recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI ARC - Virker / Virker ikke (LG/Denon)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDMI ARC - Virker / Virker ikke (LG/Denon)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Haarbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-September-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Haarbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI ARC - Virker / Virker ikke (LG/Denon)
    Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 00:56
Setup 1:

LG OLED B-serie <-HDMI (ARC)-> Denon AVR-X1200W <-HDMI-> Yousee TV-boks (Humax)

Setup 2:

Yousee TV-boks (Humax) <-HDMI-> LG OLED B-serie <-HDMI (ARC)-> Denon AVR-X1200W

Jeg har nu brugt en del tid (5+ timer) på at få lyd gennem Denon AVR fra både Yousee-boksen og Netflix afspillet på LG OLED. Jeg har tilsluttet et (nyt) HDMI-kabel fra LG HDMI-2 (ARC) til Denon Monitor (ARC), og det er muligt for mig at få lyd fra Yousee-boksen, når den er tilsluttet direkte til Denon AVR (setup 1). Til gengæld er det umuligt for mig at få lyd fra afspilning af Netflix-materiale indtil jeg skifter til setup 2, hvor jeg derimod ikke kan få lyd fra Yousee-boksen gennem "returvejen" (ARC).

Kommentarer:

  • Denon/LG har både CEC og ARC, men det har Yousee-boksen ikke.
  • Jeg kan fjernstyre volumen (Denon AVR) vha. LG's fjernbetjening i både setup 1 og 2 (HDMI CEC virker?).
  • Jeg husker at sætte Denon til "TV Audio", når jeg ønsker lyd fra Netflix (eller Yousee-boks via LG).
  • Jeg har slukket og tændt både LG og Denon mange gange (når jeg har ændret på HDMI CEC/ARC-indstillinger).
  • Jeg har prøvet at styre ovennævnte vha. både Harmony One og LG's medfølgende fjernbetjening.
  • Denon AVR tænder og slukker fint og indstiller sig til "TV Audio", hvis jeg slår "Power Control" (CEC) til og afspiller Netflix fra LG i setup 2.
  • Jeg har prøvet mange forskellige indstillinger (primært på Denon), men indtil videre uden held.
  • Jeg er klar over, at et optisk kabel sandsynligvis løser mit problem, men jeg er meget interesseret så få kabler som muligt.
  • Det virker som om, Denon fint forstår CEC og ARC for den sags skyld, men "fanger" ikke lydformat. Gad vide, om protokollen indeholder forhandlinger som bare ikke fungerer mellem LG og Denon.
  • Kan Yousee-boksen sende "forstyrrende" signaler gennem HDMI? Det virker som om, HDMI ARC fungerer, når jeg fjerner Yousee-boksen fra setup'et.

Jeg er meget i tvivl om løsningen - måske har jeg misforstået HDMI ARC.

Enhver hjælp er velkommen.

Mvh

Haarbo


Tre screenshots til "inspiration" (et LG og to Denon):









Redigeret af Haarbo - 24-Oktober-2016 kl. 01:16
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 11:12
TV'ets digitale lydudgang står til billede 1 som "Auto". Hvilke andre muligheder er der?

M.v.h.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 11:30

Der er en fejl på Humax boksen og det laver Koks i systemet, der fås en adapter som afbryder pin 13 på kablet, så er problemet løst. http://www.av-connection.dk/?PGr=6740
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Haarbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-September-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Haarbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 12:36
Tak for kommentarerne.

Henrik B: Så vidt jeg husker, kan man vælge PCM.

Tak til Radiomanden for løsningsforslaget - det ser meget plausibelt ud.

Adapteren er bestilt.


Redigeret af Haarbo - 24-Oktober-2016 kl. 12:38
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Der er en fejl på Humax boksen og det laver Koks i systemet, der fås en adapter som afbryder pin 13 på kablet, så er problemet løst. http://www.av-connection.dk/?PGr=6740

Hvorfor laver den koks i systemet?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 12:47

Det forlyder at det er noget som er sket da den sidst blev opdateret.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 14:50
Altså, hvis vi lige holder os til ARC, i første omgang.

ARC = Audio Return Channel. Den bruges hvor der er behov for at få lyd "tilbage" fra en enhed, der kan sende lyd, (oftest et TV, jeg kan ikke lige komme på andre enheder såen på stående fod), til en HDMI receiver/HDMI lydenhed, soundbar osv. ARC er aktuelt på HDMI OUTPUT på Receiveren, ikke på INPUT.
Meningen med ARC er, at brugeren selv vælger om lyden fra receiveren skal sendes ud på OUTPUT eller komme ind fra OUTPUT

En settop boks ala Humax/Yousee. Denne kobles på HDMI INPUT, på receiveren. Der vil ALDRIG være behov for at sende lyden TIL en Humax/lign settop boks, tværtimod er det i den relation en envejs kommunikation.

Alene ud fra den lille detalje, så er ARC ikke interessant på en settop boks. Humax boksen understøtter IKKE ARC, da det i sig selv ingen mening giver. 

Se link: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/arc.aspx

Hvad der derimod KAN være interessant og oftest blandet sammen, det er fx CEC, (Consumer Electronic Control, kaldes også HDMI-CEC) der giver brugeren mulighed for at styre enhederne der er tilsluttet Receiveren, via HDMI. Dvs. hvis Receiveren understøtter CEC, og enheden (settop boksen) også understøtter CEC, så kan man via fjernbetjeningen til Receiveren eller Settop boksen, styre begge enheder. 

PIN 13 i et HDMI kabel er netop CEC.
Se link: http://www.hdmi.org/installers/insidehdmicable.aspx

Humax boksen understøtter IKKE CEC. Men at den ligefrem skulle skabe problemer med det, det er nyt for mig. 

Jeg kan ikke kunne sige, at der kan være lavet udstyr som skaber problemer, muligvis fordi de ikke helt overholder standarden eller andet. Men det er forholdsvis lige til det her. Og burde ikke være raketvidenskab, som kræver en specielt adaptor eller lign. For så må der være noget galt et andet sted.

Omvendt må jeg også erkende, at jeg røg ind i lige så store problemer fornylig, da jeg fik nyt TV. Jeg kunne heller ikke få lyd fra Netflix, Youtube osv fra mit Samsung TV til min Sony receiver. Det gamle TV virkede perfekt. Og da alle HDMI kabler som er 1.4 kompatible virker til alt, så burde det her problem slet ikke være opstået. Koble det gamle TV fra, koble det nye TV til ved brug af præcis samme kabel, og sikre man bruger HDMI ARC porten (HDMI port 4 på Samsung KS7005). Vupti, så kører vi igen... NEJ! :-(
 
Det virker som om, at det nye TV ikke helt tror på forbrugernes (mit) valg, og derfor laver en form for auto-negotiate på HDMI forbindelse, for at se, om det kan finde ud af hvad der sidder i den anden ende af kablet. Og hvis denne ikke falder fuldstændig i hak med alt (muligvis støj eller andet), så nægter TV at opfatte, at man har en receiver, og TVét faktisk bare skal gøre det som det bliver bedt om, nemlig sende lyden til receiveren. 
Det er meget tydeligt på Samsung TVét, at det nærmest insistere på at ville "konfigurere" HDMI porten til den enhed jeg nu engang har koblet på (min receiver). Og når man forklare Samsung TVét, at det er en receiver, så vil den ikke kendes ved den.

Det har været et rent helvede.. "har været" fordi problemet er simpelthen gået i sig selv. Jeg havde opgivet at få det til at virke, og så pludselig en dag, så virkede det. Vildt underligt og hverken Sony eller Samsung har noget svar.

Een ting er sikkert.. hvis Samsung TVét bare gjorde det som det skulle, så havde dette aldrig været et problem. 

Det eneste problem jeg har nu, det er at al lyd sendes til receiveren som DTS, fordi jeg kan ikke få Samsung TVét til at fatte, at det bare skal sende det lydformat igennem til receiveren, som det fx modtager fra Netflix, Youtube eller andet. Men det er muligt det er en indstilling der er blevet "tilgængelig" i TVét, efter at det gik op for TVét, at der virkelig sidder en receivere i den anden ende af kablet.. Jeg har ikke rodet med det siden den første uge, da jeg simpelthen ikke orkede. 

Som jeg nævnte - Det her er ikke raketvidenskab. Men jeg tror at TV producenterne synes det skal være så nemt for forbrugerne, så de insistere på at gøre det fuld automatisk for os. Det fungere bare ikke skide optimalt, på et nyt (2016) model Samsung TV, er min erfaring.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Haarbo Haarbo skrev:

Tak for kommentarerne.

Henrik B: Så vidt jeg husker, kan man vælge PCM.

Tak til Radiomanden for løsningsforslaget - det ser meget plausibelt ud.

Adapteren er bestilt.

Hvis det er CEC der driller, så drop den bestilling, og bøj/bryd pin 13 på dit HDMI kabel. 
(Se link til kabel pins længere oppe). 

Den der adaptor er efter min mening spild af penge, og gør præcis det samme for dig (bryder forbindelse på pin 13/CEC).

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 15:14
Kunne godt se ud til, at Yousee´s Humax boks har et problem, som Radiomanden siger.

https://forum.yousee.dk/kabel-tv-8/ny-tv-boks-og-bravia-sync-97268

Pudsigt nok vil jeg sige, at jeg så oplevede det omvendte. Efter opdatering virkede det, (tror jeg nok. Aner ikke helt præcist hvornår det kom til at virke). 


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 16:55
M.h.t. HDMI-CEC, så er der i manualen til min Yamaha receiver, en 6-7-10 punkter man skal følge, når udstyr tilsluttes, for at få aktiveret CEC korrekt. Sådan noget med tænd denne enhed, tilslut dette kabel, tænd nu for....o.s.v.

M.v.h.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2016 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.h.t. HDMI-CEC, så er der i manualen til min Yamaha receiver, en 6-7-10 punkter man skal følge, når udstyr tilsluttes, for at få aktiveret CEC korrekt. Sådan noget med tænd denne enhed, tilslut dette kabel, tænd nu for....o.s.v.
Yamaha er nok et dårligt eksempel, jeg havde i hvert fald plug and play med min Onkyo forstærker, med med min Yamaha virker det bare ikke, heller ikke hvis man følger deres beskrivelse.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.h.t. HDMI-CEC, så er der i manualen til min Yamaha receiver, en 6-7-10 punkter man skal følge, når udstyr tilsluttes, for at få aktiveret CEC korrekt. Sådan noget med tænd denne enhed, tilslut dette kabel, tænd nu for....o.s.v.

M.v.h.

Samme for samsung. Alle kombinationer prøvet, og det virkede ikke til at starte med.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu