recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med RAM-upgrade af Asus N71ja
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med RAM-upgrade af Asus N71ja

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problem med RAM-upgrade af Asus N71ja
    Sendt: 19-Oktober-2016 kl. 19:07
Hej alle
Min gamle Asus N71ja ville jeg lige livsforlænge ved at opgradere dens 4GB til 8GB, så jeg har købt to stk 4GB moduler hjem, men jeg kan ikke få dem til at virkeCryCryCry

På Asus hjemmeside står følgende om N71ja:
DDR3 1066 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 G SDRAM.

De to gamle 2GB ram moduler ser ud som følger:
Original ram




De 8GB ram bliver godt nok detekteret i BIOS(nyeste), men windows vil overhovedet ikke starte op, og hvis jeg booter op med en memtest, så viser den fejl over det hele.

Nogen der har en ide om hvad der er galt?
Mvh Jesper
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2016 kl. 19:58
Hej.

For godt en måned siden var der en anden der have købt nogle nogle Kingston ValueRAM der ikke virkede:


Ham anbefalede jeg at købe nogle Ram som jeg fandt med Crucials RAM Finder. Og de virkede.

Dem der passer til din Asus N71ja hedder CT5305888, men er 'out of stock' i USA


Men kan bestilles fra England:


Og her er prisen i €:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 19-Oktober-2016 kl. 20:01
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 10:06
De nyindkøbte RAM er alm. DDR3 RAM på 1.5V. De RAM som Crucial anbefaler er DDR3L (1.35V) moduler. Det er mærkeligt at det ikke står i specifikationerne for n71ja modellen eller de gamle ram som sad i maskinen?
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af Totoronto Totoronto skrev:

De nyindkøbte RAM er alm. DDR3 RAM på 1.5V. De RAM som Crucial anbefaler er DDR3L (1.35V) moduler. Det er mærkeligt at det ikke står i specifikationerne for n71ja modellen eller de gamle ram som sad i maskinen?
Flere andre steder anbefalder man 1,5V moduler specifik til Asus N71ja, så jeg tvivler på det er det der er problemet.
Eneste forskel jeg har kunne finde, er at dem der bliver anbefalet flere steder er  Memory Rank 2R, og dem jeg har købt er Single rank. Det er et eller andet med hvor mange chips der er koblet på samme chipselect, men kan ikke rigtigt se hvorfor det skulle være et problem.

Mvh Jesper
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Totoronto Totoronto skrev:

De RAM som Crucial anbefaler er DDR3L (1.35V) moduler

Tænk på at DDR3L moduler både kan virke på 1.35V eller 1.5V. Jeg tror heller ikke at det er forsynings spændingen der får  Crucial's RAM til at virke. Men jeg har aldrig hørt om at Crucial RAM Finder ikke skulle virke.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 20-Oktober-2016 kl. 10:32
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 11:17
Jeg er bare lidt irriteret over at have spildt 400kr på noget der skulle have været en billig og simpel opgradering af min gamle bærbar.
Hvis jeg så brænder 400kr mere af, og det heller ikke virker, så bliver jeg bare endnu mere irriteret.
Mvh Jesper
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 11:20
Har du SSD i maskinen? Det giver meget mere en RAM hvis du ikke har.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 12:33
Hej.

Crusial's RAM finder anbefaler ikke CT5305888 til Asus N71ja. Det den gør er at den viser
hvilke RAM der vil køre i en N71ja. Og ja, hvis man ønsker at bruge 2 x 4GB er det deres mulighed.
Og igen tænk ikke på DDR3L moduler som kun at være til 1.35V. De er beregnet til at virke på enten 1.35V eller 1.5V.
Og hvis man skulle sætte en DDR3L i samme bank som en DDR3 vil den automastis vælge at køre på 1.5V.

Og hvis Axlon er bange for at Crusial ikke skulle virke. Kan han vel bare gøre som AnyFellow i den anden tråd: 

'Jeg må prøve at kigge på Crucial. Tror jeg skriver til dem, for at sikre returret, såfremt de ikke virker.'

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 20-Oktober-2016 kl. 12:34
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Har du SSD i maskinen? Det giver meget mere en RAM hvis du ikke har.
Ja jeg har SSD i maskinen. Det var første opgradering.
Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

 
Er dit OS et 32 bit system?
Et 32 bit system kan max håndterer/se 4 GB total inkl. GFX, CPU cache osv. - og så er der måden bios'en deler memory'en op på som er meget forskellig alt efter bios og producent.
På deres HP står der bare Win 7, ikke noget om 32 eller 64 bit.
Det er 64 bit Windows 7.
Mvh Jesper
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Hej alle
Min gamle Asus N71ja ville jeg lige livsforlænge ved at opgradere dens 4GB til 8GB, så jeg har købt to stk 4GB moduler hjem, men jeg kan ikke få dem til at virkeCryCryCry

På Asus hjemmeside står følgende om N71ja:
DDR3 1066 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 G SDRAM.

De to gamle 2GB ram moduler ser ud som følger:
Original ram




De 8GB ram bliver godt nok detekteret i BIOS(nyeste), men windows vil overhovedet ikke starte op, og hvis jeg booter op med en memtest, så viser den fejl over det hele.

Nogen der har en ide om hvad der er galt?
Du skifter 2x2GB Kingston Value ram, sodimm, DDR3-1333 CL9 SDRAM, 1.5V ud med 2x4GB Kingston Value ram med fuldstændig samme specs. Dette burde jo virke. Kunne rammene slet og ret være defekte? Har du evt. en kammerats pc at teste i?

I følge http://www.kingstonmemoryshop.co.uk/laptop/asus/asus-n71ja-laptop så burde Kingston ram med disse specs virke. 

Nu er det jo to stk single channel moduler du har købt. Måske de har problemer med at køre dual channel? Forsøg evt at opdatere bios - måske en opdatering hjælper, hvis det er inkompatibilitet?Alternativt kan du teste med ét rammodul ad gangen - evt parre med 1 stk 2GB modul for at tvinge systemet til at køre single channel. Og så boote med ramtest. http://www.ultimatebootcd.com

LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Nu er det jo to stk single channel moduler du har købt. Måske de har problemer med at køre dual channel? Forsøg evt at opdatere bios - måske en opdatering hjælper, hvis det er inkompatibilitet?Alternativt kan du teste med ét rammodul ad gangen - evt parre med 1 stk 2GB modul for at tvinge systemet til at køre single channel. Og så boote med ramtest. http://www.ultimatebootcd.com
Som jeg skrev, så er BIOS den nyeste (hvis man ellers kan kalde en BIOS fra 2010 ny).
Computeren vil slet ikke starte med kun et af de nye ram moduler i. Blot sort skærm.
Den kan godt starte op med kun en af de gamle moduler.
Hvis jeg forsøger at starte op med et gammelt og et nyt, så melder den RAM fejl med MEMtest, og windows kan ikke starte.
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu