recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio v 0.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebio v 0.1

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebio v 0.1
    Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 15:09
Hej folkens,

Jeg har været så heldig at købe et hus med en kælder der er ret optimal til en hjemmebio så derfor er jeg nu gået igang med planlægningen. Vi overtager først huset til foråret, men man kan vel aldrig starte for tidligt? Big smile

Denne tråd bliver en tråd hvor jeg vil samle mine tanker omkring byggeriet og jeg håber at kunne få god vejledning fra jer herinde - da jeg uden tvivl har brug for det! Så jeg håber at i vil bære over med alle mine spørgsmål.

Jeg har længe kigget med på folks hjemmebiografer og er i den grad blevet inspireret til hvordan min egen hjemmebiograf skal se. F.eks. er jeg ret vild med Jonit's http://forum.recordere.dk/en-helt-nede-i-klderen-bio_topic130140.html på den måde at han har plads til både biograf og medierum. 

Min tanke er også at rummet skal kunne bruges som både biograf og medie/computer rum.
Jeg har tidligere brugt et 5.1 Focal Sib setup i min stue, men jeg er begyndt at opgradere lidt de sidste par måneder så jeg er klar når vi overtager huset. Lige nu er mit udstyr dog lidt blandet.. Jeg går efter et 7.1.2 atmos setup med et lærred omkring 127" eller 145".

Mit nuværende udstyr:

Højtalere:
2x Dali Rubicon 8
1x Dali Rubicon Vokal
2x Dali Rubicon LCR
3x Focal sib XL
2x Focal sib
1x Focal Cub 3
1x Earthquake MiniMe P12 V2

Reciever:
Marantz SR7011
Nad T744

Diverse:
ATV4
Playstation 3
Chromecast
Logitech Harmony 900
Synology NAS

Ønsker:
Reciever: Marantz SR7010 el. SR7011
Projektor: Sony VPL-HW45ES
Lærred: Ved ikke hvilket endnu - Evt et lissau LS lærred.
HTPC til afspilning af mine rippede bluray film samt optagede TV-programmer
HDHomerun eller lign. til optagelse af programmer.
Rack til opbevaring af alt udstyr. Har ledt efter nogle DIY guides men har ikke fundet det rigtige endnu.


Rummet ser således ud:



Idé:


Planen er at sætte noget sort troldtekt op i loftet og male lærredvæggen helt sort. De resterende vægge skal males i en mat grå. Træet skal pilles af væggene og der skal ligges et væg-væg gulvtæppe på. Hvis der er penge i budgettet (efter andre renoveringer i huset) vil jeg gerne have lagt varme i gulvet. Men ifølge konen er der andre ting der skal prioriteres først (køkken, badeværelse... Shocked) så nu må vi se hvad jeg får lov til.

Som sagt er det stadig meget tidligt i projektet så der vil sikkert dukke en masse andre ting op der skal laves, men det er mine tanker indtil videre.


Og nu til mine spørgsmål:

Vil Marantz SR7010 være stærk nok til at trække mine højtalere i et atmos setup? Eller er der brug for en effektforstærker? Og er det bedre at jeg køber en alm. forstærker og en effektforstærker i stedet for en reciever?

Kan man blande dali med focal højtalerne? Jeg har tænkt mig at bruge de 2 LCR højtalere som baghøjtalere og bruge 2x Sib XL som side højtalere og 2x Sib som lofthøjtalere. 

Er baghøjtalere vigtigere end sidehøjtalere? Eller hvad skal man prioritere ?

Hvilken HTPC vil i anbefale at bruge? Den skal kunne afspille mine film uden problemer og have atmos lyd ud. Lige pt. bruger jeg ATV4 men det understøtter ikke de nye lydformater så jeg bliver nødt til at opgradere.

Hvilket lærred vil i anbefale? Jeg har kigget på et Lissau LS lærred, men jeg synes at de 9.000kr det koster for et lærred er liiiige dyrt nok. Er der nogle gode alternativer? Kan man lave det selv og få et resultat der er (næsten) lige så godt?





Redigeret af Tingkaer - 01-December-2016 kl. 12:18
Til top
Baun87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Oktober-2015
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baun87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 18:07
Vil lige sige at jeg har en marantz sr 7009 hvor jeg har sat en 2 kanals forstærker til 2 loft højtalere da jeg kører 7.2.4 og der er kun til 9 kanaler i marantzen:)
 
 
Men fedt project du skal have gang i som jeg vil glæde mig til at se mere til:)


Redigeret af Baun87 - 23-Oktober-2016 kl. 18:08
M.v.h.

Kasper (Baun87)

https://forum.recordere.dk/bauns-venlige-kone-atmos-hjemmebio_topic148197_page1.html?KW=baun87

Til top
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 18:15
Det lyder som et rigtigt fedt projekt. Glæder jeg mig til at følge :-)

Jeg ville nok starte med en receiver og senere tilkøbe noget mere effekt. Samt på sigt få højtalere i samme mærke/serie. Da du nu har alt det du har ville jeg da få det sat op/til og se hvordan det fungere.
MK Sound - Anthem - Lexicon - Samsung
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 08:40
Fedt rum som ser ret ideelt ud til dit formål. Hvis du kan have lærredet hængende permanent så kan du blot sætte en træplade med lærred eller med speciel maling på væggen istedet. Alternativt er der mange lærreder til salg brugt.

Varme i gulvet vil nok brænde en stor del af budgettet som istedet kunne bruges til elektronik, og et gulvtæppe vil have god effekt på akustikken sammen med de plader du taler om.

Jeg ville starte med de højttalere du har og få det hele til at spille. Så kan man altid skifte ud efterhånden som pengene rækker. Skal det være ideelt vil jeg også gå efter et setup fra samme leverandør som har afstemt LCR og ekstra højttalere til formålet.


Til top
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 13:43
Det kan godt være at en Marantz SR7010 vil være nok til mit setup. Jeg var bare bekymret for om der var nok effekt/power i den til at forsyne alle højtalerne hvis jeg skal køre et atmos setup. Lige pt. jeg har sat mine rubicon 8 og vokal til sammen med focal sib'erne til et 5.1 system. Jeg har ikke plads til at sætte resten til før vi flytter i hus desværre.

Den nye Marantz SR7011 er jo på vej så forhåbentlig kommer der et godt tilbud på 7010'eren når den ankommer. Måske allerede her til Black Friday kan jeg være heldig at finde den billigt et sted.
Og det er nok en god ide at starte med recieveren alene og se om det er nok. 

Jeg havde også overvejet en større sub, men den kommer også på listen over ting som jeg kan opgradere hen af vejen.

Lærred på væggen bliver et fastramme lærred men væggen er ikke helt plan så jeg tror ikke at maling på væggen vil være den helt optimale løsning. Hvis man sætte en træplade op hvilket stof/lærred vil du så anbefale?

I forhold til varme i gulvet er det en ren luksus ting, men det kunne også hjælpe imod fugt i kælderen og generelt bare forbedre opholdsbetingelserne dernede. Så jeg krydser fingre for at der bliver luft i budgettet til at få det lavet Smile
Jeg regner også med at sætte lidt op på væggen der kan forbedre akustikken dernede. Jeg kan rigtig godt lide de paneler Strecker har lavet til væggene i hans Hulk Theater. Dem med hue lightstrips bagved.

Hvordan er det med højtalerne i et 7.1.2 system - Skal man prioritere baghøjtalerne højest eller er det sidehøjtalerne der er de vigtigste? Jeg har jo kun 2 Rubicon LCR pt. så spørgsmålet er hvor jeg får mest ud af at placere dem?

Tak for jeres svar indtil videre! Jeg glæder mig også selv helt enormt til at komme igang (og blive færdig) med projektet Big smile
Til top
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2016 kl. 12:17
Nu har jeg fået min receiver hjem - Det blev en Marantz SR7011. 

Jeg har også besluttet at jeg vil køre 7.1.4 setup i kælderen og så kom jeg til at tænke på om det overhovedet er nødvendigt for mig at købe en ekstra effektforstærker til de sidste kanaler (f.eks. Marantz MM7025) eller om jeg kan bruge min gamle NAD T744 som effektforstærker? 

Jeg røg også på et black friday tilbud og kom til at købe en Earthquake MiniMe P12 V2 sub. Vil det blive noget rod hvis jeg sætter den op sammen med min nuværende Focal Cub subwoofer? Eller er der ikke noget problem ved at blande subwoofer mærkerne?
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2017 kl. 10:29
Hvordan gik det med din bio?


Til top
Magicprice Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-December-2009
Sted: dk
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Magicprice Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 10:09
Halløj
Hvordan går det med byggeriet af biografen.
Jeg har meget af det samme udstyr.
Hvor bor du henne.
Det kunne være int. at udveksle synspunkter
Jeg er også på jagt efter en Marantz 7010 eller7011 til 6-7000 kr. Har lige solgt min Integra 40.3
Lissau lærred 127 " med rammen beklædt med Veltex og så noget hjemmelavet akustik.
Proj Sonys vpl hw55es med 100 timer købt brugt for 10000 kr
Hilsen Stig
Til top
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 11:32
Hej bphhm og Magicprice,

Jeg er stadig igang med bygge processen. Der har været lidt flere ting i selve huset som har gjort at hjemmebioen er blevet udskudt lidt.

Har senest fået fjernet den gamle radiator i kælderen og sat 2 nye op. Mangler at få troldtekt op, male væggene og få lagt gulvtæppe på. 

Mvh til højtalerne så har jeg solgt mine dali rubicon og købt nogle triangle i stedet.

Jeg er også blevet enig med mig selv om at det bliver en 4k projektor, men er i tvivl om hvorvidt det skal være en JVC x5500 eller en Sony jeg er ude efter. Og nu er der lige kommet de nye fra optoma og epson som måske også er værd at vente på.

Hjemmebioen står nok først færdig til efteråret desværre.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 13:09
Det' saftsusemig noget af en kælder

Redigeret af Naiera - 12-Juli-2017 kl. 13:09
Til top
Magicprice Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-December-2009
Sted: dk
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Magicprice Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 16:30
De ser ud til at falde kraftigt i pris og jeg skal også selv ud og kigge når jeg finder dem hos en forhandler.
Optoma UHD60 til ca 2500 Pund lyder spændende og Epson er vel også omkring 20000 kr.

Til top
Magicprice Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-December-2009
Sted: dk
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Magicprice Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 16:31
Optoma faktisk nede på 15000 kr på pricerunner ???
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu