recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny vaskemaskine.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny vaskemaskine.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny vaskemaskine.
    Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 09:37
Hej.
Har fået ny vaskemaskine,som er monteret med en EU stik med jord.
Må man klippe det af og montere i denne afbryder.

Vi har denne afbryder monteret i et skab ved siden vaskemaskinen og den har altid været brugt til vaskemaskine både 380 v og 230 v.
Men må man klippe stikket af som er monteret på vaskemaskinen,eller skal der monteres ny moderne stik med jord som passer til Schuko stik som det vist hedder nu.???
Mvh
Mvh.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 11:10
De gange jeg har fået ny vaskemaskine, har montøren klippet stikket af og monteret ledningen direkte. Så det må være helt lovligt.

Husk jord!

Redigeret af Kampus - 23-Oktober-2016 kl. 11:11
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

De gange jeg har fået ny vaskemaskine, har montøren klippet stikket af og monteret ledningen direkte. Så det må være helt lovligt.

Husk jord!


Tak for svaret.
Er det i samme stik som på billedet.Maskinen der der før var monteret i afbryderen,men var heller ikke leveret med stik på vaskemaskinen.

Det er denne afbryder.
Tænkte bare at hvis jeg klippede stikket af at der kunne blive vrøvl med garentien.
Mvh.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 11:56

Det er et 380V udtag, det må man ret beset ikke montere noget på selv.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det er et 380V udtag, det må man ret beset ikke montere noget på selv.


Tak for svaret.
Den gamle maskine var monteret på den med en fase/ nul/ jord,mener du ikke jeg selv må gøre det,men skal jeg have en fagmand på banen. Den sidder på en 10 amp gruppe.
Skal en vaskemaskine være tilsluttet strøm med en stik eller må den tilsluttes direkte i den omtalte afbryder
Mvh.



Redigeret af nesager - 23-Oktober-2016 kl. 12:11
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 12:13
Ja, kraft skal altid monteres/pilles ved af en aut. elektriker.
Nogle "glemmer" så indimellem, at det er sådan....

Ved min vaskemaskine sidder der bare en kasse, hvori 230V ledningerne er trukket til. Her var stikket på vaskemaskinen også det første som røg af. Jeg tror det er de færreste steder, hvor der sidder 230V udtag til vaskemaskine/tørretumbler. Dette er producenterne klar over.
Jeg tror ikke på, at det påvirker garantien.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 23-Oktober-2016 kl. 13:15
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 12:14

Ret beset, så er det kun en faguddannet der må gøre det, når det er et kraftudtag.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Ja, kraft skal altid monteres/pilles ved af en aut. elektriker.
Nogle de "glemmer" så indimellem, at det er sådan....

Ved min vaskemaskine sidder der bare en kasse, hvori 230V ledningerne er trukket til. Her var stikket på vaskemaskinen også det første som røg af. Jeg tror det er de færreste steder, hvor der sidder 23V udtag til vaskemaskine/tørretumbler. Dette er producenterne klar over.
Jeg tror ikke på, at det påvirker garantien.

M.v.h.


Tak for dit svar

Nogle de "glemmer" så indimellem, at det er sådan..,dem hører jeg vist til Wink
Du skriver at du har en kasse hvor det er samlet,ingen afbryder ?? Er det forstået ret.
Mvh.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Nogle de "glemmer" så indimellem, at det er sådan..,dem hører jeg vist til Wink
Du skriver at du har en kasse hvor det er samlet,ingen afbryder ?? Er det forstået ret.
Mvh.
Det er normalt idag bare med en samledåse, der er ikke krav om afbryder.

Og sidder der ikke  en label på ledning/stik der siger "må kun tilsluttes af autoriseret" eller noget i den retning?
Det var der på mit køleskab jeg købt for 8-9 år siden, som kom med Schuko stik uden "dansk jordben"

Lidt info:

Mvh. JørgenT
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 13:13
Her er en lille uddrag fra brugsanvisning.
Eltilslutning
Vaskemaskinen leveres med et stik
godkendt i EU, som dog ikke må an-
vendes i en dansk installation, da ma-
skinen derved ikke jordforbindes iht.
Stærkstrømsbekendtgørelsen. Udskift-
ning til dansk stik skal foretages af en
autoriseret elinstallatør. Alternativt kan
der anvendes en adapter til overgang
mellem Schuko-stikprop og dansk jor-
dingssystem. En sådan kan bestilles
ved telefonisk henvendelse til vores re-
servedelsekspedition på tlf. 43 27 13 50
(best.nr. 9666).
Efter opstilling af vaskemaskinen
skal stikkontakten være frit tilgænge-
lig. Af sikkerhedsgrunde må der ikke
anvendes forlængerledning eller
stikdåser for at udelukke en potentiel
fare for brand p.g.a. overophednin

Synes bare det er vildt hvis man skal have fat i en fagmand for at skifte et stik.
Og så står der videre at den elektriske montering skal af en autoriseret installatør.
Og især hvis den adapter ikke er alt for sikker at bruge.
Mvh.


Redigeret af nesager - 23-Oktober-2016 kl. 13:15
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 13:16
Korrekt, bare en samledåse monteret på væggen - ingen afbryder.

M.v.h.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Korrekt, bare en samledåse monteret på væggen - ingen afbryder.

M.v.h.


Hej igen.
Vil det sige at hvis du skal afbryde strømmen til din vaskemaskine,skal du afbryde på din eltavle ??
Mvh.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu