vil medføre både mætningsfejl og fejl i hue/tint, da forholdet mellem R, G og B bliver forvansket - men jo heldigvis kun i disse meget lyse områder: Vi ved fra tidligere, at det meste billedindhold er mastered til langt lavere lysstyrke, så vi ser det nok ikke i større omfang - og hvis man blot bruger WtW til kortlivede spekulære highlights, opfattes problemet nok af de færreste i farten.

EDIT: Gjorde klart, at PS3 blev indstillet til at fjerne WtW, ikke at den automatisk gør det.


Redigeret af bantam - 18-November-2016 kl. 18:13
/lars
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2016 kl. 18:43
Super flot og spændende initiativ. Jeg takker for at jeg er blevet klogere på billedets "ingredienser" m.v.Clap
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2016 kl. 19:50
Igen mange tak til Bantam, jeg tror jeg taler på alles vegne når jeg siger at det er enormt spændende og lærerigt !

Det viser helt sikkert at selvom man under en kalibrering får ganske fine og flotte målinger, så er det vigtigt at foretage visuelle inspektioner undervejs på tværs af de forskellige kilder.

Ser frem til næste kapitel !
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2016 kl. 20:14

Plan/indholdsfortegnelse:


1. Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. Synet, tolerance og adaptering

3. Udbrænding/WtW

4. HDR og udbrænding

5. Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. Problemer introduceret ved kalibrering

7. Afrunding

4. HDR og udbrænding

Pointen er nu, at hvis man tilpasser HDR-indholdet til at kræve f.eks. 4000 nits og TV’et kun kan levere 500 til 600 nits (OLED) eller måske det dobbelte (LCD), så vil der komme nogle farvegengivelsesproblemer især i highlights i stil med de, som er illustreret ovenfor (men måske mere udtalte, da OLED-TV’et jo “løber ud for lys” allerede omkring 70% stimulus. Vi ved også fra gennemgangen af sammenhæng mellem f.eks. farvemætningen og luma-kurven, at vi kan forvente mindre mættede farver i highlights, når der klippes i lyset i den høje ende af stimulus.


Igen - det ser nok ikke slemt ud, men det er slemt nok til at TV-producenten vil være nødt til at gøre noget - f.eks. via tone-mapping. Udføres en simpel global tone-mapping, vil billedet miste punch, fordi den maksimale lysstyrke sættes lig med TV’ets øvre lyskapacitet for at få alle lyse detaljer med, og alle andre lysstyrker skaleres tilsvarende nedad, hvilket giver et mørkere billede som angiveligt kan miste shadow-details. Alternativet er lokal tone-mapping, hvor man kun udfører en operation alá den nævnte omkring highlights - men hvor man så er nødt til at “glatte” effekten ud mod resten af billedet, hvilket ikke kan være omkostningsfrit hverken mht. beregningskapacitet eller artefakter i billedet. Dette er et område, som bliver interessant at følge udviklingen af. Mon ikke Rasmus Larsen fra Flatpanels ligger inde med en del viden omkring udviklingen af tone-mapping?


Jeg skal have målt på luma-kurven for OLED-TV’et ved lejlighed - men jeg ved allerede fra nogle udokumenterede målinger, som jeg lavede (læs: gemte ikke data), at der er for meget lys på luma-kurven i forhold til det, som LG selv specificerer i deres HDR-10-kalibreringsvejledning, som er vist herunder:


Anbefalet lysstyrke afbilledet som funktion af stimulus


Når luma-kurven ligger over den anbefalede (som materialet er/forventes at være mastered efter), vil vi få mindre mættede farver og lavere kontrast pga. den lavere gamma. En lavere lysstyrke end forventet ud fra stimulus vil endvidere betyde, at nogle farver ikke kan repræsenteres i gamut’en ved høje lysstyrker, da gamut’en ikke “stikker lige langt ud af skærmen” for alle farver. Dette er en grund til, at nogle kalibratorer vælger at bruge farvemønstre med 75% lysstyrke til måling af gamut'en.


Vi ser kun grundplanet/“trekanten” i CIE-diagrammet (2D-diagram med gamut’en), som i virkeligheden mere ligner et bjerg/en vulkan, som bøjer opad og indad mod hvidpunktet. Det betyder, at f.eks. en meget mættet rød farve ved høj lysstyrke vil virke som havende en lavere farvestyrke end den kunne have haft, hvis luma-kurven ikke blev klippet/knækket i toppen. I praksis bliver tværsnitarealet af gamut’en altid mindre når lysstyrken stiger - men begrænsninger i den anvendte teknologi i displayet kan betyde, at der skæres farver endnu hurtigere væk, fordi panelets “farvegenerator” (f.eks. OLED’erne, baggrundslys etc.) går i mætning. Herunder ses en 3D-repræsentation af en idéel gamut:




Komplet 3D-gamut: © Bruce Lindbloom


Man kan tale om, “farvevolumen” (colour volume) som er det rumfang, 3D-gamut’en udfylder på det aktuelle TV, og evt. sætte dette rumfang i forhold til det idéelle rumfang (reference-gamut’en) for et givent farverum (f.eks. Rec.2020 eller DCI-P3), og dermed med ét tal (typisk angivet i procent) fortælle noget om, hvor stor en grad af opfyldelse TV’et kan levere i forhold til reference-gamut’en. Dette ses nogle gange i de mere omfattende anmeldelser på nettet.


Jeg har lånt et par billeder fra HDTVtest, som viser deres måling af luma-kurven for HDR-10 på LGs OLED-TV, og jeg har sammen med grafen indsat et par miniaturebilleder fra samme test, der viser (2D-)måling af DCI-P3-opfyldelse af farvegengivelsen/mætningsforløbet og en sammenligning af farvegengivelsen i en scene fra filmen Mad Max mellem OLED-TV’et og et HDR-LCD-TV, som kan levere noget mere lys (1000 nits):



HDR-undersøgelse af LG OLED-TV:

Luma-kurve, DCI-P3-gamut (indsat), specular highlight for OLED (tv.) vs. LCD-TV (th.)

(kilde: HDTVtest)


Vi kan se, at der er en synlig forskel i farvegengivelsen mellem de to TV (med alle mulige forbehold for fejlkilder i fotografering af observationen etc., men det illustrerer pointen): Farverne er ikke mættet i samme grad på OLED-TV’et som på LCD-TV’et. Bemærk, at det kun er farvemætningen, der er fokus på her.


Jeg har for eksperimentets skyld taget et billede af samme scene mastered til HD/Rec.709 på Pioneer 9G, hvor jeg af gode grunde ikke forventer at finde tilsvarende problemer med klipning af høje lysstyrker:



Mad Max highlight, Rec.709 (HD)


Igen: Med forbehold for alle mulige fejl i fotograferingen kan man sammenligne med HDR-billederne ovenfor. Det fremgår, at farvegengivelsen ligger tættere på LCD-TV’et, da der ikke klippes lige så alvorligt i “højlyset” på Pio’en som på OLED-TV’et (Pio’en klipper/komprimerer faktisk WtW mere end man kunne ønske sig). Billedet afspejler i øvrigt meget godt, det som man så på skærmen i virkeligheden, selvom mit kamera ikke kunne bringes til at lave så mørkt et billede, som HDTVtest fik lavet med HDR-versionen. Jeg forsøgte også at frembringe et billede, der var mere undermættet/orange, men uden held.


Nedenfor har jeg overlejret HDTVtest-målingerne af LG OLED-TV vs. LCD-TV (begge jo med HDR-10-understøttelse) med referencen (HDR-10 (AKA “PQ EOTF”)) og LG’s egne specifikationer for, hvordan luma-kurven/EOTF skal kalibreres:



Forskellige luma-kurver


Vi kan se, at LCD-TV’et følger HDR-10/PQ EOTF ganske nøjagtigt, mens OLED-TV’et ligger for højt med luma-kurven i forhold til HDR-10/LG’s egne specs og PQ EOTF i øvrigt. Der er noget at arbejde med her - men der er ikke nogen silver bullet på OLED-TV’et, da gamma-equalizer’eren på LG TV’et ikke giver mulighed for at justere over ca. IRE69 (punkt 20 i indstillingerne). Dermed er det ikke muligt at ramme luma-kurvens form for HDR-10 - heller ikke via en “emulering” på bekostning af den overordnede lysstyrke. Luma-kurven er simpelthen absolut i HDR-10 modsat Rec.709, hvor den er relativ til lysstyrken.

Lad os slutteligt vende tilbage til WtW-problematikken - og glæde os over, hvor godt LG OLED-TV'et klarer disciplinen:


LG OLED-TV'ets håndtering af whiter-than-white (WtW) i HD (Rec.709, ikke HDR)

Prøv at se, hvor mange detaljer, der er i brostenene i øverste venstre hjørne sammenlignet med det tidligere eksempel på WtW. Jeg lægger her mærke til de lyserøde skær, som er på billedet: Det var ikke til stede, når man betragtede billedet IRL. Jeg tænker på, om det kan være noget, der stammer fra kameraet/TV-panelets coating i kombination...?

Læg mærke til, at farverne er lidt overmættede på ovenstående billede. I næste afsnit kommer vi omkring FARVE-indstillingen.

EDIT: Rettede links, tilføjede billed med WtW-indhold.



Redigeret af bantam - 04-December-2016 kl. 19:35
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2016 kl. 20:22

Plan/indholdsfortegnelse:


1. Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver

2. Synet, tolerance og adaptering

3. Udbrænding/WtW

4. HDR og udbrænding

5. Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

6. Problemer introduceret ved kalibrering

7. Afrunding

5. Kalibrering til mørke og lyse omgivelser

Som en afsluttende bemærkning synes jeg, at det bør nævnes, at kalibrering af gråtoneskalaen/hvidpunktet iflg. BT.1886 skal ske i et mørkt rum (eller evt. blot med måleinstrumentet i tilstrækkelig kontakt med skærmen), og danner dermed grundlag for en kalibreret aften/dark room-indstilling.


Princippet om måling i mørke omgivelser er formodentlig vedtaget, fordi estimering af end-to-end-gamma (jf. Charles Poynton) i et oplyst lokale vil variere utroligt meget med rummets omgivende lys og baggrundslys.


Emnet fortjener egentligt plads til et indlæg eller endda en tråd for sig selv, og det læner sig kraftigt op ad adapteringsproblemematikken omtalt i forbindelse med kalibrering af det lidt besværlige LCD-TV, der leverede en lyserød billedgengivelse i grelle tilfælde. Jeg har, som indirekte nævnt lidt tilbage i tråden i afsnittet om gamma/luma, for nogle år tilbage arbejdet med at udvikle en metode og tilhørende værktøjer til at bestemme end-to-end-gamma, der giver en fornuftig kontrast og farvemætning og samtidigt mindsker problemet med, at shadow-details drukner pga. refleksioner i panelet fra omgivelserne - og her er kort konklusionerne:


Vi kan korrigere en eller flere af følgende parametre for at lave en dagslysindstilling:


  1. Evt. justere op for LYS (BtB skal stadig netop ikke være synlig) for at få detaljerne tilbage. Husk at LYS parallelforskyder luma-kurven opad/nedad.

  2. Skrue op for KONTRAST og/eller BAGGRUNDSLYS (f.eks. OLED-LYS) (men undgå for enhver pris misfarvninger og så vidt muligt klipning af WtW) for at få mere dynamik tilbage i billedet. KONTRAST trækker opad/nedad i luma-kurven som en elastik, hvor bunden sidder fast på sortniveauet (hvis det er nul).

  3. Skrue (evt. lokalt) ned for GAMMA (jf. surround-effekt og end-to-end gamma) for at gøre afstanden mellem shadow details større -> mere synlige trin.

  4. Evt. justere FARVE for at kompensere for mulig over- eller undermætning af farver stammende fra det evt. løftede sortniveau, refleksioner og den sænkede gamma.


Nogle af punkterne kan virke ulogiske (f.eks. punkt 3), og kræver at man virkelig sætter sig ned og studerer det fænomen, man kalder “surround-effekten”, men kort sagt hænger det sammen med, at øjet tilpasser sig omgivelsernes lysstyrke (beslægtet med det, vi så omkring adaptering af hvidpunktet), og dermed kan have brug for større trin mellem farverne/gråtonerne for at kunne skelne mellem dem, når det omgivende lys er kraftigt.


På illustrationen herunder kan man se, hvordan de små grå cirkler, som har samme grå farve parvis, fremstår helt forskellige afhængigt af, hvilken baggrund de præsenteres på:



Demonstration af surround-effekten


Prøv at se denne video (https://www.youtube.com/watch?v=kdOQBPCOk5w&NR=1), hvor samme princip demonstreres.


Jeg har lavet nogle målinger for at vurdere betydningen af refleksioner i skærmen (Pioneer 9G plasma-TV) under tre forskellige forhold: DARK (dunkelt rum, måling direkte i kontakt med skærmen), DIM (dunkelt rum, reflektioner i skærmen) og BRIGHT (oplyst rum, reflektioner i skærmen). Jeg har på illustrationen nedenfor zoom’et ind på den lave del af luma-kurven for de tre situationer:



Løftet sort pga. "lysstøj"/refleksioner fra omgivelser


Sortniveauet er tydeligvis løftet (de negative data for DARK-målingerne skyldes desværre bias-fejl, fordi Eye-One Pro-sensoren er drevet lidt). Det højere sortniveau - og dermed lavere resulterende gamma - kunne man måske tro, ville bringe shadow-details frem, men det betyder faktisk, at detaljerne drukner i lysforureningen, fordi displayets rå lys-output (defineret ved DARK) ligger under lysforureningens niveau, hvilket igen medfører, at kontrasten og farvemætningen mindskes (lavere gamma, højere sortniveau/mere grå, mere mælket). Dette er altså den modsatte effekt af surround-effekten, og er værre jo mere refleksion, der er i skærmen, og det kan dermed betyde, at man måske skal justere FARVE-indstillingen opad.


Tilsvarende avanceret kan man blive i sine overvejelser og tage højde for synssansens farveadaptering (jf. snakken om det kalibrerede LCD-TV, der fik en “pinkskala” i stedet for en gråtoneskala, eller underteksterne, der skiftede til komplementærfarven i forhold til ambient/baggrundslyset i rummet) som udgangspunkt for et alternativt hvidpunkt(*) med formålet at overholde princippet om rendering intent, altså at genskabe samme opfattede farvegengivelse i stuen som i det studie, hvor mastering/colorgrading blev foretaget.


Dette kræver måling af omgivelserne, som skal være statiske (kontrolleret) mht. belysning, så i praksis vil det være meget svært, og det ville nok være bedre at ændre på omgivelserne, hvis man kan. Man kunne forestille sig et TV, der selv kunne modvirke adaptering (lys + farve) - men lur mig og det ikke ville være problematisk, at få til at fungere i praksis…? Jeg mener, at vi har set eksempler på producenter, der har forsøgt sig med dette. Alt andet lige, har vi tidligere set, at man skal være meget forsigtig med justering af CMS’en på LG OLED-TV’et, hvis man ikke vil introducere problemer i farvegengivelsen.


Hvis vi lige bliver pragmatiske igen og vender tilbage til punkt 4, siger Charles Poynton i en af sine artikler:


A bright display (more than 100 nt), a bright ambient, and/or a bright surround may cause a systematic increase in colourfulness. If the consumer’s viewing situation differs from that at mastering, maintaining creative intent may require dialing-back some of the colourfulness increase.


Her introducerer han begrebet colourfulness, som vi måske kan oversætte til “farvestyrke” - altså en oplevet fremtræden af farven (jf. betydningen af “systematic” her), og dermed bevæger vi os på kanten af perception, altså hvordan vi opfatter farver, som vi har berørt i forbindelse med snakken om adaptering.


Det virker ikke intuitivt, at omgivende lys kan medføre en forstærket farveoplevelse, som kan betyde, at man må skrue ned for FARVE-indstillingen, men i en anden artikel argumenter Poynton yderligere:


A very dark surround at mastering will “suck” color out of a presentation previously viewed in a light surround. A colorist will dial-in an increase in colorfulness (for example, by increasing chroma gain).


The intended appearance for an HD master is obtained through a 2.4-power function, to a display having reference white at 100 nt, with 1 lx ambient, and 1% surround – but that appearance will not be faithfully presented in different conditions!


… ambient conditions in a consumer environment – even a rather dark home theater – are somewhat lighter than typically used for mastering today. The lighter conditions cause a modest increase in contrast and colorfulness, beyond that witnessed at content creation.


… If the power function on R’G’B’ – display gamma – is dialed back a little, that contrast and colorfulness are reduced.


Så pga., at der skrues op for farvestyrken i studiet i forbindelse med colourgrading, fordi det omgivende lys (“surround”) i studiet er lavere end ved optagelsen, kan produktet virke lidt for farvestærkt og lidt for kontrastfyldt, når det bringes tilbage til lysere omgivelser hjemme hos os (“vi kan ikke se detaljerne i de for solbrændte ansigter”).


Hvis følger en definition af colourfulnessWikipedia (jeg har navngivet parametrenes alias'er i parentes):


Chroma (K) is the colorfulness (C) relative to the brightness (L) of a similarly illuminated area that appears to be white or highly transmitting.


Dette kan vi oversætte til lidt pseudo-matematik:


K = C / L

C = K * L


Hvor:


 K = chroma (krominans, i familie med mætning og hue/tint)

 C = colourfulness (“farvestyrken”)

 L = brightness (bl.a. omgivende lys)


Heraf ses, at farvestyrken (C), der opleves af den menneskelige betragter, stiger med lysere omgivende lys (L) selvom chroma-input’et (K) er konstant.


Af dette og vores erhvervede viden om farvemætning, kontrast og gamma/luma kan vi uddrage, at man til dagslys med fordel kan bruge en lavere gamma, f.eks. 2.2 (eller måske endda lavere) i stedet for de ca. 2.4, der er passende til mørke omgivelser. Vi ved fra tidligere, at en lavere gamma giver mindre mættede farver og mindre kontrast - akkurat som Poynton foreslår.


Derudover kan man sige, at den flade gamma-kurve (som vist tidligere) med gamma på ~2.4 ikke nødvendigvis er mest velegnet til dagslysindstillingen - men til gengæld er det ikke muligt at give et generelt bud på, hvordan den så skal se ud: Det er helt situationsbestemt, jf. end-to-end-gamma. Jeg viste tidligere et eksempel på en sådan modificeret gamma-kurve implementeret ved kalibrering af et Pioneer 9G plasma-TV.


Punkt 4 kan vi forholde os til med den viden, vi har erhvervet os i denne gennemgang - men kun fordi gamma-justeringen ikke nødvendigvis kompenserer helt for surround-effekten og fordi mætningsforløbet inde i gamut’en ikke nødvendigvis er korrekt, selvom gamut’ens kant fint bliver ramt af primær- og sekundær-farverne. Jeg bruger derfor FARVE-indstillingen som den sidste touch-up på farvegengivelsen, når alt andet er på plads, og der ellers er noget yderligere at hente på denne måde.


For OLED-TV'et, der danner udgangspunkt for denne tråd, måtte jeg skrue FARVE ned til 45 (evt. 46) for at undgå overmætning og utroværdige hudfarver: I denne sammenhæng er der fokus på farvemætningsforløbene for RØD og GUL. I dette tilfælde blev GUL undermættet en smule, hvis RØD var mættet mest korrekt for hhv. 25% og 50% mætning (75% mætning indgår også i vurderingen, men den blev en smule underkendt på evalueringen i forhold til McAdam's ellipser og den subjektive vurdering, der afslutter kalibreringen). Den svage undermætning af GUL vurderede jeg tilfredsstillende sammenlignet med overmætning af RØD, som gav mere utroværdige hudfarver. Denne prioritering understøttes af McAdam's ellipser, som fortæller os, at korrekt mætning af GUL er mindre kritisk end korrekt mætning af RØD. Gamut'en var ikke kalibreret gennem FARVESTYRING (CMS) for dette TV, da den var tæt på målet og fordi kalibrering gennem CMS'en gav problemer med billedgengivelsen (se senere). Med forsigtighed kunne TV'et måske have gavn af at lægge RØD og GUL bedst muligt på plads i gamut'en vha. CMS'en - men igen; det kan medføre artefakter, som modvirker den samlede billedkvalitet, som derfor skal derfor vurderes kritisk efterfølgende.


Hele denne snak skal ikke forstås som om, jeg mener, at kalibrering pga. adaptering o.l. kan være lige meget: Målet må stadig være for setup’et at leve op til rendering intent - også under svære forhold (vs. batcave).



(*) Et ændret hvidpunkt medfører et behov for en custom-gamut, hvor primær- sekundær-farverne er flyttet i forhold til standarden (pga. adaptering). Tænk på primærfarverne og hvidpunktet som stolperne der udspænder et telt, hvor sekundærfarverne automatisk flytter sig, hvis hvidpunktet flytter sig: De ligger i princippet på den rette linje, der går fra hjørnerne gennem hvidpunktet, hvor denne linje skærer gamut’ens kant “diagonalt” overfor primærfarven.

5.1. Kalibrering af baggrundslys

Jeg har tidligere været inde på, at man kan sætte lys bag sit TV, på samme måde, som man har en svag belysning bag monitoren under colour grading-processen. Husk at lyset kan få en adapterende effekt på synets opfattelse af hvidpunktet, og derfor er det principielt set vigtigt, at farven på baggrundslyset er “D65”, ligesom i studiet under colour-grading-arbejdet.


Jeg var den anden dag forbi samme LG OLED-TV, som der er refereret til i mine indlæg denne tråd, og TV’et var nu udstyret med en LED-lyskæde bag TV’et:



Ukalibreret LED-baggrundslys


Baggrundslyset var alt for varmt/gult, men ved at anvende måleudstyret til at måle det reflekterede lys fra væggen, kunne der foretages en kalibrering:



Måledata fra kalibrering af det reflekterede baggrundslys


For at forstå ovenstående grafik, skal man vide, at tiden løber ud af x-aksen, da det er en snapshot af live-målinger. Derfor kan man se, at der startes ud med en forkert farvetemperatur (cyan) til venstre, som efterfølgende over tid bliver lagt ganske nøjagtigt ind på D65 (her kaldet “6500K”).


Læg mærke til, at RGB-målingerne rammer OK oven i hinanden. Den gule graf er bare lysstyrken på det punkt, hvorpå der måles. Resultatet var ganske overbevisende:



Kalibreret LED-baggrundslys


Det er nu tydeligt, at baggrundslyset i langt højere grad stemmer overens med skærmens hvidpunkt end tidligere. Lysstyrken kan indstilles efter behov - men det må ikke være specielt stærkt. I dette tilfælde tog jeg simpelthen og fyldte skærmen ud med et hvidt/gråt billede (fuld skærm) på ca. IRE25 (25% stimulus), men kunne være mindre (f.eks. IRE15) afh. af andre parametre: Øjnene knibes sammen så kant mellem TV og væg bliver utydelig, og derefter justeres LED-kædens lysstyrke, så skærm og væg bliver ensartede i lysstyrke.

Alternativt kan man anvende et testbillede som dette:



Justering af lysstyrke fra LED-baggrundslys


Billedet findes på testskiven, der hedder AVSHD.

EDIT: Rettede links, tilføjede omtale af AVSHD testdisk, tilføjede afsnit om indstilling af FARVE for OLED-TV'et og rettede kosmetiske småting.



Redigeret af bantam - 04-December-2016 kl. 19:19
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2016 kl. 18:09
6. Problemer introduceret ved kalibrering

Når man kalibrerer et TV, er der flere muligheder for at introducere nye fejl - og som nævnt tidligere kan gode og nøjagtige måledata maskere problemer, som kun kan opdages ved at undersøge noget materiale, som man ved, hvordan skal opføre sige - altså noget referencemateriale.


Jeg bruger ikke ordet “reference” i betydningen “bedst” her: Jeg anvender ordet i betydningen “det, som jeg bruger, som mit faste holdepunkt, det som jeg kender”. I denne betydning behøver referencematerialet eller reference-TV’et ikke at være perfekte - men de skal naturligvis opføre sig temmeligt pænt.


I det følgende viser jeg et par eksempler på, hvordan man kan introducere billede-artefakter i forbindelse med kalibreringen.

6.1. Problemer efter kalibrering af gamut/farvestyring

Jeg har tidligere nævnt, at LG’s OLED-TV, der refereres til i denne tråd, er følsomt over for kalibrering af gamut’en via FARVESTYRING-indstillingerne (“CMS”, Colour Management System). Mit første forsøg på at udføre denne operation gav rigtig gode måledata efter kalibreringen - men allerede ved første gennemsyn af testmateriale kunne man se, at noget var grueligt galt:



Øverst: Kalibreret gamut (CMS, FARVESTYRING)
Nederst: Ukalibreret gamut


Prøv at kigge lige midt i billederne: Der er fyldt med artefakter stammende fra kalibreringen - og de kommer til udtryk i farveovergange - og tilsyneladende specielt, hvis der er filmgrain, som der skal arbejdes med af TV’et. Ovenstående billeder viser et blot nogenlunde alvorligt tilfælde - undervej fik jeg fremstillet noget meget værre, men det har jeg desværre ikke noget billede af - men tænk på noget, der næsten (næsten) lignede en flok fluer eller fugle-silhuetter på himmelen…


De andre (bølgende) artefakter i billedet stammer fra moirè-/interferens-effekter pga. forskellig opløsning i kamera og TV anvendt til at fange disse fotos.



Øverst: Kalibreret gamut (CMS, FARVESTYRING)
Nederst: Ukalibreret gamut


Ovenfor ser vi samme problem lidt tættere på. Dette TV er følsomt over for ikke specielt store ændringer i CMS’ens parametre - og det virker som om ændring af specielt lysstyrken i CMS’en er problematiske.


Problemet kan stamme fra afrundingsfejl i signalvejen - ikke noget som er specielt underligt, da der skal laves millionvis af regneoperationer pr. frame, som derfor skal optimeres i forhold til hastighed.


Disse problemer skal naturligvis ikke afholde os fra at kalibrere via CMS'en - men det skal gøres med forsigtighed, og der skal anvendes referencemateriale til at kontrollere resultatet.

6.2. Problemer med farvemætning og klipning af shadow-details pga. forkert indstillet sortniveau

En af de grundlæggende parametre, som man skal have styr på ved kalibrering, er sortniveauet og/eller video-levels. Dette handler om, at et stimulus på 16 for SD og HD (eller 64 for HDR) skal levere det sorteste, som TV’et kan præstere, og at det næste stimulus skal være lige netop synligt.


LG OLED-TV’et har som så mange andre TV en indstilling, der hedder SORT NIVEAU(*), som bestemmer, om sort ligger på stimulus 16 (64 for HDR) eller 0. Computere kan typisk arbejde med sort som “0” (nul), og hvid som 255 i stedet for 235 (940 for HDR), som vi ved ellers tillader WtW.


Hvis signalkilde/afspiller/tuner/set top-boks etc. er forkert indstillet i forhold til TV’ets forventning til sortniveauet (altså 0 vs. 16(64)), kan billedet enten blive for lyst eller for mørkt, selvom gamma’en er urørt som i illustrationerne herunder.


Her ses en korrekt kalibreret luma-kurve:



Korrekt indstillet sortniveau


Hvis TV’et tror, at sort skal ligge højere, bliver luma-kurven løftet, og alt sort bliver gråt. Dette giver en lavere farvemætning (svarer lidt til en for lav gamma), og billedet bliver mælket:



For højt indstillet sortniveau:

Billedet er mælket, gråt og har undermættet farvegengivelse


Hvis der er klippet i sort,  vil det virke som en for høj gamma, hvorved farvemætningen bliver markant for stor. Derudover klippes der naturligvis i shadow-details, da de nederste 16(64) niveauer/stimuli alle bliver til samme farve (sort):



For lavt indstillet sortniveau:

Der klippes i shadow-details og farvemætningen er for høj


I de to følgende eksempler kan man se forskellen på korrekt indstillet video-levels eller sortniveau/black-level. Lad mig på forhånd advare om den tvivlsomme kvalitet af mit køkken-LCD-TV, som ved korrekt indstillede video-levels/sortniveau leverer et noget mælket udtryk pga. sit ringe absolutte sortniveau (og der måske netop derfor burde skrues lidt op for FARVE). Dette forhindrer dog ikke illustration af pointen omkring effekten på farvemætning og shadow-details:



Øverst: Klippet sortniveau/video-levels

Nederst: Korrekt sortniveau/video-levels


Det er tydeligt, at farvemætningen er større i det øverste billede, hvor shadow-details også er klippet væk. Til gengæld er signalvejen for det nederste billede indstillet korrekt, hvorved tøj- og hudfarver bliver mere troværdige, og detaljerne er tilbage i f.eks. mørkt hår og tøj.


Et eksempel mere:



Øverst: Klippet sortniveau/video-levels

Nederst: Korrekt sortniveau/video-levels


Her gælder samme kommentarer som for eksemplet ovenfor. Man kan nemt blive forført af det farvemættede og meget kontrastfyldte billede - men man bliver træt af at se på det i det lange løb - og i spil vil man sikkert blive irriteret over, at man ikke kan se vigtige detaljer.


Hvordan kan man sikre sig, at video-levels/sortniveauet står korrekt for en kilde, hvor man ikke kan vise et testbillede (f.eks. en tuner eller en set-top boks)? Jeg har et par tips, som måske kan hjælpe:


Først indstiller man LYS med et passende testbillede, der viser om shadow-details vises korrekt ned til omkring niveau 16 på en indgang, hvor man kan koble en afspiller/signalkilde til, der kan vise sådan et prøvebillede (f.eks. en blu-ray-afspiller, en USB-stick eller lign.). Undervejs kan det være nødvendigt at eksperimentere med indstillingen af SORT NIVEAU-indstillingen, for at opnå den bedste kalibrering af shadow-details.


Derefter kopierer man sin kalibrering af shadow-details/sortniveau (LYS + SORT NIVEAU) til den kilde, som skal indstilles. Husk at alle andre indstillinger i princippet også skal med over. Når dette er på plads, skal man eksperimentere med SORT NIVEAU: Den indstilling af SORT NIVEAU, hvor sort stadig er helt sort, og billedet er “lysest”, og viser flest shadow-details er den korrekte indstilling. Man kan måske bruge et billede med sorte bjælker foroven og forneden som en slags guide til at identificere det sorteste TV’et kan levere.


Husk i øvrigt at være opmærksom på, at afspilleren, der bruges til at lave den første kalibrering af shadow-details, også kan have en indstilling af sortniveau/video-levels - så her skal man holde tungen lige i munden og systematisk prøve mulighederne af for at få en pålidelig kalibrering at arbejde videre med.


(*) Kan hedde noget andet på andre TV - eller f.eks. være omfattet af indstillingerne, der kan hedde noget med “begrænset”, “fuld”, “RGB” etc.

7. Afrunding

Det kan være lidt af en kunst (og tålmodighedstest) at kalibrere et TV - og som sagt ikke mindst til brug i dagslys. For at komplicere sagen yderligere, vil et TV i praksis næsten altid blive udsat for refleksioner fra omgivende lys, så man kan argumentere for, at kalibrering iflg. BT.1886 bør suppleres med hensyntagen til end-to-end-gamma - og især hvis skærmen ikke leverer noget nær absolut sort, som LG’s OLED-TV kan. Selv et ældre Pioneer plasma-TV kan kan som vist have nytte af denne modifikation for at give en bedre allround- eller dagslys-performance.


Alt dette kan lyde (og er langt hen ad vejen) meget akademisk - men i virkeligheden synes jeg, at kalibreringen skal udføres med en pragmatisk tilgang, hvor der ikke er så meget fokus på måledata som på billedgengivelsen. Man kan måle nok så nøjagtigt og bruge avanceret matematik til at finde det bedste mål, men hvis TV’ets kontroller alligevel ikke tillader lige så nøjagtig justering, kan man spilde megen tid.


Matematikken og teorierne er primært fundamentet for forståelsen af mekanismerne i billedgengivelsen og billedopfattelsen. Mit mål har været at vise, hvordan der er sammenhæng mellem teori og praksis, og jeg mener faktisk, at der kan findes en pragmatisk tilgang til kalibrering, der kan udføres med simple metoder, som giver et godt resultat, uden at det bliver rocket-science. Ofte er det dog sådan, at vi ved mere og bør vide mere om teknikken, end vi lige har brug for i en konkret kalibreringssituation for at komme hurtigt i mål - og derfor er teoretisk viden alligevel nyttig.


Til de, der vil vide mere om teorien bag farvereproduktion på TV etc., vil jeg foreslå at læse nogle af de artikler på nettet som Charles Poynton har skrevet, og derudover giver hans bog “Digital Video and HDTV - Algorithms and Interfaces” en god baggrundsviden:




På nettet findes desuden Bruce Lindblooms ressourcer (også nævnt tidligere i denne tråd) omkring matematikken, til de der vil vide og eksperimentere (meget) mere.


THE END

(indtil vi for alvor skal i gang med HDR)

EDIT: Tilføjede indholdfortegnelse/links til relaterede indlæg - også i de relaterede indlæg.


Redigeret af bantam - 04-December-2016 kl. 19:27
/lars
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2016 kl. 18:26
Endnu engang mange tak bantam. Jeg håber at mange læser dit enestående værk, og i det mindste kigger på billederne med før og efter en kalibrering.

Det er bestemt ikke lige meget  om man får kalibreret sit TV. Okay billedet kan være en stor forbedring, og måske en lidt mindre forbedring.Afhængig at TV´ets kvalitet, og naturligvis de medleverede fabriksindstillinger. Men en synlig forskel er der knageme uanset hvadSmileWink
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2016 kl. 19:20
Tak for den spændende og gode forklaring, Bantam.
Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu